*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Taipuuko vieras kieli? Auta AfterDawnia

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 5.1.2009 18:00 Kommentteja (16)

Taipuuko vieras kieli? Auta AfterDawnia Näin globalisaation jyrätessä, uskoisimme, että suomalaisenkin käyttäjäkuntamme joukosta löytyy muitakin kuin "kolmea virallista kieltä" (englantia, suomea ja ruotsia -- näille kielille sivustomme on jo käännetty) puhuvia. Tähän liittyen pyytäisimme pienimuotoista apua sivustomme laajentamisessa uusille alueille. Eli lyhyesti:
Puhutko erittäin sujuvasti jotain vierasta kieltä, muutakin kuin englantia tai ruotsia? Mikäli vieras kieli -- oli se sitten saksa, venäjä, ranska tai vaikka swahili -- luonnistuu ja intoa pieneen käännösprojektiin löytyy, ota ylläpitoomme yhteyttä vaikkapa palautelomakkeemme kautta.

Käännösprojekti on "hajautettu", eli jos viitsit vaikkapa parin softan kuvaukset kääntää (lähdekielenä voit käyttää joko englantia tai suomea), sekin on jo erittäin paljon autettu. Käännösprojektit ovat "talkootyönä" tehtäviä, mutta toki hyville kääntäjille voidaan T-paitaa ja vastaavaa lähetellä :-) Niin ja toki kirjoittelemme talkootyöstä myös virallisia työtodistuksia, jos kaipaat CV:n jatkoksi kättä pidempää.

Painotamme vielä sen verran, että yläasteen + lukion yhteenlaskettu saksan/jne oppimäärä ei yleensä riitä luontevan käännöksen luomiseen, vaan haemme nimenomaan vähän laajempaa kielitaitoa omaavia käännöstalkoisiin. Myöskään Google Translaten sujuvaa käyttöä ei katsota riittäväksi taidoksi projektissa :-)

Edellinen Seuraava  

16 kommenttia

15.1.2009 18:04

Jassoo... Jälleen on sivusto harppaamassa eteenpäin.

25.1.2009 18:46

pfff, ihanko oltais satsattu ruotsiin. Kirjoitusvirheitä löytyy aika paljon. Muutenkin se on ihan aavekaupungin näköinen.

35.1.2009 19:07
hentriz
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti :

Myöskään Google Translaten sujuvaa käyttöä ei katsota riittäväksi taidoksi projektissa :-)


Mites on Babelfishin käyttö :-P Oletan että sekään ei lasketa...
- - -
Voisin patistaa yhtä kaveria kääntämään :-) Kaiketi äidinkielenään puhuva voidaan laskea "erittäin sujuvaksi" kielenkäytöksi?

EDIT: Lyhennetty pikkasen ja tekstiä otettu pois..
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 5.1.2009 @ 19:08

45.1.2009 19:10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ramu2000:
pfff, ihanko oltais satsattu ruotsiin. Kirjoitusvirheitä löytyy aika paljon. Muutenkin se on ihan aavekaupungin näköinen.
Kaikessa menee oma aikansa, eipä suomenkielisen sivuston keskustelualueetkaan kovin aktiivisia olleet kun ne reilu puoli vuosikymmentä sitten avattiin :-) Ja tarkoitus on nimenomaan avata nuo uudet kieliversiot karsittuina versioina, eli siten, että sivustosta olisi ensialkuun saatavilla vain softat, laitevertailu ja keskustelualueet (uutistoimitus, jne vaatii aika järeää resurssia, joten odotamme ensin, että sivustot kasvavat jonkinkokoisiksi, ennenkuin alamme panostamaan noihin). Ja mitä kielioppiin ja kirjoitusvirheisiin tulee, niin reippaasti vain palautelomaketta käyttöön ja infoa meillepäin, niin typot, jne korjataan.

55.1.2009 19:13

Lainaus:
Voisin patistaa yhtä kaveria kääntämään :-) Kaiketi äidinkielenään puhuva voidaan laskea "erittäin sujuvaksi" kielenkäytöksi?
Jep, potkaise vain mukaan. Työmäärän saa ihan vapaasti itse valita -- jo parin softan kuvausten kääntäminen ja parin navigointielementin kääntäminen on iso askel eteenpäin. Loppupeleissä käännettävää ei _niin_ hirvittävästi ole.

Ja olisihan se IMO ihan hienoa nähdä tämä suomalaisten aikanaan makuuhuoneista kehittämä sivustonraakile käännettynä vaikka saksaksi tai ranskaksi :-)
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 5.1.2009 @ 19:18

65.1.2009 20:08

yks miun kaveri puhuu sujuvasti venäjää. mut se ei oikeen oo näistä hommista/tietokoneiden kanssa räpeltämisestä kiinnostunu... pitää puhua sille tästä:D

75.1.2009 20:53

Ich spreche deutch, Ja Haben Sie Gut Geschlafen?


AMD PHENOM II 545 3.0GHZ AM3
ARCTIC COOLING FREEZER 64 PRO PWM
ASUS M4N78 E-SATA 8CHANNEL ATX
4GB DDR2 800Mhz (2x2GB)
1000GB SATA2 7200RPM
ATI RADEON HD4870 1GB GDDR5 PCI-E
22X DVD+-RW DL SATA
600W ATX Virtalähde 120MM
Artic Cooling 92MM

Win 7

85.1.2009 22:18
hentriz
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti AlluDaMan:
Ich spreche deutch, Ja Haben Sie Gut Geschlafen?

Saksassa kiellet kirjoitetaan isolla? Kielten nimethän ovat substantiiveja ;-)

96.1.2009 5:30

Mielenkiintoista. Afterdawn harrastaa sensurointia kommenteissaan. Suosittelin aikaisemmin ammattilaisen palkkaamista ja huomautin ilmaistyövoiman käytöstä. Eikös tämä ole vähän kaksinaamaista sananvapautta ja kulttuurin jakamista puoltavalla sivustolla?

106.1.2009 5:44

Sisko asunnut n.7v. Saksassa ja Luxemburgissa, joten kielitaitoa löytyy mutta millään T-Paita/muki palkalla tuskin rupeaa kääntämään :)

116.1.2009 9:38

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti superkick:
Suosittelin aikaisemmin ammattilaisen palkkaamista ja huomautin ilmaistyövoiman käytöstä. Eikös tämä ole vähän kaksinaamaista sananvapautta ja kulttuurin jakamista puoltavalla sivustolla?
Taisi joku ylläpidosta katsoa, että kommentti ei liity uutiseen. Pahoittelut siitä. Itse aiheesta voisin todeta, että voisihan Wikipediakin lopettaa käyttäjien käyttämisen ja palkata sinne henkilökuntaa tilalle, mutta olisiko se sitten enää sama asia? Meidän sivustomme pohjautuvat aktiiviseen käyttäjäkuntaan ja idea halutaan pitää mukana tässäkin.

Lisäksi ammattikääntäjän kääntämä saitti olisi sitten vain yhden ihmisen näkemyksen mukaan käännetty - pahimmassa tapauksessa vielä "kapulakielellä". Ajatelkaa jos suomenkielinen aD olisi jonkun ei-tekniikkaa-tajuavan kääntämä suoraan meidän englanninkielisestä sivustostamme :-) Päästäisiin varmaan useiden huumorisivujen top-listoille :-)

126.1.2009 11:39

Erittäin hyvin sanottu drD :) AD:n kannattaa aina mennä eteenpäin, maailma muuttuu ja paikoilleen on turha jäädä makaamaan.

P.S. Tollaiset "mun eno puhuu sujuvaa arabiaa, mut ei tuu t-paita palkalla duuniin" -kommentit voi yhtä hyvin jättää sanomatta. Kyse olikin, että ketä tämä kiinnostaa!

136.1.2009 20:39
hentriz
Inactive

Ööh... Mites tuo käännösprojekti oikein sitten menee? Palautelomakkeesta valitaan varmaankin "Yleinen palaute, bugiraportti ja sivun kehitys" ja...
Mitä muuta pitänee ilmoittaa (paitsi lomakkeen kohdat?)... Pientä avustusta ainakin tulossa.

147.1.2009 11:33

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti hentriz:
Ööh... Mites tuo käännösprojekti oikein sitten menee? Palautelomakkeesta valitaan varmaankin "Yleinen palaute, bugiraportti ja sivun kehitys" ja...
Mitä muuta pitänee ilmoittaa (paitsi lomakkeen kohdat?)... Pientä avustusta ainakin tulossa.
Ei muuta, yhteystiedot ja kerrot mitä kieltä osaat, miten hyvin osaat ja miten paljon voit auttaa, siinäpä se. Mailailemme kaikille kun projekteja saadaan alulle ja kerromme jatko-ohjeita sen mukaan.

Petteri Pyyny (pyyny@twitter)
Webmaster
http://AfterDawn.com/

157.1.2009 17:59

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti dRD:
voisihan Wikipediakin lopettaa käyttäjien käyttämisen ja palkata sinne henkilökuntaa tilalle, mutta olisiko se sitten enää sama asia? Meidän sivustomme pohjautuvat aktiiviseen käyttäjäkuntaan ja idea halutaan pitää mukana tässäkin.
Wikimedia on voittoa tavoittelematon yhdistys. Heillä ei ole tarkoituksena tienata rahaa käyttäjäkunnan työpanoksella. AD:stä osakeyhtiönä ei voi sanoa aivan samaa ;)

:(){ :|:& };:

167.1.2009 19:12

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti HmTT:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti dRD:
voisihan Wikipediakin lopettaa käyttäjien käyttämisen ja palkata sinne henkilökuntaa tilalle, mutta olisiko se sitten enää sama asia? Meidän sivustomme pohjautuvat aktiiviseen käyttäjäkuntaan ja idea halutaan pitää mukana tässäkin.
Wikimedia on voittoa tavoittelematon yhdistys. Heillä ei ole tarkoituksena tienata rahaa käyttäjäkunnan työpanoksella. AD:stä osakeyhtiönä ei voi sanoa aivan samaa ;)
Nojoo, tästä nyt voidaan nahistella, mutta mikään "revitään käyttäjien selkänahkaa"-idea ei ole takana (voihan sanoa, että jokainen, joka avaa mille tahansa sivustolle esim. keskustelualueet, haluaa repiä käyttäjäkunnan aktiivisuudesta hyötyä?-), vaan ihan puhdas ajatus siitä, että olisi aika hienoa, jos myös ei-englantia/ruotsia/suomea -osaavatkin pystyisivät sivuja käyttämään. (ja nykytahdilla esim. ruotsisivujen kanssa menee noin vuosikymmenen, ennenkuin siitä saadaan edes kehityskulut pois :-)

Ja haluttiin mukaan käyttäjät, ne jotka tietävät parhaiten miten sivut pitäisi kääntää, jne.

--

Mutta pieni update: uskomattoman hyvä vastaanotto on ollut ja nyt on jo muutama käännösprojekti käynnistymässä. Eli mukaan vain, jos vain kielitaitoa taipuu -- kielivalikoima voi olla mikä tahansa, tässä on nyt vapaaehtoisia tulossa kääntämään sivustoa mm. bahasa indonesiaksi, kurdiksi, puolaksi, sloveniaksi, romaniaksi, venäjäksi, saksaksi, jne :-) Kaikki lisäapu kelpaa, hommaan ei tarvitse osallistua kuin pienenpienellä panoksella ja sekin on jo eteenpäin.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 7.1.2009 @ 19:15

Petteri Pyyny (pyyny@twitter)
Webmaster
http://AfterDawn.com/

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto