*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Nelonen HD nyt DNA:lta

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 22.12.2008 13:38 Kommentteja (10)

Nelonen HD nyt DNA:lta DNA on lisännyt Nelonen HD -teräväpiirtokanavan kaapelijakeluun. Vaikka kyseessä ei ole ns. "oikea" teräväpiirtokanava, niin tarjolla on virheettömämpää ja laadukkaampaa kuvaa HD-television ja -boksin omistajille.
Aiemmin jo Welhon kaapeliverkoon ja Canal Digitalin satelliittijakeluun lisätty Nelonen HD on ilmainen kanava, jonka sisältö on sama kuin tavallisen Nelosen, mutta se on skaalattu 1080i-resoluutioon ennen pakkausta. Tuloksena on siten parempi, joskaan ei aidon teräväpiirtokuvan veroinen, kuva. Kanava on myös salaamaton, joten sen katsomiseen ei tarvita Conax-katselukorttia.

"Yhä useammassa kodissa on tänä päivänä teräväpiirtotelevisio ja siksi Nelonen HD on luonnollinen lisäys kaapeliverkkoomme. Tulemme lisäämään HD-kanavatarjontaamme entisestään ensi vuoden alussa kun Cable Ready HD hyväksynnän saaneet laitteet tulevat myyntiin", kommentoi yksikönpäällikkö Mikko Saarentaus DNA:lta tiedotteessa.

Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

122.12.2008 14:07

IHME! Dna saa vihdoinkin lisää HD-kanavia! Vielä kun hd boksi olis...

222.12.2008 14:19

Siis pitäisikö tuo jo löytyä? Itse en ainakaan sitä löydä?

322.12.2008 18:28

En minäkään kanavaa löydä. TerraTec Cinergy C HD ja ohjelmana Dvbviewer.
------------------
No nyt löytyi. Mutta vetää koneeni kyykkyyn (P4 @3ghz,2gt ram,7600gs 256)... On tossa jonkin verran eroa tavan lähetykseen verrattuna. Löytyy ihan Nelonen Hd nimellä. Eilen luki pelkkä Hd eikä siitä näkynyt mitään. Pitäsköhän sijoittaa uuteen rautaan =/

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 23.12.2008 @ 16:11

422.12.2008 20:30

Hyvä homma! Pitää jossain välissä testata kun kerkeää.

Onhan tuo paljon parempaa kuin normidigilähetys. Klik ja klik

E: linkit korjattu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 16.1.2009 @ 00:02

-All work and no internet makes sampe73 a dull boy-
Windows 7 64-bit Pro / Panosta kysymykseesi

523.12.2008 10:45

Mainoskikkahan tuo on, koska mihin kuva paranee? Sama SD->HD skaalaus tehdään vain lähettäjän päässä. Se on totta, että lähettäjällä voi olla laadukkaampi skaalain, mutta silti...
Asia erikseen, kun alkuperäinen signaalikin on HD:tä. Mutta ei ole tuolla kanavalla.

623.12.2008 16:55

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ariru:
En minäkään kanavaa löydä. TerraTec Cinergy C HD ja ohjelmana Dvbviewer.
------------------
No nyt löytyi. Mutta vetää koneeni kyykkyyn (P4 @3ghz,2gt ram,7600gs 256)... On tossa jonkin verran eroa tavan lähetykseen verrattuna. Löytyy ihan Nelonen Hd nimellä. Eilen luki pelkkä Hd eikä siitä näkynyt mitään. Pitäsköhän sijoittaa uuteen rautaan =/



Hmm.. Itse en löydä tätä vieläkään? Mikähän voisi olla.

723.12.2008 22:21

Mukavaa, olen tätä odottanutkin kovasti (vaikka nelosella on muutenkin parempi kuva, kuin vaikkapa MTV3:lla). Tämä ei ole oikea HD-kanava, mutta vaatii kuitenkin HD-virittimen? Ulkoinen tallentava boksi ei sitä omaa, mutta televisiosta löytyy...

824.12.2008 4:26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti renttu1:
Mainoskikkahan tuo on, koska mihin kuva paranee? Sama SD->HD skaalaus tehdään vain lähettäjän päässä. Se on totta, että lähettäjällä voi olla laadukkaampi skaalain, mutta silti...
Asia erikseen, kun alkuperäinen signaalikin on HD:tä. Mutta ei ole tuolla kanavalla.

Vaikka kuvan resoluutio ei ole normaalia SD kuvaa tarkempi, lähetetään se silti huomattavasti suuremmalla bittivirralla ja kuva on selkeästi parempi kuin Nelosen normaalikanavalla.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 24.12.2008 @ 04:27

929.12.2008 18:14

Onhan se himppusen nätimpää vaikkei aitoa teräväpiirtoa olekaan. Toivottavasti tämä Nelonen HD saa aikaan liikettä myös muissa kotimaisissa TV-yhtiöissä (lue: MTV3:lla). Jaa'a, saa nähdä, koska YLE:n johtaja Jungner joutuu pyörtämään sanansa.
Hänhän laukaisi joskus viime vuonna sen jälkeen kun analogiverkko oli suljettu, että nykydigillä tullaan toimeen kymmenen vuotta ja että teräväpiirron hän näkee varakkaiden harrastuksena ja ettei tavallisella kansalla teräväpiirtoa tule olemaan vielä vuosiin. Ihankohan noin. Ei taida kaupasta enää pahemmin löytyäkään muita kuin HD-televisioita. Se ettei teräväpiirtoa ole, taitaa kyllä johtua enemmänkin TV-yhtiöiden, kuin asiakkaiden varattomuudesta.

EDIT: Ainakin Salon Seudun Puhelimen kaapelissa tuo HD-nippu (290MHz) lähetetään muista nipuista poiketen QAM 256-modulaatiolla. Itsellä meni hetken aikaa kun ihmettelin, miksei DVBviewer löydä ko. nippua ennen kuin tajusin vaihtaa modulaation oikeaksi.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.12.2008 @ 18:18

102.1.2009 19:35

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pietila:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ariru:
En minäkään kanavaa löydä. TerraTec Cinergy C HD ja ohjelmana Dvbviewer.
------------------
No nyt löytyi. Mutta vetää koneeni kyykkyyn (P4 @3ghz,2gt ram,7600gs 256)... On tossa jonkin verran eroa tavan lähetykseen verrattuna. Löytyy ihan Nelonen Hd nimellä. Eilen luki pelkkä Hd eikä siitä näkynyt mitään. Pitäsköhän sijoittaa uuteen rautaan =/
Hmm.. Itse en löydä tätä vieläkään? Mikähän voisi olla.
Näillä asetuksilla mennään Kuopiossa: Taajuus: 290000 Mhz , modulaatio QAM 256, symbolinopeus 6875, Stream id 12, verkko id 0, video PID 513, Videomoduuli MPEG2, Audio PID 256, Audio type MPEG, txt tv PID 0, PCR PID 0, RMT PID 553648378|HD, Service PID 250

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto