*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

CD-levyjen hyvitysmaksuja korotettiin Kanadassa

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 14.12.2008 18:00 Kommentteja (13)

CD-levyjen hyvitysmaksuja korotettiin Kanadassa Kanadalaisten varmuuskopioijien arki kallistuu hieman jatkossa, kun Kanadassa hyvitysmaksuista määräävä Canadian Copyright Board päätti nostaa sekä CD- että MiniDisc-levyistä maksettavia hyvitysmaksuja.
Tyhjien CD-levyjen hyvitysmaksut nousivat 0,21 Kanadan dollarista 0,29 Kanadan dollariin. Täten 100 CD-levyä sisältävän paketin hinta nousee muutoksen myötä noin 8 Kanadan dollaria. Samat korotukset määrättiin myös MiniDisc-levyille. Hyvitysmaksuja ei kuitenkaan korotettu C-kasettien tai DVD-levyjen osalta.

Syynä maksujen korotukselle ovat levy-yhtiöiden maksamien mekaanisten rojaltimaksujen nouseminen sekä se seikka, että keskimääräiselle CD-levylle tallennettavien audiokappaleiden määrä on viime vuosina noussut kolmen kappaleen verran, ja nykyään yhdelle CD-levylle tallennetaan siis keskiarvoisesti 18 musiikkikappaletta.

Korotuksien myötä Kanadassa pitäisi hyvitysmaksuista saatavien tulojen nousta noin 30 miljoonan verran vuosittain.

Maksujen korotuksia vastustavien tahojen mukaan hyvitysmaksujen korotuksessa ei kuitenkaan ole mitään järkeä, sillä uudistuksen myötä tyhjistä DVD-levyistä maksetaan vähemmän hyvitysmaksuja kuin CD-levyistä. Hyvitysmaksujen korotuksen uskotaan ajavan yhä useamman kuluttajan joko siirtymään kokonaan DVD-tallennukseen tai vaihtoehtoisesti tilaamaan tyhjät CD-levynsä ulkomailta, jolloin hyvitysmaksuista saatavat rahamäärät pienenevät.

Edellinen Seuraava  

13 kommenttia

114.12.2008 18:18

Itse haluaisin jo päästä koko levyistä eroon.Muistikortit ja tikut ovat autossakin jo kätevämpiä kuin cd-levyt.

214.12.2008 18:41
hentriz
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Supo:
Itse haluaisin jo päästä koko levyistä eroon.Muistikortit ja tikut ovat autossakin jo kätevämpiä kuin cd-levyt.

Kätevämpi ovat, mutta en tiedä sitten haluaisinko itse luopua niistä... Kai sitten olen vain tottunut, vaikkakin pääosin musiikk tulee kovalevyltä.

314.12.2008 19:01

Itse olen levyistä luopunut. Enään ainostaan vanhempien vanhoihin stereoihin tulee moisia käytettyä. Pitäsi varmaan niihinkin hankkia 3.5mm plugi niin voisi soittimesta soitella.

414.12.2008 19:14

Tuolloín kopiointi sallittu? Tuo maksuhan nimen omaan tehtiin kopasausta harrastavia varten..voi voi, toivottasti ei suomi...

514.12.2008 19:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Tuolloín kopiointi sallittu? Tuo maksuhan nimen omaan tehtiin kopasausta harrastavia varten..voi voi, toivottasti ei suomi...

älä huoli kyllä suomessakin joka cd stä joutuu maksamaan hyvitysä.

614.12.2008 19:57

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Tuolloín kopiointi sallittu? Tuo maksuhan nimen omaan tehtiin kopasausta harrastavia varten..voi voi, toivottasti ei suomi...

älä huoli kyllä suomessakin joka cd stä joutuu maksamaan hyvitysä.
sen tiedän ja vähän muustakin maksetaan....mutta tuota korotusta ... no hyvä syy warettaa kun on jo teosto maksut maksettu... :-p, nojoo taas.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.12.2008 @ 19:58

714.12.2008 20:36

poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.11.2009 @ 22:36

814.12.2008 21:39

Kohta maksetaan vessapaperistakin näitä ******** tekinjänoikeus maksuja, kaikkihan tietää että vessapaperille voi kopioida vaikka kirjan!

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.12.2008 @ 21:44

914.12.2008 22:42

Olipa taas järkevästi tehty - ei näin! CD on jo muutenkin aika kuollut formaatti, jote taitaa tämä tehdä lopun Cd-levyille.

1014.12.2008 23:11

Saas nähdä tuleeko Suomeenkiin uusi 100 miljoonan hyvitysmaksu laajakaistoihin, joka annettaisiin Kopiostolle.

Kyseistä juttua lienee valmistelee Opetusministeriön Jukka Liedes, jonka vaimo sattuu olemaan Kopiostossa toiminnanjohtajana.

Eli jos veikata pitäisi niin veikkaisin, että se tulee, ja veikkaan että siitä "tiedotetaan" jouluna, jolloin sitä ei ole kukaan lukemassa / uutisoimassa.

En usko, että Jukka Liedes vanhoja Teoston työkavereitaankaan unohtaa, joten eiköhän Teoston hyvitysmaksuihinkin ole tulossa korotuksia, joulukin kun on tulossa. Liedes on entinen Teoston lakimies.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.12.2008 @ 01:14

1115.12.2008 1:50

Tää ei varsinaisesti liity asiaan, mutta katsokaas Ruotsin Piratepartien raju liittymämäärien kasvu joulukuussa, kasvua 50%:
http://www.piratpartiet.se/partiet/medlemsstatistik

Muihin puolueisiinkin nähden jo varsin paljon jäseniä:
http://www.piratpartiet.se/medlemsantal

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.12.2008 @ 02:27

1215.12.2008 8:48

Lainaus:
Kanadalaisten varmuuskopioijien arki kallistuu
:D

1317.12.2008 19:41

"Hyvitysmaksuja ei kuitenkaan korotettu C-kasettien..."

Onpa jalomielistä! :D
Milloinkahan viimeksi olen c-kasettiin törmännyt, saati sitten nähnyt kaupan hyllyllä.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Yksi Pixarin tykätyimmistä animaatioista palaa valkokankaalle, kakkososasta julkaistiin ensimmäinen traileri Yksi Pixarin tykätyimmistä animaatioista palaa valkokankaalle, kakkososasta julkaistiin ensimmäinen traileri (18.11.2017 19:46)
Animaatiostudioista se kuuluisin, Pixar, on julkaissut historiansa aikana valtaisasti huippusuosittuja elokuvia, joista osalle, kuten yhtiön huippusuosioon johdattaneelle Toy Storylle, on julkaistu ....
Kumpi kannattaa ostaa, OnePlus 5T vai Huawei Honor 9 Premium? Kumpi kannattaa ostaa, OnePlus 5T vai Huawei Honor 9 Premium? (18.11.2017 14:06)
Huippupuhelinten hinta alkaa Samsungin ja Applen ykköslaitteissa päästä toiselle tuhannelle, joten on selvää, että tilaa hieman näitä heikommin varustelluille malleille on entistä enemmän. Itseasiassa ....
5 kommenttia
Testissä ketjutettava Wi-Fi-kaiutin Creative Omni Testissä ketjutettava Wi-Fi-kaiutin Creative Omni (18.11.2017 12:37)
Aiemmin kirjoitimme Creativen ensimmäisestä pelinäppäimistöstä. Tällä kertaa testissämme on jälleen jotakin Creativen ensimmäistä, mutta ehkä jotain vähemmän yllättävää, nimittäin kannettava ....
Applen uutuustuote missaa täysin joulusesongin – Myyntiin vasta ensi vuoden alussa Applen uutuustuote missaa täysin joulusesongin – Myyntiin vasta ensi vuoden alussa (17.11.2017 21:18)
Apple aikoo viivästyttää kesällä WWDC-kehittäjätapahtumassa esitellyn HomePod-älykaiuttimen julkaisua ensi vuoden alkuun. Alkuperäisen aikataulun mukaan HomePodin olisi pitänyt tulla myyntiin ensi kuussa. ....
Netflixiltä Star Wars -tähden supersankarielokuva Netflixiltä Star Wars -tähden supersankarielokuva (17.11.2017 19:20)
Kuten monet varmasti ovat huomanneet, niin Netflix pitää kovasti supersankareista. Yhtiöllä on varsin lämmin suhde Marvelin sankareihin, ja Netflixissä onkin tänään julkaistun uuden The Punisher ....

Uutisarkisto