*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

CD-levyjen hyvitysmaksuja korotettiin Kanadassa

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 14.12.2008 18:00 Kommentteja (13)

CD-levyjen hyvitysmaksuja korotettiin Kanadassa Kanadalaisten varmuuskopioijien arki kallistuu hieman jatkossa, kun Kanadassa hyvitysmaksuista määräävä Canadian Copyright Board päätti nostaa sekä CD- että MiniDisc-levyistä maksettavia hyvitysmaksuja.
Tyhjien CD-levyjen hyvitysmaksut nousivat 0,21 Kanadan dollarista 0,29 Kanadan dollariin. Täten 100 CD-levyä sisältävän paketin hinta nousee muutoksen myötä noin 8 Kanadan dollaria. Samat korotukset määrättiin myös MiniDisc-levyille. Hyvitysmaksuja ei kuitenkaan korotettu C-kasettien tai DVD-levyjen osalta.

Syynä maksujen korotukselle ovat levy-yhtiöiden maksamien mekaanisten rojaltimaksujen nouseminen sekä se seikka, että keskimääräiselle CD-levylle tallennettavien audiokappaleiden määrä on viime vuosina noussut kolmen kappaleen verran, ja nykyään yhdelle CD-levylle tallennetaan siis keskiarvoisesti 18 musiikkikappaletta.

Korotuksien myötä Kanadassa pitäisi hyvitysmaksuista saatavien tulojen nousta noin 30 miljoonan verran vuosittain.

Maksujen korotuksia vastustavien tahojen mukaan hyvitysmaksujen korotuksessa ei kuitenkaan ole mitään järkeä, sillä uudistuksen myötä tyhjistä DVD-levyistä maksetaan vähemmän hyvitysmaksuja kuin CD-levyistä. Hyvitysmaksujen korotuksen uskotaan ajavan yhä useamman kuluttajan joko siirtymään kokonaan DVD-tallennukseen tai vaihtoehtoisesti tilaamaan tyhjät CD-levynsä ulkomailta, jolloin hyvitysmaksuista saatavat rahamäärät pienenevät.

Edellinen Seuraava  

13 kommenttia

114.12.2008 18:18

Itse haluaisin jo päästä koko levyistä eroon.Muistikortit ja tikut ovat autossakin jo kätevämpiä kuin cd-levyt.

214.12.2008 18:41
hentriz
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Supo:
Itse haluaisin jo päästä koko levyistä eroon.Muistikortit ja tikut ovat autossakin jo kätevämpiä kuin cd-levyt.

Kätevämpi ovat, mutta en tiedä sitten haluaisinko itse luopua niistä... Kai sitten olen vain tottunut, vaikkakin pääosin musiikk tulee kovalevyltä.

314.12.2008 19:01

Itse olen levyistä luopunut. Enään ainostaan vanhempien vanhoihin stereoihin tulee moisia käytettyä. Pitäsi varmaan niihinkin hankkia 3.5mm plugi niin voisi soittimesta soitella.

414.12.2008 19:14

Tuolloín kopiointi sallittu? Tuo maksuhan nimen omaan tehtiin kopasausta harrastavia varten..voi voi, toivottasti ei suomi...

514.12.2008 19:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Tuolloín kopiointi sallittu? Tuo maksuhan nimen omaan tehtiin kopasausta harrastavia varten..voi voi, toivottasti ei suomi...

älä huoli kyllä suomessakin joka cd stä joutuu maksamaan hyvitysä.

614.12.2008 19:57

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Tuolloín kopiointi sallittu? Tuo maksuhan nimen omaan tehtiin kopasausta harrastavia varten..voi voi, toivottasti ei suomi...

älä huoli kyllä suomessakin joka cd stä joutuu maksamaan hyvitysä.
sen tiedän ja vähän muustakin maksetaan....mutta tuota korotusta ... no hyvä syy warettaa kun on jo teosto maksut maksettu... :-p, nojoo taas.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.12.2008 @ 19:58

714.12.2008 20:36

poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.11.2009 @ 22:36

814.12.2008 21:39

Kohta maksetaan vessapaperistakin näitä ******** tekinjänoikeus maksuja, kaikkihan tietää että vessapaperille voi kopioida vaikka kirjan!

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.12.2008 @ 21:44

914.12.2008 22:42

Olipa taas järkevästi tehty - ei näin! CD on jo muutenkin aika kuollut formaatti, jote taitaa tämä tehdä lopun Cd-levyille.

1014.12.2008 23:11

Saas nähdä tuleeko Suomeenkiin uusi 100 miljoonan hyvitysmaksu laajakaistoihin, joka annettaisiin Kopiostolle.

Kyseistä juttua lienee valmistelee Opetusministeriön Jukka Liedes, jonka vaimo sattuu olemaan Kopiostossa toiminnanjohtajana.

Eli jos veikata pitäisi niin veikkaisin, että se tulee, ja veikkaan että siitä "tiedotetaan" jouluna, jolloin sitä ei ole kukaan lukemassa / uutisoimassa.

En usko, että Jukka Liedes vanhoja Teoston työkavereitaankaan unohtaa, joten eiköhän Teoston hyvitysmaksuihinkin ole tulossa korotuksia, joulukin kun on tulossa. Liedes on entinen Teoston lakimies.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.12.2008 @ 01:14

1115.12.2008 1:50

Tää ei varsinaisesti liity asiaan, mutta katsokaas Ruotsin Piratepartien raju liittymämäärien kasvu joulukuussa, kasvua 50%:
http://www.piratpartiet.se/partiet/medlemsstatistik

Muihin puolueisiinkin nähden jo varsin paljon jäseniä:
http://www.piratpartiet.se/medlemsantal

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.12.2008 @ 02:27

1215.12.2008 8:48

Lainaus:
Kanadalaisten varmuuskopioijien arki kallistuu
:D

1317.12.2008 19:41

"Hyvitysmaksuja ei kuitenkaan korotettu C-kasettien..."

Onpa jalomielistä! :D
Milloinkahan viimeksi olen c-kasettiin törmännyt, saati sitten nähnyt kaupan hyllyllä.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Suosituimpaan BitTorrent-sovellukseen suuri muutos: Siirtyy verkkoselaimeen Suosituimpaan BitTorrent-sovellukseen suuri muutos: Siirtyy verkkoselaimeen (22.4.2017 20:50)
Markkinoiden suosituin BitTorrent-sovellus (ainakin länsimaissa) uTorrent (tai µTorrent) on tekemässä suuria uudistuksia. Vuonna 2005 ensimmäistä kertaa julkaistu sovellus on tarjonnut kuluttajille ....
Microsoft haastaa Chromebookit uusilla Surface-laitteilla Microsoft haastaa Chromebookit uusilla Surface-laitteilla (22.4.2017 20:16)
Microsoftin viime vuosien onnistuneimmat laitteet ovat kantaneet Surface-brändin nimeä. Yhtiön Windows 10 -tabletit ja -läppärit ovat keränneet valtavasti kehuja, jonka lisäksi myyntilukematkin ....
Galaxy S8:n punertava näyttö saa korjauksen, mutta poistaako se ongelmaa? Galaxy S8:n punertava näyttö saa korjauksen, mutta poistaako se ongelmaa? (22.4.2017 20:00)
Samsungin uutuuslaite Galaxy S8 on saapunut jo ensimmäisten ennakkotilaajien kätösiin ympäri maailman ja Suomessakin laite saapuu kauppoihin ensi viikolla, mutta Samsungilla on yhä yksi ongelma ....
Tietojen mukaan uusia, kiiltäviä Pokémoneja saapumassa pian Tietojen mukaan uusia, kiiltäviä Pokémoneja saapumassa pian (22.4.2017 18:29)
Viime vuoden sensaatiopeli Pokémon Go on edelleen suosittu, ainakin silloin, kun päivityksiä saapuu. Päivityksiä ja sitä myöten uusia Pokémoneja on aiempien tietojen mukaan määrä odottaa vasta ....
OneDrive päivittyi iOS:llä, tukee nyt lähettämistä suoraan muista sovelluksista OneDrive päivittyi iOS:llä, tukee nyt lähettämistä suoraan muista sovelluksista (22.4.2017 18:14)
Suomessa Windows-puhelinten suhteellisen suosion siivittämänä on varmasti maailman muuhun väestöön verrattuna paljon ihmisiä, jotka käyttävät OneDriveä. Monet näistä ovat kuitenkin saattaneet ....

Uutisarkisto