*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

CD-levyjen hyvitysmaksuja korotettiin Kanadassa

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 14.12.2008 18:00 Kommentteja (13)

CD-levyjen hyvitysmaksuja korotettiin Kanadassa Kanadalaisten varmuuskopioijien arki kallistuu hieman jatkossa, kun Kanadassa hyvitysmaksuista määräävä Canadian Copyright Board päätti nostaa sekä CD- että MiniDisc-levyistä maksettavia hyvitysmaksuja.
Tyhjien CD-levyjen hyvitysmaksut nousivat 0,21 Kanadan dollarista 0,29 Kanadan dollariin. Täten 100 CD-levyä sisältävän paketin hinta nousee muutoksen myötä noin 8 Kanadan dollaria. Samat korotukset määrättiin myös MiniDisc-levyille. Hyvitysmaksuja ei kuitenkaan korotettu C-kasettien tai DVD-levyjen osalta.

Syynä maksujen korotukselle ovat levy-yhtiöiden maksamien mekaanisten rojaltimaksujen nouseminen sekä se seikka, että keskimääräiselle CD-levylle tallennettavien audiokappaleiden määrä on viime vuosina noussut kolmen kappaleen verran, ja nykyään yhdelle CD-levylle tallennetaan siis keskiarvoisesti 18 musiikkikappaletta.

Korotuksien myötä Kanadassa pitäisi hyvitysmaksuista saatavien tulojen nousta noin 30 miljoonan verran vuosittain.

Maksujen korotuksia vastustavien tahojen mukaan hyvitysmaksujen korotuksessa ei kuitenkaan ole mitään järkeä, sillä uudistuksen myötä tyhjistä DVD-levyistä maksetaan vähemmän hyvitysmaksuja kuin CD-levyistä. Hyvitysmaksujen korotuksen uskotaan ajavan yhä useamman kuluttajan joko siirtymään kokonaan DVD-tallennukseen tai vaihtoehtoisesti tilaamaan tyhjät CD-levynsä ulkomailta, jolloin hyvitysmaksuista saatavat rahamäärät pienenevät.

Edellinen Seuraava  

13 kommenttia

114.12.2008 18:18

Itse haluaisin jo päästä koko levyistä eroon.Muistikortit ja tikut ovat autossakin jo kätevämpiä kuin cd-levyt.

214.12.2008 18:41
hentriz
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Supo:
Itse haluaisin jo päästä koko levyistä eroon.Muistikortit ja tikut ovat autossakin jo kätevämpiä kuin cd-levyt.

Kätevämpi ovat, mutta en tiedä sitten haluaisinko itse luopua niistä... Kai sitten olen vain tottunut, vaikkakin pääosin musiikk tulee kovalevyltä.

314.12.2008 19:01

Itse olen levyistä luopunut. Enään ainostaan vanhempien vanhoihin stereoihin tulee moisia käytettyä. Pitäsi varmaan niihinkin hankkia 3.5mm plugi niin voisi soittimesta soitella.

414.12.2008 19:14

Tuolloín kopiointi sallittu? Tuo maksuhan nimen omaan tehtiin kopasausta harrastavia varten..voi voi, toivottasti ei suomi...

514.12.2008 19:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Tuolloín kopiointi sallittu? Tuo maksuhan nimen omaan tehtiin kopasausta harrastavia varten..voi voi, toivottasti ei suomi...

älä huoli kyllä suomessakin joka cd stä joutuu maksamaan hyvitysä.

614.12.2008 19:57

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Tuolloín kopiointi sallittu? Tuo maksuhan nimen omaan tehtiin kopasausta harrastavia varten..voi voi, toivottasti ei suomi...

älä huoli kyllä suomessakin joka cd stä joutuu maksamaan hyvitysä.
sen tiedän ja vähän muustakin maksetaan....mutta tuota korotusta ... no hyvä syy warettaa kun on jo teosto maksut maksettu... :-p, nojoo taas.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.12.2008 @ 19:58

714.12.2008 20:36

poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.11.2009 @ 22:36

814.12.2008 21:39

Kohta maksetaan vessapaperistakin näitä ******** tekinjänoikeus maksuja, kaikkihan tietää että vessapaperille voi kopioida vaikka kirjan!

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.12.2008 @ 21:44

914.12.2008 22:42

Olipa taas järkevästi tehty - ei näin! CD on jo muutenkin aika kuollut formaatti, jote taitaa tämä tehdä lopun Cd-levyille.

1014.12.2008 23:11

Saas nähdä tuleeko Suomeenkiin uusi 100 miljoonan hyvitysmaksu laajakaistoihin, joka annettaisiin Kopiostolle.

Kyseistä juttua lienee valmistelee Opetusministeriön Jukka Liedes, jonka vaimo sattuu olemaan Kopiostossa toiminnanjohtajana.

Eli jos veikata pitäisi niin veikkaisin, että se tulee, ja veikkaan että siitä "tiedotetaan" jouluna, jolloin sitä ei ole kukaan lukemassa / uutisoimassa.

En usko, että Jukka Liedes vanhoja Teoston työkavereitaankaan unohtaa, joten eiköhän Teoston hyvitysmaksuihinkin ole tulossa korotuksia, joulukin kun on tulossa. Liedes on entinen Teoston lakimies.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.12.2008 @ 01:14

1115.12.2008 1:50

Tää ei varsinaisesti liity asiaan, mutta katsokaas Ruotsin Piratepartien raju liittymämäärien kasvu joulukuussa, kasvua 50%:
http://www.piratpartiet.se/partiet/medlemsstatistik

Muihin puolueisiinkin nähden jo varsin paljon jäseniä:
http://www.piratpartiet.se/medlemsantal

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.12.2008 @ 02:27

1215.12.2008 8:48

Lainaus:
Kanadalaisten varmuuskopioijien arki kallistuu
:D

1317.12.2008 19:41

"Hyvitysmaksuja ei kuitenkaan korotettu C-kasettien..."

Onpa jalomielistä! :D
Milloinkahan viimeksi olen c-kasettiin törmännyt, saati sitten nähnyt kaupan hyllyllä.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Kotimainen Seriously julkaisi suosittuihin Best Fiends -peleihin perustuvan lyhytelokuvan Kotimainen Seriously julkaisi suosittuihin Best Fiends -peleihin perustuvan lyhytelokuvan (27.5.2017 15:03)
Seriously julkaisi tällä viikolla suosittuihin Best Fiends -ötökkäpeleihin perustuvan lyhytelokuvan. Seriously on tähän mennessä julkaissut Best Fiends- (2014) ja Best Fiends Forever -pelit ....
Xiaomi esitteli Mi Max 2 -älypuhelimen: Iso näyttö, valtava akku Xiaomi esitteli Mi Max 2 -älypuhelimen: Iso näyttö, valtava akku (27.5.2017 14:12)
Xiaomi Mi Max 2 on suunnattu isoa näyttöä ja hyvää akunkestoa kaipaaville. Xiaomin mukaan Mi Max 2:n akku kestää kaksi päivää. Pikalatauksella akun voi ladata tunnissa nollasta 68 prosenttiin ....
Apple kehittää uutta prosessoria tekoälylaskentaa varten Apple kehittää uutta prosessoria tekoälylaskentaa varten (27.5.2017 09:23)
Apple on syventänyt tekoälylaskennan tutkimusta myös mikropiirien puolelle. Bloombergin saamien tietojen mukaan IT-jätti kehittäisi Apple Neural Engine -nimistä mikropiiriä, jonka avulla yhtiö ....
Aktiivisuusrannekkeiden tarkkuus testattiin – Tämä ranneke kertoo tarkimmin todellisen pulssin Aktiivisuusrannekkeiden tarkkuus testattiin – Tämä ranneke kertoo tarkimmin todellisen pulssin (26.5.2017 11:51)
Journal of Personalized Medicinessä julkaistussa uudessa tutkimuksessa on selvitetty markkinoilla olevine älykellojen mittaustarkkuutta niin pulssin kuin palaneiden kaloreiden mittauksessa. ....
Androidin perustajan uutuuspuhelin esitellään aivan pian Androidin perustajan uutuuspuhelin esitellään aivan pian (26.5.2017 11:05)
Androidin perustajan Andy Rubinin pystyyn polkaisema Essential-kasvuyritys on paljastanut aikovansa esitellä ensimmäisen älypuhelimensa toukokuun 30. päivänä. Julkaistujen kiusoittelukuvien ....
1 kommentti

Uutisarkisto