*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

YouTubessa tarjolla 720p-materiaalia

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 24.11.2008 12:14 Kommentteja (12)

YouTubessa tarjolla 720p-materiaalia YouTuben videoiden suurin ongelma on monien mielestä videoiden kuvanlaatu, joka ei vastaa kaikkien odotuksia. YouTube aloittikin parempilaatuisen videon tarjoamisen tänä keväänä, mutta kaikki eivät olleet tyytyväisiä uudistukseen, koska monet muut netin videopalvelut ovat mahdollistaneet jo pitkään teräväpiirtovideoiden jakelun.
YouTube lupaili kuitenkin noin vuosi sitten, että yritys tulee jakelemaan kuluttajille tulevaisuudessa myös teräväpiirtovideoita ja nyt nämä lupaukset ovat osoittautuneet todeksi, kun internetiin on ilmaantunut tietoja 720p-resoluutiolla jaettavista YouTube-videoista.

MP4-tiedostoina jaettavien teräväpiirtovideoiden pakkaamiseen on käytetty H.264/AVC-yhteensopivaa koodekkia ja audio on puolestaan AAC-yhteensopivassa formaatissa. Teräväpiirtovideoita voi katsella suoraan YouTubesta selaimen avulla, jolloin kannattaa käyttää kokoruudun katselutilaa, koska YouTube ei osaa muokata videoikkunan kokoa teräväpiirtovideoiden resoluutiota vastaavaksi. Teräväpiirtovideoita voi myös ladata YouTubesta, jolloin niiden katselu onnistuu esim. VLC- tai QuickTime-mediasoittimien avulla.

YouTuben tarjoamien teräväpiirtovideoiden bitrate pyörii noin 2 000 kbps tietämillä, joka yhdistettynä käytettyyn H.264/AVC-videopakkaukseen tietää sitä, ettei näiden teräväpiirtovideoiden jouheva toistaminen välttämättä onnistu vanhemmilla tietokoneilla.

Valitettavasti kaikkia YouTuben videoita ei voi katsella teräväpiirtoisina, mutta tarjolla on esim. YouTubessa suosittu Where the Hell is Matt? (2008) -tanssivideo ja Left 4 Dead -pelin pelikuvaa. Vastaavasti latauslinkit Where the Hell is Matt? (2008) (75,3 megatavua) ja Left 4 Dead (95,5 megatavua)

YouTube ei ole vielä tiedottanut virallisesti 720p-videoiden jakelusta, mutta parhaassa tapauksessa uusi ominaisuus nähdään YouTubessa pian virallisesti, jolloin selaajien ei tarvitse lisätä manuaalisesti &fmt=22-tekstiä jokaisen videon URL:in perään selvittääkseen, onko kyseistä videota saatavilla teräväpiirtomuodossa.



720p-resoluution kuva Where the Hell is Matt? (2008) -videosta (klikkaamalla avautuu täysikokoinen kuva)

Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

124.11.2008 12:20
JeanTula
Inactive

Itse yritin tuota videota pyörittää, mutta näkyy vain normaali youtube-tasoinen video. Voi tietenkin johtua näistä meidän koulun surkeista koneista.

224.11.2008 12:23

Loistava uutinen. Eikös nuita huonolaatuisia pätkiä olekkin jo katsottu tarpeeksi pitkään.

324.11.2008 16:14

Mahtavaa että youtube on päättänyt pysyä kehityksessä mukana! Where the hell is matt näytti hienolta teräväpiirtona, lisää näitä!

424.11.2008 16:20

Ihan ok laatu. Nyt pitäisi vielä saada nopeampi netti, niin ei tarvitsisi antaa latautua puskuriin ;)

524.11.2008 16:45

Ei ihan riitä 2 megasen netti puskuroimaan toisto vauhtia, pienestä on kyllä kiinni. (2 meganen netti about 1700-1800kbps, kun itse video 2000kbps). Pitäisi varmaan hankkia jo se 8 megan netti.

624.11.2008 17:12
JeanTula
Inactive

Hassu juttu! Omalla koneella toimii aivan mainiosti. Tuo videoiden teräväpiirto on siis myös koneesta kiinni.

724.11.2008 20:24

Hassu juttu ei tahdo pyöriä kunnolla.
Mahtaako flash viedä niin paljon tehoja?

Läppärillä siis olen, mutta 720p videot pyörii nätisti ilman ongelmia muuten.

825.11.2008 15:31

Itse huomasin että aika monessa videossa on tuo parempilaatuinen versio. Ja ei tarvitse manuaalisesti kirjoittaa erikseen yhtään mitää, vaan täytyy katsoa onko videon oikeassa alareunassa kohta "watch in high quality", jolloin sitä klikkaamalla voi katsoa "HD"-laatuisen videon.

929.11.2008 11:32

24/1 ei riitä et video pyöris. YouTubella vähän hitaat yhteydet. Oli parempi laittaa paussi päälle ja poltella tupakka niin et se kerkesi lataan sen eka. Näyti komeelta mutta koko ruutu tilassa pätki joten taitaa olla koneeni kirpputorikamaa. Mitä noista latauslinkeistä pitikään tapahtua? Mulla vaan aukes uusi välilehti, tyhjä sellainen. Matt on sit päässy reissaamaan enemmän kuin moni muu. Eka luulin et se on vaan liitetty kuvan päälle mut tubessa oli myös "making of.." eli ihan kiva..

1030.11.2008 13:39
anaheim
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TheOzku:
Itse huomasin että aika monessa videossa on tuo parempilaatuinen versio. Ja ei tarvitse manuaalisesti kirjoittaa erikseen yhtään mitää, vaan täytyy katsoa onko videon oikeassa alareunassa kohta "watch in high quality", jolloin sitä klikkaamalla voi katsoa "HD"-laatuisen videon.

No toi watch in high quality ei ole hd-tasoinen, mutta parempi sekin kuin perus youtube video. Ainoastaan lisäämällä ton "&fmt=22" videon perään saa nähtyä hd-laatuisena tällä hetkellä.

116.12.2008 5:14

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TheOzku:
Itse huomasin että aika monessa videossa on tuo parempilaatuinen versio. Ja ei tarvitse manuaalisesti kirjoittaa erikseen yhtään mitää, vaan täytyy katsoa onko videon oikeassa alareunassa kohta "watch in high quality", jolloin sitä klikkaamalla voi katsoa "HD"-laatuisen videon.

No toi watch in high quality ei ole hd-tasoinen, mutta parempi sekin kuin perus youtube video. Ainoastaan lisäämällä ton "&fmt=22" videon perään saa nähtyä hd-laatuisena tällä hetkellä.
No voi olla, mutta ainakin tässä videossa näyttää paremmpalta kun laittaa high qualityn päälle...

Ja tonttilan viestiin:
Itsellä 5/1 ja hd pyörii mainiosti ilman pitkiä latauksia. Joten vika ei välttämättä ole youtubessa

123.6.2011 7:38
xdKgPMQuObifh
Vahvistamaton

ThatÂ’s rlaely shrewd! Good to see the logic set out so well.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Bluetoothista uusi versio – Nopeuteen ja kantomatkaan iso parannus Bluetoothista uusi versio – Nopeuteen ja kantomatkaan iso parannus (8.12.2016 11:40)
Bluetooth SIG on julkaissut kehittämästään langattomasta tiedonsiirtostandardista viidennen version, jonka luvataan mahdollistavan monipuolisemmat IoT-laitteet sekä niiden joustavamman käytön kotona. ....
Applekaan ei pysty haastamaan Spotifyta? Jää tilaajamäärissä jälkeen Applekaan ei pysty haastamaan Spotifyta? Jää tilaajamäärissä jälkeen (8.12.2016 11:09)
Vuoden 2015 kesällä lanseerattu Apple Music -suoratoistopalvelu on kerännyt tähän mennessä 20 miljoonaa tilaajaa. Pitempään markkinoilla toimineella Spotifylla on syyskuussa päivitetyn tilastotiedon ....
Tällä reseptillä Microsoft ja Intel puskevat PC:n uudelleen kasvu-uralle Tällä reseptillä Microsoft ja Intel puskevat PC:n uudelleen kasvu-uralle (8.12.2016 10:03)
Microsoft ja Intel esittelivät WinHEC-tapahtumassa Kiinassa uutta Project EVO -hanketta, jonka avulla IT-jätit yrittävät määritellä miten PC-valmistajien tulisi parantaa ensi vuoden tietokonemalleja. ....
Microsoft herättää kuolleen hankkeen henkiin: Windowsista tulossa ARM-versio Microsoft herättää kuolleen hankkeen henkiin: Windowsista tulossa ARM-versio (8.12.2016 09:30)
Muutama vuosi sitten Microsoft yritti tuoda täysiverisen Windows 8:n ARM-pohjaisten tietokoneiden ja tablettien saataville, mutta projekti kuivui kasaan hyvin nopeasti. Nyt Microsoft yrittää ....
Apple mullistaa elokuvamarkkinat? Iskee elokuvateattereiden apajille Apple mullistaa elokuvamarkkinat? Iskee elokuvateattereiden apajille (8.12.2016 08:58)
Elokuvien julkaisukaava voi mennä lähitulevaisuudessa kokonaan uusiksi, sillä Bloombergin saamien tietojen mukaan Apple neuvottelisi Hollywoodin suurimpien studioiden kanssa oikeuksista tuoda ....

Uutisarkisto