*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Lähes 70 prosenttia 15–16-vuotiaista nuorista on kokeillut luvatonta verkkolataamista

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 12.11.2008 12:18 Kommentteja (38)

Lähes 70 prosenttia 15–16-vuotiaista nuorista on kokeillut luvatonta verkkolataamista Suomalaisten nuorten "rappioituminen" näyttää vääjäämättömältä, jos Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen keräämät tiedot nuorten rikoskäyttäytymisestä vuosien 1995–2008 välillä pitävät paikkaansa, sillä 15–16-vuotiaiden nuorten yleisin luvaton teko oli erityyppisten tiedostojen luvaton lataaminen internetistä.
Tätä tekijänoikeusjärjestöjen mielenrauhaa järkyttävää toimintaa oli kokeillut tehdyn kyselyn mukaan 69 prosenttia 15–16-vuotiaista nuorista. Luvaton lataaminen ohitti suosiossaan mm. koulusta lintsaamisen, ajokortitta ajamisen ja humalassa ajamisen. Lataamisen ohella luvatta ladattujen tiedostojen säilöminen on suosittua, sillä lähes kaksi kolmasosaa nuorista kertoi omistavansa vähintään sata luvatta ladattua tiedostoa.

"Se on helppoa, eikä sitä varmaan koeta samanlaiseksi varastamiseksi kuin kaupasta tavaran viemistä. Lisäksi se on jo niin yleistä, että nuoret ajattelevat kaikkien muidenkin tekevän niin" kommentoi tutkija Venla Salmi ITviikolle.

Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen tekemässä kyselyssä oppilaat vastaavat anonyymisti omia rikollisia ja kiellettyjä tekoja koskeviin kysymyksiin. Tänä vuonna kyselyyn vastasi 5 826 nuorta.

Kyselyn tulokset tuskin miellyttävät tekijänoikeusjärjestöjä, joilta voidaankin odottaa tiedotetta tulevista valistuskampanjoista, joilla kerrotaan nuorille, kuinka luvaton lataaminen vie osan esim. artistien tilipusseista.

Edellinen Seuraava  

38 kommenttia

112.11.2008 12:35

Luvaton lataaminen ohitti suosiossaan mm. koulusta lintsaamisen, ajokortitta ajamisen ja humalassa ajamisen.

joista ensimmäiseksi mainittu on suurin rikos tässä yhteiskunnassa

212.11.2008 13:03

Muistaakohan ne sitten mainita myös sen millaisia miljardivoittoja mediateollisuus näistä "rikoksista" huolimatta tekee....

312.11.2008 13:08

Miten se tähän liittyy?

412.11.2008 13:45

Mun mielestä on lähinnä positiivista että tää ohitti listalla esim. kortitta ajamisen ja humalassa ajamisen. Jos ois toisin päin, ois syytä huolestuakkin. ;)

512.11.2008 13:45

Valheellisia tutkimuksia kuten aina. Listalta olisi pitänyt löytyä tien ylittäminen suojatien vierestä, roskaaminen, pyörällä ajaminen ilman kypärää ja punaisia päin kävely.

Kaikki ylittävät varmasti tuon luvattoman lataamisen!

612.11.2008 13:54

Aivan totta Jartar. Mutta miten esimerkiks julkinen solvaus (huorittelu ja homottelu koulussa)? Tässä on ollu just muutamia oikeusistuntoja joissa on puitu kyseistä rikosta, hyvät kakut on porukka saanu :D

712.11.2008 13:54

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
Valheellisia tutkimuksia kuten aina. Listalta olisi pitänyt löytyä tien ylittäminen suojatien vierestä, roskaaminen, pyörällä ajaminen ilman kypärää ja punaisia päin kävely.

Kaikki ylittävät varmasti tuon luvattoman lataamisen!
Tässä pitkälti samaa mieltä. Valittais mieluummin vaikka juuri tuosta punaisia päin kävelemisestä, siinähän on riski 500% suurempi, ainaski.

812.11.2008 14:31

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
Valheellisia tutkimuksia kuten aina. Listalta olisi pitänyt löytyä tien ylittäminen suojatien vierestä, roskaaminen, pyörällä ajaminen ilman kypärää ja punaisia päin kävely.

Kaikki ylittävät varmasti tuon luvattoman lataamisen!
Tässä pitkälti samaa mieltä. Valittais mieluummin vaikka juuri tuosta punaisia päin kävelemisestä, siinähän on riski 500% suurempi, ainaski.
Ja jos kävelee punaisia päin, niin on riski kuolla. Luvattomassa lataamisessa ei ole kuoleman riskiä

912.11.2008 14:34

Luvatonta lataamista ei ole olemassakaan.

Lataaminen ei ole rikos, eikä se ole kiellettyä, se on vain moitittavaa.
http://www.digitoday.fi/page.php?page_id=66&news_id=200515471

Hesarin mukaan se on nuorten yleisin rikos, vaikka oikeessa elämässä se edes ole rikos:

Luvaton verkkolataaminen yleisin nuorten rikos
http://www.hs.fi/kotimaa/

Huoh....mitähän seuraavaksi.

1012.11.2008 14:45

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti IsoJorma5:
Luvatonta lataamista ei ole olemassakaan.

Lataaminen ei ole rikos, eikä se ole kiellettyä, se on vain moitittavaa.
http://www.digitoday.fi/page.php?page_id=66&news_id=200515471

Hesarin mukaan se on nuorten yleisin rikos, vaikka oikeessa elämässä se edes ole rikos:

Luvaton verkkolataaminen yleisin nuorten rikos
http://www.hs.fi/kotimaa/

Huoh....mitähän seuraavaksi.
22.9.2005 klo 15:04 tuo eka linkkisi, et sitten ottanut huomioon, miten laki on muuttunut tässä välissä?

Lainaus:
Luvaton lataaminen ohitti suosiossaan mm. koulusta lintsaamisen, ajokortitta ajamisen ja humalassa ajamisen.

joista ensimmäiseksi mainittu on suurin rikos tässä yhteiskunnassa
Varmasti, sinusta siis humalassa ajaminen tai kortitta ajaminen ei ole paha asia? Niissä vain voi kuolla muita ihmisiä, koulusta lintsaamisella en oo viel koskaan kuullu sellaista haittapuolta ku toisen ihmisen kuoleminen. eli siis Koulutus .vs. Kuolema, sinusta koulutus on tärkeempää.. HUOH!
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.11.2008 @ 14:53

1112.11.2008 14:46

Isojorma5 on täysin oikeassa. Netistä lataaminen EI ole laitonta vaan moitittavaa toimintaa. Ennen se ei ollut edes sitä. Laitonta homma ei ole koska lain rikkomisesta ei ole säädetty rangaistusta. Lehdissä ja muissa medioissa toki toitotetaan että netistä nimenomaan ei saisi ladata edes musiikkia, mutta se on pelkkää propagandaa.

Lainaus:
--------------------------------------------------------------------------------
Vuoden 2006 alussa voimaan tulleen uuden tekijänoikeuslain myötä luvattomasta lähteestä lataaminen on moitittava teko, mutta ei tuomittava.
--------------------------------------------------------------------------------

Lainaus:
--------------------------------------------------------------------------------

”Warettaminen” ei ole laitonta. Uusi tekijänoikeuslaki sanoo näin "Warettaminen" eli luvaton verkosta kopiointi ei ole rangaistavaa vaan moitittavaa".
--------------------------------------------------------------------------------

Uudessa to-laissa lukee sanatarkasti luvaton kopiointi on moitittavaa mutta ei tuomittavaa. www.finlex.fi Kun jokin asia on moitittavaa niin siitä ei seuraa mitään rangaistuksia.

Lainaus:
--------------------------------------------------------------------------------
"Warettaminen" eli luvaton verkosta kopiointi ei sen sijaan uuden lain mukaan ole rangaistavaa vaan moitittavaa.

Eli

1.Luvaton verkosta kopiointi uuden to-lain mukaan ei ole rangaistavaa vaan moitittavaa. Mitään seurauksia siitä siis ei tule käytännössä.

2. Laiton levittäminen/jakaminen netissä on tekijänoikeusrikos, josta joutuu maksamaan korvauksia + vastapuolen to-mafian oikeudenkäyntikulut. Tämäkin vain siinä tapauksessa, että sattuu jäämään kiinni ja voittamaan tämän negatiivisen lottovoiton.

Lähteet:

http://www.digitoday.fi/page.php?page_id=66&news_id=200515563

http://www.digitoday.fi/page.php?page_id=66&news_id=200515471

Piratismista narahtaa harvemmin kuin nappaa lottovoiton

1212.11.2008 14:55

Ai suomalaiset nuoret rappioituvat syynä luvaton lataaminen netistä? Kuulostaa täysin joltain tekijänoikeusfirman propagandalta. Rikos on rikos, mutta onko se rappioitumista jos nuori osaa toimia nykyajan mukaisessa tietoyhteiskunnassa oman edun mukaisesti?

Toiseksi on aika harhaanjohtavaa sanoa 1995-2008 koska verkkolataamisen osalta ainoat tulokset tutkimuksessa on vuodelta 2008 ja kysymys oli "oletko ladannut luvattomasti tiedostoja netistä vähintään kerran viimeisen vuoden aikana".

Ja kuka haluaa maksaa jostain, jos sen saa toisesta paikasta helpommalla ja halvemmalla? Tässä tapauksessa ilmaiseksi.

1312.11.2008 15:18
hentriz
Inactive

Okei, porukat lataa laittomasti. Tai aika suuri osa, mutta ei silti tee heistä mustan listan kansalaisia vai olenko väärässä?

1412.11.2008 15:20

no niin hei, nyt valistuskampanjaa pystyyn jotta saadaan tuo luku sinne 100% tietämille.

1512.11.2008 15:35

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti thejammy:
no niin hei, nyt valistuskampanjaa pystyyn jotta saadaan tuo luku sinne 100% tietämille.
Parempi ettei se nouse sinne kun sitten varmaan loppuisi kaikkien pelien, musiikin, ym tuotanto.

1612.11.2008 15:59

70% warettaa ja 10% ei myönnä sitä ja loput 20% ei osaa/pysty/halua.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.11.2008 @ 16:00

1712.11.2008 16:00

Sry, tuplapostaus

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.11.2008 @ 16:01

1812.11.2008 16:04

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti thejammy:
no niin hei, nyt valistuskampanjaa pystyyn jotta saadaan tuo luku sinne 100% tietämille.
Parempi ettei se nouse sinne kun sitten varmaan loppuisi kaikkien pelien, musiikin, ym tuotanto.
Tuskin 15-16 vuotiaat suomalaiset ovat ainoita jotka ostavat musiikkia, pelejä ja elokuvia.

1912.11.2008 16:17

Se nyt vaan on semmoinen kysynnän ja tarjonnan laki. Kun kysyntää on, niin sieltä hankitaan, mistä helpoimmalla saadaan.
Jos laitetaan samalle viivalle vaikka Ares ja vastaan joku DRM-roskaa myyvä verkkomusakauppa, niin ei liene vaikeaa arvata, kumman asiakkaaksi suuri yleisö päätyy.

2012.11.2008 16:25

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti thejammy:
no niin hei, nyt valistuskampanjaa pystyyn jotta saadaan tuo luku sinne 100% tietämille.
Parempi ettei se nouse sinne kun sitten varmaan loppuisi kaikkien pelien, musiikin, ym tuotanto.
Tuskin 15-16 vuotiaat suomalaiset ovat ainoita jotka ostavat musiikkia, pelejä ja elokuvia.
Tuskin 15-16 vuotiaat suomalaiset ovat ainoita, jotka lataavat.
Mitä luulet jos kaikki alkaisivat ajatella näin? Tähän tämä kummiskin vielä menee, ei piratismia enää voi pysäyttää.

2112.11.2008 16:34
hentriz
Inactive

Luulenko vai onko tämä sama tutkimus? Jos on, MTV3 käsittelee asiaa aika mukavasti eri tavalla, kuin Afterdawn ;-)

2212.11.2008 17:01

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti somebodyy:
Tuskin 15-16 vuotiaat suomalaiset ovat ainoita, jotka lataavat.
Mitä luulet jos kaikki alkaisivat ajatella näin? Tähän tämä kummiskin vielä menee, ei piratismia enää voi pysäyttää.
thejammy mitä ilmeisimmin viittasi kirjoituksessaan kyselyssä saadun tuloksen 70% nostamista 100% eli sitä, että 15-16 vuotiaiden testierästä kaikki olisivat kokeillleet tiedostojen laitonta lataamista. Näin ollen oletin sinun toteamuksesi viittaavan myös samaan kohderyhmään, koska olit lainannut viestissäsi thejammy:n tekstiä. Ja vaikka et olisikaan viitannut siihen niin thejammy viittasi ja näin ollen jos tuo luku olisi 100%, se tarkoittaisi sitä vain 15-16 vuotiaiden joukossa.

Mielenkiintoinen sanavalinta puhua piratismista asiana jota "ei voi enään pysäyttää". Tämän kun yhdistää tosiasiaan, että ihmisen tarvetta ilmaista itseään musiikin tai jonkun muun taiteen keinoin ei voi pysäyttää ja sen että ihminen on luonnostaan ahne niin tuskin tulevaisuudessa tulee mikään muu muuttumaan kuin tämän alan markkinat ja tapa markkinoida ja myydä tuotteita.

EDIT: MTV3 uutisoi siitä millä on merkitystä oikeasti, Afterdawn siitä mikä kiinnostaa meitä oikeasti ;)
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.11.2008 @ 17:05

2312.11.2008 17:02

"Tänä vuonna kyselyyn vastasi 5 826 nuorta."

Ja tämäkö on sitten suomen koko nuoriso?

2412.11.2008 17:24

Lainaus:
Mielenkiintoinen sanavalinta puhua piratismista asiana jota "ei voi enään pysäyttää". Tämän kun yhdistää tosiasiaan, että ihmisen tarvetta ilmaista itseään musiikin tai jonkun muun taiteen keinoin ei voi pysäyttää ja sen että ihminen on luonnostaan ahne niin tuskin tulevaisuudessa tulee mikään muu muuttumaan kuin tämän alan markkinat ja tapa markkinoida ja myydä tuotteita.
Olet oikeassa.. Mutta, en usko että pelien markkinointi radikaalisti muuttuu. toisinsanoen; en usko että pelien julkaisijoilla tulee yhtäkkiä päähänsä poistaa turhat kopiosuojaukset haittaamasta normaaleja kuluttajia, tai että hinnat laskisivat vaikka me niin haluaisimmekin.

Lainaus:
thejammy mitä ilmeisimmin viittasi kirjoituksessaan kyselyssä saadun tuloksen 70% nostamista 100% eli sitä, että 15-16 vuotiaiden testierästä kaikki olisivat kokeillleet tiedostojen laitonta lataamista. Näin ollen oletin sinun toteamuksesi viittaavan myös samaan kohderyhmään, koska olit lainannut viestissäsi thejammy:n tekstiä. Ja vaikka et olisikaan viitannut siihen niin thejammy viittasi ja näin ollen jos tuo luku olisi 100%, se tarkoittaisi sitä vain 15-16 vuotiaiden joukossa.
Tuota, mitä sitten kun tämä 'testierä' on aikuistunut.. Luuletteko heidän jatkavan laittomuuksia? Hankala arvioida, mutta 'tieto on valtaa' ja tätä 'tietoa' ei ole vanhemmilla ikäluokilla. Ei välttämättä näin, mutta eihän sitä tiedä..

Lainaus:
EDIT: MTV3 uutisoi siitä millä on merkitystä oikeasti, Afterdawn siitä mikä kiinnostaa meitä oikeasti ;)

Näinhän tämä on.

Mukavia tämmöiset keskustelut..

2512.11.2008 17:38

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti somebodyy:
Tuota, mitä sitten kun tämä 'testierä' on aikuistunut.. Luuletteko heidän jatkavan laittomuuksia?
Tämä menee nyt kyllä ihan visioinniksi ja mielikuvituksesi, mutta luulen itse ainakin että warettaminen nykyisessä muodossa tulee vanhenemaan enintään 5 vuodessa. Kehitys kehittyy ja tulevaisuudessa warettaminen jää wanhan koulukunnan leikiksi kun silloinen nykynuoriso ja valtaosa kuluttajista maksaa yhden kuukausimaksun jolla he saavat tv:n, internetin, puhelimen, haluamansa musiikin ja ehkä muitakin palveluita niin edullisesti ja helposti, että ei kannata edes ajatella muita vaihtoehtoja.

Kyse on vain siitä kuinka paljon halutaan ajatella kuluttajaa ja kuinka paljon vain sitä palkkapussin suuruutta. Ihmiset saa maksamaan asioista hyvinkin helposti jos he hyötyvät siitä ja homma on tehty tarpeeksi helpoksi. Nyt se ei ole sitä joten ehkä tästä löytyy syy siihen miksi laiton lataaminen on niin suosittua.

EDIT: Ja nuorison kohdalla kyse on varmasti myöskin siitä, että suurimalla osalla on rajallinen määrä rahaa käytössään ja sille on varmasti muutakin käyttöä kuin maksaminen sellaisesta jonka saa ilmaiseksi. Ja koska musiikki ja sen kuunteleminen on nykyään itsestään selvyys ei sen hankkimisessa kaihdeta keinoja. Tämä saa kieltämättä warettamisen kuulostamaan ihan varastamiselta, mutta ei se varastaminenkaan ole yhtään valmistajaa konkurssiin vienyt (en kannata lain rikkomista millään tavalla, mutta eikös tämä ole tosiasia?).
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.11.2008 @ 17:44

2612.11.2008 17:59

Soppii epäillä tuota viittä vuotta.

Lainaus:
Ihmiset saa maksamaan asioista hyvinkin helposti jos he hyötyvät siitä ja homma on tehty tarpeeksi helpoksi.
Näinhän tämä on ja taas toisaalta ei ole. Tässä tulee vastaan kopisuojaukset you know, ne eivät muuta tee oikeastaan kuin haittaavat kuluttajia. Tämmöinen teksti pomppasi esiin kun yritin katsoa aitoa Blu-ray -elokuvaa; ''Tätä levyä ei voi toistaa tässä järjestelmässä kopiosuojauksen vuoksi''. Heh..

Nyt käsi sydämmelle ja sano; luuletko levy -yhtiöiden luopuvan kopio -suojauksistaan ehkä viiden vuoden kuluttua?

2712.11.2008 20:18

Tuossa ei sanota tutkimuksen virhe marginaalia, paljonko on prosentteina. Tuo ei oo koko totuus. Koska tutkimus on mielestäni virhellinen ja yks puolinen.Monikohan vastas kyllä vaan ihan huvin vuoksi tai moniko vastas ei vaikka oli ladannu.

2812.11.2008 20:26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti CoB92:
"Tänä vuonna kyselyyn vastasi 5 826 nuorta."

Ja tämäkö on sitten suomen koko nuoriso?
Ei ole mitään järkeä haastatella koko ikäryhmää kun pienemmällä, hyvin suunnitellulla otannalla saadaan samansuuntainen tulos kuin kaikkia kyselyttämällä. Vaaligallupeissakin haastatellaan noin 1000 henkeä, joka tuottaa usein tarpeeksi tarkan tuloksen.

2912.11.2008 20:58

Ei nuoret luule että kaikki niin tekee, vaan kaikki niin tekee. Poikkeuksena sellaiset nuoret jotka syystä tai toisesta ovat tippuneet pois kehityksen kelkasta. Sääliksi käy niitä jotka eivät osaa tietokonetta käyttää, miten niille käy sitten kun ovat vanhoja ja tekniikka on kehittynyt entisestään. Nykyajan vanhuksistakin suurin osa on toivottomia tekniikan kanssa, niin miten sitten käy niille jotka ovat jo nuorena toivottomia tekniikan kanssa?

0FF70P1C

3012.11.2008 21:21

Lainaus:
Lainaus:
Luvaton lataaminen ohitti suosiossaan mm. koulusta lintsaamisen, ajokortitta ajamisen ja humalassa ajamisen.

joista ensimmäiseksi mainittu on suurin rikos tässä yhteiskunnassa
Varmasti, sinusta siis humalassa ajaminen tai kortitta ajaminen ei ole paha asia? Niissä vain voi kuolla muita ihmisiä.......
jospa vain vinoilumerkityksessä tuon sanoin?

3112.11.2008 22:27

Lainaus:
Kyselyn tulokset tuskin miellyttävät tekijänoikeusjärjestöjä, joilta voidaankin odottaa tiedotetta tulevista valistuskampanjoista, joilla kerrotaan nuorille, kuinka luvaton lataaminen vie osan esim. artistien tilipusseista.
Sanonpahan vaa, että oikeasti levy-yhtiöt jää itkemään verrattaessa artisteihin...

3213.11.2008 0:45

Poliisivaltio, POLLIISIVALTIO :D Kohta meininki on yhtä kohillaan ku kiinassa, jees sille!

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 13.11.2008 @ 00:46

3313.11.2008 11:40
berethiel
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti teme565:
Se nyt vaan on semmoinen kysynnän ja tarjonnan laki. Kun kysyntää on, niin sieltä hankitaan, mistä helpoimmalla saadaan.
Jos laitetaan samalle viivalle vaikka Ares ja vastaan joku DRM-roskaa myyvä verkkomusakauppa, niin ei liene vaikeaa arvata, kumman asiakkaaksi suuri yleisö päätyy.
Mä latasin musiikkikappaleen mt3storesta. Arvatkaapas miten kävi kun yritin sitä toistaa liinuxissani. No voin kertoa. Eihän se toiminut tietenkään ja jos olisi toiminut niin olisin syyllistynyt rikokseen, koska se suojaus olisi pitänyt murtaa ennen kyseisen roskan toimimista. Mulla ei ole mitään mahdollisuutta ostaa kappaleita/levyjä netistä, koska ne eivät yksinkertaisesti toimi.

Voisin maksaa kuukaudessa 10€, että saisin ladata mitä vain netistä ja milloin vain ja en syyllistyisi rikokseen.

Varmasti 50€ käytän videoiden ja musiikin ostamiseen kaupasta vuoden aikana, Ostan todellakin vain tarjouksessa olevia ja niitäkin aika harvoin. no jos maksaisin 10€ kuukaudessa niin se olisi jo vuodessa 120€. Ja tuo sopimus oikeuttaisi kaiken lataamisen. Ne jotka eivät tee sopparia joutuisivat sitten kärsimään ne kovat korvaukset. Oletetaan että miljoona kotitaloutta päättää sitten hankkia tuon sopimuksen. Sehän olisi jo 120 000 000 euroa vuodessa. Tuo kuullostaisi minusta jo kohtuulliselta. Nettikaupat voisivat silti vieläkin toimia. ne jotka eivät tuota sopimusta haluaisi käyttää voisivat sitten ostaa ne laillisesti nettikaupasta.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 13.11.2008 @ 11:57

3413.11.2008 21:59

Lainaus:
Tekijänoikeusmafiahan juuri ajaa tuota, että kaikki muka automaattisesti jakaisivat, kun he lataavat. Se ei pidä yhtään paikkaansa. Kaikissa rapidsharen tyylisissä palveluissa et jaa yhtään mitään. Samoin jos lataa warez ja muilta sivuilta suoraan edelleenkään ei jaa mitään ( ei mitään torrent juttuja). Torrenteissa voi säätää tota jakonopeutta ja laittaa vaikka 0 se jakaminen jolloin ei jaa mitään. DirectConnect jutuissa taas voi olla myös jakamatta mitään. Jos jakaa niin voi laittaa demoja ja trailereita ja muuta materiaalia, jossa ei ole tekijänoikeuksia.

Paras tapa, kun Torrenttia tai DirectConnectia käyttää on se, että latailee muiden maiden, kuin Suomen Torrent sivuistoilta ja muissa maissa olevista DC hubeista. Suomen tekijänoikeusmafiahan jahtaa vain Suomessa toimivia DC hubeja ja Torrent trakkereitä. Erityisesti Suomessa olevien DC hubien käyttäjät ovat tähtäimessä, jos heillä on paljon materiaalia, joita laittomasti levittävät.

Yhtäkään torrent Suomalaista käyttäjää, joka latailee ulkomaisista torrent sivustoista ei ole jäänyt kiinni. Eikä TTVK niitä jahtaa koska se liian vaikeaa seuraavista syistä. 1. Torrent sivustot sijaitsevat ulkomailla ja sieltä Suomalaisen IP:n etsiminen on sama, kuin etsisi neulaa isosta heinäkasasta, koska 99% käyttäjistä on muista maista kuin Suomi. 2. Yleensä torrent käyttäjät lataavat vain yhtä tiedostoa kerrallaan esim. peli, musa levy/biisi, tv-sarja. Eli yhden tiedoston laittomasta levittämisestä, jos jäisi kiinni korvaukset oikeudessa olisivat minimaaliset. 3. 99% käyttäjistä on dynaaminen IP-osoite eli yhden IP-osoitteen seuraaminen on täysin hyödytöntä, koska se vaihtuu jatkuvasti. 4. Ulkomaisten torrent sivustojen suomalais käyttäjien jäljittäminen on liian hidasta ja hankalaa ja TTVK:n resurssit eivät siihen riitä, eikä se ole kannattavaa tästä syystä TTVK on käytännössä luovuttanut. TTVK luovutti myös youtuben tekijäoikeusrikosten selvittämisen, koska niitä oli liian monia ja se oli liian hidasta ja hankalaa.

On naurettavan helppo tehdä TTVK:lle jäljittäminen mahdottomaksi, jos tosiaan haluaa. Esim. anonyymit p2p-verkot, anonyymi IP-osoitteet joita ei voi jäljittää ja joilla voi jakaa niin paljon kuin huvittaa http://www.torrentfreedom.com on ainoa täysin anonyymi, koska he eivät säilytä mitään logeja, eli mitään tietoja ei löydy. https://www.relakks.com puoli anonyymi säilyttävät logit mutta antavat ne vasta, kun rikoksesta määrätty rangaistus on Ruotsin lakien mukaan vähintään 2 v. vankilaa. Käyttäessä rapidsharen tyylisiä palveluita ja sivustoja ei koskaan jaa/levitä mitään vaan latailee ainoastaan. Erinlaiset rapidshare search enginet tekevät rapidshare palveluista todella hyviä ja aina tulee täydellä vauhdilla, jos omistaa esim premium tilin.

Aina kannattaa TTVK mafialle tehdä se jäljittäminen niin vaikeaksi ja hitaaksi, kuin vain voi. Siis käytä aina muita, kuin Suomalaisia torrent sivustoja ja DC hubeja tai sitten tee homma täysin mahdottomaksi edellä mainituilla tavoilla. Ne, jotka jäävät kiinni nykyään nettipiratismista jäävät omaa tyhmyyttään tai tietämättömyyttään. Tosi piraatit osaavat suojautua ja ne ei jää kiinni koskaan, vaikka levittävät ja lataavat useita teratavuja vuodessa.
Olen täysin samaa mieltä.

3513.11.2008 22:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti CoB92:
"Tänä vuonna kyselyyn vastasi 5 826 nuorta."

Ja tämäkö on sitten suomen koko nuoriso?
Itseasissa tuo on melko suuri otos.

Maailmassa on vikana se, että tyhmät ihmiset ovat niin varmoja kaikesta - ja älykkäät niin epävarmoja.

Bertrand Russell

3613.11.2008 22:49

Jos luvattomien lataajien joukko on noin suuri, ihmettelen, miksi ei levy-, peli- ja elokuvateollisuus ole ajautunut jo maailmanlaajuiseen konkurssiin?


Maailmassa on vikana se, että tyhmät ihmiset ovat niin varmoja kaikesta - ja älykkäät niin epävarmoja.

Bertrand Russell

3714.11.2008 23:28

Ei koulusta lintsaaminen ole rikos.Eihän tämä vapaa maa olisi jos asia olisi näin.Itse en suosittele lataamista, mutta jotain urheilu matseja joita Suomessa ei näytetä on pakko ladata.Tehkää isompi tv tarjonta niin en lataa!

3817.11.2008 18:35

Mutta sinäänsä onko kukaan miettinyt millä rahalla sitten nämä 15-16 vuotiaat ostaisivat musiikkia pelejä leffoja yms.? Ja jos mietitään, että joku 15 vuotias lataisi netistä simpsonien jakson joka on tullut mtv3 kanavalta niin voitaisiinko silloin katsoa kyseinen rikokseksi sillä onhan niitä nauhoittavia digibokseja. Ja btw. kyllähän ne artistit tienaa muutenkin todella huomattavia summia kuten näyttelijät ja pelintekijät. :I

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....
Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
1 kommentti
Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
4 kommenttia

Uutisarkisto