*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Operaattorin varoitus vähentäisi musiikin luvatonta lataamista

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 13.10.2008 18:37 Kommentteja (10)

Operaattorin varoitus vähentäisi musiikin luvatonta lataamista Musiikkiteollisuuden edustajilla on monta syytä riemuun Isossa-Britanniassa, jos Entertainment Media Researchin (EMR) tekemän kyselyn tulokset pitävät paikkaansa.
Brittiläisten suhtautumista mm. luvattomaan lataukseen testannut kysely nimittäin kertoo, että lähes 75 prosenttia musiikkia luvattomasti lataavista tahoista lopettaisi kyseisen toiminnan, jos internet-operaattori lähettäisi näille huomautuksen musiikin luvattomasta lataamisesta. Briteissä on tällä hetkellä jo kuusi internet-operaattoria, jotka lähettelevät asiakkailleen huomautuksia, jos nämä lataavat tai jakelevat luvatta tekijänoikeudella suojattua materiaalia.

Briteissä tänä kesänä alkanut latauksien valvonta on jo säikäyttänyt monia henkilöitä, ja tämä näkyy myös EMR:n tekemässä kyselyssä, sillä 61 prosenttia luvatonta latausta harrastavista tahoista uskoo, että heidän internet-operaattorinsa vahtivat heidän latauksiaan. Kaksi kolmasosaa ei kuitenkaan usko jäävänsä kiinni luvattomista latauksistaan.

Toinen ilonaihe musiikkiteollisuuden edustajille on kyselyn mukaan laillisten musiikkikauppojen ja -palveluiden suosio, sillä 51 prosenttia vastaajista ilmoitti lataavansa musiikkia laillisista musiikkikaupoista. Luvaton lataaminen on kyselyn mukaan suosituinta nuorten keskuudessa, sillä 58 prosenttia 13-17 -vuotiaista nuorista ilmoitti ladanneensa luvatta tekijänoikeudella suojattua musiikkia.

Suurin syy laillisten latauspalveluiden syrjimiselle on kyselyn mukaan laillisten palveluiden heikko tarjonta, jonka takia kaksi kolmesta kyselyyn vastanneesta luvattomasta lataajasta ilmoitti suosivansa luvattomia keinoja.

Lailliset musiikkipalvelut ovat kyselyn mukaan erityisen suosittuja yli 35-vuotiaiden kuluttajien keskuudessa, sillä 40 prosenttia heistä ilmoitti ostavansa joka kuukausi ainakin yhden musiikkikappaleen.

Uuden musiikin löytämisen osalta suosituin verkkosivusto on YouTube 41 prosentin osuudella, jonka perässä toisena seuraa MySpace 25 prosentin osuudella. Verkkosivustot jäivät kuitenkin jälkeen radiosta, joka on edelleen suosituin tapa tutustua uuteen musiikkiin.

Kyselyyn otti osaa 1 500 brittiläistä kuluttajaa.

Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

113.10.2008 19:26

Tottahan se on, että ihminen oppii virheistään ja kun virhe on huomattu ja siitä huomautetaan, niin lopetetaan lataaminen. Itse haluaisi ostaa musiikkia verkosta, mutta DRM-suojaus on niin ärsyttävä juttu, että kappaleen skippaa, jos muuta vaihtoehtoa ei ole tarjolla.

213.10.2008 19:55

Kiinnostaa, että millä todistetaan salatussa p2p-liikenteessä mikä on tekijänoikeuksilla suojattua materiaalia ja mikä ei..??

313.10.2008 20:08
hentriz
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti SSaarinen:
Kiinnostaa, että millä todistetaan salatussa p2p-liikenteessä mikä on tekijänoikeuksilla suojattua materiaalia ja mikä ei..??

Minulla ei ole mitään faktaa eikä oikeastaan "kokemusten" perusteellista tietoa, mutta minulla on sellainen käsitys, että suurin osa on laitonta musiikkia, leffaa ja peliä jne... Mutta kuten sanoin, niin en harrasta P2P-verkkojen käyttöä enkä muutenkaan ole poerehtynyt asiaan, joten tietoa/luulo ei ole hyvä lähde.
Minusta on vain hyvä asia, jos ihmiset oikeasti ottavat varoituksesta opiskseen...

413.10.2008 20:10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti SSaarinen:
Kiinnostaa, että millä todistetaan salatussa p2p-liikenteessä mikä on tekijänoikeuksilla suojattua materiaalia ja mikä ei..??
Tässä tapuksessa tuskin millään todisteltaisiinkaan vaan varoituksia varmaan läheteltäisiin satunnaisesti, kun vähänkin aiheelliseksi nähtäisiin. Ne jotka salattuja verkkoja ymmärtävät käyttää, eivät välttämättä juuri korvaansa tuolle hetkauttaisi, mutta netissä on edelleen suuri määrä "sunnuntai warettajia" limewiren tai vastaavan ohjelman parissa, jotka varmasti tuosta pelästyisivät.

Itse ostan levyjä niin paljon kuin opiskelija budjettiin mahtuu. Aluksi täytyy vaan saada seuloa jyvät akanoista. ;)

513.10.2008 21:09

Jos itselleni kirje tulisi lataamisesta, vaihtaisin liitymää. Operaattorin pussista tuo on pois, ei omasta.

613.10.2008 21:55

Eipä kyllä vaikuttais yhtään mitään minun netin käyttöön operaattorin turhat varotukset, jos haluavat siihen aikaa ja rahaa tuhlata nii aivan vapaasti. Eivät saa mitää muuta tehdä ku varottaa muutenkaan joten mitä väliä. Suomessa ei ole mpaa/riaa resursseja omaavia idiootteja jotka haastaa kaikki oikeuteen jopa yhden biisin hakemisesta joten varotus on ainoa vaihtoehto.

714.10.2008 0:19

Youtube ja MySpace yleisin tapa löytää uutta musiikkia radion jälkeen. Tuo MySpace oli minulle aika yllättävä :P

Itse varmaan tulee suurin osa uusista tuttavuuksista löydettyä last.fm kautta ja toiseksi eniten varmaan sitten kavereiden suosituksen pohjalta.

814.10.2008 9:30

Herttaisen yksi ja hailea olisi tuollaiset varoitukset. Mikäli vinkuminen jatkuisi niin operaattorinvaihto auttaa aina asiaa kummasti, aina nimittäin löytyy operaattoreita, jotka eivät ole vielä omaksuneet to-vouhkien kuolaamia ajatuspoliisin arvoja.

914.10.2008 9:55
Alupark
Inactive
1014.10.2008 19:00

Samanlaista toitotusta on kuultu jokaisen lakimuutoksen jälkeen ilman mitään käytännön muutosta. Hauska muutenkin katsoa miten totuus halutaan muokata tutkimuksella, vaikka laki onkin todettu toimimattomaksi juuri siellä mistä se on lähtöisinkin, eli Amerikassa. Jos DMCA:n varoituskirjeet eivät ole purreet latailuun siellä, niin miksi ne sitten toimisivat Britanniassakaan?

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.10.2008 @ 19:13

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Apple Music uudistuu jälleen – Tänä vuonna siitä tulee videopalvelu Apple Music uudistuu jälleen – Tänä vuonna siitä tulee videopalvelu (28.4.2017 12:34)
Apple Music -suoratoistopalvelu uudistuu jälleen tänä vuonna kun Applen iOS-mobiilikäyttöjärjestelmästä esitellään uusi versio. Asia tuli ilmi Bloombergin tekemästä henkilökuva-artikkelista, ....
Vaasa pääsi jatkoon – Jättimäinen akkutehdashanke etenee Vaasa pääsi jatkoon – Jättimäinen akkutehdashanke etenee (28.4.2017 10:15)
Pohjolaan jättimäisen akkutehtaan rakentamista suunnitteleva Northvolt-kasvuyritys on keventänyt tehtaan potentiaalisten sijoituspaikkojen listaa. Jatkoon pääsi yhteensä 10 paikkakuntaa, joista ....
1 kommentti
Hyökkääkö Apple seuraavaksi pankkien apajille? Keskustelut ovat käynnissä Hyökkääkö Apple seuraavaksi pankkien apajille? Keskustelut ovat käynnissä (28.4.2017 08:43)
Pankit ovat Suomessakin yrittäneet luoda uusia digitaalisia palveluita muun muassa henkilöiden välisen nopean ja kitkattoman rahasiirron mahdollistamiseksi. Danske Bank on markkinoinnut omaa ....
Microsoftilta vahva tulos – PC-markkina vakiintuu jo? Microsoftilta vahva tulos – PC-markkina vakiintuu jo? (28.4.2017 08:13)
Microsoft on julkaissut vuoden alkua koskevan tuloksensa. Ohjelmistojätin liikevaihto oli tammi-maaliskuussa 22,1 miljardia dollaria ja nettotulos vastaavana ajankohtana 4,8 miljardia dollaria. ....
1 kommentti
Google-työntekijä osoitti Pixelin kameran kyvykkyyden huimilla kuvilla Google-työntekijä osoitti Pixelin kameran kyvykkyyden huimilla kuvilla (27.4.2017 19:44)
Google julkaisi viime syksyny ensimmäisen virallisen Google-puhelimensa kahtena eri versiona. Google Pixel ja Pixel XL paitsi ovat Googlen omaa käsialaa ja tarjoavat puhteen Android-käyttökokemuksen, ....

Uutisarkisto