*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Maailman suurin näyttö nousee Dubaihin

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 10.10.2008 14:24 Kommentteja (29)

Maailman suurin näyttö nousee Dubaihin Araabiemiraattilainen rakennusyritys Tameer pystyttää maailman suurimman näytön Dubaihin. Huiman 100 metriä korkean LED-näytön on määrä nousta Podium-nimisen kaupparakennuksen kylkeen.
33-kerroksisen Podiumin on määrä rakentua vuoden 2011 kolmannella neljänneksellä, eli noin kolmen vuoden päästä. Tameer mainostaa, että LED-näyttö näkyy aina puolentoista kilometrin päähän.

Valotaululla tullaan todennäköisesti näkemään mainoksia ja taidetta.

Edellinen Seuraava  

29 kommenttia

110.10.2008 14:31

Keksis nyt viel vähä turhempaa. Voi olla kyl hieno näky mut silti...

210.10.2008 14:34

Kun rahaa on niin paljon, että ei paskalle taivu...

310.10.2008 15:11
Spaneli
Inactive

Toinen toistaan järjettömämpiä juttuja tonne Dubaihin on suunniteltu, mikäs siinä. Länsimaisesta tosin tuntuu tyhmältä tommonen. Mene ja tiedä

410.10.2008 15:14

Hienohan tuosta varmaan tulee, tiedä sitten onko mitään järkeä loppuen lopuksi... ei ainakaan tarvitse tuhlata paperia mainoksiin jos jotain hyvää pitää keksiä

510.10.2008 15:24

Jos suomen valtiolla olisi satoja miljardeja rahaa öljykaupoista, niin eiköhän tuollainen nousisi jonnekkin. Yksityisistä öljy-miljardeista puhumattakaan. Mikäs tuossa, jos rahaa on niin antaaa poikien rakentaa.

610.10.2008 15:24

Sit on kiva ku yks ledi leviää 100m korkeasta näytöstä. Ei tosin taida haitata, täytyy olla haukan katse että erottaa yhden ledin kärähtäminen. :P

710.10.2008 15:30

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Spike_B:
Sit on kiva ku yks ledi leviää 100m korkeasta näytöstä. Ei tosin taida haitata, täytyy olla haukan katse että erottaa yhden ledin kärähtäminen. :P
noilla on tuolla sen verran löyhä meninki että kaverit pygää siellä nälkäpalkalla ja ilman tarvittavia turvavarusteina niin ainakin maatasolla saattaa löytyä muutama punainen läiskä

810.10.2008 15:49

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Spike_B:
Sit on kiva ku yks ledi leviää 100m korkeasta näytöstä. Ei tosin taida haitata, täytyy olla haukan katse että erottaa yhden ledin kärähtäminen. :P
noilla on tuolla sen verran löyhä meninki että kaverit pygää siellä nälkäpalkalla ja ilman tarvittavia turvavarusteina niin ainakin maatasolla saattaa löytyä muutama punainen läiskä
Löyhä meininki? Taitaa kuule esim. suomalaisten raksajätkien palkat olla promillen luokkaa noiden palkoista..

910.10.2008 15:50
hentriz
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Spaneli:
Toinen toistaan järjettömämpiä juttuja tonne Dubaihin on suunniteltu, mikäs siinä. Länsimaisesta tosin tuntuu tyhmältä tommonen. Mene ja tiedä

Nojoo... Mites Dubaille käy sitten, kun öljyn arvo laskee parin vuosikymmenen sisällä? :P
- - -
Joo, ihan nice, mutta enpä sille järkevää käyttöä näe...

1010.10.2008 16:10

noilla on tuolla sen verran löyhä meninki että kaverit pygää siellä nälkäpalkalla ja ilman tarvittavia turvavarusteina niin ainakin maatasolla saattaa löytyä muutama punainen läiskä


Löyhä meininki? Taitaa kuule esim. suomalaisten raksajätkien palkat olla promillen luokkaa noiden palkoista..

Dubaissa raksatyöläinen tienaa sellaset 100-200€/kk, että taitaa nyt kuitenkin Suomessa olla vähän parempi palkkataso...

1110.10.2008 16:13

Saattaa vähäsen valasta tollanen näyttö naapureita, noh mikäs siin ku on massii liikaakin.

Eihän noi rakasasällit saa juur mitää palkkaa, kerran tuli telkust Yleltä joku dokkari nii ihan orjavoimal noi joutuu noit rakentaa tuol. Passi veke ja pakolla duunii ja kuukaudes tuskin 100 dollarii ees palkkaa saa, ihan sairast touhuu mut kuka nyt noitten asioihin viittis puuttua, tuskin kukaan.

Siks Dubai rakentaa koska sehä on vuosia jo sanonu et loppuu viel öljy nii otetaan turismil massit ja taitaa olla maailman toiseks suosituin turisti mesta jo, tai ainki kärkijoukos.

1210.10.2008 16:22

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti hentriz:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Spaneli:
Toinen toistaan järjettömämpiä juttuja tonne Dubaihin on suunniteltu, mikäs siinä. Länsimaisesta tosin tuntuu tyhmältä tommonen. Mene ja tiedä

Nojoo... Mites Dubaille käy sitten, kun öljyn arvo laskee parin vuosikymmenen sisällä? :P
- - -
Joo, ihan nice, mutta enpä sille järkevää käyttöä näe...

Sitten kun öljyistä tulevat tulot ehtyvät, niin rahaa saadaan turismilla. Ja turisteja saadaan juurikin vastaavanlaisilla erikoisuuksilla.

Aika järjettömältähän tuo tuntuu, tuollaisen hinta-hyötösuhde ei välttämättä ole kovin hyvä :)

No ainakin nyt on Dubaihin tulossa jälleen yksi uusi ennätys. Eikä ole ensimmäinen kerta, kun Dubai tekee tällaisen "ei niin kovin järkevän" ennätyksen (rakenteilla korkein pilvenpiirtäjä ja The World -saaristo). Ja kun sitä rahaa on, niin miksi sitten ei tehtäisi uusia ennätyksiä ja hankita samalla lisää kuuluisuutta (lisää turisteja)...

Edit. Linkit lisätty.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 10.10.2008 @ 16:26

1310.10.2008 17:33

Nyt sitten odotellaan sitä hetkeä kun joku pistää vahingossa tai "vahingossa" hydrauliikkavideon pyörimään tuolla näytöllä.

1410.10.2008 18:12

"Ylläri" et dubaissa :D

1510.10.2008 18:34

Lainaus:
Nojoo... Mites Dubaille käy sitten, kun öljyn arvo laskee parin vuosikymmenen sisällä? :P
Dubaita se ei tule enää siinä vaiheessa paljon painamaan. Dubain öljyvarat riittävät enää noin kolmeksi vuodeksi. Tämäkään ei tosin ole mikään ongelma, koska vain 6 % maan BKT:sta tulee öljystä. Dubai on siis jo ajoissa varautunut öljyn loppumiseen ja käynnistänyt hankkeita, joilla saadaan matkailu kasvamaan. Myös IT- ja finanssisektori ovat taloudelle tärkeitä.

1610.10.2008 18:48

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Dahbob:
Hienohan tuosta varmaan tulee, tiedä sitten onko mitään järkeä loppuen lopuksi... ei ainakaan tarvitse tuhlata paperia mainoksiin jos jotain hyvää pitää keksiä
+- Homma, näyttö vaatii kumminkin tarpeettoman määrän sähköä, varmasti vielä 24/7 käytössä.

1710.10.2008 19:34

Lainaus:
Nojoo... Mites Dubaille käy sitten, kun öljyn arvo laskee parin vuosikymmenen sisällä? :P


Ja ei kai ne kultaharkot öljyn mukana varastosta katoa ;)

1810.10.2008 21:05

Onhan se hyvä että edes jossain on löysää rahaa tämmöisille kauniille aivan turhille pikku leluille.

Paljonkohan vie virtaa päivässä?
Montako pikseliä on takuussa?
Kuinka tyyristä on mainostaa sillä?

Tuo viimeinen kysymys varmaan vastaa siihen kustannus ongelmaan, jos se öljyn hinta laskeekin rajusti.

1910.10.2008 21:52

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Spike_B:
Sit on kiva ku yks ledi leviää 100m korkeasta näytöstä. Ei tosin taida haitata, täytyy olla haukan katse että erottaa yhden ledin kärähtäminen. :P
noilla on tuolla sen verran löyhä meninki että kaverit pygää siellä nälkäpalkalla ja ilman tarvittavia turvavarusteina niin ainakin maatasolla saattaa löytyä muutama punainen läiskä
Löyhä meininki? Taitaa kuule esim. suomalaisten raksajätkien palkat olla promillen luokkaa noiden palkoista..
ei pidä paikkaansa, vastahan tosta tuli ohjelma jossa kerrottiin että noilla ei ole mitään lakeja kunnon työntekijän riistoa vastaan ja naapurimaiden köyhät siellä on putoilemassa ilman mitään sairaanhoitoja yms

esim:
http://www.hrw.org/english/docs/2006/11/12/uae14547.htm
http://english.aljazeera.net/news/middle...3334429673.html
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 10.10.2008 @ 21:55

2010.10.2008 22:34

Noi LED näytöt on sellaisia kämmenen kokoisia LED ryppäitä jotka muodostavat aina yhden pikselin, ja ovat 40-50cm toisistaan. Virtaa kuluu saman verran kun koko rakennuksen valaistus vie päiväsaikaan. Eli ei se mitään halpaa huvia ole. Teknologia on varmaan parantunut muutaman vuoden takaisesta, jolloin väsäsin yhden 16 kerrosta korkean näytön kimpussa, mutta minkä valoteho/virrankulutuksessa säästää, niin se taas lisääntyneissä pikseleissä häviää. Kaikkihan tarvii tarkempia näyttöjä.

Niinhän se on että, jos pitää valita mennäänkö katsomaan Dubaihin noita nähtävyyksiä, vai Suomeen "ei mitään" nähtävyyksiä, niin Dubai taitaa voittaa.

2111.10.2008 11:41

Tossa mainostaminen on varmaan sen verran kallista, että toi näytön käyttö tuskin on kauhean tappiollista.. Isoilla firmoilla on kuitenkin varaa käyttää järkyttäviä summia mainoksiin, niin tuskin tuo tyhjäksi jää. Tuskin siitä kauheasti voittoa tulee tai voi olla ettei edes maksa itseään kokonaan takaisin, mutta ei tossa olis mitään järkeä jos se tuottaisi kamalasti tappiota.

2211.10.2008 13:12

Mitä jos siinä mainostetaan siemeniä ja linnut lentää huumassa näyttöä päin? Huolto saattaa olla suht kallista...

2311.10.2008 13:12

Mitä jos siinä mainostetaan siemeniä ja linnut lentää huumassa näyttöä päin? Huolto saattaa olla suht kallista...

2411.10.2008 19:51

Dubai on maailman kahdeksas ihme

2511.10.2008 20:31

Lainaus:
Lainaus:
Nojoo... Mites Dubaille käy sitten, kun öljyn arvo laskee parin vuosikymmenen sisällä? :P
Dubaita se ei tule enää siinä vaiheessa paljon painamaan. Dubain öljyvarat riittävät enää noin kolmeksi vuodeksi. Tämäkään ei tosin ole mikään ongelma, koska vain 6 % maan BKT:sta tulee öljystä. Dubai on siis jo ajoissa varautunut öljyn loppumiseen ja käynnistänyt hankkeita, joilla saadaan matkailu kasvamaan. Myös IT- ja finanssisektori ovat taloudelle tärkeitä.
Öljynhän on laskettu loppuvaksi siinä 40 vuoden jälkee, joten ei toistaiseksi mikään "kiire" :D

2612.10.2008 8:41

Lainaus:
Sitten kun öljyistä tulevat tulot ehtyvät, niin rahaa saadaan turismilla. Ja turisteja saadaan juurikin vastaavanlaisilla erikoisuuksilla.

Juurikin näin. Viime talvena kun olin Dubaissa, niin sanomalehdistä sai lukea Arabiemiirikuntien öljyvarojen ehtyvän 15 vuodessa. Ei liene sattumaa, että Dubain sheikki on alkanut rakennuttamaan mitä erilaisimpia rakennuksia, ja "tyhmä" valkonahka juoksee kielipitkällä näiden perässä.

2712.10.2008 15:46

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Spaneli:
Toinen toistaan järjettömämpiä juttuja tonne Dubaihin on suunniteltu, mikäs siinä. Länsimaisesta tosin tuntuu tyhmältä tommonen. Mene ja tiedä

Nojoo... Mites Dubaille käy sitten, kun öljyn arvo laskee parin vuosikymmenen sisällä? :P
- - -

No ei sen öljyn ARVO ainakaan laske tästä eteenpäin, tuotanto kylläkin!

2812.10.2008 23:36

Taas yksi järjetön juttu lisää sinne...

2914.10.2008 9:46

Pitänee tuokin käydä katsastamassa valmistumisen jälkeisillä dubain matkoilla. On tuo kuitenkin astetta järeämpi kuin oma 70" töllötin :P

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Onko maailman kuumin startup pelkkä kupla? Epäilyt Magic Leapiä kohtaan kasvavat Onko maailman kuumin startup pelkkä kupla? Epäilyt Magic Leapiä kohtaan kasvavat (9.12.2016 08:40)
Floridalaiseen Magic Leap -kasvuyrityksen kehittämiin mixed reality -laseihin on ladattu kovia odotuksia – kenties liiankin suuria. The Informationin paljastamien tietojen mukaan Magic Leap ....
Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....
Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
1 kommentti
Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....

Uutisarkisto