*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Nokia julkisti kosketusnäyttöisen 5800 XpressMusicin

Kirjoittaja Markus Lehtiniitty @ 2.10.2008 19:22 Kommentteja (91)

Nokia julkisti kosketusnäyttöisen 5800 XpressMusicin Nokia julkisti tänään Nokia Remix -tapahtumassaan Lontoossa kosketusnäyttöisen, aiemmin Tube-kehitysnimelläkin tunnetun 5800 XpressMusic -musiikkipuhelimen. Siinä on uusi neljännen sukupolven S60 5th Edition -käyttöliittymä, joka on optimoitu kosketusnäyttökäyttöön. Nokian veroton hinta-arvio uutuudelle on 279 euroa ja myyntiin 5800 XpressMusic on tulossa vielä tämän vuoden aikana.
5800 XpressMusicin näyttö on kooltaan 3,2 tuumaa ja tarkkuudeltaan 360x640 pikseliä, eli sen kuvasuhde on 16:9. Näyttö toistaa 16,7 miljoonaa eri värisävyä ja on toteutettu TFT-tekniikalla.

Näyttöä voi käyttää joko sormin tai mukana tulevaa stylus-kynää hyödyntäen. Kosketusnäyttö ei tue Applen iPhoneista tuttuja ns. "multi-touch"-ominaisuuksia, mutta niiden sijaan 5800 XpressMusic tarjoaa paremman tuntuman painalluksille värisemällä aina näyttöä kosketattessa. 5800:sta löytyy sisäänrakennettu kiihtyvyysanturi, joten näyttö kääntyy automaattisesti puhelimen asennon mukaisesti pysty- tai vaakasuuntaan.

5800 XpressMusicissa on panostettu erityisesti musiikkiominaisuuksiin. Laitteesta löytyy muun muassa 3,5 millimetrin standardi kuulokeliitäntä ja "surround sound" -kaiuttimet. Lisäksi laitteesta löytyy tietenkin Nokian oma musiikkikauppa. Mukana tulee kahdeksan gigatavun muistikortti ja musiikintoistoaikaa Nokia lupaa 35 tuntia. 5800 XpressMusic tulee myös olemaan yksi ensimmäisiä laitteita, jotka tukevat Nokian Comes with Music -palvelua.

Uutuuden muita ominaisuuksia ovat 3,2 megapikselin kamera Carl Zeiss -linssillä, automaattitarkennuksella, kaksois-LED-kuvausvalolla sekä videokuvaustuella, internetselain (Flash-tuella), GPS-paikannus ja Nokian Kartat-sovellus, 81 megatavun sisäinen muisti, microSD-muistikorttipaikka, TV-ulostulo sekä Bluetooth- ja WLAN-yhteydet. Kyseessä on 3G-puhelin varustettuna nopeilla HSDPA-datayhteyksillä.

S60-käyttöliittymään on lisätty uuden version myötä suuria kosketusnäppäimiä. Päänäytölle saa näkyviin neljän ihmisen kuvan, joita painamalla näkee muun muassa yhteyshistoriansa näiden henkilöiden kanssa. 5800 XpressMusic tukee kolmea eri tekstinsyöttötapaa: käsialantunnistus, näytöllä oleva QWERTY-täysnäppäimistö tai näytöllä oleva perinteinen puhelinnäppäimistö. Näytön yläpuolelta löytyy XpressMusic-näppäin, jota painamalla saa esiin mediatoimintojen valikon. Mukana tulee kaksi peliä: Bounce ja Global Racer -autopeli, jossa autoa ohjataan kääntelemällä 5800:aa.

5800 XpressMusic painaa 109 grammaa ja sen mitat ovat 111 x 51,7 x 15,5 millimetriä. Saataville tulee kolme värivaihtoehtoa: punamusta, sinimusta ja hopeamusta. Mukana tulee myös nauhan päässä oleva plektra (kuva alla), jollaista käytetään yleensä kielisoittimien kielien näppäilyyn.









Edellinen Seuraava  

91 kommenttia

12.10.2008 19:27
pezkuu
Vahvistamaton

joo tahtoo tollasen!

22.10.2008 19:35
Hebe
Vahvistamaton

Aika kevyt paino. Kaikki ominaisuudet mitä tahdon ja jos hinta jää 400 euroon ni toi on killeri ja löytyy mun taskusta heti kun mahollista!

32.10.2008 19:36
Heinäesa
Vahvistamaton

On se nyt kumma, ettei kovasti kritisoidulle ja haukutulle applen iPhonelle löydy vieläkään vertaistaan kilpailijaa. iPhone jää lähinnä kamerassa ja ulkonäössä.

42.10.2008 19:38
jermu
Vahvistamaton

iPhonelle vertaista? Hmm.. Oletko tutustunut noihin spekseihin vielä lainkaan?

52.10.2008 19:40
Nooti
Vahvistamaton

MULLE HETI!!! <3<3<3<3<3<3<3<3

62.10.2008 19:49
Jkkk
Vahvistamaton

Pakko hankinta. Joulun alla jos kävis hakemassa. Eikä muuten oo paha hinta ja tuossahan on melkein kaikki mitä voi toivoa :D

72.10.2008 19:55
Tatu
Vahvistamaton

FM-lähetin jos tosta löytyy niin hankitalistalle menee n78:n tilalle.

82.10.2008 19:56
juhanimi
Vahvistamaton

toi on kyl ihan pakko-ostos :D
Heti ku vaa mahollisuus saada ni ostan

92.10.2008 19:59
Jarppi
Vahvistamaton

Eipä löydy FM-lähetintä....

102.10.2008 20:03
Tatu
Vahvistamaton

Jahas, ikävää kun kuitenkin itseään musiikkipuhelimena mainostaa. No ei sitten mulle.

112.10.2008 20:08
hentriz
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Anonymous User:
Eipä löydy FM-lähetintä....

Eipä löydy ei, mutta teknisesti hakkaa iPhonen mennen tullen - käyttöjärjestelmästä en osaa sanoa, mutta siinä uskon käyvän toisinpäin - iPhone lyö takaisin. Toki tästä emme voi olla aivan varmoja, mutta todennäköistä
- - -
Kuitenkaan, jos S60 5th Edition ei ole ihan käyttökelvoton, niin voipi viedä kakun Applen nokan edestä. Vaikkei olisi aivan iPhonen tasoa, mutta edes hiukankin lähellä (Tosin ilman multi-touchia? Hmm...) sitä, niin suoraan sanoen heittäisi sen kakun silloin Applen naamaan.
- - -
Vaikeaa... Kotimainen Nokia, jolla mahtava kokemus matkapuhelinalalta ja yleisesti ottaen mainioita laitteita - Vastassa (ame)Rikkalainen yhtiö, jolla lähes täydellisiä tietokoneita ^^
Asiaa voidaan lisää kommentoida, kun tiedetään enemmän tuosta käyttöliitymästä, joka on vielä arvoitus. Toivon mukaan se olisi positiivinen yllätys.

EDIT
: Itse laskin vielä sen verran, että Suomessa tulisi maksamaan noin 340 euroa, jos tuohon Nokian suositushintaan lykätään 22% ALV-vero (Onko kännyköissä 22%?). Saapi nähdä, millainen hinta Suomeen tulee, arvaisin 350 euron yläpuolelle, jos se veroprosentti on 22%.
Juu, EDIT2: Mobiiliblogi.comin mukaan "laitteen arvioitu verollinen vähittäishinta Suomessa on 420 euroa."
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 2.10.2008 @ 20:56

122.10.2008 20:11
ThoR
Vahvistamaton

Tulis nyt nopeesti vaa kauppoihi haluun ton :D

132.10.2008 20:11
elep
Vahvistamaton

Just. Vaikuttaa hyvältä. Ominaisuuslista on vaikuttava. Mutta sitten muistin että täsmälleen yhä hyvältä näytti 9300i kun se julkaistiin.

Mutta sitten totuus paljastui, laite oli hi-das ja epävakaa.

Odotan käyttökokemuksia ennen ostopäätöksen tekoa...taustalla kun "jyllää" tuossakin puhelimessa symbian...alustoista huonoimpia.

142.10.2008 20:13
Andreastar
Vahvistamaton

Onko N-Gage Peli tukea?
Kun ainakin Nokia 5700 Expressmusic:killa toimi pelit.
Olisi hyvä puhelin nokia 5700 puhelimen tilalle.

152.10.2008 20:34
Joda
Vahvistamaton

Tuossa on ilmeisesti tänään julkastu pieni näyte käyttiksestä:

Nokia 5800 XpressMusic Demo
http://www.youtube.com/watch?v=tP3YNcSOMlg

172.10.2008 20:45
hentriz
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Anonymous User:
Tuossa on ilmeisesti tänään julkastu pieni näyte käyttiksestä:

Nokia 5800 XpressMusic Demo
http://www.youtube.com/watch?v=tP3YNcSOMlg

Nettiselain näytti aika mukavalta ja muutenkin käyttöjärjestelmä oli ihan ok näköinen...
Näytti vain olevan aika turhan hidas kosketuksen reagoimiseen ja sitten esittelijä näytti painavan aika kovin näyttöä.
Kuitenkin, nettiselain näytti todella hyvälle (siinä 10 sekunnin vilahduksessa ^^)
EDIT: Näköjään sitä testattiin Soneran liittymällä, nimi vilahtaa turhan usein videossa =P
Lisää edittiä: Siis noissa kaikissa videoissa esittelijä painaa aika kovin sitä näyttöä, eli aika huono reagoimaan... Tai varma en voi olla.
Toinen juttu oli vielä se, että kun kääntää, se ei käänny heti vaan pistää noin sekunniksi näytön mustaksi ja vasta sitten kääntyy kuva. Toivottavasti korjaantuu päivityksellä .
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 2.10.2008 @ 20:50

182.10.2008 20:50

Nam :P

Nyt on päätettävä kumman otan, Aspire Onen vai tollasen matkalle, että voi hoitaa ulkomailta moderointia..

192.10.2008 21:15
jukk
Vahvistamaton

Todella iso pettymys itselleni. Oli tarkoitus hankkia tämä vielä eilen, mutta ei enää. Käyttöjärjestelmä ei pelitä. Videoiden perusteella aivan liian hidas, eikä näytä reagoivan kunnolla kaikkiin painalluksiin. Lisäksi joitakin ikoneita tulee painaa tuplana ja joitain vain kerran (mikä logiikka?!?). Tiedän sen, että jos hankin tuon, niin hermot menee hyvin äkkiä hitauteen. Pelkkä kuvien selaaminenkaan ei voi olla noin hidasta. Hävettää tuo Nokian toiminta.

Ei näin, ei todellakaan näin. Odotellaan taas lisää.

202.10.2008 21:24
hentriz
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Anonymous User:
Todella iso pettymys itselleni. Oli tarkoitus hankkia tämä vielä eilen, mutta ei enää. Käyttöjärjestelmä ei pelitä. Videoiden perusteella aivan liian hidas, eikä näytä reagoivan kunnolla kaikkiin painalluksiin. Lisäksi joitakin ikoneita tulee painaa tuplana ja joitain vain kerran (mikä logiikka?!?). Tiedän sen, että jos hankin tuon, niin hermot menee hyvin äkkiä hitauteen. Pelkkä kuvien selaaminenkaan ei voi olla noin hidasta. Hävettää tuo Nokian toiminta.

Ei näin, ei todellakaan näin. Odotellaan taas lisää.

Itse huomasin saman, mutta toisaalta jos Nokiassa on mahdollisuus säätä kosketusherkkyytä? Huonolla herkkkyydelläkin on puolensa - ei taskussa ala turhia painelamaan... Mutta niitä huonoja puolia sille onkin enemmmän.
Hidas se oli kieltämättä, mutta jos kyse on S60:stä, niin odotatko muuta? Toki mukavia poikkeuksiakin on, kuten E71, mutta tässä vaiheessa korostan sanaa poikkeus. Voi olla hyvin, että Nokia saa vielä päiviteltyä ja nopeutettua sitä päivityksillä, mutta siitähän emme voi olla varmoja. Kuullostaa myös aika epärealistiselta, mutta mutta... Aika varmasti näyttää, miten käy :-)

212.10.2008 21:30
BlackAlien
Vahvistamaton

Edellisiin kommentteihin lisäten, monet videot, joita netissä pyörii on varmasti tehty ei-viimeisimmällä ohjelmistoversiolla, jotka ei välttämättä myöskään ole niin viimeisteltyjä. Esim. tässä videon pätkässä, joka mikä ilmeisemmin on otettu julkistamistilaisuudesta, tuo härpäke näyttää paljon sutjakkaammalta ja herkemmältä:

http://www.youtube.com/watch?v=JG4UpnJjMXc

Tosin tuo saattaa olla esittelytilaisuuteen "optimoitu" versio tietenkin, mutta pointti on se että suosittelen tuomitsemaan tuon UI:n vasta kun itse pääsee kokeilemaan..

222.10.2008 21:40
hentriz
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Anonymous User:
Tosin tuo saattaa olla esittelytilaisuuteen "optimoitu" versio tietenkin, mutta pointti on se että suosittelen tuomitsemaan tuon UI:n vasta kun itse pääsee kokeilemaan..

Voihan se niinkin olla, mutta olen samalla kannalla sinun kanssasi siitä, että tuskin se on optimoitu tapahtumaa varten. Toivon mukaan.
Tuossa se näytti vastaavan suoraan kosketukseen, mutta esimerkiksi Samsungin hipaisunäppäimillä varustetuissa puhelimissa kosketusnäppäimistön herkkyytä voi säätää - miksei kosketusnäytössä myös (ellei tekniikka puutu väliin, en tiedä miten ne toteutetaan ja miten eroavat teknisesti)?

232.10.2008 21:48
eppuJ
Vahvistamaton

Katsotaan nyt kunhan se lopullinen versio tulee, tuo esittelijäkin sanoi että se mikkä sillä oli kädessä oli vielä parin valmistusversion päässä valmiista.

242.10.2008 22:03

Vaikka olenkin iPhonen omistanut jo yli vuoden enka ikina kuvitellut sita vaihtavani, niin nyt olen todella lahella vaihtaa mieleni.
Ainoina miinuksina on kylla etta jos jokaista painiketta pitaa painaa 2 kertaa niin siinahan ei ole mitaan jarkea. Lisaksi pikkuruisen hitaalta vaikuttaa kaikki kuvan kaantamiset... Toivottavasti nokia pistaa nopeamman prosessorin sisaan ja koodaa pikkuisen uudestaan tuota kayttojarjestelmaa, niin iPhone saa lahtea!

252.10.2008 22:04
Jussi
Vahvistamaton

Näemmä onnistuvat Nokiafanitkin muuttamaan mustan valkoiseksi. Jos se näyttö on huono reagoimaan kosketukseen on se huono. Ajatus että siihen olisi asetus on vähintäänkin huono ja selitys ominaisuuden hyvyydestä jotta ei tule virhepainalluksia kertoisi vain huonosta kosketusnäyttöteknologiasta. Esimerkiksi iphone ei ota taskussa yhtään painallusta vahingossa oli näppäinlukko päällä tai ei.

Itsekin odotin hieman enemmän vajaan kahden vuoden työn päätteeksi, mutta testaan laitteen omin käsin ennen lopullista tuomiota.

BTW "Kotimaisuus" ei ole ominaisuus.

262.10.2008 22:11
hentriz
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Anonymous User:
Näemmä onnistuvat Nokiafanitkin muuttamaan mustan valkoiseksi. Jos se näyttö on huono reagoimaan kosketukseen on se huono. Ajatus että siihen olisi asetus on vähintäänkin huono ja selitys ominaisuuden hyvyydestä jotta ei tule virhepainalluksia kertoisi vain huonosta kosketusnäyttöteknologiasta. Esimerkiksi iphone ei ota taskussa yhtään painallusta vahingossa oli näppäinlukko päällä tai ei.

Itsekin odotin hieman enemmän vajaan kahden vuoden työn päätteeksi, mutta testaan laitteen omin käsin ennen lopullista tuomiota.

BTW "Kotimaisuus" ei ole ominaisuus.

Kukaan ei ole väittänyt, että se on ominaisuus. Totesin vain, että siinä on se "Made in Finland" teksti, joka tuo ainakin minulle jonkinlaisia "tunteita" pintaan. En sitten tiedä muista, mutta minusta näin pieni maa, kuin Suomi, saa olla ylpeä Nokiasta (vaikkei tahraton se olekkaan).
On jokaisen asia, miten sinä tulkitset meidän mollanneen Nokian. Jos olet sattunut lukemaan hiemankaan ajatuksella, olisit huomannut sen, että aika moni on kertonut kantansa videiden perusteella ja vielä todennutkin, ettei lopullisesti tiedä, millainen se käytännössä on. Ihan näitä ennakkotunelmia vain ;-)

272.10.2008 22:17
AfterDawn Addict

Lainaus:
Ainoina miinuksina on kylla etta jos jokaista painiketta pitaa painaa 2 kertaa niin siinahan ei ole mitaan jarkea
Kyllähän ne noissa videoissa yhdelläkin painalluksella sitä käytti. En nähnyt kuin yhdessä videossa, että olisi "tuplaklikattu" kuvakkeita.

Ja itse asiaan:

Tyylikkään näköinenhän siitä tuli ja ihan näppärästi näytti käyttiskin toimivan. Testaamaanhan tuota täytyisi itse päästä ennen kuin julistaa käyttiksestä ja kosketusnäytön toiminnasta mitään. Ominaisuudet ovat kyllä Nokiamaisen loistavat.

Itseä ainakin miellyttää, että tossa on myös pari oikeaa näppäintä.

Ainoa mikä pisti mietityttämään oli tuo "perustilan" neljän kaverin tiedot tossa näytöllä. Itse en ainakaan tuollaiselle keksi mitään käyttöä, koska kavereita ja esim työssä usein käytettäviä numeroita on paljon enemmän.

282.10.2008 22:20

Veikkaan, että tästä ja varsinkin tämän seuraajasta tulee hitti. Tube tosin olisi ollut paljon parempi nimi puhelimelle, mutta käy se tuo toinenkin nimi.

292.10.2008 22:23

Lainaus:
Ainoa mikä pisti mietityttämään oli tuo "perustilan" neljän kaverin tiedot tossa näytöllä. Itse en ainakaan tuollaiselle keksi mitään käyttöä, koska kavereita ja esim työssä usein käytettäviä numeroita on paljon enemmän.
Jossain videossa oli valittavana 3 erilaista "perustilaa" joista yksi ainakin vaikutti itselle paljon mielyyttävämmältä ja monipuolisemmalta kuin tuo yhteystieto tila :). Ihan mukavalta vaikuttaa, katsellaan katsellaan..

E: quotet korjattu
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 2.10.2008 @ 22:24

302.10.2008 22:24

Mä arvelen että kun toi on enemmän nuorille tarkoitettu puhelin ne neljä jamppaa on vaikka vanhemmat tai parhaat frendit jne. Ja ne kalliimpiin hintaluokkiin tulevat kosketusnäytöt on jo varmaan taas parempia ja viilatumpia kaikin puolin.

Onhan toi aika halpakin.

312.10.2008 22:27

Älkää nyt hyvän tähden sentään ryssikö tota hinnan kanssa. Jos saatte sen hinnan pysymään alle 300, niin menestys on taattu. Ja tuo hinta pitää olla nimenomaan täällä Suomessa! Jos hinta pysyy kohtuullisena, niin applefanina voin sanoa, että kyllä nokia repäsee nyt takasin tällä puhelimella.

322.10.2008 22:58

Muuten varmaan ihan jees mutta tää nimeäminen häiritsee mua todella paljon, todennäköisesti tulen ostamaan.

332.10.2008 22:58
ahteri
Vahvistamaton

Nyt tuli kyllä pakkohankinta, kaikki ominaisuudet mitä tarvitsen ja käyttiskin näyttää todella hyvältä. Omenaluuri yllätettiin housut kintuista.

343.10.2008 7:09

Aika iphone wannabe, itseasiassa parempi!Ja halvempi kyllä ostan!

353.10.2008 7:41

Mikähän selain tuossa demossa oli?

jarios

363.10.2008 9:46

No uutisissa tuli juuri että nokian hinta suomessa 460€, itse en pidä ko laitetta ihmellisenä, radio puuttuu, näppäimet mitkä ovat ovat onnettomia, kuori tuntuu kuvien perusteella muoviselta härpäkkeeltä. Soisi tietysti olevan toimiva ja tuovan kilpailua iphonen kanssa, tosin asiakas kunta taitaa olla eri. Iphone taitaa kuitenkin vetää potin kotiin, katstaan kuitenkin miten ko laite toimii...

373.10.2008 10:22
tmx
Vahvistamaton

Eli hinta tulee olemaan suomen kaupoissa noin 350€

383.10.2008 10:23

"Kuori tuntuu kuvien perusteella muoviselta härpäkkeeltä"

Siinä on kyllä paras kommentti aikoihin mikä on sattunut silmään.

393.10.2008 11:06

Perus Iphonefani kommentti toi "muovinen härpäke". Jos eivät keksi muuta moitittavaa niin pitää aina vedota siihen että Iphonella on metallinen kuori!

403.10.2008 11:08

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
No uutisissa tuli juuri että nokian hinta suomessa 460€, itse en pidä ko laitetta ihmellisenä, radio puuttuu
FM-stereoradio kyllä löytyy.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 3.10.2008 @ 11:09

413.10.2008 11:24
dude
Vahvistamaton

Juuri näin, useimmissa videoissa rauta on varmaan vuoden vanhaa ja softa luultavasti myös. Älkään nyt hemmetissä kuvitelko että mikä netissä ja youtubessa pyörii kertoo koko totuuden.

<quote>
Edellisiin kommentteihin lisäten, monet videot, joita netissä pyörii on varmasti tehty ei-viimeisimmällä ohjelmistoversiolla, jotka ei välttämättä myöskään ole niin viimeisteltyjä. Esim. tässä videon pätkässä, joka mikä ilmeisemmin on otettu julkistamistilaisuudesta, tuo härpäke näyttää paljon sutjakkaammalta ja herkemmältä:

http://www.youtube.com/watch?v=JG4UpnJjMXc

Tosin tuo saattaa olla esittelytilaisuuteen "optimoitu" versio tietenkin, mutta pointti on se että suosittelen tuomitsemaan tuon UI:n vasta kun itse pääsee kokeilemaan..
</quote>

423.10.2008 11:29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Ddarud:
Perus Iphonefani kommentti toi "muovinen härpäke". Jos eivät keksi muuta moitittavaa niin pitää aina vedota siihen että Iphonella on metallinen kuori!
Minulla ei ole iphonia...tuo vaikuttaa "lelumaiselta" siitä härpäke...no se fm-radio pelastaa aika paljon. Itselläni puhelimena samsung ja työkäytössä nokia..

Mutta kuten sanoin työkäytössä puhelimen pitää olla kestävä. Viihdekäytössä kaikki muu "roju" mp3-soitin, kamera yms ovat käteviä mutta eivät taatusti tyydytä hi-fistiä tai valokuvausta harastavalle ovat turhia...no tavalliselle immeiselle hyviä kylläkin.

Luulempa että työssäkäyvät nuoret ostavat tämän puhelimen, iphone taas on trendi-ihmisten vempain.

433.10.2008 14:53
pelarus
Vahvistamaton

jaa-a, kilpailijat tuovat taas joukoittain parempia puhelimia markkinoille kun puhelin vasta saapuu euroopan markkinoille...ihme politiikkaa.

443.10.2008 15:32

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Anonymous User:
jaa-a, kilpailijat tuovat taas joukoittain parempia puhelimia markkinoille kun puhelin vasta saapuu euroopan markkinoille...ihme politiikkaa.
Mua ihmetyttää kyllä eniten nämä kommentoijat, jotka kritisoivat Nokian politiikkaa. Eikö numerot kuitenkin puhu puolestaan? Ja kukahan se niiden valossa on selvä markkinajohtaja? ja monentenakohan omppu mahtaa olla ko. listalla:)

Itellä ei mitään omppufirmaa vastaa mutta jotenkin ihmetyttää tuo fanaattisuus... Ja kaiken lisäksi mielestäni 5800 näyttää todella hyvältä. Käytettävyys selviää tietenkin vasta kun puhelinta pääsee OIKEASTI testaamaan.

453.10.2008 15:48

Kyllä tuo puhelin ainakin minut vakuuttaa, pitänee käydä kaupassa kokeilemassa kunhan tulee.

Ja varsinkin myyntipakkaus on hämmästyttävän kattava, tälläistä näyttäisi olevan plussana paketissa:

* 8 Gt:n microSDHC-muistikortti MU-43
* Nokia-kantolaukku CP-305
* Monitoimipöytäteline DT-29
* Stylus-plektra ja ranneketju CP-306
* Ylimääräinen stylus-kynä

463.10.2008 16:49
tmx
Vahvistamaton

Ei ole näköjään lähiaikoina tulossa Suomessa ja Euroopassa myyntiin!

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uut...d=2008/10/15062

483.10.2008 18:51
EmDzei
Vahvistamaton

Nokiamaiseen tapaan puhelin on hieman "pökkelön" oloinen ja paksu. Positiivisena puolena siihen on näin mahdutettu riittävätehoinen akku.

Muutama kysymys:

- saako puhelinta suomenkielisenä?
- täysnäyttötilassa: onko Ö ja Ä suoraan esillä vai iPhonen tapaan typerästi O:n ja A:n takana (painetaan pitkään ja liu'utetaan)
- vaakatasossa YouTube-esittelyvideoissa kuvien sivuun jäi "surureunet". Ottaako Tuben kamera siis 4:3 kuvasuhteen kokoisia kuvia 16:9 sijaan?
- kuvaako myös videotallennin 4:3 kuvasuhteessa - itse 3,2" näyttöhän on 16:9 kuvasuhteen kokoinen
- liikun enempi polkupyörällä ja luontopoluilla. Onko mahdollisuus saada topografisia karttoja? Nokia Maps karttoja saa käyttää vuoden verran. Tämänkö jälkeen tulee 5 €/kk, vaikka liikut vain kotikulmillasi?
- minkä tehoinen prosessori tässä Tubessa on tai vaikeammin sanottuna Xpress Music 5800:ssa? "Core2":sta tulossa myöhemmin tai ylipäätään tukea Symbianissa?
- saako myös tähän myöhemmin hankittua DVB-H lisälaitteen (SU-33W)? Ko. laite esiteltiin tai siitä oli tietoa tällä viikolla

Lopuksi. Kertokaa edullisin paikka, josta luurin saa edukkaimmin - Suomesta (ajatellen mahdollisia takuurumbia, öhöm, Nokialuurien tapaan).

493.10.2008 19:10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Anonymous User:
Nokiamaiseen tapaan puhelin on hieman "pökkelön" oloinen ja paksu. Positiivisena puolena siihen on näin mahdutettu riittävätehoinen akku.

Muutama kysymys:

- saako puhelinta suomenkielisenä?
- täysnäyttötilassa: onko Ö ja Ä suoraan esillä vai iPhonen tapaan typerästi O:n ja A:n takana (painetaan pitkään ja liu'utetaan)
- vaakatasossa YouTube-esittelyvideoissa kuvien sivuun jäi "surureunet". Ottaako Tuben kamera siis 4:3 kuvasuhteen kokoisia kuvia 16:9 sijaan?
- kuvaako myös videotallennin 4:3 kuvasuhteessa - itse 3,2" näyttöhän on 16:9 kuvasuhteen kokoinen
- liikun enempi polkupyörällä ja luontopoluilla. Onko mahdollisuus saada topografisia karttoja? Nokia Maps karttoja saa käyttää vuoden verran. Tämänkö jälkeen tulee 5 €/kk, vaikka liikut vain kotikulmillasi?
- minkä tehoinen prosessori tässä Tubessa on tai vaikeammin sanottuna Xpress Music 5800:ssa? "Core2":sta tulossa myöhemmin tai ylipäätään tukea Symbianissa?
- saako myös tähän myöhemmin hankittua DVB-H lisälaitteen (SU-33W)? Ko. laite esiteltiin tai siitä oli tietoa tällä viikolla

Lopuksi. Kertokaa edullisin paikka, josta luurin saa edukkaimmin - Suomesta (ajatellen mahdollisia takuurumbia, öhöm, Nokialuurien tapaan).
- saako puhelinta suomenkielisenä?
Tietty saa, Nokia on suomalainen firma.
- täysnäyttötilassa: onko Ö ja Ä suoraan esillä vai iPhonen tapaan typerästi O:n ja A:n takana (painetaan pitkään ja liu'utetaan)
En osaa vastata, mutta jos jossain merkissä, niin Nokiassa ne voi saada suoraan esille.
- vaakatasossa YouTube-esittelyvideoissa kuvien sivuun jäi "surureunet". Ottaako Tuben kamera siis 4:3 kuvasuhteen kokoisia kuvia 16:9 sijaan?
Veikkaisin että näin on. Ruudun kuvasuhdehan on tuo juurikin elokuvakäyttöä varten.
- kuvaako myös videotallennin 4:3 kuvasuhteessa - itse 3,2" näyttöhän on 16:9 kuvasuhteen kokoinen
Videot tallentuvat tietenkin samassa kuvasuhteessa kuin kuvatkin.
- liikun enempi polkupyörällä ja luontopoluilla. Onko mahdollisuus saada topografisia karttoja? Nokia Maps karttoja saa käyttää vuoden verran. Tämänkö jälkeen tulee 5 €/kk, vaikka liikut vain kotikulmillasi?
Ei tietoa.
- minkä tehoinen prosessori tässä Tubessa on tai vaikeammin sanottuna Xpress Music 5800:ssa? "Core2":sta tulossa myöhemmin tai ylipäätään tukea Symbianissa?
Ei kännyköihin voi vaihtaa prosessoria, joten en ymmärrrä miksi kysyt onko "Core2" tulossa myöhemmin. "Core2" viittaa Intelin tuplaydinprosessoreihin, sillä ei ole mitään tekemistä älypuhelimien kanssa. Näin pienissä älypuhelimissa ei edes ilmoiteta millainen prosessori niissä on.
- saako myös tähän myöhemmin hankittua DVB-H lisälaitteen (SU-33W)? Ko. laite esiteltiin tai siitä oli tietoa tällä viikolla
En tiedä.
Lopuksi. Kertokaa edullisin paikka, josta luurin saa edukkaimmin - Suomesta (ajatellen mahdollisia takuurumbia, öhöm, Nokialuurien tapaan)
Ei sitä voi kukaan tietää kun ei puhelin tule välttämättä myyntiin edes tänä vuonna.

503.10.2008 19:46
hentriz
Inactive

Lainaus:
Lopuksi. Kertokaa edullisin paikka, josta luurin saa edukkaimmin - Suomesta (ajatellen mahdollisia takuurumbia, öhöm, Nokialuurien tapaan)
Ei sitä voi kukaan tietää kun ei puhelin tule välttämättä myyntiin edes tänä vuonna.

Nokian mukaan ei tänä vuonna ole tulossa, kuin muutamaan paikkaan. Euroopasta taisi olla Espanja?

513.10.2008 20:22
EmDzei
Vahvistamaton

Pistin "Core2":n sitaatteihin, joilla viittasin vain moniydinprosessoreihin - kuten esim. Atom 330:een eli Atomin dual-coreen. Prosessoria tuskin voi vaihtaa - saatikka edes akkua - jos iPhone. Mutta kuluttaja odottaa helposti vesi kielellä esim. Tube Proota tai II:sta, jossa olisi jo esim. 8 Mpix kamera ja moniydinprosessori ja samat 20 Gt muistia kuin N97:kin. Esimerkiksi..

Mielestäni kaikista niistä puhelimista, joista olen ollut kiinnostunut olen saanut tarkat tiedot käytetystä prosessorista, kuten Applen iPhonesta ja esim. Sony Erikssonin Xperiasta. Hertzit ovat tietenkin suuntaa-antavia, mutta kertonevat nyt hieman jotain luuria vertailteassa puhtaasti teknisin tiedoin. Symbian on käyttöjärjestelmänä itsessään sen verran tahmaava järjestelmä, että prosessoritehoa saisi olla, öhöm, riittävästi. HTC Diamondia ja Proota on haukuttu hitaaksi jopa ihan valmistajien kommenteissa. Oli yksi syy miksi hyllytin nämä puhelinmallit.

523.10.2008 21:11

Eihän tuollaista kestä edes katsoa! tommosta muovi moskaa... odotin nokialta edes vähän tyylikkäämpää tästä mallista mutta taisi olla turhaa, aivan liian paksu ja halppis kaman näköinen, ja sitähän se on... ostakaa iphone jos haluatte laatua...

533.10.2008 21:29

Nokia ei ole enää suomalainen firma, suurin osa nokian osakkeista on monikansillisilla yhtiöillä, vakuutus, pankki yms vastaavilla. Suomen valtiolla on myös kuten mm. olilalla jne. Mutta suomalaiseksi eí voi enää sanoa hallitus kun koostuu erialojen ja maiden ihmisistä. Suomessa on enää vain tuotekehittely ja pääkonttori, mutta sitähän on jo pitemmänaikaa oltu siirtämässä eurooppaan, kiitos siitä kuuluu suomen verojen. Mutta suomalaisuuta ei ole kuin nimi. Tosin ihan hyvä nimihän se kyllä on.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 3.10.2008 @ 21:30

543.10.2008 21:37
hentriz
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Nokia ei ole enää suomalainen firma, suurin osa nokian osakkeista on monikansillisilla yhtiöillä, vakuutus, pankki yms vastaavilla. Suomen valtiolla on myös kuten mm. olilalla jne. Mutta suomalaiseksi eí voi enää sanoa hallitus kun koostuu erialojen ja maiden ihmisistä. Suomessa on enää vain tuotekehittely ja pääkonttori, mutta sitähän on jo pitemmänaikaa oltu siirtämässä eurooppaan, kiitos siitä kuuluu suomen verojen. Mutta suomalaisuuta ei ole kuin nimi. Tosin ihan hyvä nimihän se kyllä on.

Nokian hallituksesta, toki siellä on ulkomaalaisiakin, mutta eikös suurin osa heistä ole vielä suomalaisia?
Nokiaa omistetaan reilusti ulkomailla, mutta kyllä se on vieläkin "suomalainen", ainakin itse miellän sen suomalaiseksi, koska täältä se on kotoisin. Miten muut näkevän asian, se on heidän näkemyksensä.

553.10.2008 22:04

Jostain syystä nokian arvo on vuodessa pudonnut 51 %. http://www.taloussanomat.fi/sivu.php?pag...h=&chart_len=1y

563.10.2008 22:18
sepi
Vahvistamaton

Jostain syystä Applen kurssi on pudonnut n. 50% vuoden aikana. Olisiko yleisellä talouskehityksellä mitään tekemistä tämän kanssa?

573.10.2008 22:55
Nks
Vahvistamaton

@53 mjk: yritys on sen maalainen, mihin se on rekisteröity. Vaikka esim. Saksan valtio ostaisi koko Nokian, niin se on edelleen suomalainen.

Ja sitten ihan yleisesti voin sanoa, että olen seurannut monia Nokian prototyyppejä isäni työn takia läheltä ja todellakaan laitetta ei saa tuomita ennen kuin se on täysin valmis. Varsinkaan ohjelmiston suhteen...

584.10.2008 0:35

Pistin tilaukseen verkkokauppa.comista. Pitää nyt katsoa miten jaksaa odottaa, jos tammikuussa tulee niin voipi jaksaakin.

594.10.2008 10:18
jokutyyppivaan
Vahvistamaton

Turhan paksu siitä tuli mun mieleen, mutta tietysti jos haluaa saada sinne hyvän kameran ja muistikorttipaikan niin tuleehan siihen välttämättä kokoa. Hyvä kamera ja tarkka näyttö on plussaa, vaikka jotkut on haukkunu tuota LED-kuvausvaloa. Pienempi näyttö kuin IPhonessa, mutta mielestäni riittävän iso. Mietin kyllä mitä tolla styluksella tekee, kun kuvakkeet on niin isoja, että näyttäis se hyvin sormillakin toimivan. Multi-Touchin puute ja käyttöliittymän hitaus on miinusta, mutta toivon mukaan ainakin käyttöliittymä saadaan korjattua. Hintaa tuli kohtuullisesti, mutta varmaan se laskee aika nopeasti myyntiin tulemisen jälkeen.

604.10.2008 11:04

No helkkari! Nytte ois sitte kohtuuhintanen kosketusnäytöllinen nokia tulossa!!
Meinasin eka iphonea mutta en halua enää ikinä ottaa kytkypuhelinta, ja iphonen kanssa on pakko ottaa joku ylihinnoteltu sonera kytkysopimus.. Ei kiitos!Siis mitään ei ole omenaa vastaan mutta ihmetyttää toi tollanen kytkypakko hyvässä ja mielenkiintoisessa tuotteessa... Olisi varmaan tullut muuten liian "halvaksi" kuluttajille, kun muutenkin jotkut omppotuotteet on ominaisuuksiinsa nähden saaneet apple-lisää olan takaa.

ei kiitos apple, nyt suosin kotimaista!

kerrankin kohtuuhintainen ja mielenkiintoinen tuote nokialta.

6110.10.2008 8:24
qwerty
Vahvistamaton

"FM-radio pelastaa!"
"Suosi suomalaista!"

Todella surullisen kuulosta kommentointia.
Kovasti puhutaan ns. "Apple-laseista", mutta ei siitä koko Suomen maan kattavasta Nokia-kuplasta minkä sisällä näköjään kaikki elää.

6210.10.2008 8:38
hentriz
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti QWERTY:
"FM-radio pelastaa!"

Joillekkin se voi olla tärkeä ominaisuus. Ei sitä MP3-soitinta aina jaksa kuunella ;-)
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti QWERTY:
"Suosi suomalaista!"

Valitetaan, että suomalaiset työpaikat siirtyvät ulkomailla, nyt voi suosia suomalaista :-) Lähes kaikki N-sarjan tuotteet tehdään Nokian Salon tehtaalla.
"Nokia-kupla" Suomessa, "iPhone-kupla" koko maailmalla =P

EDIT Anonymous User > QWERTY
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 10.10.2008 @ 08:40

6317.10.2008 2:54

Verkkokaupassa hinta 999€.Tuleeko se tippumaan paljon?

6417.10.2008 8:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Yesse:
Verkkokaupassa hinta 999€.Tuleeko se tippumaan paljon?
Jeb. Verkkokauppa ilmoittaa hinnaksi 999 euroa koska ei tiedä vielä laitteen hintaa. Veikkaisin että laite tulee maksamaan 250-400 €.

6515.11.2008 21:33

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti _MeXi_:
Eihän tuollaista kestä edes katsoa! tommosta muovi moskaa... odotin nokialta edes vähän tyylikkäämpää tästä mallista mutta taisi olla turhaa, aivan liian paksu ja halppis kaman näköinen, ja sitähän se on... ostakaa iphone jos haluatte laatua...
Heh. perus applefani sanonta :D:D:D
ja aivan liian paksu? -ei ainakaa minu mielestä, tällähetkellä on paksumpi puhelin ku tuo.

6615.11.2008 21:35

PAKKOHANKITA!!!

6719.11.2008 16:37
aleks11266
Vahvistamaton

onko expressmusicissa mobiili-tv

682.12.2008 20:18
ei
Vahvistamaton

tarvita puhelinta.

692.12.2008 20:20
ei luurissa
Vahvistamaton

tarvita televisiota, televisio on 70". tai ainakin mulla on

702.12.2008 20:20
ei luurissa
Vahvistamaton

tarvita televisiota, televisio on 70". tai ainakin mulla on

712.12.2008 20:20
ei luurissa
Vahvistamaton

tarvita televisiota, televisio on 70". tai ainakin mulla on

722.12.2008 20:20
Tuntematon käyttäjä

tarvita televisiota, televisio on 70". tai ainakin mulla on

732.12.2008 20:20
ei luurissa
Vahvistamaton

tarvita televisiota, televisio on 70". tai ainakin mulla on

7410.12.2008 14:30
joo
Vahvistamaton

saan ton känny joululahjaks
oeeee!

7515.12.2008 20:11
spam
Vahvistamaton

Loppupään kommentoinnin taso on surullisen ala-arvoista. Varsinkin käyttäjän "ei luurissa" viestit olivat vähintäänkin kyseenalaisia. Alkupään kommentointi on oikein asiallista ja sain paljon uusia tietoja laitteesta ,Kiitokset siitä! Oikein varteenotettava ostovaihtoehto iPhonen ja Samsung Omnian rinnalle. Omnian laite peittoaa ainakin hinnassa ja näytön tarkkuudessa. Iphonelle laite häviää näytön koossa ja käyttöliittymän nopeudessa. Plussaa ovat myös nämä Stylus-tikut ja plektrat, jotka tuovat meille isokäsisille käyttömukavuutta. Kokonaisuudessaan varmasti oikein laadukas tuote. Vähän tuo käyttöliittymä epäilyttää, kun on vähän huonoja kokemuksia s60 pohjaisista puhelimista. Saa sitten käyttöliittymän tason arvioida, kun loppu viikosta puhelin kädessä kävelen ulos kaupasta. Pistelen sitten kommenttia puhelimesta.

7622.12.2008 16:37
YEAH!!
Vahvistamaton

MÄKI SAAN TON PUHELIMAN JOULULAHJAKS! :D:D:D:DD:D:D:D:D:DHAHAHAHHAHaAAAaa

7710.1.2009 15:06
puhelin maestro
Vahvistamaton

perjatteessa kosketusnäytölliset puhelimet eivät ole kauhean käytännöllisiä, eivätkä kestä paljon mitään mutta kun nokialta tulee tällainen huippumenesty, tällaiseen hintaan niin onhan sellainen pakko saada, nokia n kuuluisa kestävyydeltään mutta on laskemassa huonompaan päin, sillä nokia tunkee liikaa ominaisuuksia puhelimiin, tästä puhelimesta on kuulemma tulossa vielä kehittyneempi malli, mutta vaikka iphone voittikin nokia n96 älypuhelinvertailussa niin tuntuu ja uskoakseni se on tottakin että tämä puhelin on luoteettavampi ja ja "parempi" monilta tahoilta kuin iphone.

7810.1.2009 15:14
puhelin maestro
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti _MeXi_:


--------------------------------------------------------------------------------
Eihän tuollaista kestä edes katsoa! tommosta muovi moskaa... odotin nokialta edes vähän tyylikkäämpää tästä mallista mutta taisi olla turhaa, aivan liian paksu ja halppis kaman näköinen, ja sitähän se on... ostakaa iphone jos haluatte laatua...


ensinnäkään nokia 5800 xpress music ei ole valmistettu muovista ja 5800 on paljon käytännöllisempi, enemmän toimintoa ja ominaisuutta sisältävä puhelin kuin iphone ja myös pienempi hintaisempi, jos haluat laadukasta puhelinta niin valitse nokia
ja älä edes harkitse iphonea, iphone 3g:ssä on sitä paitsi ilmeennyt paljon ongelmia ja valmistus virheitä
ja se riittää kun se lipsahtaa kädestä pöydälle, niin se on siinä. itselläni on iPod touch ja se on kovin reistaileva, toivottavasti saisin tämän 5800, sillä tarvitsen uuden musiikki soittimen
mutta siihen voi olla aikaa koska minulle ollaan ostamassa 1000e tv ja 1700 euron kannettavaa tietokonetta (hp hdx x18)

7910.1.2009 15:14
puhelin maestro
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti _MeXi_:


--------------------------------------------------------------------------------
Eihän tuollaista kestä edes katsoa! tommosta muovi moskaa... odotin nokialta edes vähän tyylikkäämpää tästä mallista mutta taisi olla turhaa, aivan liian paksu ja halppis kaman näköinen, ja sitähän se on... ostakaa iphone jos haluatte laatua...


ensinnäkään nokia 5800 xpress music ei ole valmistettu muovista ja 5800 on paljon käytännöllisempi, enemmän toimintoa ja ominaisuutta sisältävä puhelin kuin iphone ja myös pienempi hintaisempi, jos haluat laadukasta puhelinta niin valitse nokia
ja älä edes harkitse iphonea, iphone 3g:ssä on sitä paitsi ilmeennyt paljon ongelmia ja valmistus virheitä
ja se riittää kun se lipsahtaa kädestä pöydälle, niin se on siinä. itselläni on iPod touch ja se on kovin reistaileva, toivottavasti saisin tämän 5800, sillä tarvitsen uuden musiikki soittimen
mutta siihen voi olla aikaa koska minulle ollaan ostamassa 1000e tv ja 1700 euron kannettavaa tietokonetta (hp hdx x18)

8023.1.2009 17:06
Rusina
Vahvistamaton

Itse sain nokia 5800 joululahjaksi ja se on osoittautunut odottamaani näppärämmäksi puhelimeksi ainoa huono asia (kuten kaikissa kosketusnäytöissä) on sormenjäljet ruudussa.

8127.1.2009 21:22
norppa798
Vahvistamaton

mistäs materiaalista tuo on sitte valmistettu ellei muovisa niinku maestro sano?

itse ostaisin tuon varmaan heti mutta yksi asia mietityttää että miten käy jos näyttö on taskussa ulos päin ja siihen osuu joku? ja sitten ihan mielipide asia niin tuossa olisi kyllä saanut olla 5mpx kamera 3mpxin sijasta.

822.4.2009 16:36
kalzone
Vahvistamaton

en suosittele ostamaan. hyvä puhelin, mutta hajoaa saman tien. itselläni meni juuri näyttö hajalle, kun sen päälle tippui rumpuavain (painaa n.50g) alle puolen metrin korkeudelta.

839.4.2009 21:52
dakee¤
Vahvistamaton

mun milestä 5800 on himo puhelin mut kuten kaikissa kosketusnäytöissä sormejälet vaivaa

849.4.2009 21:52
dakee¤
Vahvistamaton

mun milestä 5800 on himo puhelin mut kuten kaikissa kosketusnäytöissä sormejälet vaivaa

8529.5.2009 17:49
santtu
Vahvistamaton

en suosittele ostamaan. hyvä puhelin, mutta hajoaa saman tien. itselläni meni juuri näyttö hajalle, kun sen päälle tippui rumpuavain (painaa n.50g) alle puolen metrin korkeudelta

sekaavaa paskaa!!! kalzone !!!!

ipod touchini kesti 3 pudotusta kivialttialle toimii loistavasti

8629.5.2009 21:24
AfterDawn Addict

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Anonymous User:
en suosittele ostamaan. hyvä puhelin, mutta hajoaa saman tien. itselläni meni juuri näyttö hajalle, kun sen päälle tippui rumpuavain (painaa n.50g) alle puolen metrin korkeudelta

sekaavaa paskaa!!! kalzone !!!!

ipod touchini kesti 3 pudotusta kivialttialle toimii loistavasti
Juu ja se lattialle tiputushan vastaa samaa asiaa kun suora isku näyttöön...


873.6.2009 19:07
La$e
Vahvistamaton

Kumpi olisi parempi, Nokia N79 or 5800. 5800:sessa olisi tuo kokonäppäimistä, näytön ansiota, mutta entäs sormenjäljet näytöllä, ja onko muuten parempi, kuin N79? Näyttö on varmaan tässä 5800 parasta laatua?

888.6.2009 21:51
Anxx
Vahvistamaton

Hyvältä puhelimelta vaikutti ja odotukset olivat suuret... Toivottavasti vain minun ostamani on paska, eikä koko malli. Ohjelma kaatuu jatkuvasti, on hidas, jumittuu paikoilleen jne. Mutta pidän toivoa yllä, että kyse on tosiaan vain tuosta jonka ostin. Ei auta ku mennä liikkeeseen takas. :/

898.6.2009 21:54
Anxx
Vahvistamaton

Hyvältä puhelimelta vaikutti ja odotukset olivat suuret... Toivottavasti vain minun ostamani on paska, eikä koko malli. Ohjelma kaatuu jatkuvasti, on hidas, jumittuu paikoilleen jne. Mutta pidän toivoa yllä, että kyse on tosiaan vain tuosta jonka ostin. Ei auta ku mennä liikkeeseen takas. :/

908.6.2009 22:15

Jos on vikaa ni ilman muuta lii8kkeeseen takas, mutta voit myös koittaa jos käyttiksen päivitys uusimpaan auttaa.

913.11.2009 20:51

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Anonymous User:
Näemmä onnistuvat Nokiafanitkin muuttamaan mustan valkoiseksi. Jos se näyttö on huono reagoimaan kosketukseen on se huono. Ajatus että siihen olisi asetus on vähintäänkin huono ja selitys ominaisuuden hyvyydestä jotta ei tule virhepainalluksia kertoisi vain huonosta kosketusnäyttöteknologiasta. Esimerkiksi iphone ei ota taskussa yhtään painallusta vahingossa oli näppäinlukko päällä tai ei.

Itsekin odotin hieman enemmän vajaan kahden vuoden työn päätteeksi, mutta testaan laitteen omin käsin ennen lopullista tuomiota.

BTW "Kotimaisuus" ei ole ominaisuus.



Iphonessa on kapasitiivisella tekniikalla tehty näyttö joka ei ota kosketusta muuten kuin paljaalla kädellä. Ei edes hanskat kädessä joten siitä johtuu se ettei iphone ota kosketuksia taskussa. Kun taas tubessa on resistiivisellä tekniikalla tehty näyttö joka ottaa kosketuksen hanskat kädessä tai kynällä tai paljain käsin. Joten tuo ei kerro mistään huonosta kosketusnäyttöteknologista.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
3 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
1 kommentti
VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun (6.12.2016 10:26)
Kyytipalvelu Uber on omalla esimerkillään osoittanut, että sijoittajapiireissä liikkuu paljon rahaa toimivien liikennepalveluiden kehittäjille ja kaupunkien liikennöinnin uudistaminen voi olla ....