*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Kaapeliverkon HD-boksit vaihtoon

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 19.9.2008 13:51 Kommentteja (16)

Kaapeliverkon HD-boksit vaihtoon Teräväpiirtolähetysten vastaanottamiseen tarkoitetut kaapeliverkon digiboksit lakkaavat toimimasta lähitulevaisuudessa, kertoo Tietokone. Kaapelioperaattorit ovat päättäneet uuden Cable HD Ready -standardin käyttöönotosta, joka tapahtuu ensi vuoden alkuun mennessä.
Uusi standardi vaatii laitteelta Conax-linkitystukea, joka uupuu markkinoilla olevista teräväpiirtobokseista ja televisioiden integroiduista virittimistä. Standardi otetaan käyttöön Hollywood-yhtiöden painostuksesta, sillä Cable HD Ready -standardi tarjoaa paremman suojauksen sisällön laittomalta hyväksikäytöltä.

Vaikka muutos vaikuttaa radikaalilta, niin tapaus koskee verrattain pientä määrää kaapeliasiakkaita. Suurin osa HD-digibokseista on vuokralla kaapelioperaattoreilta, jotka vaihtavat digiboksin uuteen järjestelmän valmistuttua. Valitettavasti joitain satoja HD-boksin ostaneita odottaa uusi investointi.

Osa laitevalmistajista on ottanut kuitenkin uuden standardin huomioon. Tietokone-lehden mukaan Sony lupaa W4000- ja W4500-televisiomalleille Cable HD Ready -päivityksen. Niin ikään Samsungin tulevat HD-virittimellä varustetut televisiot tukevat uutta standardia.

Edellinen Seuraava  

16 kommenttia

119.9.2008 14:23

Taas mennään perse edellä puuhun. Maksavia asiakkaita(!) kiusataan jatkuvasti jottei tapahtuisi yhtä paljon "laitonta hyväksikäyttöä" vaikka luulisi olevan järkevämpää miettiä, mistä tämä hyväksikäyttö johtuu... ettei vain olisi sielläkin päässä peiliin katsomista.

HD-boksin jo ostaneiden kannattaa miettiä, että haluavatko tukea rahallisesti porukkaa, joka mielivaltaisesti ostatuttaa teillä uusia laitteita vailla mitään käytännössä hyödyllistä uutta ominaisuutta ja pitää teitä oletusarvoisesti rikollisina.
Kun teitä kerta pidetään joka tapauksessa rikolisina, toinen vaihtoehto on siirtyä hankkimaan viihteensä laittomia - mutta vastikkeettomia - reittejä pitkin, sillä se alkaa näyttämään päivä päivältä vähemmän moraalisesti arvelluttavalta mediateollisuuden jatkuvien oikkuilujen takia.

219.9.2008 14:57

Osaako kukaan sanoa millä merkinnällä näitä bokseja myydään jotta osaa katsoa oikean? Vai onko se vain Cable HD Ready merkintä? Vai onko tällä tuella varustettuja digibokseja vielä edes olemassa?

319.9.2008 15:24

Onnea vaan niille jotka ehti ostamaan Sonyt HD telkun jonka piti olla valmis HD lähetyksiä varten. Kohta saa ostaa digiboxin digitelkun kaveriksi, jos ei halua uutta telkkua vaihtaa.

419.9.2008 15:50

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti johtaja59:
Onnea vaan niille jotka ehti ostamaan Sonyt HD telkun jonka piti olla valmis HD lähetyksiä varten. Kohta saa ostaa digiboxin digitelkun kaveriksi, jos ei halua uutta telkkua vaihtaa.

Lainaus:
Tietokone-lehden mukaan Sony lupaa W4000- ja W4500-televisiomalleille Cable HD Ready -päivityksen.

Aika selkeästi toi tossa lukee, että rahat ei menneet hukkaan.

519.9.2008 16:01

Joo lupaavat HD-ready päivityksen. Eli onko edelleen full HD kuva vai skaalattu kuva kuten nykyisissä HD-ready telkkareissa? Jos on vaan skaalattu niin kusetusta on minun mielestä, korjatkaa jos olen väärässä ennen kun menen pilkkaamaan kaveria jolla on full-hd töllö :)


Define R3 Black Pearl ATX - ASUS P8P67 LE - Nexux RS-700W - Intel i5 2500K - ASUS GTX 560 Ti OC - 8192MBytes DDR3 - Win7 64bit

619.9.2008 16:22
Wicerig
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tombba2:
Joo lupaavat HD-ready päivityksen. Eli onko edelleen full HD kuva vai skaalattu kuva kuten nykyisissä HD-ready telkkareissa? Jos on vaan skaalattu niin kusetusta on minun mielestä, korjatkaa jos olen väärässä ennen kun menen pilkkaamaan kaveria jolla on full-hd töllö :)
Ei tuolla ole mitään tekemistä hd-ready/full-hd merkintöjen kanssa. Tuon Cable ready HD merkinnän saa, jos laite läpäisee cable ready HD testit. Ihan suomalainen merkintä käsittääkseni.

719.9.2008 16:45

laiton hyväksikäyttö = illegal abuse :D hassun kuulonen termi jolta meitä taas suojellaan. Ite repesin.

819.9.2008 19:43

Koko korttilinkitys -periaate on suurta vääryyttä. Itse en ikinä tule hankkimaan mitään HD-kanavia, ellen ole varma, että saan lähetykset talteen TV-kortillani suoraan kiintolevylle.
Tämä mediafirmojen ajama periaate "blokata" laitteen ulostulosignaalit estää käytännössä tallettamisen, ja vaikka kiintolevyllisiä bokseja olisikin tarjolla, jossakin vaiheessa nauhoitetut ohjelmat joutuu poistamaan.
Lisäksi kilpailu supistuu olemattomaksi digitv-sovittimien valmistajien välillä, ja mainitsemani TV-kortit tulevat täysin hyödyttömiksi.

HD tulee, mutta tämäkö on se hinta?

919.9.2008 19:53

Massiivisen rahastukseenhan koko juttu perustuukin.Ja jos ei olisi piraatteja joutuisitte maksamaan saakutisti kalliimmin kaikesta mediasta.Katsokaas jos ei ole vaihtoehtoja,voi rahastaa niinkuin energiasta suomessa.

1020.9.2008 1:20

Voi helvetti mitä säätöö taas. Minä ainaki aion oottaa vuoden tai pari ennen ku pistän rahojani yhteenkään "hd juttuun". DVD ja perus digiboxi kelpaa ihan hyvin.

1120.9.2008 10:11
Samriel
Inactive

Täysin samaa mieltä peexin kanssa. Oon harkinnu kans mut taidanpa pistää jäihin ostosuunnitelmat. Lienee järkevintä.Dvd:ssä on kuitenkin aika hyvä kuvanlaatu

1220.9.2008 17:27

Lainaus:
HD tulee, mutta tämäkö on se hinta?
Voi tulla, mutta jääkö se vain marginaalin vaihtoehdoksi?

Esimerkiksi allekirjoittanut ei olohuoneessaan tarvitse parempaa kuvanlaatua kuin nykyinen digi ...

Jos ei ole kysyntää ei ole markkinoitakaan, historiasta löytyy muitakin floppeja joita on aikansa väkisin yritetty ...

1320.9.2008 22:04

Korttilinkitys on todellakin täysin hanurista oleva juttu. En tiedä miten tiukasti sitä nyt sitten tullaan operaattoreiden toimesta viemään käytäntöön, mutta jos tämä esim. estää useamman HD-digiboxin taloudessa ohjelmakortin käytön vapaasti eri laitteissa, on kuluttajien oikeuksia taas poljettu rankasti mediateollisuuden ehdoilla.

Tietokoneiden digi-tv laitteisiin ominaisuuden toteutus onnistunee softapohjaisesti, jos valmistaja päättää moisen ominaisuuden tuotteisiinsa implementoida.

1422.9.2008 17:23

Yeah, keep pushing us and you know how you end up

1523.9.2008 22:21

Lainaus:
Valitettavasti joitain satoja HD-boksin ostaneita odottaa uusi investointi.
HA haa eihän suomessa kannata ostaa mitään HD laitetta missä kolmas osapuoli vastaa tarjonnasta

Full HD töllö on hyvä ostos esim PS3 pelit näyttää super kauniilta ja Blu-ray leffat toistuu täydessä loistossa

1610.11.2008 17:51

Onko kellään käsitystä kaapeliverkon HD-lähetysten tulevaisuudesta: Ollaanko siirtymässä (lähi)tulevaisuudessa uuteen DVB-C2 systeemiin, vai pysytäänkö nykyisessä? Vai onko tuo muutos vain terrestiaalin puolella?

Olen tässä harkinnut Full HD töllön ostoa, ja mietin että kannattaako siihen MPEG4-virittimeen panostaa 150€ ylimääräistä...

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
5 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
2 kommenttia

Uutisarkisto