Palaute
 
AfterDawn.com
  In English  Suomeksi  På svenska

Tiedote 3.11.2009

AfterDawn.com uudistui! Uuden ulkoasun lisäksi myös sivuston toimintaa on nopeutettu. download.fi:stä ja puhelinvertailu.com:sta tuttu ulkoasu on nyt otettu käyttöön kaikissa AfterDawn.com:n suomenkielisissä sivustoissa.

Lue lisää ja anna palautetta!

Sulje

WLAN-varkaus pelasti tanskalaisneidot tekijänoikeuskorvauksilta

Kirjoittaja Kaarlo "Agent_007" Räihä @ 6.9.2008 15:10 Kommentteja (16)

WLAN-varkaus pelasti tanskalaisneidot tekijänoikeuskorvauksilta Musiikkialan etuja kansainvälisesti puolustava IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) on kokenut ikävän oikeustappion Tanskassa, jossa tekijänoikeusjärjestö vaati kahdelta naiselta yhteensä 312 000 kruunun eli noin 42 000 euron korvauksia tekijänoikeusrikoksista.

IFPI:n mukaan naiset olivat jakaneet P2P-ohjelmien avulla luvatta tekijänoikeudella suojattua musiikkia, jonka takia IFPI vaati toiselta naiselta 160 000 kruunun tekijänoikeuskorvauksia ja toiselta 152 000 kruunun tekijänoikeuskorvauksia. Naiset eivät kuitenkaan maksaneet, jonka takia asia meni oikeuden käsiteltäväksi.

Naiset eivät kieltäneet oikeudessa sitä, että heidän internet-yhteyttään oli käytetty luvattomaan tiedostojenjakoon, mutta naisten mukaan tekijänoikeuksia oli rikkonut taho, joka oli käyttänyt luvatta heidän internet-yhteyttään langattoman WLAN-verkon avulla. IFPI:n mielestä naiset olivat kuitenkin vastuussa internet-liittymistään ja niiden luvattomasta käytöstä, mutta oikeuden mielestä asia ei ole näin, vaan naiset todettiin eilen syyttömiksi, koska IFPI ei voinut osoittaa, että juuri kyseiset naishenkilöt olivat jakaneet luvatta tekijänoikeudella suojattua sisältöä.

Kyseisten naisten ohella monet muutkin tanskalaiset ovat saaneet vastaavia kirjeitä, joissa on vaadittu tekijänoikeuskorvauksia tai muuten edessä olisi oikeusjuttu. Eilisen päätöksen myötä näitä kirjeitä on kuitenkin huomattavasti hankalampi käyttää jatkossa pelottelukeinoina. IFPI ei aio kuitenkaan tyytyä oikeuden päätökseen, vaan se yrittää valittaa tuomiosta korkeimpaan oikeuteen. Tekijänoikeusjärjestöä edustava asianajaja Torben Steffensen sanoi lain olevan epäoikeudenmukainen, sillä laki ei suojaa artisteja luvattoman kopioinnin tuomilta taloudellisilta tappioilta.

Tanskan oma piraattijärjestö eli Piratgruppen otti (Googlen käännös) oikeuden päätöksen ilolla vastaan ja ryhmää edustava Sebastian Gjerding vaati, etteivät tekijänoikeusjärjestöt enää lähetä uhkauskirjeitä ihmisille. Gjerdingin mukaan on absurdia vaatia, että kuluttajat ovat vastuussa omien internet-yhteyksiensä luvattomista väärinkäytöksistä. Gjerdingin sanoo monien verkkojen olevan alttiita hyökkäyksille ja väärinkäytöille, josta IFPI:n ajattelutavan mukaan voitaisiin syyttää verkon omistajaa.

  PS3:n PlayTV-tallennuksia sittenkin mahdollista kopioida Arbogan lapsimurhien ruumiinavauskuvia jaellaan The Pirate Bayn kautta  

Kirjoita kommentti

16 kommenttia

"Tekijänoikeusjärjestöä edustava asianajaja Torben Steffensen sanoi lain olevan epäoikeudenmukainen, sillä laki ei suojaa artisteja luvattoman kopioinnin tuomilta taloudellisilta tappioilta."

Juu, artistien suojaaminenhan se päällimmäisenä mielessä pyörii. Hypätköön jorpakkoon moiset hyeenat.

#16.9.2008 15:26

Niin ja he haluavat rahat niiltä jotka eivät ole musiikkia jakaneet.

#26.9.2008 16:03

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Euphemos:
"Tekijänoikeusjärjestöä edustava asianajaja Torben Steffensen sanoi lain olevan epäoikeudenmukainen, sillä laki ei suojaa artisteja luvattoman kopioinnin tuomilta taloudellisilta tappioilta."

Juu, artistien suojaaminenhan se päällimmäisenä mielessä pyörii. Hypätköön jorpakkoon moiset hyeenat.

Niin, taitaa tässä olla kyse IFPI lompakon täyttämisestä, mikä ei koske artisteihin millään lailla.

#36.9.2008 16:05

Tämä on oikein, tosin sillä edellytyksellä että eivät ole kopioneet :p...tämä lauseen luulisi olevan tiedossa myös tekijän oikeudenhaltioilla : "...mutta oikeuden mielestä asia ei ole näin, vaan naiset todettiin eilen syyttömiksi, koska IFPI ei voinut osoittaa, että juuri kyseiset naishenkilöt olivat jakaneet luvatta tekijänoikeudella suojattua sisältöä."

Mutta tuo pätee ilmeisesti vain langattomiin verkkoihin joita ei ole suojattu.

#46.9.2008 17:43

Lainaus:
Naiset eivät kieltäneet oikeudessa sitä, että heidän internet-yhteyttään oli käytetty luvattomaan tiedostojenjakoon, mutta naisten mukaan tekijänoikeuksia oli rikkonut taho, joka oli käyttänyt luvatta heidän internet-yhteyttään langattoman WLAN-verkon avulla. IFPI:n mielestä naiset olivat kuitenkin vastuussa internet-liittymistään ja niiden luvattomasta käytöstä, mutta oikeuden mielestä asia ei ole näin, vaan naiset todettiin eilen syyttömiksi, koska IFPI ei voinut osoittaa, että juuri kyseiset naishenkilöt olivat jakaneet luvatta tekijänoikeudella suojattua sisältöä.

Jos oikeus olisi tuominnut naiset syyllisiksi niin asia olisi verrattavissa siihen että jos joku pöllisi autosi ja käyttäisi sitä kaupan ryöstöön niin sinä olisit vastuussa tapahtuneesta...

#56.9.2008 19:00

Lainaus:
Naiset eivät kieltäneet oikeudessa sitä, että heidän internet-yhteyttään oli käytetty luvattomaan tiedostojenjakoon, mutta naisten mukaan tekijänoikeuksia oli rikkonut taho, joka oli käyttänyt luvatta heidän internet-yhteyttään langattoman WLAN-verkon avulla. IFPI:n mielestä naiset olivat kuitenkin vastuussa internet-liittymistään ja niiden luvattomasta käytöstä
Vähän niinkuin joku varastaisi autosi ja ajaisi sillä kolarin ja joku kuolisi. Omistaja olisi vaastuussa autollansa aiheutetusta onnettomuudesta.

#67.9.2008 0:25

Ei kai se nyt niin vaikeaa ole laittaa salaus wlaniin vai?

#77.9.2008 12:59

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti masateppo:
Ei kai se nyt niin vaikeaa ole laittaa salaus wlaniin vai?

Kysyppä samaa asiaa äitiltä tai mummoltasi.

#87.9.2008 13:28

Hienoa edistystä, että syytöntä ei tuomita syylliseksi vaikka kyse on tekijänoikeusjutusta.

#97.9.2008 22:50

no suojataan wlan "css" -tasoisella "tehokkaalla" "suojauksella" niin sitten kellään ei ole valittamista... ( In addition, structural flaws in the algorithm reduced the effective key length to only around 16 bits, which could be brute-forced by a 450Mhz processor in less than a minute. ) ... :) :)

#108.9.2008 13:47

Jes, itellä langaton, joka ei ole suojattu, voin siis ladata =D

#118.9.2008 14:44

Lainaus:
Jos oikeus olisi tuominnut naiset syyllisiksi niin asia olisi verrattavissa siihen että jos joku pöllisi autosi ja käyttäisi sitä kaupan ryöstöön niin sinä olisit vastuussa tapahtuneesta...
En tiedä miten Suomessa poliisit toimisivat jos, ajaisin autollani TOISTUVASTI pikkujoulukaidelle pukkinaamari kasvoilla kameratolppien ohi ylinopeutta. Suomessa varmasti tulisi sakot vaikka väittäisin TOISTUVASTI että "joulupukki" lainasi autoani.

Vaikea on ottaa kantaa asiaan. Oikeus teki ihan hyvän ratkaisun, mutta saas nähdä tuleeko oikeus toiste tekemään tälläisiä päätöksiä. Parasta toki olisi jos Tanskan lainsäädäntöön kirjattaisiin miten toimia, mutta kuten ennenkin sanottu, kaikkia maailman mahdollisia tapahtumia ei voida paperille laittaa, jolloin oikeus joutuu tulkitsemaan lakia.

Lainaus:
Jes, itellä langaton, joka ei ole suojattu, voin siis ladata =D
Tässäpä perustelut jo tulivatkin. Suomessa luultavasti tuomio napsahtaisi. Ja luultavasti tästä eteenpäin myös Tanskassa, muuten vaam yhteydestä suojaukset pois kun käräjille lähtö tulee, vaikka olisi miten suojattu yhteys ollut aiemmin käytössä.

#1211.9.2008 7:53

Lainaus:
En tiedä miten Suomessa poliisit toimisivat jos, ajaisin autollani TOISTUVASTI pikkujoulukaidelle pukkinaamari kasvoilla kameratolppien ohi ylinopeutta. Suomessa varmasti tulisi sakot vaikka väittäisin TOISTUVASTI että "joulupukki" lainasi autoani.

Ei liity aiheeseen mitenkään. Jos joku varastaa autosi ja tekee sillä ryöstön niin sinä et ole vastuussa. Yksinkertaista!
Lainaus:
Tässäpä perustelut jo tulivatkin. Suomessa luultavasti tuomio napsahtaisi. Ja luultavasti tästä eteenpäin myös Tanskassa, muuten vaam yhteydestä suojaukset pois kun käräjille lähtö tulee, vaikka olisi miten suojattu yhteys ollut aiemmin käytössä.

Lainsäädäntö ei määrää että yhteyksien pitää olla salattuja.

Tuomiota siis ei voi tulla jos maailmassa on yhtään oikeutta.

Ei liittymän omistajaa edelleenkään voi syyttää toisten tekemistä rikoksista.

#1311.9.2008 17:57

Lainaus:
Lainaus:
En tiedä miten Suomessa poliisit toimisivat jos, ajaisin autollani TOISTUVASTI pikkujoulukaudelle pukkinaamari kasvoilla kameratolppien ohi ylinopeutta. Suomessa varmasti tulisi sakot vaikka väittäisin TOISTUVASTI että "joulupukki" lainasi autoani.

Ei liity aiheeseen mitenkään. Jos joku varastaa autosi ja tekee sillä ryöstön niin sinä et ole vastuussa. Yksinkertaista!
Eli jos autollani ajeltaisiin toistuvasti kameratolppien ohi naamioituneena ja en olisi tehnyt autoni varastamisesta rikosilmoitusta, niin aivan taatusti minut tuomittaisiin, vaikka kukaan ei todistaisi kuka naamion takana on. Toki olisi kokonaan eri tilanne, jos olisin tehnyt autosta rikosilmoituksen.

Ja jos joku tekee vaastetulla autolla ryöstön, Niin ryöstöstä sekä autovarkaudesta jää kyllä todisteita. Mutta kuten sanottu; kaikkia mahdollisia asioita ei voida lakiin kirjata.

Lainaus:
Ei liittymän omistajaa edelleenkään voi syyttää toisten tekemistä rikoksista.
Niin ja operaattoreita ei voida syyttää asiakkeiden yhteyksillä tehdyistä rikoksista --> samaa mieltä me toki kaikki olemme siitä että oikea syyllinen pitää tuomita. Varmaankaan missään maassa ei ole lakia siitä, pitäisikö yhteyttään ilmaiseksi jakavat tahot rinnastaa operaattoreihin vai asiakkaisiin. Eipä taida asiasta olla jokaisessa maassa lakia, jolloin tuomarit joutuvat tekemään päätökset harkintansa mukaan. Oma veikkaus on edelleen että Suomessa tuomio olisi tullut.

#1412.9.2008 8:49

Lainaus:
Eli jos autollani ajeltaisiin toistuvasti kameratolppien ohi naamioituneena ja en olisi tehnyt autoni varastamisesta rikosilmoitusta, niin aivan taatusti minut tuomittaisiin, vaikka kukaan ei todistaisi kuka naamion takana on. Toki olisi kokonaan eri tilanne, jos olisin tehnyt autosta rikosilmoituksen.

Typeräksi jankkaukseksi menee. Ellet sinä ole tehnyt rikosta niin sinua ei voida tuomita.

Se että joku varastaa autosi ei tarkoita että olet rikollinen.

Jos muuta väität niin onnea vaan valitsemallesi tielle...
Lainaus:
Niin ja operaattoreita ei voida syyttää asiakkeiden yhteyksillä tehdyistä rikoksista --> samaa mieltä me toki kaikki olemme siitä että oikea syyllinen pitää tuomita. Varmaankaan missään maassa ei ole lakia siitä, pitäisikö yhteyttään ilmaiseksi jakavat tahot rinnastaa operaattoreihin vai asiakkaisiin. Eipä taida asiasta olla jokaisessa maassa lakia, jolloin tuomarit joutuvat tekemään päätökset harkintansa mukaan. Oma veikkaus on edelleen että Suomessa tuomio olisi tullut.

Mitä ihmettä sää nyt selität. Jos ihminen ei osaa suojata yhteyttään ja joku käyttää sitä hyväkseen niin ei siitä ihmisestä tule mitään operaattoria tai rikollista.

Eiköhän tämän pitäisi olla selvääkin selvempi juttu.

#1512.9.2008 17:00

Lainaus:
Se että joku varastaa autosi ei tarkoita että olet rikollinen.
No sellaistahan en ole sanonutkaan vai olenko? Uutisessa sanottiin että koska kukaan ei todistanut että juuri liittymän haltija oli tehnyt rikkomuksia/rikoksia, häntä ei tuomittu. Toin selväksi analogian että täällä Suomessa TOISTUVASTI naamioituneena mittaritolppiin ajelusta tulee sakot auton haltijalle, ellei hän ole tehnyt poliisille iloitusta että hänen autonsa on varastettu, jolloin naamioitunut (=henkilö jonka henkilöllisyyttä ei voida kuvasta todistaa) ei ole auton haltija.

Lainaus:
Mitä ihmettä sää nyt selität. Jos ihminen ei osaa suojata yhteyttään ja joku käyttää sitä hyväkseen niin ei siitä ihmisestä tule mitään operaattoria tai rikollista.
No missä olen väittänyt että suojaamattoman yhteyden jakaja olisi rikollinen? Tai missä olen väittänyt, että yhteyden jakaja olisi operaattori? Totesin vain että ei taida olla lakia miten tuomareiden pitäisi toimia TILANTEISSA joissa to-rikoksia tehdään yksityisen kuluttajan liittymällä mukamas jonkin yhteyden "lainaajan" toimesta. Ymmärrät kai että vastaisuudessa to-käräjien alkaessa tylysti vain todettaisiin että en se ollut minä, "joku muu lainasi yhteyttäni". [offtopic]Yleensä käräjillä työnnetään kaikki paska ex-vaimon tai ex-miehen syyksi, tästä lähin Tanskassa to-käräjillä vaan wlan-antenni ikkunaan ja syyttämään naapuria :D[/offtopic] Mutta kuten aiemmin jo sanottu:
Lainaus:
Vaikea on ottaa kantaa asiaan. Oikeus teki ihan hyvän ratkaisun, mutta saas nähdä tuleeko oikeus toiste tekemään tälläisiä päätöksiä.
Lainaus:
onnea vaan valitsemallesi tielle...

:)

#1612.9.2008 20:54

Kommentoi uutista

Jos sinulla ei vielä ole AfterDawn.com-käyttäjätunnusta, voit syöttää alle uuden käyttäjänimen ja sähköpostiosoitteesi. Osoitteeseesi lähetetään erikseen aktivointilinkki.

Mikäli sinulla on jo käyttäjätunnus AfterDawn.com-sivustoille, kirjaudu sisään viereiseltä välilehdeltä.


Kirjaudu sisään käyttämällä AfterDawn.com-käyttäjätunnusta tai sähköpostiosoitettasi.

Lihavointi Kursiivi Punainen väri Lainaus Koodi Lisää kuva Lisää linkki




Sisältösyötteet

Uusimmat ohjelmat RSS-syötteenä
Lisää Googlen kotisivullesi
Lisää My Yahoo! -palveluun
Lisää MyMSN -palveluun
Lisää Netvibes -palveluun

Tuoreimmat uutiset

Oikeus määräsi Bluebeat.comin poistamaan EMI:n tuotannon Oikeus määräsi Bluebeat.comin poistamaan EMI:n tuotannon (6.11.2009 15:51)
Kerroimme eilen kuinka levy-yhtiö EMI haastoi Yhdysvalloissa toimivan Bluebeat.com-sivuston oikeuteen, koska musiikkilataamo kauppasi levy-yhtiön mukaan kappaleita luvatta. Kuten odottaa ....
Elokuvan ensiesitys BitTorrentin avulla Elokuvan ensiesitys BitTorrentin avulla (6.11.2009 11:57)
Vaikka BitTorrent-tekniikan avulla tapahtuva elokuvien jakelu on keskittynyt pitkälti elokuvien luvattomaan jakeluun, käytetään BitTorrentia myös elokuvien lailliseen nettijakeluun. Yhtenä esimerkkinä ....
Kommentteja (1)
Spotifyn maksamat mojovat korvaukset taas tapetilla Spotifyn maksamat "mojovat" korvaukset taas tapetilla (5.11.2009 17:10)
Tavallisille kuluttajille Spotify-musiikkipalvelu on osoittautunut käteväksi tavaksi kuunnella lempimusiikkiaan aivan ilmaiseksi. Levy-yhtiöille ja artisteille Spotify ei kuitenkaan juuri näytä ....
Kommentteja (16)
Luvattomia lataajia suojaava telepaketti odottaa vielä parlamentin hyväksyntää Luvattomia lataajia suojaava telepaketti odottaa vielä parlamentin hyväksyntää (5.11.2009 16:12)
EU:n uudesta telepaketista on väännetty kättä jo pidemmän aikaa, ja pitkällisen prosessin jälkeen telepaketin yksityiskohdat alkavat olla valmiina. Lainsäätäjien ja hallitusten tänään hyväksymä ....
Kommentteja (2)
Radiohead: Nettirajoitukset ainoa lääke piratismiin Radiohead: Nettirajoitukset ainoa lääke piratismiin (5.11.2009 14:09)
Musiikkiteollisuus pyrkii estämään piratismia kaikilla mahdollisilla -- ja mahdottomilla -- toimilla, mikä on luonnollista ja suurilta osin myös ymmärrettävää. Jotkin keinot eivät kuitenkaan ....
Kommentteja (26)

Viimeisimmät uutiskommentit

Uutisarkisto