*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Warez-levittäjä ehdolliseen vankeuteen

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 2.9.2008 16:16 Kommentteja (14)

Warez-levittäjä ehdolliseen vankeuteen Yhdysvaltain oikeusministeriö (DOJ) on jälleen saanut yhden sulan hattuunsa, kun virkavallan nappaama Robert Hardick on tuomittu kolmen vuoden ehdolliseen vankeuteen tietokoneohjelmien luvattomasta levityksestä. Kolmen ehdollisen vankeusvuoden lisäksi 57-vuotias Hardick joutuu viettämään seuraavat puoli vuotta kotiarestissa.
Hardick tunnettiin tekijänoikeuksia rikkoneissa Warez-piireissä paremmin tcut-nimellä ja vuosien 2002-2003 välisenä aikana hän levitti syytteiden mukaan Warez-sivustoille luvattomia kopioita useista eri ohjelmista. Hardick myönsi lähettäneensä yli 62 000 tiedostoa The Boxer Rebellion -Warez-sivustolle, joiden joukossa oli luvaton kopio EnSight Gold v7.4.1 -ohjelmasta. Hardick kuitenkin kiisti syytökset, joiden mukaan hän olisi ladannut yli 50 000 tiedostoa Nite Ranger Hideout -Warez-sivustolta.

Hardickin oli yksi niistä viidestä ihmisestä, jotka joutuivat huhtikuussa syytetyiksi erinäisistä tekijänoikeusrikoksista, joita Warer-ryhmät olivat Yhdysvalloissa tehneet. Hardickin ohella syyllisyytensä on myöntänyt 55-vuotias Steven Fiatarone, jonka tuomiota ei ole vielä ilmoitettu, mutta hänenkin kohdalla tunnustuksen myötä tuomioksi on tulossa ehdollista vankeutta. Kolmen muun henkilön kohdalla tapausten käsittely on vielä kesken.

Kyseisistä tekijänoikeusrikoksista voi saada Yhdysvalloissa jopa viiden vuoden vankeustuomion ja 250 000 dollarin sakot. Näiden rangaistusten lisäksi oikeudenhaltijat voivat vaatia tuomituilta vahingonkorvauksia.

Edellinen Seuraava  

14 kommenttia

12.9.2008 18:03

Aika harvakseen mielestäni näitä on vankilaan joutunu.

22.9.2008 18:17

Surullista luettavaa...

32.9.2008 18:46

Kaikki piraatit tulisi laittaa vankilaan kärsimään tuomioita. Toivottavasti Suomessa TTVK alkaa tuomita piraatteja vankilaan pian ja myös niitä, jotka lataavat laittomasti ei pelkästään levittäjiä. 10 vuotta ehdotonta vankeutta, kun olisi rangaistukset piratismista vähenisi piratismi Suomessa merkittävästi.

--Piraatit ovat pahimpia rikollisia, he kuuluvat vankilaan--

42.9.2008 18:57
hentriz
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti nuppi:
Kaikki piraatit tulisi laittaa vankilaan kärsimään tuomioita.

Joksekin samaa mieltä. Jos lataat albumin laittomasti netistä, niin se voidaan verrata samaan, kun pihistät musiikkikaupasta yhden albumin taskussa.
Moni warettaja varmastikkin on ladannut jopa tuhanseja albumeja, joten voitaisiin ihan siitä laskea, montako euroa hän on "säästänyt".
Oletetaan, että herra X on warettanut 250 albumia netistä. Albumin hinta CD-levyllä on noin 15 euroa(?). Hän on silloin warettanut 3 750 euron edestä. Moni warettaa myös elokuvia ja ehkäpä myös ohjelmia, joten "varastetun" tiedostojen arvo on yli 3750 euroa.
- - -
Taas jankkaan tätä samaa... Ei muut, kuin itse warettajat pysty sitä estämään, mitä ja kuka warettaa. Jos waretus halutaan kitkea pois, tarvitaan siihen warettajien oma pää, joka sijaitsee korvien välissä. Jos he eivät tajua, että varastavat eivät älyä lopettaa, niin ei sille kukaan muu voi tehdä mitään... Waretus on tyhmää tyhmyyttä, sanon minä. Noh, ylensä P2P-verkot ovat yhteisömallisia, joten joukossahan se tyhmyys tiivistyy.

52.9.2008 21:20

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti nuppi:
Kaikki piraatit tulisi laittaa vankilaan kärsimään tuomioita.

Joksekin samaa mieltä. Jos lataat albumin laittomasti netistä, niin se voidaan verrata samaan, kun pihistät musiikkikaupasta yhden albumin taskussa.
Moni warettaja varmastikkin on ladannut jopa tuhanseja albumeja, joten voitaisiin ihan siitä laskea, montako euroa hän on "säästänyt".
Oletetaan, että herra X on warettanut 250 albumia netistä. Albumin hinta CD-levyllä on noin 15 euroa(?). Hän on silloin warettanut 3 750 euron edestä. Moni warettaa myös elokuvia ja ehkäpä myös ohjelmia, joten "varastetun" tiedostojen arvo on yli 3750 euroa.
- - -
Taas jankkaan tätä samaa... Ei muut, kuin itse warettajat pysty sitä estämään, mitä ja kuka warettaa. Jos waretus halutaan kitkea pois, tarvitaan siihen warettajien oma pää, joka sijaitsee korvien välissä. Jos he eivät tajua, että varastavat eivät älyä lopettaa, niin ei sille kukaan muu voi tehdä mitään... Waretus on tyhmää tyhmyyttä, sanon minä. Noh, ylensä P2P-verkot ovat yhteisömallisia, joten joukossahan se tyhmyys tiivistyy.
Nauhotatko radiosta/tv mitään? Luetko kaupassa lehteä ostamatta? Lainaatko kirjastosta musiikkia/lehtiä? Ajatko polkypyörällä/moottoripyörällä/autolla ylinopeutta? Teetkö mitään laitonta?

62.9.2008 21:34
_Henkka_
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti hentriz:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti nuppi:
Kaikki piraatit tulisi laittaa vankilaan kärsimään tuomioita.

Joksekin samaa mieltä. Jos lataat albumin laittomasti netistä, niin se voidaan verrata samaan, kun pihistät musiikkikaupasta yhden albumin taskussa.
Moni warettaja varmastikkin on ladannut jopa tuhanseja albumeja, joten voitaisiin ihan siitä laskea, montako euroa hän on "säästänyt".
Oletetaan, että herra X on warettanut 250 albumia netistä. Albumin hinta CD-levyllä on noin 15 euroa(?). Hän on silloin warettanut 3 750 euron edestä. Moni warettaa myös elokuvia ja ehkäpä myös ohjelmia, joten "varastetun" tiedostojen arvo on yli 3750 euroa.
- - -
Taas jankkaan tätä samaa... Ei muut, kuin itse warettajat pysty sitä estämään, mitä ja kuka warettaa. Jos waretus halutaan kitkea pois, tarvitaan siihen warettajien oma pää, joka sijaitsee korvien välissä. Jos he eivät tajua, että varastavat eivät älyä lopettaa, niin ei sille kukaan muu voi tehdä mitään... Waretus on tyhmää tyhmyyttä, sanon minä. Noh, ylensä P2P-verkot ovat yhteisömallisia, joten joukossahan se tyhmyys tiivistyy.

Noh voisinpa iha tämänkin tiivistää että on TODISTETTU että lataaminen KASVATTAA levyn myyntiä. Että pidäs suusi soukemmalla.

72.9.2008 21:38

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti nuppi:

--Piraatit ovat pahimpia rikollisia, he kuuluvat vankilaan--
Kuolemantuomio suoraan, oppivatpahan perkkele!

82.9.2008 23:25

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti nuppi: Kaikki piraatit tulisi laittaa vankilaan kärsimään tuomioita.


Joksekin samaa mieltä. Jos lataat albumin laittomasti netistä, niin se voidaan verrata samaan, kun pihistät musiikkikaupasta yhden albumin taskussa.
Moni warettaja varmastikkin on ladannut jopa tuhanseja albumeja, joten voitaisiin ihan siitä laskea, montako euroa hän on "säästänyt".
Oletetaan, että herra X on warettanut 250 albumia netistä. Albumin hinta CD-levyllä on noin 15 euroa(?). Hän on silloin warettanut 3 750 euron edestä. Moni warettaa myös elokuvia ja ehkäpä myös ohjelmia, joten "varastetun" tiedostojen arvo on yli 3750 euroa.
- - -
Taas jankkaan tätä samaa... Ei muut, kuin itse warettajat pysty sitä estämään, mitä ja kuka warettaa. Jos waretus halutaan kitkea pois, tarvitaan siihen warettajien oma pää, joka sijaitsee korvien välissä. Jos he eivät tajua, että varastavat eivät älyä lopettaa, niin ei sille kukaan muu voi tehdä mitään... Waretus on tyhmää tyhmyyttä, sanon minä. Noh, ylensä P2P-verkot ovat yhteisömallisia, joten joukossahan se tyhmyys tiivistyy.

--Piraatit ovat pahimpia rikollisia, he kuuluvat vankilaan--
siis häh..
olet joko todella epäonnistunut artisti joka ei koskaan saanut edes sitä 1 myytyä levyä... tai muuten vain kieroutunut... warettaminen ei ole keneltäkään pois!

myöskään jos kaupasta laittaa sen CD levyn taskuun ja jättää maksamatta, on kaupoilla olemma VAKUUTUS!! ihan vain näitä varkaita ajatellen
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 3.9.2008 @ 09:40

93.9.2008 14:56

Lainaus:

siis häh..
olet joko todella epäonnistunut artisti joka ei koskaan saanut edes sitä 1 myytyä levyä... tai muuten vain kieroutunut... warettaminen ei ole keneltäkään pois!

myöskään jos kaupasta laittaa sen CD levyn taskuun ja jättää maksamatta, on kaupoilla olemma VAKUUTUS!! ihan vain näitä varkaita ajatellen
Nämä on aina yhtä hauskoja selityksiä.

"warettaminen ei ole keneltäkään pois!"

Warettaja saa selvää hyötyä teostaan.

"myöskään jos kaupasta laittaa sen CD levyn taskuun ja jättää maksamatta, on kaupoilla olemma VAKUUTUS!! ihan vain näitä varkaita ajatellen"

Se menetys koskettaa vähintään jotain ja vakuutukset eivät ole ilmaisia kaupoille. Tokihan kierosti ajateltuna mitä enempi tulee raha-anomuksia vakuutusyhtiölle, sitä edullisemmaksi vakuutus tulee vakuutuksenottajalle. On kuitenkin hyvä muistaa, että joku ne rahat varastettuun kamaa sijoittaa. Vakuutetun tavaran siis maksaa vakuutusyhtiö ja on melko luultavaa, että vakuutusyhtiöt tulee toimimaan jos tai kun vakuutettujen tavaroiden varastelu kasvaa.

Toisaalta on hyvä muistaa, että vakuutus ei korvaa kaikkea tai ei ole kannattavaa lähteä pyytämään vakuutusyhtiöltä joka käänteessä korvauksia, koska omavastuut on oma lukunsa.

107.9.2008 0:54

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti _Henkka:
Että pidäs suusi soukemmalla.

En ole ehkä kanssasi samaa mieltä mutta ei tulisi kuuloonkaan että yrittäisin painostaa sinua olemaan hiljaa asiasta. Sananvapaus on myös muilla kuin sinulla, näin demokratiassa kun eletään. Tuossa lausahduksessasi piilee fasismin siemen jos ymmärrät mitä tarkoitan...?

117.9.2008 1:55

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti hentriz:
Waretus on tyhmää tyhmyyttä, sanon minä. Noh, ylensä P2P-verkot ovat yhteisömallisia, joten joukossahan se tyhmyys tiivistyy.
Tyhmät ovat ne jotka maksavat roskasta. "Warettajilta" ne rahat säästyvät ja "maksajat" itkevät, omat ovat ongelmansa.

127.9.2008 2:18

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti rmCowboy:
Tyhmät ovat ne jotka maksavat roskasta.

Hyvä kuitenkin että myönnät että P2P-verkon anti on roskaa...;)

138.9.2008 17:09

Mikä ihme osaa tämän sivuston käyttäjistä oikein vaivaa. Kaikki mikä liittyy jollain tapaa p2p-jakeluun tuntuu olevan ihailtavaa ja kaikkien pitäisi ylistää sitä ja kaikkea siihen liittyvää.
Pistäkää tähän viestiin vastauksia, jossa kerrotte mitä ette seuraavasta lauseesta ymmärrä:
"Warettaminen on varastamiseen verratava laiton teko (=r i k o s)."
Siinä lyhyesti. Ja ettehän vastaa seuraavaa:
"Waretus ei ole keneltäkään pois."
Useimmiten on.
Kuinka moni on oikeasti ensin warettanut albumin, todennut sen olevan kuuntelemisen arvoista ja marssinut sen jälkeen kauppaan?
Kyllä, itse latailen myös silloin tällöin, mutta mm Insomniumia on päätynyt levyhyllyyn tätä kautta. Ja sille, joka sanoo että siinä todiste siitä, että lataaminen kasvattaa myyntiä totean faktan että suurin osa lataajista ei tätä tee.

@ _Henkka_: Olisko esittää todisteita?
@ taku: Jos menet varastamaan kaupasta levyn, niin kauppa saa takaisin max. levyn sisäänostohinnan. Lisäksi työntekijöiltä menee aikaa selvittää miksi luvut eivät täsmää + pistää kyselyjä vakuutus yhtiölle. Ja useimmiten kaupat eivät edes kysele vakuutuksien perään yksittäisistä levyistä ym. (vie aikaa ja rahaa) joten kauppa jää joka tapauksessa tappiolle tapauksessa.

1422.9.2008 17:02

En olisi varmaan yhtäkään näistä viimeaikoina hankkimistani levyistä ostanut, jollen aluksi olisi tutustunut niihin vertaistverkkojen kautta. Jonkin aikaa kyllä kuuntelin artistin musiikkia "ware-versiona", sillä rahatilanteeni oli pitkään melko heikko.

No sitten kun hieman rahaa tuli käteen, menin kauppaan ja ostin pari artistin levyä. Myöhemmin lisää. Tämä siksi, että halusin maksaa musiikista joka todella on musiikkia eikä nykymassapaskaa. Halusin saada käsiin jotain konkreettisempaa kuin mp3-filujen seassa olevan jpg-muotoisen levynkannen. Halusin parempaa äänenlaatua mitä kehnolaatuiset ja vertaisverkoissa yleiset 128kbps mp3-filut.

Tätä myötä kun löysin nykyisen musiikkimakuni (lue: musiikkimakuni sivistyi), aloin poistelemaan aikoinaan warettamaani roskaa pois. Sainpahan lisää kovotilaakin vapaaksi.

Löytäkää se oma artistinne(artistit) / bändinne(bändit) joista todella pidätte, ostakaa aluksi vaikkapa vain yksi kyseisen artistin levy ja myöhemmin ehkä jopa toinen. Pian huomaatkin että omistat kivan kokoelman musiikkia, josta pidät. Musiikkia jonka omistamisesta voit olla ylpeä.

Siinä, että hymysuin esittelee kaverilleen 100 gigan musiikkikirjastoa josta joka ikinen biisi on waretettu, ei ole mitään coolia tai edes mainitsemisen arvoista. Todennäköisesti tämä kaveri pitää sinua waremusiikkinesi lähinnä pelkkänä vitsinä. Tästä 100 gigan kaaoksesta, tuskin edes kaikkea kuuntelet. Olet sitä mieltä että Maidenin Trooper on helvetin kova biisi, pian koneeltasi löytyykin koko Maidenin tuotanto ja ainut biisi jota oikeastaan tältä bändiltä kuuntelet, on juuri tuo Trooper.

Tietty on leffoja, albumeja tms. joita ei yksinkertaisesti löydä juurikaan mistään, silloin ei pahemmin jää muuta vaihtoehtoa kuin ware (jos nyt sieltäkään löytyy)..

Jopas tuli tekstiä, mutta tässä minun tämänhetkinen kantani asiaan. Jos tekstini sai sormesi palamaan halusta kirjoittaa mitä ilkeimpiä vastaväitteitä, olet todennäköisesti vielä liian nuori tajuamaan kirjoittamaani. täh.. joo :D



Pointtini tässä nyt oli se.. vai oliko minulle edes pointtia. Miten sen nyt ottaa. Warettaminen heikentää levymyyntiä, mutta toisaalta kasavattaa. Kasvattaa juuri edellä mainitsemallani tavalla: Kuluttaja löytää mieleisiä bändejä ja ostaa sitten aitoja levyjä.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.9.2008 @ 17:12

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville (18.8.2017 13:35)