*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Läppärien hinnat tippuvat, ominaisuudet parantuvat

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 25.8.2008 16:37 Kommentteja (10)

Läppärien hinnat tippuvat, ominaisuudet parantuvat Kannettavien tietokoneiden suosio on kasvanut kovasti viimeisten vuosien ja varsinkin viimeisen vuoden aikana. Yhä useampi ostaa kotitalouden ensimmäiseksi tai toiseksi koneeksi läppärin ja miniläppäreiden yleistyttyä matkakoneen saa lähes taskurahalla. Halvemmat kannettavat ovatkin kovassa huudossa, joten päätimme ottaa selvää mitä viimeisen vuoden aikana on tapahtunut hinta- ja ominaisuusrintamalla.
Tarkastelimme AfterDawn.com:n Laitevertailu-osiosta kannettavien tietokoneiden ominaisuuksia ja merkkejä sekä hintatietoja eri ajankohdilta. Merkki- ja ominaisuusvertailussa ovat mukana syyskuu 2007, tammikuu 2008 ja heinäkuu 2008, hintatiedoissa vertailtiin puolestaan tämän vuoden tammikuun, huhtikuun ja heinäkuun välisiä eroja.

Kannettavien tietokoneiden
hintataulukko

HintahaarukkaKeskiarvoMediaani-hinta
Tammikuu 2008435 - 2921 €1235 €1156 €
Huhtikuu 2008366 - 2878 €1052 €999 €
Heinäkuu 2008245 - 3334 €1035 €942 €


Kannettavien tietokoneiden hinnat ovat pudonneet siis selkeästi alkuvuodesta ja samalla hintahaarukka on kasvanut. Miniläppäritrendi pudotti alhaisimman hinnan heinäkuuhun mennessä lähes puoleen (ja tässä kuussa jo alle puoleen), mutta vaativille käyttäjille ja yrityskäyttöön löytyy edelleen kolmen tonnin "laatukannettavia".

Luonnollisesti komponenttien kehittymisen ja halpenemisen myötä ominaisuudetkin ovat parantuneet. Selvimmin muutoksen huomaan kuitenkin 650 - 750 euron kannettavien tietokoneiden merkkijakaumasta. Viime vuoden syyskuussa listalla oli yhtä HP:n kannettavaa lukuunottamatta ainoastaan Acerin koneita ja tammikuuhun mennessäkään mukaan ei ollut liittynyt kuin yksi Fujitsu-Siemens. Tämän vuoden heinäkuussa listalta löytyi jo huomattavasti enemmän tietokoneita ja uusina valmistajina mukana olivat Toshiba, MSI ja LG.

Laitteistojen ominaisuuksista tarkastelimme lähinnä kovalevyn kokoa, prosessoria ja muistin määrää. Syyskuussa 2007 koneissa oli joko AMD Athlon 64 X2- tai Turion 64 X2 -prosessori ja puolet koneista sisälsivät gigatavun, puolet kaksi gigatavua muistia. Myös kovalevyn koko jakoi koneet kahtia, puolessa oli 120 gigatavun ja toisessa puolikkaassa 160 gigatavun kovalevy. Tammikuussa yhtä lukuunottamatta kaikissa koneissa oli 160 gigatavun kovalevy ja 2 gigatavua muistia. Prosessorina toimi edelleen joko Athlon 64 X2- tai Turion 64 X2 -suoritin.

Heinäkuussa 650 - 750 euron hintahaarukkaan mahtui jo kuitenkin paljon uudistuksia. Useammasta koneesta löytyi jo 200 tai 250 GB:n kovalevy ja muutamassa oli Core 2 Duo -suoritin. Kaikissa oli lisäksi vähintaan 2 gigaa muistia - yhdessä kolme ja yhdessä neljä - ja ensimmäisenä tähän kategoriaan listautui myös isolla 19 tuuman näytöllä varustettu LG.

Nyt kun tilastot ja käppyrät on kahlattu niin on hyvä lähteä vertailemaan itselle tulevaa kannettavaa tietokonetta.

Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

125.8.2008 17:18

on läppäri.. alle 14" näyttö
on myös ns läppäri joihin saa jo 20" näytön. näitä kutsun raahattaviksi.
odottelen innolla milloin läppärin ostajalle lahjoitetaan kaupan yhteydessä vetokärryt.

225.8.2008 17:30

tehot rupee kuitenkin nykyajan 'raahattavissa' oleen sopivalla tasolla kun muistelee menneitä 'raahattavia'..

325.8.2008 18:17

Raahattavia :DDD kuitenkin kohta ne on 20" kaikki ja silti saman kokosia.

425.8.2008 19:04

Jeps, lenovon http://www.dpreview.com/news/0808/08081204thinkpad.asp vehje on mun seuraava kann.. ei kun raahattava workstation. Kuinka suureksi voi pieni paisua. Miniläppäritkin alkaa pikkuhiljaa olla kohta jo Tolstoin Sota ja rauha -koossa... Ensin joku keksii pientä ja näppärää, kilpailija tekee saman, mutta pikkusen isompana ja houkuttelevampana ja siitä se kierre alkaa.

525.8.2008 19:35

Kyllä kelpais joo alle 14" läppäri nuo 15" on jo liian isoja omasta mielestäni, jos sais tommoseen msi windiin 10" näyttöön samat tehot mitä isommassa läppärissä ja halvalli niin kyllä kelpais

625.8.2008 20:34
hentriz
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti teosto:
odottelen innolla milloin läppärin ostajalle lahjoitetaan kaupan yhteydessä vetokärryt.

Nauran lattialla, oli sen verran hyvä läppä :-D
Mutta tosiaan, läppäreiden koko (ja toki tehot) kasvaa kokoajan... Kannettavista tulee joko pienempia ja/tai suurempia, mutta ei enää oikein niitä 15" malleja.
Valmistajat hei, kuka kantaa 22" tuuman läppäriä mukana!?

- - - EDIT alapuolella - - -

Lainaus:
Heinäkuussa 650 - 750 euron hintahaarukkaan mahtui jo kuitenkin paljon uudistuksia. Useammasta koneesta löytyi jo 200 tai 250 GB:n kovalevy ja muutamassa oli Core 2 Duo -suoritin. Kaikissa oli lisäksi vähintaan 2 gigaa muistia - yhdessä kolme ja yhdessä neljä - ja ensimmäisenä tähän kategoriaan listautui myös isolla 19 tuuman näytöllä varustettu LG.


Öö... Itse en löytänyt tohon hintahaarukkaan yhtään LGä, joka täyttäisi tuon 19" näytön. Mikäs se sellainen on?
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.8.2008 @ 20:45

725.8.2008 20:43

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti teosto:
Valmistajat hei, kuka kantaa 22" tuuman läppäriä mukana!?
Ei varmaan kukaan aktiivisesti, mutta eniten noita ostetaan varmaan kodin pöytäkoneen korvikkeeksi, koske se ei vie niin paljon tilaa ja on "tyylikkäämpi". Lisäksi tietenkin tuota voi raahata mukana esimerkiksi talosta toiseen, vaikka sitä ei matkakäyttöön voisikaan ottaa.

Ei siis sillä että itse tuollaisen ostaisin... Jos joskus läppärin hommaan niin ehdoton max on se 15" joku 8-12" olis varmaan ihanne.

edittiä: typo.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.8.2008 @ 20:45

825.8.2008 20:47
hentriz
Inactive

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti teosto:
Valmistajat hei, kuka kantaa 22" tuuman läppäriä mukana!?
Ei varmaan kukaan aktiivisesti, mutta eniten noita ostetaan varmaan kodin pötäkoneen korvikkeeksi, koske se ei vie niin paljon tilaa ja on "tyylikkäämpi". Lisäksi tietenkin tuota voi raahata mukana esimerkiksi talosta toiseen, vaikka sitä ei matkakäyttöön voisikaan ottaa.

Minun mielestä noille pitäisi sitten keksiä jo oma termi, en itse niitä kannettavaksi laskisi. Jos joku tulee puhumaan minulle läppäristä, niin yli 17" läppäreitä en siihen "läppäri"-luokkaan ota.
Toki jokaisella on oma mielipide ja käsitys, mikä on läppäräri. Toki kaikki jokaisella on myös sananvapaus, mikä se läppäri on. Oma kanta tähän hommaan ;-)

925.8.2008 22:50

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti teosto:
Valmistajat hei, kuka kantaa 22" tuuman läppäriä mukana!?
Ei varmaan kukaan aktiivisesti, mutta eniten noita ostetaan varmaan kodin pötäkoneen korvikkeeksi, koske se ei vie niin paljon tilaa ja on "tyylikkäämpi". Lisäksi tietenkin tuota voi raahata mukana esimerkiksi talosta toiseen, vaikka sitä ei matkakäyttöön voisikaan ottaa.

Minun mielestä noille pitäisi sitten keksiä jo oma termi, en itse niitä kannettavaksi laskisi. Jos joku tulee puhumaan minulle läppäristä, niin yli 17" läppäreitä en siihen "läppäri"-luokkaan ota.
Toki jokaisella on oma mielipide ja käsitys, mikä on läppäräri. Toki kaikki jokaisella on myös sananvapaus, mikä se läppäri on. Oma kanta tähän hommaan ;-)
läppäri -> laptop -> tarkottaa että se koneen kansi aukee... (sana ei viittaa mitenkään kannettavuuteen toisin kuin suomessa) joten kyllä sun pitäis laskee 22" läppäreiks :P

1026.8.2008 2:15

Lainaus:
läppäri -> laptop -> tarkottaa että se koneen kansi aukee... (sana ei viittaa mitenkään kannettavuuteen toisin kuin suomessa) joten kyllä sun pitäis laskee 22" läppäreiks :P
Mun mielestä se laptop tarkoittaa vapaasti käännettynä "sylipäätettä". :D

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset (9.12.2016 16:51)
Uutisvahtipalvelu HIGH.FI:hin on tänään lisätty uusi sisältökategoria. Vaikka päivitys on periaatteessa pieni, saattaa siitä olla keskimääräistä enemmän iloa palvelun käyttäjille. Palvelun ....
Näin estät henkilöitä WhatsAppissa Näin estät henkilöitä WhatsAppissa (9.12.2016 14:01)
Mikäli et halua enää vastaanottaa puheluita tai tekstiviestejä WhatsApp-kontaktiltasi, voit estää yhteystiedon erittäin helposti. Kun asetat henkilölle eston WhatsAppissa, hän ei enää näe viimeksi ....
Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa (9.12.2016 11:58)
Jos WhatsAppissa estämältäsi henkilöltä alkaa tulla häirikköpuheluita ja -tekstiviestejä tai olet joutunut esimerkiksi aggressiivisen telemarkkinoinnin maalitauluksi, voi omaa arkea helpottaa ....
Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle (9.12.2016 10:08)
Suomalaisen Fingersoftin kehittämä Hill Climb Racing 2 -mobiilipeli on julkaistu iPhonelle ja iPadille. Peli julkaistiin Andridille jo viime viikolla. Androidilla Hill Climb Racing 2 on menestynyt ....
Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen (9.12.2016 09:37)
Kun markkinoille pääsee mahdollisesti vaarallisia laitteita, pyritään kaikki myydyt tuotteet tietysti kutsumaan takaisin. Entä jos kaikkia myytyjä laitteita ei saadakaan kerättyä takaisin, vaan ....
3 kommenttia

Uutisarkisto