*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

ALPA: Luvaton lataaminen vaarantaa koko elokuvateollisuuden tulevaisuuden

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 7.8.2008 18:44 Kommentteja (22)

ALPA: Luvaton lataaminen vaarantaa koko elokuvateollisuuden tulevaisuuden Tekijänoikeusjärjestöt ovat useaan otteeseen maininneet, kuinka tekijänoikeudella suojatun sisällön luvaton internet-jakelu vie useiden ihmisten työpaikat ja aiheuttaa suuret taloudelliset tappiot eri alan yrityksille. Sama kertosäkeistö on nyt kuultu myös Ranskassa tekijänoikeuksia suojaavalta The Association Against Audiovisual Piracy -järjestöltä (ALPA), jonka tekemän tutkimuksen mukaan Ranskassa ladataan luvatta elokuvia yhtä paljon kuin niitä katsotaan elokuvateattereissa.
ALPA tarkkaili P2P-verkkojen tiedostojen vaihtoa Ranskassa viime vuoden marraskuun ja tämän vuoden kesäkuun välisenä aikana. Erityisen synkkää aikaa elokuvateollisuudelle oli toukokuu, jolloin Ranskassa ladattiin luvatta noin 13,5 miljoonaa elokuvaa ja samaan aikaan elokuvalippuja ostettiin 12,2 miljoonaa kappaletta.

ALPA tarkkaili P2P-verkoissa erityisesti sataa suosituinta kotimaista ja ulkomaista elokuvaa. ALPA:n mukaan 90% P2P-videoiden jakelusta koostui näistä elokuvista. Keskimäärin luvattomia latauksia tapahtui päivittäin noin 450 000 kappaletta. Kaksi kolmasosaa näistä elokuvista oli Yhdysvalloista ja ranskalaisten elokuvien osuus oli 19 prosenttia. Suosituin elokuva luvattomassa P2P-jakelussa oli edellisen kesän yhtenä kassamagneettina toiminut Transformers, jota ladattiin Ranskassa luvatta marras-kesäkuun välisenä aikana yli 3,7 miljoonaa kertaa.

Toistaiseksi elokuvateatterien tulot eivät ole kuitenkaan laskussa, vaikka elokuvia ladataankin luvatta huomattavia määriä, mutta DVD-elokuvien myynti on Rankassa laskusuunnassa ja monien tahojen mielestä syy tähän on juuri luvaton lataaminen.

ALPA:n edustaja Frederic Delacroix kertoi Le Figaro -sanomalehdelle, että luvaton lataaminen on suuri ilmiö, joka voi vaarantaa elokuva- ja musiikkiteollisuuden tulevaisuuden. ALPA:n onneksi Ranskassa yritetään luoda lakia, jonka myötä internet-palveluntarjoajien pitäisi vahtia asiakkaidensa toimia ja estää tietyissä tapauksissa luvattomien lataajien toimet. Vaikka kaikki tahot eivät ole sulattaneet ideaa operaattoreiden suorittamasta valvonnasta, on lakia ajavien tahojen helppo käyttää ALPA:n tutkimusta todisteena kasvavasta ongelmasta.

Edellinen Seuraava  

22 kommenttia

17.8.2008 19:59

Kiitos ALPA:lle propagandan levittamisestä. Kovin on taas yksipuolinen näkemys, mutta ketä oikeastaan enää kiinnostaa ?

27.8.2008 20:08

Eipä jaksa enää kiihkoilla.. uskokoon mihin haluavat. Lataamatta jättäminen ei ole tae elokuvan ostolle.. joko leffalippuna tai edes dvd:nä. :P Ohhoh.. jaksavat jauhaa koko ajan samasta asiasta.. vuosia ja taas vuosia. Eikä se elokuva-teollisuus ole vieläkään tuhoutunut. Kummallista. :D

37.8.2008 20:22

Tietystihän piratismi voi johtaa jossainmäärin työttömyyteen, mutta ei miloinkaan lopeta elokuvien tuotantoa. Yritysten pitää vain oppia tehostamaan tuotantoa, maksamaan vähemmän ylipalkatuille näytelijöille ja tehdä elokuvia niin että pienempi myynti riittää voittoon. Toinen tosiseikka on ettei piratismilla ja myynillä ole suoraa riippuvuuta, pieni varmasti, mutta kuinka merkittävä tämä todellisuudessa on...

47.8.2008 20:35

Syynä korkea elokuvalippujen hinta?

57.8.2008 20:37

waretin transformesin ja kävin kattoon 2x kertaa elokuvissa

67.8.2008 20:46

Ja joka vuosi rikotaan leffojen avausennätyksiä

77.8.2008 22:10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jamppa12:
Ja joka vuosi rikotaan leffojen avausennätyksiä

Täsmälleen näin. Ja toisaalta: DVD-elokuvien myynti on Rankassa laskusuunnassa ja monien tahojen mielestä syy tähän on juuri luvaton lataaminen. Tiedä pitäisikö nauraa vai ei...

87.8.2008 22:21

Transformers on tuottanut tähän mennessä yli 700 miljoonaa dollaria. Tekeminen maksoi 150 miljoonaa. Kuinka tuo elokuvabisnes noin huonosti voikaan kannattaa...

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 7.8.2008 @ 22:25

98.8.2008 1:42

http://iltasanomat.fi/viihde/uutinen.asp?id=1567137
"Renny Harlinin elokuva on piraattien suosikki"

I LOL'ed! isolla ällällä

108.8.2008 8:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti daim0n:
http://iltasanomat.fi/viihde/uutinen.asp?id=1567137
"Renny Harlinin elokuva on piraattien suosikki"

I LOL'ed! isolla ällällä
x2 :D

Alalla menee paremmin kuin koskaan ja itku vaan jatkuu. Helppoa se on itse teettää tutkimuksia.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Whasssup:
Ja toisaalta: DVD-elokuvien myynti on Rankassa laskusuunnassa ja monien tahojen mielestä syy tähän on juuri luvaton lataaminen. Tiedä pitäisikö nauraa vai ei...
Tätä ajatusta seuraten olisi loogista sanoa, että jos elokuva on jo nähty kankaalla, niin sitä ei haluta enää ostaa. Jos piratismi on 1:1 pois myynnistä, niin miksi elokuvateatteri ei voisi toimia samoilla periaatteilla. Maksullisten kanavien tarjonta on helpottanut elokuvien näkemistä nopeammalla tahdilla ja tallentaminen on myös helpottunut digiajan ansiosta. Syitä DVD:n myynnin laskulle on monia, joten yhteen syyhyn vetoaminen pistää tutkimuksen hieman arveluttavaan valoon.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 8.8.2008 @ 08:25

118.8.2008 8:37

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Whasssup:
Ja toisaalta: DVD-elokuvien myynti on Rankassa laskusuunnassa ja monien tahojen mielestä syy tähän on juuri luvaton lataaminen. Tiedä pitäisikö nauraa vai ei...
Tätä ajatusta seuraten olisi loogista sanoa, että jos elokuva on jo nähty kankaalla, niin sitä ei haluta enää ostaa.

Niinpä. Oletetaan, että ne jotka eivät käy elokuvissa ostaa enemmän DVD elokuvia. Jos teattereissä kävijöiden määrä lisääntyy vuosittain, ostajien määrä tietenkin laskee?? ...tai jotain sinne päin.

Äsh!! Ihan sama. Itse latasin viime vuonna Transformersin ja nyt hyllyssä komeilee tuplaDVD julkaisu. Paljonko elokuvan tekijät siis menettivät? Rlokuvateattereissä en käy koskaan, latasimpa elokuvaa netistä tai en?!?!?

128.8.2008 8:48

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jamppa12:
Ja joka vuosi rikotaan leffojen avausennätyksiä
Itse mietin ihan samaa. Tuntuu pari kertaa vuodessa ennätyslukemat kasvavan, mutta silti menee huonosti?... Tänään illalla leffaan, kun vaihteeksi opiskelijabudjetti sen mahdollistaa. (:

138.8.2008 8:53

En ole koskaan käynyt niin paljon leffoissa kuin nykyään. On eri asia katsoa leffaa helvetin isolta screeniltä hyvällä äänentoistolla kuin tuijottaa sitä kotona jotain dvd-rippinä. Näin pitää ollakin ja elokuvateattereiden pitäisi tämä ymmärtää ja panostaa entistä enemmän teattereiden laatuun ja spesiaalipalveluihin. Formula-1 näytökset on ihan hyvä veto. Joku Kultti-ilta kerran kuussa olisi myös loistava. Näillä isoilla firmoilla on tapana ruikuttaa eikä miettiä miten parannetaan palvelun tasoa.

148.8.2008 14:45

Leffateatterissa hinnat ~10€ Kysympä vaan, minkä vitun takia maksaisin tuon verran tuuban katsomisesta hikisessä teatterissa, jossa naapuri hihittää ja puhuu luuriin samalla kun kajareista räjähtää mainokset volyymit kaakossa? Ei kiitos. Mieluummin ostan DVD:n tai jos se DVD on ylihinnoiteltu kuluttajan silmissä = yli 15€ niin en todellakaan maksa sellaisesta paskasta.

nimim. laillisesti ostanut 60+ dvd:ä

158.8.2008 17:41

kyllä itse laitan leffassa käynnin helposti ensimmäiseksi vaihtoehdoksi leffan katsomiseksi. Vaikka minkälaiset äänentoistovehkeet roijais kotinurkkiin jylisemään, ei ne voita niitä leffateatterien vehkeitä millään. Joskus yrittäny kattoa leffoja netistä, mutta aika paskaa kuraa tuo tuntuu olevan. joku pelle kuvaa kolmensadan sonyn videokameralla pimeässä salissa screeniä ja sakki kattoo tätä kuraa kotikoneiltaan kieli pitkällä, ei kiitos.

itse pidän leffaa aina kerran katsottavana ja sen takia voin sen leffassa katsoa, tulee näin halvemmaksi, vaikka maksaisikin sen kympin. maikkari ja kaverit sen kumminkin näyttää parin vuoden päästä telkasta, jos uudelleen haluaa katsoa.

168.8.2008 21:37

Näin kalliilla leffan hinnoilla mitä suomessa on niin olisivat tyytyväisiä edes niihin lippuihin mitä nyt ostetaan. Itseltä löytyy videotykki & valkokangas niin kyllä sitä kotiteatterissa ihan mielellään kattoo leffaa ja röhnöttää miten lystää. :P

178.8.2008 22:27

"Lataamatta jättäminen ei ole tae elokuvan ostolle.. joko leffalippuna tai edes dvd:nä."

Niin, jos ei aamulla bensaa osta, ei se tarkoita että käyttää julkisia kulkuneuvoja tai pöllii naapurin auton...

188.8.2008 23:52

Eihän tohon muuta voi todeta kun että en olisi nähnyt yhtäkään huonoa/ hyvää leffaa ilman vertaisverkkoa... tuskin olisin käynyt leffassa/ vuokrannut niitä, saatika ostanut kun jäävät vaan hyllyyn pölyyntymään.

199.8.2008 12:53

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti daim0n:
http://iltasanomat.fi/viihde/uutinen.asp?id=1567137
"Renny Harlinin elokuva on piraattien suosikki"

I LOL'ed! isolla ällällä
Ai vittu, oliko tuo leffa Rennyn ohjaama.. Sehän oli hyvä!! Ei kyllä olisi uskonut! :)

En kyllä tajua mitä lollittelet siellä koska eikös sanomaton sääntö ole (varsinkin true-scene tyypeille) että suomalainen tuotanto pitäisi olla koskematonta!!

Ya fucker! ;)
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 9.8.2008 @ 12:54

209.8.2008 14:27

Ite tulee kyllä osteltua mielellään noita "suomileffoja" mutta tässä tapauksessa en kyllä todellakaan nimestä tajunnut että oli suomalaisen ohjaama, tosin Rennylle onkin jo mielestäni noussut kusi päähän joten ehkä jätän silti ostamatta, saa nähdä.

219.8.2008 21:08

Voi olla että tuomitsin liian aikasin kun en ole kyseistä leffaa nähnyt. Tuli vaan hymy naamalle, kun mietin, että miten Rennyn filmi voi olla jonkin listan kärjessä, kaipa tuo on aika imartelevaa itseasiassa hänelle - ainakin luulisi.

Ja itselläkin on kasa kotimaisia alkuperäisiä dvditä hyllyssä, sillä löytyyhän sieltä aika helmiä joista kelpaa maksaa. Valitettavasti Rennyn filmit eivät ole siinä kategoriassa (paitsi Die Hard 2, joka leffana ei ole mitenkään niin hirveän ihmeellinen, mutta jotain siinä kuitenkin on).

Edit: Ja puolet hymystä sille, että iltis pousailee tuolla jutulla ;)

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 9.8.2008 @ 21:09

2211.8.2008 16:21

Uusi X-Files on taas oikeen hyvä esimerkki varmaan jos leffayhtiö alkaa syyttää huonoa menestystä luvattoman kopionnin takia.

Siis kuka oikeasti haluaa maksaa tälläisestä elokuvasta täyttä hintaa leffateatterissa? Ymmärtäisin ko. leffan vielä "tv-elokuvana." Kyseinen elokuvahan oli täysin ns. täyte-jakso. Siis mitä järkeä?! Luulisi että, kun kerran tehdään elokuva versio, pistettäisiin kaikki panokset peliin, jotta elokuva pärjäisi ja voitaisiin taas panostaa seuraavaan tuottavaan pätkään. Kyllä oli niin täydellinen rahat-pois fiilis tuossa ettei paremmasta väliä..

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto