*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

iPhone 3G:n operaattorilukko murtui

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 1.8.2008 20:38 Kommentteja (21)

iPhone 3G:n operaattorilukko murtui Kuten kerroimme aiemmin, ei Applen iPhone 3G -puhelimelle ole vielä saatavilla ohjelmallista operaattorilukituksen purkua. Iphone Dev Team julkaisi kuitenkin uuden version PwnageTool-ohjelmastaan, jonka avulla puhelimen jailbreikkaus onnistuu. Ryhmä on lupaillut lisäävänsä ohjelmaan mahdollisuuden myös operaattorilukon poistamiseen, mutta aikataulua kyseiselle päivitykselle ei ole vielä tiedossa.
Softapohjaista ratkaisua odoteltaessa puhelimen avaaminen onnistuu kuitenkin eri teitä jo tälläkin hetkellä. Ainakin, jos on uskominen Yessim- ja StealthSIM-nimisiä yrityksiä. SIM-lukituksen poisto tapahtuu erillisen piirilevyn avulla, joka sujautetaan puhelimeen asetettavan SIM-kortin alle.

Yessimin ja StealthSIM:n ratkaisujen luvataan toimivan kaikissa eri puolilla maailmaa kaupatuissa iPhone 3G -puhelimissa. Yessim on julkaissut sivuillaan selkeät ohjeet puhelimen lukituksen purkamisen työvaiheista. iPhonen luvataan avautuvan helposti ja laillisesti, eikä erityistä tietotekniikkatuntemusta edes tarvita. Yritys on julkaissut YouTubessa myös liudan videoita lukituksen avaamisesta.

Ennen operaattorilukituksen poistoa on puhelin kuitenkin avattava kolmannen osapuolen ohjelmille iPhone Dev Teamin PwnageTool-ohjelmistolla, johon löytyy ohjeet asiaa käsittelevästä oppaastamme.

Molempien yritysten ratkaisut lienevät tutustumisen arvoisia, mikäli operaattorilukottoman iPhone 3G:n omistaminen houkuttelee.



Edellinen Seuraava  

21 kommenttia

11.8.2008 20:52

iPhone this, iPhone that..

21.8.2008 20:59

Meikäläinen ei ole oikein ikinä käsittänyt, mitä iloa SIM-lukituksen purkamisesta on, oli sitten kyseessä Iphone tai Nokialainen tai joku muu.
Eikös se yleensä niin mene, että jos tuollaisen SIM-lukitun luurin ottaa, niin sitoutuu yleensä pidemmäksi ajaksi ko. operaattorin asiakkaaksi ja joka kuukausi joutuu sen tietyn kk-maksun maksamaan kytkypaketista, käytti liittymää tai ei. Mitä ideaa on sitä lukitusta purkaa ja käyttää luurissa toista liittymää, kun siitä kytkyliittymästä joutuu kuitenkin maksamaan.
Muuten kyllä olen noita lukituksia vastaan, tuovat vaan huollossa ylimääräistä työtä, kun joutuu aina varmistelemaan, ettei mene lukitut ja lukitsemattomat luurit sekaisin.

31.8.2008 21:46

Samaa tässä itsekin pohdin

41.8.2008 22:00

oon ihan samaa mieltä teme565 kanssa.

51.8.2008 22:13

Tuppaa vaan olemaan niin että niitä lukittuja myydään eteenpäin ja silleen................

Haksu

61.8.2008 22:41
hentriz
Inactive

...ja itse maksaa kuukausimaksut koko kahdeksi vuodeksi eteenpäin?

71.8.2008 22:45

Parhaitenhan toi toimisi, jos on ostanut iPhonen Minun Sonera liittymäpaketissa. Siinähän ei periaattessa ole muita kuluja kuin itse puhelin ja kuukausimaksut, jotka riippuvat siitä, mitä palveluita liittymään ottaa. Näin ainakin minä olen asian käsittänyt.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.8.2008 @ 22:46

81.8.2008 23:03
hentriz
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti RoCraft:
Parhaitenhan toi toimisi, jos on ostanut iPhonen Minun Sonera liittymäpaketissa. Siinähän ei periaattessa ole muita kuluja kuin itse puhelin ja kuukausimaksut, jotka riippuvat siitä, mitä palveluita liittymään ottaa. Näin ainakin minä olen asian käsittänyt.

Jep... Ja voi ottaa ilman puhelin/tekstari/datapaketteja... Ja maksaa koko puhelimen heti kättelyssä.
Onkos se itse SIM-kortti lukittu, eikä käy muihin puhelimiin?

92.8.2008 0:19
jmpk
Inactive

Yksi merkittävä syy varmasti on että jos on ottanut jonkun muun operaattorin paketin ja käytössä oleva numero on sidottu sille operaattorille muutamaksi vuodeksi, niin uuden puhelimen käyttö omalla numerolla vaatii puhelimen murtamisen.

Monilla "härvelinörteillä" voi olla useitakin liittymiä käytössä ja niiden kaikkien käyttäminen puhelimen kanssa tarvittaessa vaatii murtamisen.

Epäilen kuitenkin että suurin syy on periaatteellinen eli halutaan vastustaa kaikenlaisia estoja ja rajoituksia, jotka hankaloittavat elämää.

102.8.2008 1:11

Minun sonera liittymä irtoaa minimissään 2€/kk 24kk sopimuksella. Jos on sitoutunut toiseen operaattoriin ja haluaa pitää numeron, niin sim unlock käytännössä ainoa vaihtoehto...kun vain saisivat nopeasti kunnon softaunlockin tehtyä puhelimeen.

112.8.2008 15:19

Onhan toi unlockattu ihan kiva, mutta kuitenkin joutuu sen soneran sopimuksen tekee, niin miksei sitten samantien vaan ota sitä Minun Sonera liittymää?

Ei se edes ole loppupeleissä kuin pari hassua euroa kalliimpi kuin erääntoisen operaattorin liittymä. Itseasiassa noi minun sonerat on siellä halvemmassa päässä ainakin kun tein liittymävertailuja, niin en oikein tajua mistä kaikke edes itkee kun puhutaan sonerasta :o

No jos Elisalla tai DNA:lla on yksi halvempi liittymä ja sekin n. 2€ halvempi niin so what, ei tunnu missään.

122.8.2008 15:57

Ihan hyvä vaan tuo lukituksen poisto, jos ei numeroaan tosiaan halua vaihtaa. Myöskin, jos on tilannut puhelimen ulkomailta ilman liittymää.
Tietääkö kukaan, voiko käyttökielen vaihtaa tuossa iiLuurissa?

132.8.2008 17:33

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Goldsi:

Tietääkö kukaan, voiko käyttökielen vaihtaa tuossa iiLuurissa?

Pyhän kirjan (PDF) sivulla 109 sanotaan
Lainaus:
Set the language for iPhone: Choose General > International > Language, choose the language you want to use, and tap Done.
Eli kielen voi vaihtaa. Näppäimistön kielen voi myös valita erikseen.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 2.8.2008 @ 17:35

142.8.2008 23:03

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti teme565:
Meikäläinen ei ole oikein ikinä käsittänyt, mitä iloa SIM-lukituksen purkamisesta on, oli sitten kyseessä Iphone tai Nokialainen tai joku muu.

Ainakin amerikoissa saa joitakin (muun muossa iPhone) puhelimia ostaa erikseen ilman liittymää kytkyn hinnalla, mutta puhelin ei toki toimi ennenkuin ostaa kytkyliittymän siihen tai poistaa lukituksen. Eli tommosessa tapauksessa siitä hyötyy selvästi rahallisesti.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti teme565:
Muuten kyllä olen noita lukituksia vastaan, tuovat vaan huollossa ylimääräistä työtä, kun joutuu aina varmistelemaan, ettei mene lukitut ja lukitsemattomat luurit sekaisin.
Eiköhän ne puhelimet ole sidottu asiakkaaseen ja tiedot ovat tietokannassa. Eli se on yhden tekevää mimmonen se yksittäinen puhelin on.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti goldsi:
Ihan hyvä vaan tuo lukituksen poisto, jos ei numeroaan tosiaan halua vaihtaa.
Miten niin vaihtaa? Eikös nykypäivänä voi numeronsa siirtää ihan sinällään uuteen liittymään.

153.8.2008 21:39

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti teme565:
Meikäläinen ei ole oikein ikinä käsittänyt, mitä iloa SIM-lukituksen purkamisesta on, oli sitten kyseessä Iphone tai Nokialainen tai joku muu.
Eikös se yleensä niin mene, että jos tuollaisen SIM-lukitun luurin ottaa, niin sitoutuu yleensä pidemmäksi ajaksi ko. operaattorin asiakkaaksi ja joka kuukausi joutuu sen tietyn kk-maksun maksamaan kytkypaketista, käytti liittymää tai ei. Mitä ideaa on sitä lukitusta purkaa ja käyttää luurissa toista liittymää, kun siitä kytkyliittymästä joutuu kuitenkin maksamaan.
Muuten kyllä olen noita lukituksia vastaan, tuovat vaan huollossa ylimääräistä työtä, kun joutuu aina varmistelemaan, ettei mene lukitut ja lukitsemattomat luurit sekaisin.
Itse sanon että ostin iphone 3G 16gb:n ja sitouduin siihen kytkyliittymään. Liittymä ei sisällä mitään puheaikaa, tekstiviestimäärää eikä datasiirtoa. Maksan tuosta liittymästä 1.99 euroa/kuukausi. Halusin vain puhelimen enkä lähtenyt ostaa mitään suurempia puhepaketteja. Olen nyt käyttänyt toosan kanssa Sonera Easy prepaid-liittymää tässä Sim-Murto-ohjelmaa odoteltaessa. Tämä on minusta se "järki" tässä lukituksen mutamisessa ;)

164.8.2008 13:01

Lainaus:

Itse sanon että ostin iphone 3G 16gb:n ja sitouduin siihen kytkyliittymään. Liittymä ei sisällä mitään puheaikaa, tekstiviestimäärää eikä datasiirtoa. Maksan tuosta liittymästä 1.99 euroa/kuukausi. Halusin vain puhelimen enkä lähtenyt ostaa mitään suurempia puhepaketteja. Olen nyt käyttänyt toosan kanssa Sonera Easy prepaid-liittymää tässä Sim-Murto-ohjelmaa odoteltaessa. Tämä on minusta se "järki" tässä lukituksen mutamisessa ;)
Eli maksat 2€ aivan tyhjästä ja siihen päälle vielä prepaid missä tuskin on datasiirtoa? Jotain puolet ton puhelimen ominaisuuksista hyödyntää nettiä ja se datasiirto olis kyl ihan kätevä. En sitte tiiä onko ne prepaidin puhelut ja tekstarit yhtään halvempia kuin mitä tossa minun sonerassa. Siihen minun soneraan voi ottaa vähän pienemmät paketit, ei ole pakko ottaa 500min puheaikaa, voi ottaa 50min.

Itelläni ei vielä liittymä ole auki ja tolla ei kyllä tee yhtää mitään ilman nettiä.. No voihan sitä ipod touchina käyttää, mutta on se touch aika paljon edullisempi.

175.8.2008 4:26
Teemu
Vahvistamaton

Kytkyhommasta sen verran, ei tosin koske iPuhelinta. Itselläni tulee kohta 24kk kytky täyteen Nokia 6233 puhelimella ja Saunalahden ykkösellä. Itse puhelin maksaa 11e/kk ja liittymässä ei ole kk. maksua. No puhelin ei onneksi ole ollut missään vaiheessa SIM-lukittu, vaan olen käyttäny sitä TF:n eri liittymillä, eikä Saunalahden kortti ole ikinä edes käynyt missään puhelimessa. Olen näin siis periaatteessa ostanut puhelimen osamaksulla, vaikka olenkin tavallaan naimisissa sen Saunalahden liittymän kanssa, jota en siis käytä, eli siitä ei silloin tule kulujakaan. Nyt aikeissa hankkia Nokian 6220 classicin, kunhan se tulee saataville Saunalahdelta. Jos tämä uusi puhelin on SIM-lukittu, joudun tietenkin sen tavalla tai toisella murtamaan, että pääsen käyttämään sitä TF:n liittymälläni. Jaa, että miksi en osta puhelinta suoraan kaupasta, vaan "osamaksulla", no syy on yksinkertainen -> ei ole varallisuutta pistää kerralla niin isoa summaa kiinni puhelimeen.

1824.9.2008 13:49
Ilkka
Vahvistamaton

Itselläni on tällä hetkellä n93 saunalahden kytkynä. Kohta lopuillaan. Pakettina on viestix3g jossa on teksti/mss viestejä 1000/kk ja RAJOITTAMATON data. Nyt olen laittamassa iphone 3g:n ja haluan jatkaa saunalahden viestix3g liittymällä joka maksaa ilman puhelimen osuutta 10e/kk. Joten ainoa mahdollisuus on ottaa iphone 3g soneran minun sonera liittymällä eli puhelimen osuus kerralla ja sen jälkeen se 2e/kk 2 vuotta. Operaattorilukon murto ja saunalahden kortti sisään. Eipä tarvi maksaa soneran törkeän hintaisia puhelu/viesti/data paketteja vielä puhelimen lisäksi. Itse ainakin säästän selvää rahaa tällä.

1925.3.2009 15:31

Onnistuin poistamaan iphone 3G:n operaattorilukon, mutta nyt ongelmana on se, ettei se löydä signaalia saunalahden liittymällä. Ainut jolle puhelin on löytänyt signaalin, on ollut sonera.


AMD Athlon 64 FX-60 2,61GHz
NVIDIA GeForce 8800 GTX
500GB SATA
Samsung SyncMaster LD220HD
:3

2025.3.2009 15:51

Tai siis se löysi signaalin soneralla aijemmin, nyt ei enää


AMD Athlon 64 FX-60 2,61GHz
NVIDIA GeForce 8800 GTX
500GB SATA
Samsung SyncMaster LD220HD
:3

2124.8.2009 16:29
Murtomies
Vahvistamaton

No Soneran tapauksessa noita kytkyjä halutaan murtaa ihan siitä syystä että vaikka maksaisit sen 2 euroa turhaan, niin Soneran sikahinnoitelluilla liittymä paketeilla tulee silti halvemmaksi hoitaa ne puhelunsa joonkun muun operaattorin liittymillä.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun (6.12.2016 10:26)
Kyytipalvelu Uber on omalla esimerkillään osoittanut, että sijoittajapiireissä liikkuu paljon rahaa toimivien liikennepalveluiden kehittäjille ja kaupunkien liikennöinnin uudistaminen voi olla ....
Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua (6.12.2016 09:42)
Viime keväänä Microsoft esitteli tekoälyosaamistaan Tay-nimisellä Twitter-botilla, jonka luvattiin kykenevän keskustelemaan luontevasti muiden mikroblogipalvelun käyttäjien kanssa. Internet ....
Tekoälyn testaus avautuu: Googlen DeepMind julkaisi testialustansa lähdekoodin Tekoälyn testaus avautuu: Googlen DeepMind julkaisi testialustansa lähdekoodin (5.12.2016 18:50)
Alphabetin tekoälytutkimusta harjoittava DeepMind-yritys on päättänyt avata sen omien algoritmien testaamiseen käytetyn testiohjelman lähdekoodin kaikkien hyödynnettäväksi. DeepMind Lab -niminen ....
Google valitsi vuoden parhaimman pelin – Villitsi nuorison myös Suomessa Google valitsi vuoden parhaimman pelin – Villitsi nuorison myös Suomessa (5.12.2016 17:13)
Vuosi ei ole vielä ehtinyt loppuun saakka, mutta Googlella päätettiin siitä huolimatta jo valita tämän vuoden parhaimmat Android-pelit ja -sovellukset. Google valitsi maailmanlaajuisesti ....

Uutisarkisto