*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Viritä itsesi ilmaiseksi HDTV-taajuudelle

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 15.7.2008 14:40 Kommentteja (10)

Viritä itsesi ilmaiseksi HDTV-taajuudelle Kuten olemme uutisoineet useaan otteeseen, Digita testaa Suomessa yhteistyössä Yleisradion kanssa ilmaisia maanpäällisiä teräväpiirtolähetyksiä Pekingin olympialaisista 8. elokuuta 2008 alkaen.
Lähetykset eivät kuitenkaan tule näkymään kaikkialla, vaan testimielessä lähetettävää maanpäällistä HDTV-kuvaa jaellaan ainoastaan Espoossa, Helsingissä, Inkoossa, Kauniaisissa, Kirkkonummella, Lohjalla, Nurmijärvellä, Siuntiossa, Tuusulassa, Vantaalla ja Vihdissä. Digita on luvannut julkaista sivuillaan paremman kartan testilähetysten peittoalueesta vielä ennen olympialaisia.

Prosessori uutisoi tänään ensimmäisistä saatavilla olevista testilähetyksistä, joiden taivaalta nappaaminen onnistui hienosti lehden testissä Espoossa.

Jotta 1280 x 720 pikselin tarkkuuden teräväpiirtokuvan saisi näkymään televisiossa tai tietokoneessa, on taloudesta löydyttävä asianmukainen digivastaanottokalusto. Vastaanotto onnistuu esimerkiksi osalla tietokoneisiin tarkoitetuista DVB-T-vastaanottimista. Lähetykset lähetetään pääkaupunkiseudulla kanavalla E8 (198,5 MHz) seitsemän megahertsin kaistanleveydellä. Kuvan tiivistämiseen on käytetty H.264-pakkausta.

Prosessorin testeissä virheetön kuva saatiin viiden kilometrin päässä lähetysantennista pienellä USB-digivastaanottimen magneettiantennilla. Sisätiloissa tarvitaan kuitenkin lähes poikkeuksetta järeämpää antennivarustusta.

Digitan mukaan koelähetykset jatkuvat viikkojen 29-31 ajan. Tämän jälkeen lähetykset Pekingin olympialaisista näkyvät kahden viikon ajan.

Mikäli antennivastaanotto ei onnistu, tarjoavat kaapeliverkoissaan teräväpiirtokuvaa Pekingistä myös DNA ja Finnet. Kuvaa löytyy myös satelliitti- ja IPTV-jakeluna.

Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

115.7.2008 10:42

Erittäin hyvä veto Yleltä/Digitalta lähteä kokeilee HDTV:tä vielä tämmöisen merkeissä.

HDTV:ssä on ilmeisesti erikseen T/C/S-vastaanottimet kuten digi tv:ssä? Onko kellään suositella huokean hintaista maanpäälistä boksia HDMI liitännällä?

215.7.2008 16:23

Myös Saunalahti näyttää HD-kuvaa.

315.7.2008 16:34

"Lähetykset lähetetään pääkaupunkiseudulla kanavalla E8..."

Mikäs on kanava E8? Onko se toi ihan perus kasikanava eli YLE TV1+.

415.7.2008 16:38

YLE TV1+:han lakkautetaan ja sen tilalla näytetään olympialaisten ajan tota kanavaa... http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/14280.cfm

515.7.2008 18:54

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Yadada:

HDTV:ssä on ilmeisesti erikseen T/C/S-vastaanottimet kuten digi tv:ssä? Onko kellään suositella huokean hintaista maanpäälistä boksia HDMI liitännällä?

Osassa bokseja on MPEG-4-AVC-tuki, mutta aika harvassa taitavat olla. Alla muutama, jotka löytyvät AD:n laitevertailusta, mutta en ole varma myydäänkö noita Suomessa.

Dilog DT-430HD, Topfield TF-7700HTCI ja Topfield TF-7710HTCI.

615.7.2008 19:42

Lainaus:

Osassa bokseja on MPEG-4-AVC-tuki, mutta aika harvassa taitavat olla. Alla muutama, jotka löytyvät AD:n laitevertailusta, mutta en ole varma myydäänkö noita Suomessa.

Dilog DT-430HD, Topfield TF-7700HTCI ja Topfield TF-7710HTCI.

niin ja boksin vastaanottimen täytyy tietenkin toimia VHF-alueella lähetykset nähdäkseen.

715.7.2008 20:18

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Yadada:
Erittäin hyvä veto Yleltä/Digitalta lähteä kokeilee HDTV:tä vielä tämmöisen merkeissä.

HDTV:ssä on ilmeisesti erikseen T/C/S-vastaanottimet kuten digi tv:ssä? Onko kellään suositella huokean hintaista maanpäälistä boksia HDMI liitännällä?

onhan se hyvä veto!!mut vittu ku vaan pk-seudulla!!!luulis olevan muuallakin...vittuun mie sanon ton HD:n...jakais sitte ku koko maassa näkys/voi olla nähtävissä...

815.7.2008 20:21

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Yadada:
HDTV:ssä on ilmeisesti erikseen T/C/S-vastaanottimet kuten digi tv:ssä?
Joo, erilliset virittimet on kaikissa "formaateissa", suurin ero on lähinnä siinä, että boksit purkavat myös MPEG-4/AVC:tä kun taas "perusboksit" purkavat vain MPEG-2:sta. Halvin tapa lienee joku digitv-kortti tietokoneeseen. Antenniverkon HD-digiboksit ovat vielä vähän harvinaisia ja kaapeliinkaan ei juuri bokseja ole. Satelliitissa tilanne taitaa olla paras, eli "perus-HD-bokseja" löytyy useampi, mutta mitä itse yritän metsästää, eli toimintavarma, hyvät arvostelut saanut, tuplavirittimellä varustettu HD-digiboksi tuntuu puuttuvan edelleen..

Noh, tekniikka kehittyy :-)

915.7.2008 22:35
ricardo
Inactive

Myös Sonyn uudehko KDL-32V4500 sisältää HD vastaanottimen antenni- ja kaapeliverkkoon.

1015.7.2008 22:50
pezkuu
Inactive

Eipä sit oo kuopios ;(

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto