*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Synttärilevy suututti Princen

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 27.6.2008 02:02 Kommentteja (10)

Synttärilevy suututti Princen Tekijänoikeuksiaan haavoittuneen eläimen tavoin suojeleva Prince on jälleen päässyt otsikoihin musiikkinsa suojelemisen takia. Uusin tapaus tulee Norjasta, jossa 50 artistia nauhoitti Princen syntymäpäivien kunniaksi cover-biiseistä koostuvan kokoelman, jossa viidelle levylle on taltioitu yhteensä 81 Prince-coveria.
50 vuotta kesäkuun 7. päivä täyttänyt Prince ei kuitenkaan ollut mielissään hänelle osoitetusta tribuutista, vaan Princen asianajajat ovat nyt vaatineet kaikkien tuotettujen levyjen tuhoamista vedoten maksamattomiin tekijänoikeuskorvauksiin. Shockadelica-nimellä kulkenut kokoelma nousi Norjan albumilistalla parhaimmillaan sijalle 8 ja kokoelman CD-versioita on painettu ainakin 5 000 kappaleen verran. C+C Records -levy-yhtiötä johtava ja tribuuttialbumia työstänyt Christer Falck päätti lähettää Princelle lahjaksi Shockadelica-kokoelman, jonka jälkeen ongelmat alkoivat.

Levyjen tuhoamisen lisäksi C+C Recordsia odottanee mahdollisesti oikeusjuttu. C+C Records ei ole juuri hätkähtänyt tapahtuneesta, koska paikallisten lakien mukaan cover-kappaleiden levyttäminen ja myynti on sallittua, kunhan levyn julkaisijat muistavat tilittää alkuperäisten kappaleiden esittäjille korvauksia tekijänoikeusjärjestöjen kautta, mutta tällä hetkellä näyttää siltä, ettei levy-yhtiö ole maksanut asianmukaisia korvauksia tekijänoikeusjärjestöille, eikä myöskään Prince ole täten saanut korvauksiaan. C+C Records myy edelleen kokoelman digitaalista latausversiota omien nettisivujensa kautta ja näytteitä kokoelmasta voi kuunnella MySpacen kautta. Levyn ympärille noussut mediakohu nostanee kokoelman arvostusta ainakin keräilijöiden keskuudessa.

Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

127.6.2008 2:09

mua nyt kuitenkin kiinnostaa mikä on priceltä näitten sen tempausten jälkeen tribuutin arvonen biisi?

soiko se ees enää missää radiossa ?
radionovassa aivan saletisti (radiokanava helvetistä)

227.6.2008 2:15

Siis nyt alkaa menee yli tänkin sankarin touhut. Kaverit nähny varmasti suhteellisen ison vaivan covereita puuhastellessa.

327.6.2008 2:37
pseDe
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ckh:
Siis nyt alkaa menee yli tänkin sankarin touhut. Kaverit nähny varmasti suhteellisen ison vaivan covereita puuhastellessa.
Niimpä, mikäs vittu oikeen vaivaa? Jos oisin miljoonia tienaava megatähti niin itse ainakin oisin otettu että jaksetaan näyttää arvostusta ja tehdä mulle synttärilahjan.

427.6.2008 3:11

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ckh:
Siis nyt alkaa menee yli tänkin sankarin touhut. Kaverit nähny varmasti suhteellisen ison vaivan covereita puuhastellessa.
Niimpä, mikäs vittu oikeen vaivaa? Jos oisin miljoonia tienaava megatähti niin itse ainakin oisin otettu että jaksetaan näyttää arvostusta ja tehdä mulle synttärilahjan.
Onko Prince muka vielä megatähti?

Em ole pahemmin 10 vuoteen mtv kanavaa vilkassutkaan,
mutta että oikeen megatähti vieläkin...

527.6.2008 8:13

Vaikka Prinsen mollaus onkin jossain määrin muotia, niin eiköhän jokainen kuitenkin myönnä, että tuon yhtiön pitäisi tilittää ne rojaltit alkuperäiselle esittäjälle jos se kerran tienaa niillä rahaa. Onhan sekin mahdollista, että tapaus on sen verran tuore, ettei näitä rahoja olla vielä ehditty lähettää. Covereista ja tribuuteista puheenolle, oletteko kuulleet tätä?
http://www.youtube.com/watch?v=by8oyJztzwo

627.6.2008 8:58

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti coocie98:
Vaikka Prinsen mollaus onkin jossain määrin muotia, niin eiköhän jokainen kuitenkin myönnä, että tuon yhtiön pitäisi tilittää ne rojaltit alkuperäiselle esittäjälle jos se kerran tienaa niillä rahaa. Onhan sekin mahdollista, että tapaus on sen verran tuore, ettei näitä rahoja olla vielä ehditty lähettää. Covereista ja tribuuteista puheenolle, oletteko kuulleet tätä?
http://www.youtube.com/watch?v=by8oyJztzwo
Kyllähän pitäisi, mutta eiköhän tollakin hepulla ole tarpeaksi rahaa. On tainnut sillä lähteä musiikin teko pelkäksi rahan teoksi. Jerry C ei jumalauta, kaverit soitti tätä kännykästä :D.

727.6.2008 13:25
Empe
Inactive

No voihan...

827.6.2008 16:14

oliko se Prince se mies siellä kylpyammees aikoinaa..? yök.
juu olihan se
http://www.imeem.com/maiki/video/BzwHx6t...ce_music_video/

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 27.6.2008 @ 16:26

927.6.2008 17:17

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti coocie98:
Vaikka Prinsen mollaus onkin jossain määrin muotia, niin eiköhän jokainen kuitenkin myönnä, että tuon yhtiön pitäisi tilittää ne rojaltit alkuperäiselle esittäjälle jos se kerran tienaa niillä rahaa. Onhan sekin mahdollista, että tapaus on sen verran tuore, ettei näitä rahoja olla vielä ehditty lähettää. Covereista ja tribuuteista puheenolle, oletteko kuulleet tätä?
http://www.youtube.com/watch?v=by8oyJztzwo


Pachelbel's rules

1028.6.2008 19:16

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti coocie98:
Vaikka Prinsen mollaus onkin jossain määrin muotia, niin eiköhän jokainen kuitenkin myönnä, että tuon yhtiön pitäisi tilittää ne rojaltit alkuperäiselle esittäjälle jos se kerran tienaa niillä rahaa. Onhan sekin mahdollista, että tapaus on sen verran tuore, ettei näitä rahoja olla vielä ehditty lähettää. Covereista ja tribuuteista puheenolle, oletteko kuulleet tätä?
http://www.youtube.com/watch?v=by8oyJztzwo


Pachelbel's rules
Niin onneksi tuo alkuperäinen kappale on kirjoitettu n.328 vuotta sitten. Muuten olisi varma oikeusjuttu nykypäivänä.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.6.2008 @ 19:20

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Kevään hittielokuva uhattiin vuotaa nettiin – Kiristäjälle kävi köpelösti Kevään hittielokuva uhattiin vuotaa nettiin – Kiristäjälle kävi köpelösti (24.3.2017 18:51)
Apple ei ole ainoa bitcoin-kiristyksen kohteeksi joutunut suuryritys, sillä myös 20th Century Foxilta ja Dreamworksilta on yritetty lypsää rahaa virtuaalivaluutan muodossa. Elokuvajättien ....
1 kommentti
Operaattori saa jatkossa myydä käyttäjien selailuhistorian mainostajille Operaattori saa jatkossa myydä käyttäjien selailuhistorian mainostajille (24.3.2017 13:06)
Republikaanienemmistöinen senaatti on ehdottanut muutosta lainsäädäntöön, joka sallisi operaattorien myydä käyttäjistään keräämää selailuhistoriaa ja muuta dataa suoraan mainostajille.
5 kommenttia
Microsoft tarjoaa patenttejaan älyautojen valmistajille Microsoft tarjoaa patenttejaan älyautojen valmistajille (24.3.2017 10:32)
Teknologiapatenttien ja -lisenssisopimusten tärkeys on tullut näkyvästi esille tietokoneiden ja mobiililaitteiden yleistymisen myötä, kun oikeussaleissa on väännetty kättä graafisista käyttöliittymistä ....
2 kommenttia
Vain puolet Android-laitteista sai tietoturvapäivityksiä Vain puolet Android-laitteista sai tietoturvapäivityksiä (24.3.2017 09:17)
Androidin tietoturvatiimiin uuden blogikirjoituksen mukaan sen tavoitteena on huolehtia kaikkien käyttäjien tietoturvasta, mutta lukujen valossa tässä onnistuttiin viime vuonna vain osittain. ....
1 kommentti
Hakkerit uhkaavat tyhjentää iPhonesi – Vaativat Applelta bitcoineja Hakkerit uhkaavat tyhjentää iPhonesi – Vaativat Applelta bitcoineja (24.3.2017 08:36)
Turkish Crime Family -niminen hakkeriryhmä on vaatinut Applea maksamaan sille 75 000 dollarin arvosta bitconeja huhtikuun 7. päivään mennessä, muutoin ryhmä aikoo tyhjentää miljoonien Applen ....