*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

MOD-piirit laillisiksi Isossa-Britanniassa?

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 12.6.2008 00:34 Kommentteja (12)

MOD-piirit laillisiksi Isossa-Britanniassa? MOD-piirien laillisuudesta on taisteltu useiden eri maiden oikeusasteissa ja nyt tilanne Isossa-Britanniassa on saanut yllättävän käänteen, kun MOD-piirejä kaupannut Neil Stanley Higgs on saanut kumottua MOD-piirien myynnistä saamansa tuomion, koska hovioikeus on tullut siihen tulokseen, että MOD-piirit eivät kierrä kopiointisuojauksia.
MOD-piirejä myyneen MrModchips-sivuston pyörittäjänä paremmin tunnettu Higgs joutui ongelmiin paikallisen virkavallan kanssa vuonna 2006, jolloin poliisit tekivät ratsian Higgsin Bristolissa sijainneeseen asuntoon. Poliisi takavarikoi ratsian yhteydessä 3 700 MOD-piiriä, 19 Xbox-pelikonsolia ja yhdeksän tietokonetta. Viime vuoden lokakuussa Higgs todettiin syylliseksi mm. MOD-piirien mainostamiseen ja myymiseen. Tuolloin jotkin tahot uskoivat jopa siihen, että Higgs saisi teoistaan vankilatuomion.

Higgs valitti kuitenkin päätöksestä ja hän saikin lopulta todistettua paikalliselle tuomarille, että tekijänoikeusrikokset tapahtuvat jo ennen MOD-piirin käyttöä, joten MOD-piirien myyminen ja käyttäminen on laillista, joka johti siihen, että kaikki Higgsin aikaisempaan tuomioon johtaneet 26 syytekohtaa hylättiin. Higgs oli erityisen iloissaan päätöksestä ja hän kiittääkin erityisesti kaikkia niitä, jotka auttoivat häntä oikeusjutun kanssa.

Oikeuden päätös ei miellyttäne kuluttajien etuja suojelevan Trading Standards Departmentin (TSD) ja pelialan etuja puolustavan Entertainment and Leisure Software Publishers Associationin (ELSPA) edustajia, sillä molemmat tahot ovat taistelleet viime aikoina ahkerasti, jotta MOD-piirit saataisiin pois Ison-Britannian markkinoilta. Todennäköisesti ELSPA yrittää valittaa päätöksestä korkeimpaan oikeuteen.

MOD-piirien avulla pelikonsoleissa voidaan kiertää niiden kopiointisuojaukseen liittyvät mekanismit, jonka myötä konsoleilla voi pelata varmuuskopioituja pelejä tai käyttää ns. Homebrew-ohjelmia, joilla konsoleiden käyttömahdollisuudet monipuolistuvat.

Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

112.6.2008 0:50

Pitkästä aikaa oikeus toteutui.

212.6.2008 0:53

Uutinen keskellä yötä? :D

312.6.2008 0:57

Mitäs yllättävää siinä on, kun sentään nörttimaailmassa seikkaillaan?

412.6.2008 1:55

Lainaus:
hovioikeus on tullut siihen tulokseen, että MOD-piirit eivät kierrä kopiointisuojauksia.

Herranjestas tätä "lakia"
Itse siis olen tietysti pirattien puolella, mutta teke mieli nauraa noille, kun eivät ajattele näin päin: "ei modpiiriä, ei piraattisoftaa"
Well, onko suomessa kiellettyjä nuo?

512.6.2008 4:46

"Oikeuden päätös ei miellyttäne kuluttajien etuja suojelevan Trading Standards Departmentin"

Kertokaa toki mistä lähtien se on ollut kuluttajan edun vastaista pelata jenkeistä importattuja pelejä? Tai, kuten uutisessakin mainittiin, käyttää homebrew-ohjelmia joilla saa konsolista enemmän irti? Itse jos joskus x360 tai wii:n hommaan niin taatusti myös modi tulee, että voi jenkeistä ostaa pelejä, koska ne ovat huomattavasti halvempia kuin suomessa (vrt. GTA IV suomessa 60-70e, jenkeissä ~$60).

612.6.2008 8:15

Aika yllättävä päätös, vaikkakin ihan piristävä. Itsellänikin on modattu vanha xboki ja kyllä se on kieltämättä hieno vempele.; toistaa monia eri formaatteja, on monipuolinen, helppo muokata ja vapaita pelejä tulee pelattua. Nämä ovat jo painavia syitä mutta kyllä noiden romien ja varmuuskopioiden pelaaminen on yksi painava syy modaamiselle. Onhan se hienoa mätkiä Street Fightteria kavereiden kanssa ja kokeilla joitain pelejä joita ei ikinä ehkä tulisi muuten pelattua. Silti on hyvä ettei koko lapsi lennä pesuveden mukana kun mod-piirit tarjoavat paljon hyvääkin. Tämä on tietysti mutuilua mutta uskoan, että mod-piirit ovat yksi syy siihen miksi näissä nykykonsoleissa alkaa jo olemaan kohtuullisen paljon eri ominaisuuksia.

712.6.2008 8:40

Lainaus:
Lainaus:
hovioikeus on tullut siihen tulokseen, että MOD-piirit eivät kierrä kopiointisuojauksia.

Herranjestas tätä "lakia"
Itse siis olen tietysti pirattien puolella, mutta teke mieli nauraa noille, kun eivät ajattele näin päin: "ei modpiiriä, ei piraattisoftaa"
Well, onko suomessa kiellettyjä nuo?

Siis tietääkseni ei ole nuo MOD-Piirit laittomia. Tämä uusi lakihan kieltää DVD ja CD-levyjen kopioinnin eston kiertämisen. Eli MOD piiri ei tietääkseni auta sinua polttamaan DVD:tä tai CD:tä. Noista homebrew ohjelmista en tiedä mitään, mutta luulen että ei niistä mitään tulee, jos ne ovat ilmaisia. esim. X-360:sen "Fraps"(En muista softan oikeaa nimeä, mtta sama käyttötarkoitus) Eli sillä pystyy nauhoittaan ruudulta esim jonkun pelin speedrunin tai jotain muuta pelleilyä.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.6.2008 @ 08:42

812.6.2008 8:44

Lainaus:
Eli MOD piiri ei tietääkseni auta sinua polttamaan DVD:tä tai CD:tä.
Käytännössä taas auttaa. Modatuille bokseille on DVD:n kopiointiohjelmia. Se sitten on toinen kysymys, että tekeekö itse mod-piiri tämän rikoksen. Kuuluisa veitsi ja tappo -vertaus voisi sopia tähän.

912.6.2008 10:37

Lainaus:
Oikeuden päätös ei miellyttäne kuluttajien etuja suojelevan Trading Standards Departmentin (TSD)
Miten tuo organisaatio suojelee kuluttajan etuja, tuntuisi asia olevan päinvastoin?
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.6.2008 @ 10:39

1012.6.2008 11:30

Jep, tekijänoikeusjärjestöt valtaavat kuluttajia suojelevia/puollustavia järjestöjä näköjään. (arvailuja?)

1112.6.2008 12:04

Minulla on vanhassa boxissa mod piiri, laiton ei ole. Pal-versiolla et pysty pelaamaan jenkki- ja asianpelejä. Silloin vaihtoehdoksi jää piiri. Itse piiri ei ole laiton vaan ne henkilöt jotka "kopioivat" pelejä ja ne jotka imuroivat pelit sieltä ovat piraatteja, eivät mod-piirien tekijät/myyjät. Itse tilailen paljon jenkkilästä pelejä, kun aikanaan siellä ollessa ostin ntsc-boxin ja kun se posahti ostin pal-koneen ja siihen modin jolloin ostamani pelit yms tarvikkeet eivät olleet turhia...hyvä päätös oikeudelta mielestäni.

1212.6.2008 19:21

Suomessa mod-piirien myyminen on laillista mikäli niiden ensisijainen käyttötarkoitus ei ole kopiotujen pelien pelaaminen.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Lara Croft tekee paluun valkokankaalle, Warner Bros julkaisi trailerin Lara Croft tekee paluun valkokankaalle, Warner Bros julkaisi trailerin (20.9.2017 21:12)
Alkuperäisestä Tomb Raider -elokuvasta on aikaa jo yli 15 vuotta, mutta Lara Croftin seikkailut eivät ole vaipuneet unholaan. Warner Bros on julkaissut YouTubessa trailerin uudesta elokuvasta, ....
Microsoftin uusi Xbox One X nyt ennakkotilattavissa Microsoftin uusi Xbox One X nyt ennakkotilattavissa (20.9.2017 20:45)
Microsoft on aloittanut uuden Xbox One X -pelikonsolin ennakkotilaukset, uudestaan, tämän vuoden joulusensonkia silmällä pitäen. Samalla yhtiö on kertonut laajennuksista X:n pelivalikoimaan, ....
HTC:lta tulossa jättimäisiä uutisia – Kaupankäynti osakkeella keskeytettiin HTC:lta tulossa jättimäisiä uutisia – Kaupankäynti osakkeella keskeytettiin (20.9.2017 17:05)
Taiwanilainen teknologiayhtiö HTC on ilmoittanut, että kaupankäynti sen osakkeella keskeytetään huomenna merkittävän uutisen julkaisun takia. Uutinen on selvästi niin suuri, että sillä arvellaan ....
Pokemon Go -pelaajat tarkkana – Uusi tapahtuman käynnistyy aivan pian Pokemon Go -pelaajat tarkkana – Uusi tapahtuman käynnistyy aivan pian (20.9.2017 16:33)
Syyspäiväntasaus on pohjoisella pallonpuoliskolla aivan pian, tarkalleen ottaen se koittaa syyskuun 22. päivänä. Tuona päivänä Aurinko paistaa päiväntasaajalla zeniitistä ja siirtyy pohjoiselta ....
1 kommentti
Tivi: Suomalaisyhtiö lupasi mullistaa tietokoneet – Hakeutui nyt konkurssiin Tivi: Suomalaisyhtiö lupasi mullistaa tietokoneet – Hakeutui nyt konkurssiin (20.9.2017 16:05)
Suomalainen tietotekniikka-alan kasvuyritys Solu Machines Oy on hakeutunut konkurssiin maksukyvyttömyyden takia, uutisoi Tivi. Vielä pari vuotta sitten yhtiö uhkui sisukkaasti mullistavansa ....

Uutisarkisto