*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

MOD-piirit laillisiksi Isossa-Britanniassa?

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 12.6.2008 00:34 Kommentteja (12)

MOD-piirit laillisiksi Isossa-Britanniassa? MOD-piirien laillisuudesta on taisteltu useiden eri maiden oikeusasteissa ja nyt tilanne Isossa-Britanniassa on saanut yllättävän käänteen, kun MOD-piirejä kaupannut Neil Stanley Higgs on saanut kumottua MOD-piirien myynnistä saamansa tuomion, koska hovioikeus on tullut siihen tulokseen, että MOD-piirit eivät kierrä kopiointisuojauksia.
MOD-piirejä myyneen MrModchips-sivuston pyörittäjänä paremmin tunnettu Higgs joutui ongelmiin paikallisen virkavallan kanssa vuonna 2006, jolloin poliisit tekivät ratsian Higgsin Bristolissa sijainneeseen asuntoon. Poliisi takavarikoi ratsian yhteydessä 3 700 MOD-piiriä, 19 Xbox-pelikonsolia ja yhdeksän tietokonetta. Viime vuoden lokakuussa Higgs todettiin syylliseksi mm. MOD-piirien mainostamiseen ja myymiseen. Tuolloin jotkin tahot uskoivat jopa siihen, että Higgs saisi teoistaan vankilatuomion.

Higgs valitti kuitenkin päätöksestä ja hän saikin lopulta todistettua paikalliselle tuomarille, että tekijänoikeusrikokset tapahtuvat jo ennen MOD-piirin käyttöä, joten MOD-piirien myyminen ja käyttäminen on laillista, joka johti siihen, että kaikki Higgsin aikaisempaan tuomioon johtaneet 26 syytekohtaa hylättiin. Higgs oli erityisen iloissaan päätöksestä ja hän kiittääkin erityisesti kaikkia niitä, jotka auttoivat häntä oikeusjutun kanssa.

Oikeuden päätös ei miellyttäne kuluttajien etuja suojelevan Trading Standards Departmentin (TSD) ja pelialan etuja puolustavan Entertainment and Leisure Software Publishers Associationin (ELSPA) edustajia, sillä molemmat tahot ovat taistelleet viime aikoina ahkerasti, jotta MOD-piirit saataisiin pois Ison-Britannian markkinoilta. Todennäköisesti ELSPA yrittää valittaa päätöksestä korkeimpaan oikeuteen.

MOD-piirien avulla pelikonsoleissa voidaan kiertää niiden kopiointisuojaukseen liittyvät mekanismit, jonka myötä konsoleilla voi pelata varmuuskopioituja pelejä tai käyttää ns. Homebrew-ohjelmia, joilla konsoleiden käyttömahdollisuudet monipuolistuvat.

Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

112.6.2008 0:50

Pitkästä aikaa oikeus toteutui.

212.6.2008 0:53

Uutinen keskellä yötä? :D

312.6.2008 0:57

Mitäs yllättävää siinä on, kun sentään nörttimaailmassa seikkaillaan?

412.6.2008 1:55

Lainaus:
hovioikeus on tullut siihen tulokseen, että MOD-piirit eivät kierrä kopiointisuojauksia.

Herranjestas tätä "lakia"
Itse siis olen tietysti pirattien puolella, mutta teke mieli nauraa noille, kun eivät ajattele näin päin: "ei modpiiriä, ei piraattisoftaa"
Well, onko suomessa kiellettyjä nuo?

512.6.2008 4:46

"Oikeuden päätös ei miellyttäne kuluttajien etuja suojelevan Trading Standards Departmentin"

Kertokaa toki mistä lähtien se on ollut kuluttajan edun vastaista pelata jenkeistä importattuja pelejä? Tai, kuten uutisessakin mainittiin, käyttää homebrew-ohjelmia joilla saa konsolista enemmän irti? Itse jos joskus x360 tai wii:n hommaan niin taatusti myös modi tulee, että voi jenkeistä ostaa pelejä, koska ne ovat huomattavasti halvempia kuin suomessa (vrt. GTA IV suomessa 60-70e, jenkeissä ~$60).

612.6.2008 8:15

Aika yllättävä päätös, vaikkakin ihan piristävä. Itsellänikin on modattu vanha xboki ja kyllä se on kieltämättä hieno vempele.; toistaa monia eri formaatteja, on monipuolinen, helppo muokata ja vapaita pelejä tulee pelattua. Nämä ovat jo painavia syitä mutta kyllä noiden romien ja varmuuskopioiden pelaaminen on yksi painava syy modaamiselle. Onhan se hienoa mätkiä Street Fightteria kavereiden kanssa ja kokeilla joitain pelejä joita ei ikinä ehkä tulisi muuten pelattua. Silti on hyvä ettei koko lapsi lennä pesuveden mukana kun mod-piirit tarjoavat paljon hyvääkin. Tämä on tietysti mutuilua mutta uskoan, että mod-piirit ovat yksi syy siihen miksi näissä nykykonsoleissa alkaa jo olemaan kohtuullisen paljon eri ominaisuuksia.

712.6.2008 8:40

Lainaus:
Lainaus:
hovioikeus on tullut siihen tulokseen, että MOD-piirit eivät kierrä kopiointisuojauksia.

Herranjestas tätä "lakia"
Itse siis olen tietysti pirattien puolella, mutta teke mieli nauraa noille, kun eivät ajattele näin päin: "ei modpiiriä, ei piraattisoftaa"
Well, onko suomessa kiellettyjä nuo?

Siis tietääkseni ei ole nuo MOD-Piirit laittomia. Tämä uusi lakihan kieltää DVD ja CD-levyjen kopioinnin eston kiertämisen. Eli MOD piiri ei tietääkseni auta sinua polttamaan DVD:tä tai CD:tä. Noista homebrew ohjelmista en tiedä mitään, mutta luulen että ei niistä mitään tulee, jos ne ovat ilmaisia. esim. X-360:sen "Fraps"(En muista softan oikeaa nimeä, mtta sama käyttötarkoitus) Eli sillä pystyy nauhoittaan ruudulta esim jonkun pelin speedrunin tai jotain muuta pelleilyä.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.6.2008 @ 08:42

812.6.2008 8:44

Lainaus:
Eli MOD piiri ei tietääkseni auta sinua polttamaan DVD:tä tai CD:tä.
Käytännössä taas auttaa. Modatuille bokseille on DVD:n kopiointiohjelmia. Se sitten on toinen kysymys, että tekeekö itse mod-piiri tämän rikoksen. Kuuluisa veitsi ja tappo -vertaus voisi sopia tähän.

912.6.2008 10:37

Lainaus:
Oikeuden päätös ei miellyttäne kuluttajien etuja suojelevan Trading Standards Departmentin (TSD)
Miten tuo organisaatio suojelee kuluttajan etuja, tuntuisi asia olevan päinvastoin?
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.6.2008 @ 10:39

1012.6.2008 11:30

Jep, tekijänoikeusjärjestöt valtaavat kuluttajia suojelevia/puollustavia järjestöjä näköjään. (arvailuja?)

1112.6.2008 12:04

Minulla on vanhassa boxissa mod piiri, laiton ei ole. Pal-versiolla et pysty pelaamaan jenkki- ja asianpelejä. Silloin vaihtoehdoksi jää piiri. Itse piiri ei ole laiton vaan ne henkilöt jotka "kopioivat" pelejä ja ne jotka imuroivat pelit sieltä ovat piraatteja, eivät mod-piirien tekijät/myyjät. Itse tilailen paljon jenkkilästä pelejä, kun aikanaan siellä ollessa ostin ntsc-boxin ja kun se posahti ostin pal-koneen ja siihen modin jolloin ostamani pelit yms tarvikkeet eivät olleet turhia...hyvä päätös oikeudelta mielestäni.

1212.6.2008 19:21

Suomessa mod-piirien myyminen on laillista mikäli niiden ensisijainen käyttötarkoitus ei ole kopiotujen pelien pelaaminen.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset (9.12.2016 16:51)
Uutisvahtipalvelu HIGH.FI:hin on tänään lisätty uusi sisältökategoria. Vaikka päivitys on periaatteessa pieni, saattaa siitä olla keskimääräistä enemmän iloa palvelun käyttäjille. Palvelun ....
Näin estät henkilöitä WhatsAppissa Näin estät henkilöitä WhatsAppissa (9.12.2016 14:01)
Mikäli et halua enää vastaanottaa puheluita tai tekstiviestejä WhatsApp-kontaktiltasi, voit estää yhteystiedon erittäin helposti. Kun asetat henkilölle eston WhatsAppissa, hän ei enää näe viimeksi ....
Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa (9.12.2016 11:58)
Jos WhatsAppissa estämältäsi henkilöltä alkaa tulla häirikköpuheluita ja -tekstiviestejä tai olet joutunut esimerkiksi aggressiivisen telemarkkinoinnin maalitauluksi, voi omaa arkea helpottaa ....
Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle (9.12.2016 10:08)
Suomalaisen Fingersoftin kehittämä Hill Climb Racing 2 -mobiilipeli on julkaistu iPhonelle ja iPadille. Peli julkaistiin Andridille jo viime viikolla. Androidilla Hill Climb Racing 2 on menestynyt ....
Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen (9.12.2016 09:37)
Kun markkinoille pääsee mahdollisesti vaarallisia laitteita, pyritään kaikki myydyt tuotteet tietysti kutsumaan takaisin. Entä jos kaikkia myytyjä laitteita ei saadakaan kerättyä takaisin, vaan ....
3 kommenttia

Uutisarkisto