*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Toshiba jatkaa taistelua Blu-ray-formaattia vastaan

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 30.5.2008 22:24 Kommentteja (17)

Toshiba jatkaa taistelua Blu-ray-formaattia vastaan Vaikka Toshiba kuoppasi omalta osaltaan HD DVD -formaatin helmikuussa, ei yritys aio luovuttaa taisteluaan Blu-ray-formaattia vastaan.
Japanilaisen Yomiuri Shimbun -lehden saamien tietojen mukaan Toshiba olisi tuomassa markkinoille vielä tämän vuoden aikana uusia soittimia, joiden olisi tarkoitus kilpailla Blu-rayn kanssa. Lehden saamien tietojen mukaan Toshiba aikoo panostaa erityisesti DVD-formaattiin, jonka päälle uusi soitin on rakennettu.

Tarkemmat tiedot Toshiban uusista soittimista ovat vielä hämärän peitossa, mutta spekulaatioiden mukaan Toshiba olisi kehittänyt tekniikan, jolla DVD-elokuvien skaalausta saadaan parannettua aikaisempiin tekniikoihin verrattuna, jolloin nykyiset DVD-elokuvat näyttäisivät huomattavasti paremmilta teräväpiirtonäyttölaitteiden ja -videotykkien kanssa. Toshiba aikookin mainostaa uusia soittimia kuluttajille Blu-ray-formaattia suuremman tarjonnan voimin.

Tarkempaa tietoa Toshiban salaisesta aseesta saadaan vielä tämän vuoden puolella, sillä soittimia on tarkoitus tuoda markkinoille seuraavan kuuden kuukauden kuluessa. Toshiban on tarkoitus myydä uusia soittimia edullisempaan hintaan kuin markkinoilla olevia Blu-ray-soittimia, jotta kuluttajat kiinnostuisivat Toshiban uutuudesta.

Edellinen Seuraava  

17 kommenttia

130.5.2008 22:36

Hienoa, olenkin odottanut että tulisi hyviä dvdsoittimia joita vielä voisi pari varastoonkin ostaa jotta voi nauttia jatkossakin omistamistaan dvdlevyistä. Toivon erityisesti että tuo skaalautuvuus toteutuisi eikä olisi pelkkää hypeä...

230.5.2008 22:42

Ei niitä pikseleitä nyt vaan voi tyhjästä tempaista, joten vaikka olis kuinka ihmeellinen tekniikka niin ei se kuva silmin nähtävästi enää nykyisestä parane.

330.5.2008 23:19

Eh, kuullostaa jo nyt flopilta..


Mihin jäi TeraDisc???

430.5.2008 23:29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti nwind:
Hienoa, olenkin odottanut että tulisi hyviä dvdsoittimia joita vielä voisi pari varastoonkin ostaa jotta voi nauttia jatkossakin omistamistaan dvdlevyistä. Toivon erityisesti että tuo skaalautuvuus toteutuisi eikä olisi pelkkää hypeä...
Kyllä tuo ps3 ainakin omalle 37" full hd lg:lle hdmi:n kautta vallan mainiosti skaalaa sekä on hieman säätö mahdollisuuksia, jotain eri kohinajuttuja ja jotain jota en nyt muista eikä oo pleikka tässä äärellään. Suosittelen ainakin ottamaan selvää ja koekatsomaan jos vaan on mahdollisuus.

531.5.2008 0:00

Lainaus:
Hienoa, olenkin odottanut että tulisi hyviä dvdsoittimia joita vielä voisi pari varastoonkin ostaa jotta voi nauttia jatkossakin omistamistaan dvdlevyistä.

Miksi ihmeessä? Blu-ray soittimet toistavat myös dvd-levyt (ja skaalaavat ne). Sama kuin hamstraisit kasettinauhureita?
BR soittimien hinnat tulevat alas joka tapauksessa. Ensimmäinen dvd-soittimeni maksoi muuten 1890mk eli sen 300€.
Toshiban suunnitelma kuulostaa aika turhalta. Kun BR soittimien hinnat tulevat 150€ tienoille, saa Toshiban soitin olla aika halpa, jotta vanha tekniikka houkuttelisi ketään. Kannatin itse HDDVD:tä, mutta olisi Toshiban aika tunnustaa tappionsa ja siirtyä BR-kelkkaan. Itsekin kävin PS3:n hommaamassa...

EDIT:typo
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 31.5.2008 @ 00:03

631.5.2008 1:17

Hieman epäilyttää... Tekniikan Maailman testeissä PS3 todettiin selkeällä erolla parhaaksi "stand-alone" soittimeksi markkinoilla - paremmaksi, kuin mikään pelkkään DVD-toistamiseen tarkoitettu masiina.
Elleivät ole päässeet lainaamaan CSI-ryhmän kuvanparantelutekniikkaa, *keh,keh*, niin uskon pahoin, että Sonyllä tulee jaktossakin olemaan paras DVD-soitin, joka hallitsee myös Blu-rayn. Touché, Toshiba!

731.5.2008 2:51

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tubbana:
Ei niitä pikseleitä nyt vaan voi tyhjästä tempaista, joten vaikka olis kuinka ihmeellinen tekniikka niin ei se kuva silmin nähtävästi enää nykyisestä parane.
Epäilevä Tuomas tutkaileepi sitten tätä sivua.. valitettavasti se on alhaalla, joten joudun linkittämään googlen välimuistiin. Vie hiiri tuon Yodan kohdalle ja näet mitä DVDlle voi jo pienillä säädöillä tehdä.

http://74.125.39.104/search?q=cache:2mnb...=2&client=opera

Seuraavilla sivuilla olisi useita hyviä esimerkkejä, mutta joudutte itse kaivelemaan ne tuolta cachesta jos kiinostaa nähdä.

Edit: itse käytän samaa tekniikkaa myös mm. xvid ja jopa televisiokuvan paranteluun, ja voin sanoa että ero on ERITTÄIN suuri, sen verran armoton tuo 120" kuva on esim. tuollaiselle 470p resoluutiolle.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 31.5.2008 @ 02:57

831.5.2008 9:20

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tubbana:
Ei niitä pikseleitä nyt vaan voi tyhjästä tempaista, joten vaikka olis kuinka ihmeellinen tekniikka niin ei se kuva silmin nähtävästi enää nykyisestä parane.
Epäilevä Tuomas tutkaileepi sitten tätä sivua.. valitettavasti se on alhaalla, joten joudun linkittämään googlen välimuistiin. Vie hiiri tuon Yodan kohdalle ja näet mitä DVDlle voi jo pienillä säädöillä tehdä.

http://74.125.39.104/search?q=cache:2mnb...=2&client=opera

Seuraavilla sivuilla olisi useita hyviä esimerkkejä, mutta joudutte itse kaivelemaan ne tuolta cachesta jos kiinostaa nähdä.

Edit: itse käytän samaa tekniikkaa myös mm. xvid ja jopa televisiokuvan paranteluun, ja voin sanoa että ero on ERITTÄIN suuri, sen verran armoton tuo 120" kuva on esim. tuollaiselle 470p resoluutiolle.

Niin niin mutta toi on millä mallilla se nykyään on. Ei se siitä enää silmin nähtävästi voi parantua

931.5.2008 10:25

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tubbana:
Ei niitä pikseleitä nyt vaan voi tyhjästä tempaista, joten vaikka olis kuinka ihmeellinen tekniikka niin ei se kuva silmin nähtävästi enää nykyisestä parane.
Epäilevä Tuomas tutkaileepi sitten tätä sivua.. valitettavasti se on alhaalla, joten joudun linkittämään googlen välimuistiin. Vie hiiri tuon Yodan kohdalle ja näet mitä DVDlle voi jo pienillä säädöillä tehdä.

http://74.125.39.104/search?q=cache:2mnb...=2&client=opera

Seuraavilla sivuilla olisi useita hyviä esimerkkejä, mutta joudutte itse kaivelemaan ne tuolta cachesta jos kiinostaa nähdä.

Edit: itse käytän samaa tekniikkaa myös mm. xvid ja jopa televisiokuvan paranteluun, ja voin sanoa että ero on ERITTÄIN suuri, sen verran armoton tuo 120" kuva on esim. tuollaiselle 470p resoluutiolle.

Niin niin mutta toi on millä mallilla se nykyään on. Ei se siitä enää silmin nähtävästi voi parantua
En tiedä millainen soitin sinulla on, mutta tuo ensimmäinen
on se millä mallilla kuva nykyään pääasiassa standalone vehkeissä on, ei suinkaan jälkimmäinen. Sama tilanne htpc ratkaisuissa missä asiaan ei ole kiinitetty huomiota, eli annetaan vaan softan surutta skaalata kuva miten haluaa, eikä käytetä kunnon filttereitä(itse olen testannut powerdvd, windvd, media player, MPC, vlc, zoomplayer, core, bsplayer). Eli skaalataan kyllä isommaksi, mutta kuvaa ei paranneta käytännössä mitenkään, jolloin tilanne on juuri tuo kuvailemasi, eli kuva on isompi mutta informaation määrä on sama. Yhdestä punaisesta pikselistä tulee esim. 4 tai 8 punaista pikseliä, ei muuta. Tuo parempi versio saadaan nimenomaan FFDSHOWta käyttämällä. Kuullema jotkut hd-dvd soittimet pääsevät lähemmäs tuota kuvaa(varmaan nykyään myös uudet blu-ray), mutta yksikään soitin ei tietääkseni pärjää tällä hetkellä FFDSHOWlle.. eikä kovin moni softaratkaisukaan(ja pliis, ÄLKÄÄ vetäkö tähän mitään NVIDIAn purevideota, se ei todellakaan pääse lähellekkään, jos ette usko niin tervetuloa olohuoneeseeni tarkistamaan. Jo lancoz-skaalaus yksinään vie 100-0 nvidian temput, ainakin mitä windvdllä olen saanut ulos, htpc-korttina 8600GT).

Jos et usko, asenna zoomplayer ja ffdshow. Zoomplayer siitä syystä että voit vertailla tulosta livenä(ainakaan itse en ole muilla soittimilla toimimaan yhtä näppärästi). Käynnistät zoomplayerin, valitset ffdshown dekooderiksi, klikkaat ffdshown asetuksista(pääset niihin käsiksi suoraan zoomplayeristä), resizen päälle ja resize metodiksi lancoz.. ja sitten resoluutioksi minkä haluat, itse käytän "resize to fit resolution kohtaa" sillä pidän konetta tykin natiivilla 1920x1280 resolla, ja kyseiseen resoluutioon haluan myös skaalauksen. Hifistelijöille tuo ei välttämättä kelpaa, vaan ovat tarkkoja noista skaalauksen suhdeluvuista sun muista, itse en ole toistaiseksi sille linjalle lähtenyt.

Sitten vain hieraiset silmiäsi ja ihmettelet miten olet voinut katsoa niin suttuista kuvaa aikaisemmin. Näin itselleni ainakin kävi. Resize vaan päälle ja pois niin voit vertailla kuvia.
Sitten voikin käydä käsiksi muihin asetuksiin, jotka tweakkaavat kuvaa vieläkin paremmaksi(tai huonommaksi, google auttaa).

Jos tulee epäilksiä siitä onko ffdshow käytössä, kannattaa pistää "OSD" ffdshowsta päälle.. jos kuvan vasempaan yläkulmaan ilmestyy vihreätä tekstiä prosessorin käyttöasteesta ynnä muusta, ffdshow toimii.

edit: tarkemmina ajatellen tuo "punaisesta tulee kahdeksan punaista" voi olla liian kärjistettyä, harva soitin kai ihan niin paskasti sentään skaalaa, mutta ymmärrät idean.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 31.5.2008 @ 10:57

1031.5.2008 16:40

Ja sitten odotellaan Tossun konkurssia :D:D:D....ei **ttu mitä touhua! Tollasen paskan suoltaminen pitäisi tulkita ympäristörikokseksi...

1131.5.2008 22:05

Kuullostaa typerältä, koska voin ostaa PS3:n jolla katson Blu-ray:t suoraan loistavalla laadulla ja DVD:t hyvin skaalattuna, lisäksi voin pelata satunnaisesti vaikka GT5:sta. Aika paljon parempi ratkaisu, kuin pelkkä DVD-soitin joka maksaa vähemmän (mitä hintaa tämä tarkoittaa?) kuin PS3.

121.6.2008 3:09

Jos haluaa tosissaan tehdä kiusaa, niin toisi markkinoille edullisen HD-matroskaa ym.iloisesti soittelevan kapistuksen. Sitten voivatkin ihmiset siirtyä suoraan P2P-kanavan katsojiksi;)

131.6.2008 11:10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jehu80:
Kuullostaa typerältä, koska voin ostaa PS3:n jolla katson Blu-ray:t suoraan loistavalla laadulla ja DVD:t hyvin skaalattuna, lisäksi voin pelata satunnaisesti vaikka GT5:sta. Aika paljon parempi ratkaisu, kuin pelkkä DVD-soitin joka maksaa vähemmän (mitä hintaa tämä tarkoittaa?) kuin PS3.
Kuinka hyvä tuo ps3:n upscale/upconvert muuten nykyään on? Alussahan se ainakin oli täysin onneton, mutta ilmeisesti parani jonkun päivityksen myötä(1.6?)? Onko kukaan vertaillut esim. hyvin konfattuun FFDSHOWhun tai vastaavaan?

Itsekkin suunitellut PS3:a tuon BR soittimen vuoksi, olisi mukava jos upscale olisi niin hyvä että voisi sitten samantien katsoa dvd:tkin sen kautta(toisaalta, eiköhän kohta saa satasella BR-aseman pc:lle).

141.6.2008 14:35

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Hengga:
Jos haluaa tosissaan tehdä kiusaa, niin toisi markkinoille edullisen HD-matroskaa ym.iloisesti soittelevan kapistuksen. Sitten voivatkin ihmiset siirtyä suoraan P2P-kanavan katsojiksi;)
Ilmeisesti(?) sellaisia on piankin tulossa markkinoille, mikäli tuo hanke menee eteenpäin:
http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/13990.cfm
Ja jos haluaa/osaa/vihtii kikkailla nykyisillä blu-ray-soittimilla niin
http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/13346.cfm
Ja toisaalta taisi olla PS3:een jo joitakin ohjelmakin tuota tarkoitusta varten olla (toimivuudesta en sano mitään)
http://www.bitburners.com/articles/conve...g-tsmuxer/4015/
http://www.bitburners.com/articles/conve...g-mkv2vob/4022/

152.6.2008 1:29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jehu80:
Kuullostaa typerältä, koska voin ostaa PS3:n jolla katson Blu-ray:t suoraan loistavalla laadulla ja DVD:t hyvin skaalattuna, lisäksi voin pelata satunnaisesti vaikka GT5:sta. Aika paljon parempi ratkaisu, kuin pelkkä DVD-soitin joka maksaa vähemmän (mitä hintaa tämä tarkoittaa?) kuin PS3.
Eikö tuo ole vähän kuin ostaisi auton, jotta voi kuunnella radiota?

162.6.2008 9:23

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lamma:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jehu80:
Kuullostaa typerältä, koska voin ostaa PS3:n jolla katson Blu-ray:t suoraan loistavalla laadulla ja DVD:t hyvin skaalattuna, lisäksi voin pelata satunnaisesti vaikka GT5:sta. Aika paljon parempi ratkaisu, kuin pelkkä DVD-soitin joka maksaa vähemmän (mitä hintaa tämä tarkoittaa?) kuin PS3.
Eikö tuo ole vähän kuin ostaisi auton, jotta voi kuunnella radiota?

Ei ainkaan minun mielestä. Tällä hetkellä loistava Blu-ray soitin, jossa on siis kaikki BD2.0:sta lyhennettyyn käynnistysaikaan ja täysiin ääniominaisuuksiin, maksaa noin tonnin. Halvemmallakin jo saa, esim Sonyltä irtoaa soitin jo varttitonnilla, mutta vain erittäin riisutun version.
Kun taas vertailuun ottaa PS3:n, joka toistaa Blu-rayt kaikilla herkuilla, vähintään tuhannen euron soittimen tasoisesti, ellei paremmin sekä DVD:t loistavasti ja kaupanpäälle saa vielä monivuotisen pelikoneen. Ja hintaakin on vajaat puolikas tonni.

Ei kuulosta yhtään pahalta kaupalta. Vähän kun ostaisi auton radion kuuntelemiseen, mutta radion hinnalla.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 2.6.2008 @ 09:25


174.6.2008 4:25

TOSHIBA TOSHIBA TOSHIBA :D

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen (9.12.2016 09:37)
Kun markkinoille pääsee mahdollisesti vaarallisia laitteita, pyritään kaikki myydyt tuotteet tietysti kutsumaan takaisin. Entä jos kaikkia myytyjä laitteita ei saadakaan kerättyä takaisin, vaan ....
Onko maailman kuumin startup pelkkä kupla? Epäilyt Magic Leapiä kohtaan kasvavat Onko maailman kuumin startup pelkkä kupla? Epäilyt Magic Leapiä kohtaan kasvavat (9.12.2016 08:40)
Floridalaiseen Magic Leap -kasvuyrityksen kehittämiin mixed reality -laseihin on ladattu kovia odotuksia – kenties liiankin suuria. The Informationin paljastamien tietojen mukaan Magic Leap ....
Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....
Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
1 kommentti

Uutisarkisto