*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Yle TV1+:lle niskalaukaus elokuun alussa

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 29.5.2008 13:45 Kommentteja (19)

Yle TV1+:lle niskalaukaus elokuun alussa Uutisoimme viime vuoden puolella, kuinka Yleisradio korvasi YLE Extra -kanavan YLE TV1+ -kanavalla, jossa on näytetty YLE TV1:n ohjelmia kiinteillä tekstityksillä.
Jo tuolloin oli tiedossa, että YLE TV1+ on vain väliaikainen kanava, jonka piti alkuperäisten suunnitelmien mukaan korvaantua syyskuussa SVT Europa -kanavalla. Nyt tähän päätökseen on kuitenkin tullut muutos, jonka myötä YLE TV1+ lopettaa lähetykset jo elokuun 4. päivä.

YLE TV1+:n tilalle ei kuitenkaan tule välittömästi uutta kanavaa, vaan kanavasta jäävä tiedonsiirtokapasiteetti annetaan YLE TV2- ja YLE FST5 -kanaville, jotta elokuussa käynnistyvät olympialaiset saavat enemmän tiedonsiirtokapasiteettia, jonka myötä urheilulähetysten kuvanlaatu toivottavasti nousee nykyisestä tasostaan.

Tällä hetkellä ei ole tietoa siitä, onko YLE:n päätös vastaveto kaapeli- ja satelliittijakelun kautta näkyvälle EurosportHD-teräväpiirtokanavalle, joka näyttää YLE:n ohella urheilua Pekingin olympialaisista vai onko kyseessä puhdas sattuma.

YLE TV1+:n sulkemisen ohella YLE aikoo panostaa kesän aikana äänitekstityspalveluihin, joita kuullaan kesäkuun alusta alkaen myös Yle TV2-, Yle Teema- ja Yle FST5 -kanavilla.

Edellinen Seuraava  

19 kommenttia

129.5.2008 14:14

Huoh.. olispa voitettu euroviisut, niin olis uponnu tuokii lafka. SVT Europa, mikähän äly tuossa taas on.

229.5.2008 14:39

Nää YLEn kanvat ja etenkin niiden tarjnta on niin luokatonta paskaa ettei enää voi pieni mieli ymmärtää. Onneksi en ole maksanut lupia moneen vuoteen.

329.5.2008 15:01

Tokihan monilukuiselle ja äänekkäälle suomenruotsalaisten joukolle pitää tarjota ykkösluokan palvelua.

429.5.2008 15:10

[off topic]
Tuli noista Euroveisuu kisoista mieleen että Yle näytti Euroveisuut yhtäaikaa FST:llä ja TV2:lla. Kummassakin kuvassa oli runsaasti makroblokkeja ja pikselöitymista (tietokoneen näytöltä blokit havaitsi, mutta kuvaputkitelevisiolta kuva oli OK-tasoa). Tuli sellainen jälkiviisas idea mieleen, että olisikohan kuva ollut parempaa jos samaan aikaan olisi säästetty FST:n kaista ja näyetty kisat tupla bittivirralla? No jälkiviisaus on...
[/off topic]

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.5.2008 @ 15:12

529.5.2008 15:15

Kaapelissahan on jo toi SVT Europa (maksullisena). Onkohan sille oikeesti katsojia? niin että pitää oikein antenniverkkoonkin ottaa jakeluun.. eiköhän suomenruotsalaisille riittäis FST5!

629.5.2008 15:27

voi jättiläinen!.miksi fst5:lle lisää virtaa.murto-osa katsoo sitä kanavaa, itse en koskaan.ennemmin yle1 tai teemalle.

729.5.2008 15:36

Onkohan ne siellä ylellä pilvessä kun ne keksii "laitetaan fst5 kanavalle lisää virtaa" Siellä suurin osa ohjelmasta on uutisikkunaa, RUOTSIKSI! Yle 1 esimerkiksi lähettää lähes kokoajan jotain ohjelmaa, joten miksi ei sille.

829.5.2008 16:49

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TemeTee:
Onkohan ne siellä ylellä pilvessä kun ne keksii "laitetaan fst5 kanavalle lisää virtaa" Siellä suurin osa ohjelmasta on uutisikkunaa, RUOTSIKSI! Yle 1 esimerkiksi lähettää lähes kokoajan jotain ohjelmaa, joten miksi ei sille.
Olympialaisten takia Fst:lle
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.5.2008 @ 16:50

929.5.2008 17:20

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti aapeli95:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TemeTee:
Onkohan ne siellä ylellä pilvessä kun ne keksii "laitetaan fst5 kanavalle lisää virtaa" Siellä suurin osa ohjelmasta on uutisikkunaa, RUOTSIKSI! Yle 1 esimerkiksi lähettää lähes kokoajan jotain ohjelmaa, joten miksi ei sille.
Olympialaisten takia Fst:lle
Joo, ehdottomasti, sieltähän kaikki sen katsoo!

1029.5.2008 18:30

Ymmärsiväthän enemmän bittinopeutta = parempi kuva ainakin teoriassa. Toki riippuu monesta muusta tekijästä.

Tosiaan kuinka moni kuuntelee tuota YLEn digiradiota. Kanavat pukkaa bittivirtaa vakiona ulos mp2:na. Siellä on
YleMondo 160 kbps
Ylen Klassinen 192 kbps
YleFSR+ 160 kbps
YlePeili 160 kbps
YleX3M 160 kbps

3/5 puhuu suurimmalle osalle ulkomaata. 2/5 ruotsiksi, 2/5 suomeksi (tosin yksi tarjoaa klassista joten kielellä ei taida olla väliä).
Mikähän mahtaa olla kuunteluaste?

Yhteensä kaistaa menee 832 kbps. Tuon kun pistäisi yhdelle urheilulähetykselle lisää niin laadun pitäisi näkyä.

No joka tapauksessa tv1+:n lopetus tietää parempaa kaistaa, joskin YLEn suunnalta toivoisi nähdä lisää optimointeja.

1129.5.2008 19:46

Jostain syystä Ylen TV-kanavat kääntyvät lähinnä päälle keväisin lätkän MM-kisojen takia ja muiden satunnaisten urheilutapahtumien, mitä nyt aina joskus tulee. Radion puolelta kuuntelen Ylex jos olen autossa, himassa en koskaan.

Jos Yle laittaisi tv1+ tilalle jotain sellaista mikä kiinnostaisi. Vaikka joku dokumentti kanava, josta tulisi jotain järkevää -> ei siis 4D: Isäni on äitini jne...

1229.5.2008 19:58

Aivan matavaa että YLE on olemassa. Ja kyllä vähemmistöillekin pitää suunnata laadukasta ohjelmaa, vaikka suurin osa suomenkielisistä ei näytä sitä ymmärtävänkään. Itse ainakin olen iloinen että verorahoillani kustannetaan YLE:n kaltainen palvelu. Jos MTV3 ja Nelonen saisivat vallan, tuijottaisimme pian chattiruutua 24/7.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.5.2008 @ 19:59

1329.5.2008 20:15

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartsa77:
Kaapelissahan on jo toi SVT Europa (maksullisena). Onkohan sille oikeesti katsojia? niin että pitää oikein antenniverkkoonkin ottaa jakeluun.. eiköhän suomenruotsalaisille riittäis FST5!

Kyllä se vaan myös maanpäällisessäkin on tarjolla nipussa E PlusTV:n kortilla maksullisena samaan pakettiin Formuloiden kaa. Just äsken surffailin kanavia läpi ja yllättävän nopeasti SVT Europan yli tuli hypättyä.

1429.5.2008 21:40

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti petska:
Aivan matavaa että YLE on olemassa. Ja kyllä vähemmistöillekin pitää suunnata laadukasta ohjelmaa, vaikka suurin osa suomenkielisistä ei näytä sitä ymmärtävänkään. Itse ainakin olen iloinen että verorahoillani kustannetaan YLE:n kaltainen palvelu. Jos MTV3 ja Nelonen saisivat vallan, tuijottaisimme pian chattiruutua 24/7.
Ehottomasti samaa mieltä, että laatua pitää tarjota myös vähemmistölle, mutta mielestäni vähemmistö saisi maksaa sen itse. Aikansa kutakin. Yks tv-kanava, joka olis kaikille pakollinen ja hinta siten kohtuullinen ja kaikilla olis siihen varaa. Saatas laatu tarjontaa koko kanavalle: uutisia, urheilua, ajankohtaisohjelmia, dokkareita yms. Loput roska ohjelmat ja ruottalaisten molkotukset vapaaehtoiselle maksulliselle kanavapaketille.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.5.2008 @ 21:42

1529.5.2008 23:23

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Hazardi:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartsa77:
Kaapelissahan on jo toi SVT Europa (maksullisena). Onkohan sille oikeesti katsojia? niin että pitää oikein antenniverkkoonkin ottaa jakeluun.. eiköhän suomenruotsalaisille riittäis FST5!

Kyllä se vaan myös maanpäällisessäkin on tarjolla nipussa E PlusTV:n kortilla maksullisena samaan pakettiin Formuloiden kaa. Just äsken surffailin kanavia läpi ja yllättävän nopeasti SVT Europan yli tuli hypättyä.
Tuleeko se sitten ilmaiskanavaksi? vai miten se tulee YLE EXTRA / TV1+:n tilalle?

-tässä kuuluisi olla signeeraaus-

1630.5.2008 14:34

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti petska:
Aivan matavaa että YLE on olemassa. Ja kyllä vähemmistöillekin pitää suunnata laadukasta ohjelmaa, vaikka suurin osa suomenkielisistä ei näytä sitä ymmärtävänkään. Itse ainakin olen iloinen että verorahoillani kustannetaan YLE:n kaltainen palvelu. Jos MTV3 ja Nelonen saisivat vallan, tuijottaisimme pian chattiruutua 24/7.
en nyt menis tota chat juttua niin sanomaa ku miettii että yleltä tulee 1-5 pelkkää tv peliä yms..

01.25 Piilosana
02.00 Tellus-tietovisa
03.00 Piilosana
04.00-
05.00 Mikämikä-tvpeli

1730.5.2008 15:06

Itseäni ei häiritse tv-chätit niinkään...mutta maikkarin muu tarjonta kyllä. Olen 27-vuotias ja sieltä ei oikeasti tule yhtään elokuvaa jota en olisi nähnyt. Enkä tässä tapauksessa todellakaan tarkoita, että toivoisin niitä uusia amerikkalaisia pätkiä, joita niin moni taitaa toivovan. Niin ja ei, Van Dammen Elokuvat ei kiinnosta. Hyviä elokuvia kyllä riittäisi. Onhan niitä tehty jo 100-vuotta! Enkä tarkoita edes kovin artsy fartsy leffoja. Maksullinen leffa kanavakin on lähinnä läppä. Itse en kutsuisi elokuvakanavaksi kanavaa, joka näyttää vain kolmelta vuosikymmeneltä elokuvia. Tiedätkö sinä milloin Hollywoodin kultakausi oli? Sitten nämä sarjat...huoh. =). Tanssia, Lostia ja maajusseja...ja luokattomia amerikkalaisia sitcomeja. Nelonen on kaapannut kaikki vähänkin paremmat jenkkisarjat. Hattun nosto heille. Tuntuvat muutenkin olevan ajanhermoilla (indy uusinnat, teema viikonloput jne.)

Ylen tarjonnassa ei juuri ole valitettavaa. Sattuu täällä kiinnostamaan muukin kuin hömppä. Täällä ainakin katotaan ajainkohtaisohjelmia, LAATU dokumentteja, Elokuvia maailman joka kolkasta, LAATU draamaa ja LAATU komediaa. Kaksi viimeisintä vielä usein brittiläisinä, koska niiden huonoimmatkin ohjelmat on vielä katottavia.

Ja vielä tuosta kanavan digilaadun nostosta pisteet, vaikka maksullisilla kanavilla se laatu vasta huonoa onkin.

184.6.2008 10:28

Juuri näin. 20% budjetista 5%:lle kansasta. Ja tämä 5% on tietenkin vain teoreettinen oletus että kaikki suomenruotsalaiset katsovat FST:tä, minkä luulisin olevan aika kaukana totuudesta.

Lueskelin tuota budjettia silloin pari vuotta sitten kun yleltä potkittiin väkeä urakalla ulos(kun oli ulosmarssit sun muuta) rahanpuutteen takia, ja tuolloin vuoden tappio oli juurikin FST:n budjetin kokoinen. Ilmeisesti FST:n budjetti on tämän jälkeen vain noussut.

1915.7.2008 18:15

Hyvä, että tuommoinen turhaakin turhempi kanava saadaan pois kaistaa varaamasta. YLE löysi taas järjen hetkeksi.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
3 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
1 kommentti
VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun (6.12.2016 10:26)
Kyytipalvelu Uber on omalla esimerkillään osoittanut, että sijoittajapiireissä liikkuu paljon rahaa toimivien liikennepalveluiden kehittäjille ja kaupunkien liikennöinnin uudistaminen voi olla ....
Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua (6.12.2016 09:42)
Viime keväänä Microsoft esitteli tekoälyosaamistaan Tay-nimisellä Twitter-botilla, jonka luvattiin kykenevän keskustelemaan luontevasti muiden mikroblogipalvelun käyttäjien kanssa. Internet ....

Uutisarkisto