Palaute
 
AfterDawn.com
  In English  Suomeksi  På svenska

Viimeinkin taajuuskaistaa HDTV:lle

Kirjoittaja Lauri "malagant" Jämsä @ 27.5.2008 20:09 Kommentteja (22)

Viimeinkin taajuuskaistaa HDTV:lle Kun Suomessa luovuttiin analogisen antenniverkon televisiolähetyksistä, taivaalle jäi paljon vapaita taajuusalueita. Liikenne- ja viestintäministeriö on tehnyt ehdotuksen, jossa vapautuneita taajuusalueita hyödynnettäisiin uusien digitelevisiokanavien ja laajakaistaisten matkaviestinverkkojen muodossa. Uuden ehdotelman on tarkoitus tulla voimaan heinäkuun alussa.

Suunnitelman mukaan nykyisten valtakunnallisten kanavanippujen jatkeeksi tulisi vielä yksi uusi nippu, johon mahtuisi muutamia kanavia käytettävästä pakkauksesta riippuen. Myös teräväpiirtokoelähetyksille jätettäisiin tilaa.

174-230 megahertsin taajuusvälille mahtuisi kaksi valtakunnallista teräväpiirtokanavanippua. UHF-alueelle kerrotaan mahtuvan yksi pääkaupunkiseudulle suunniteltu, alueellinen teräväpiirtotelevisiokanavanippu.

UHF-alueen yläkaista (790-862 MHz) osoitettaisiin laajakaistaiselle matkaviestinverkolle. Taajuusalueen kerrotaan sopivan teknisiltä ominaisuuksiltaan nopeiden langattomien laajakaistapalveluiden tarjontaan erityisesti taajamien ulkopuolilla.

"On kaikkien osapuolten etu, että periaatepäätös vapaana olevien taajuuksien käytöstä tehdään viivyttelemättä. Olemme punninneet huolellisesti eri vaihtoehtoja ja päätyneet lopputulokseen, jossa on otettu kaikkien viestintäpalveluiden tarpeet tasapuolisesti huomioon", viestintäministeri Suvi Lindén toteaa Liikenne- ja viestintäministeriön antamassa tiedotteessa.

Nykyisiin televisiolähetyksiin uusi taajuusallokaatio ei tule Lindénin mukaan vaikuttamaan. "Lähtökohtana on, ettei television perustarjonta muutu millään tavalla pitkiin aikoihin, vaan että television katselu voi jatkua nykyisillä laitteilla. Mahdollisuus teräväpiirtotelevision lähetyksiin olisi lisä nykyiseen televisiotarjontaan", hän kertoo.

Aiheet: DigiTV, HDTV
  Google: Viacomin haaste uhkaa koko internetiä Hologramminäytöt silmille ja menoksi  

Jaa tämä


Kirjoita kommentti

22 kommenttia

Hyvää puhetta, tästä on hyvä jatkaa.

#127.5.2008 21:36

Taas meni digiboksit uusiksi. Mikael Jungner oli vuoden alussa sitä mieltä, että nykyiset boksit ovat käytössä vuoteen 2016 asti.

Kuluttaja, se sama kaveri joka maksaa jo verot ja tv-luvan, maksaa jälleen.

http://youtube.com/watch?v=j6F19fOhRY4
http://yle.fi/news/id82156.html

#228.5.2008 2:11

Noniin...jo oli aikakin, ja ne jotka ostivat 400-600€ poksit mahtaa harmittaa :-p. Itselläni on jo vuoden päivät ollut hd-purkki ja canalin hd-paketti j apätkimistä ei ole ollut, paitsi kansainvälisessä satelliitti yhteyksissä, ei siis sellaista kuin digi saa aikaiseksi ....ja yle saisi ihan tosissaan miettiä sitä strategiaansa uusiksi, me sen luvan + verot maksamme jolla yleä kyustannetaan joten olisi aika kuunnella omistajiakin välillä.

#328.5.2008 8:07

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Noniin...jo oli aikakin, ja ne jotka ostivat 400-600€ poksit mahtaa harmittaa :-p. Itselläni on jo vuoden päivät ollut hd-purkki ja canalin hd-paketti j apätkimistä ei ole ollut, paitsi kansainvälisessä satelliitti yhteyksissä, ei siis sellaista kuin digi saa aikaiseksi ....ja yle saisi ihan tosissaan miettiä sitä strategiaansa uusiksi, me sen luvan + verot maksamme jolla yleä kyustannetaan joten olisi aika kuunnella omistajiakin välillä.
Miksi harmittaa ja miten niin sinä tai minä omistamme Ylen ja miten niin rahoitamme veroilla Yleä?

#428.5.2008 12:56

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Noniin...jo oli aikakin, ja ne jotka ostivat 400-600€ poksit mahtaa harmittaa :-p. Itselläni on jo vuoden päivät ollut hd-purkki ja canalin hd-paketti j apätkimistä ei ole ollut, paitsi kansainvälisessä satelliitti yhteyksissä, ei siis sellaista kuin digi saa aikaiseksi ....ja yle saisi ihan tosissaan miettiä sitä strategiaansa uusiksi, me sen luvan + verot maksamme jolla yleä kyustannetaan joten olisi aika kuunnella omistajiakin välillä.
Miksi harmittaa ja miten niin sinä tai minä omistamme Ylen ja miten niin rahoitamme veroilla Yleä?
Maksatko veroja? Osa menee valtiolle joka tukee yleä. Myös lupa-maksu on vain yleävarten ja yle kuuluu valtiolle ja me taidamme muodostaa valtion tai oikeammin me olemme luoneet valtion jossa ovat presidentti, minist jne bla bla joten emmekö me jollakin tavalla omista yleä? No ymmärtänet pointin...

#528.5.2008 13:38

Lainaus:

Maksatko veroja? Osa menee valtiolle joka tukee yleä. Myös lupa-maksu on vain yleävarten ja yle kuuluu valtiolle ja me taidamme muodostaa valtion tai oikeammin me olemme luoneet valtion jossa ovat presidentti, minist jne bla bla joten emmekö me jollakin tavalla omista yleä? No ymmärtänet pointin...
En ymmärrä pointtia.

Ymmärrän, että omistamme Ylen, mutten sitä miten veroillani sitä ylläpidän koska:

"Ylen rahoituksesta 90 % koostuu tv-maksutuotoista, loppuosa kertyy kaupallisten yhtiöiden maksamasta toimilupamaksusta sekä myyntivoitoista."

TV-maksu on mielestäni eriasia kuin vero?

#628.5.2008 13:55

Lainaus:
Lainaus:

Maksatko veroja? Osa menee valtiolle joka tukee yleä. Myös lupa-maksu on vain yleävarten ja yle kuuluu valtiolle ja me taidamme muodostaa valtion tai oikeammin me olemme luoneet valtion jossa ovat presidentti, minist jne bla bla joten emmekö me jollakin tavalla omista yleä? No ymmärtänet pointin...
En ymmärrä pointtia.

Ymmärrän, että omistamme Ylen, mutten sitä miten veroillani sitä ylläpidän koska:

"Ylen rahoituksesta 90 % koostuu tv-maksutuotoista, loppuosa kertyy kaupallisten yhtiöiden maksamasta toimilupamaksusta sekä myyntivoitoista."

TV-maksu on mielestäni eriasia kuin vero?

No osa verorahoista tosin pieni % menee ylelle,jos en väärin muista niin taitaa vielä olla jopa jotain hankinta yms rahoitusta, niin ja lupa ei ole vero siinä olet oikeassa mutta voidaan laskea jkl veroksi. Esim. euroviisut kun järjestetiin suomessa yle oli rahoittaja ja yleä taas "avusti" valtio, onneksi myös yksityistä rahaa tuli sponsseista jne...no itseä ei häiritse hirveästi lupa, vain harmittaa kun sillä ei saa kunnon kuvaa, kuin sen paskan digin. Tässä yksi pv katselin tv:tä ja digimössöö oli ihanasti..eli sillai ja taas hd-latikolla katsottaessa sitä ei ole ilmennyt.

#728.5.2008 14:00

Lainaus:

No osa verorahoista tosin pieni % menee ylelle,jos en väärin muista niin taitaa vielä olla jopa jotain hankinta yms rahoitusta, niin ja lupa ei ole vero siinä olet oikeassa mutta voidaan laskea jkl veroksi. Esim. euroviisut kun järjestetiin suomessa yle oli rahoittaja ja yleä taas "avusti" valtio, onneksi myös yksityistä rahaa tuli sponsseista jne...no itseä ei häiritse hirveästi lupa, vain harmittaa kun sillä ei saa kunnon kuvaa, kuin sen paskan digin. Tässä yksi pv katselin tv:tä ja digimössöö oli ihanasti..eli sillai ja taas hd-latikolla katsottaessa sitä ei ole ilmennyt.
"Muistamiseen" voi vedota kaikenlaista. Muistaakseni Ruotsikin kustansi Yleä. :)
No se siitä ja sen kestävyydestä.

Mitä tulee siihen, että valtio avustaa Euroviisuissa, niin joo. Voinhan minäkin ostaa Yleltä palveluita. Ei se kuitenkaan tarkoita sitä, että pääsääntöisesti minä olisin Ylen rahoittaja, olen vain asiakas siinä(kin) tapauksessa.

#828.5.2008 14:13

Tuskin valtio yle:ltä palveluja ostaa...ja kyllä valtio maksoi osan ylenhankinnoista digitaaliselle puolelle vai luuletko että lupamaksut kattaisivat kaiken. Ei vaan kyllä se menee ylen ylläpitoon, ohjelmien ostoon (oikeuksiin), omien tv-ohjelmien tekemiseen jne..eli kyllä valtio antaa verorahoista myös.

#928.5.2008 17:08

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Tuskin valtio yle:ltä palveluja ostaa...ja kyllä valtio maksoi osan ylenhankinnoista digitaaliselle puolelle vai luuletko että lupamaksut kattaisivat kaiken. Ei vaan kyllä se menee ylen ylläpitoon, ohjelmien ostoon (oikeuksiin), omien tv-ohjelmien tekemiseen jne..eli kyllä valtio antaa verorahoista myös.
On aika kevytkenkäistä lähteä miettimään, että valtion on kustannettava koska musta tuntuu, ettei Yle muuten selviäisi. Jospa kuitenkin selviää?
Eihän Yle itse asiassa meitä mihinkään Digitaalisene aikaan ollut siirtämässäkään. Sen teki Digita, jolta Yle taas ostaa palvelut. Verkko myytiin Digitalle juuri siksi, koska muuten ei olisi ollut varaa siirtyä digitaaliseen aikaan.

...ja kyllä! Valtio ostaa Yleltä palveluita. Tiestysti perus ohjelman tekeminen ei ole valtion ostamaa. Se on ihan lupien ja muiden kanavien tomilupien varassa tehtyä tai muualta ostettua materiaalia.

#1028.5.2008 17:25

Miks mua pitäis harmittaa, omistan Topfieldin tallentavan ja maksoin siitä n. 400€. Ei harmita pätkääkään. Hd-tavaraa on Welhon verkossakaan niin vähän tarjoolla ja ennen kuin tekniikka yleistyy ruvetaan puhumaan jo uusista laitteista. Eli oli se DVB-T/C/S tai mikä tahansa normi digiboxi, kohta se pitäisi olla ns HDTV laite ja sitä myöden HyperHDTV jne jne. Voin vaa todeta että enemmän mua harmittaa se että ei osata päättää kunnolla mitä tehdään.


http://koti.mbnet.fi/harri89/Digitaalinen-valokuvaus/
Topfield TF5100PVRc HDMI 250GB (FW 3.16)/PlasmaEPG 1.40/Welho/Viasat kulta
Finnsat FTV32CTS/Musta/Alakaiutin
Asus M2N-E, Amd Athlon 64 X2 3800+ (2,0GHz), DDR2 2GB 667MHz, Pny Geforce 7600GT 256MB PCI-E, 320GB Seagate Barracuda SATAII, Logitech X-210, Motorola SB-5101
iPod Nano 8GB Black 3rd generation + Agent18 kuori
Sony Ericsson S700i
Canon Digital Ixus 850 IS | Ixus 75

#1128.5.2008 17:58

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Tuskin valtio yle:ltä palveluja ostaa...ja kyllä valtio maksoi osan ylenhankinnoista digitaaliselle puolelle vai luuletko että lupamaksut kattaisivat kaiken. Ei vaan kyllä se menee ylen ylläpitoon, ohjelmien ostoon (oikeuksiin), omien tv-ohjelmien tekemiseen jne..eli kyllä valtio antaa verorahoista myös.
On aika kevytkenkäistä lähteä miettimään, että valtion on kustannettava koska musta tuntuu, ettei Yle muuten selviäisi. Jospa kuitenkin selviää?
Eihän Yle itse asiassa meitä mihinkään Digitaalisene aikaan ollut siirtämässäkään. Sen teki Digita, jolta Yle taas ostaa palvelut. Verkko myytiin Digitalle juuri siksi, koska muuten ei olisi ollut varaa siirtyä digitaaliseen aikaan.

...ja kyllä! Valtio ostaa Yleltä palveluita. Tiestysti perus ohjelman tekeminen ei ole valtion ostamaa. Se on ihan lupien ja muiden kanavien tomilupien varassa tehtyä tai muualta ostettua materiaalia.
Aivan digita:lle verkko myytiin juuri sen takia ei YLELLÄ ollut varaa maksaa digiä itse....no siinä olet oikeassa että yle olisi saattanut selvitä ilman valtion apuakin, mutta eiköhän siitä olla yhtä mieltä että olisi ollut ehkä viisasta joko vartoilla hd:ta taikka tehdä se digi sitten pikkuhiljaa kuten ruotsissa tehtiin ja verkko on kuulemma toimivampi (lue ei digimössöö/ pixelsi selllaista) kummitätini asuu ruotsissa tukholman lähistöllä ja puhui juuri siitä kun tällä kävi ja katseli meillä 2:sta ja kuinka ollakkaan kuva meni "mössöksi" ja ihmetteli sitä, kyseli oli purkirikki sanoin ei vaan itse lähetys...no onneksi näistä asioista syntyy keskustelua se on aina virkistävää ja suotavaa koska ihmisillä on monenlaisia mielipiteitä, vai mitä?

Sitten "pattiinottamisella" kalliinpoksin ostamisella. Ajattelin sitä näin: ostit 499€ boxin ja 3 kk päästä se on ns vanhaa tavaraa jos hd-lähetykset alkaisivat ja boxi ei pystyisi vastaan ottamaan lähetystä, minua ainakin se sieppaisi.

#1228.5.2008 18:34

Lainaus:

Aivan digita:lle verkko myytiin juuri sen takia ei YLELLÄ ollut varaa maksaa digiä itse....no siinä olet oikeassa että yle olisi saattanut selvitä ilman valtion apuakin, mutta eiköhän siitä olla yhtä mieltä että olisi ollut ehkä viisasta joko vartoilla hd:ta taikka tehdä se digi sitten pikkuhiljaa kuten ruotsissa tehtiin ja verkko on kuulemma toimivampi (lue ei digimössöö/ pixelsi selllaista) kummitätini asuu ruotsissa tukholman lähistöllä ja puhui juuri siitä kun tällä kävi ja katseli meillä 2:sta ja kuinka ollakkaan kuva meni "mössöksi" ja ihmetteli sitä, kyseli oli purkirikki sanoin ei vaan itse lähetys...no onneksi näistä asioista syntyy keskustelua se on aina virkistävää ja suotavaa koska ihmisillä on monenlaisia mielipiteitä, vai mitä?

Sitten "pattiinottamisella" kalliinpoksin ostamisella. Ajattelin sitä näin: ostit 499€ boxin ja 3 kk päästä se on ns vanhaa tavaraa jos hd-lähetykset alkaisivat ja boxi ei pystyisi vastaan ottamaan lähetystä, minua ainakin se sieppaisi.
Mielipiteitä tietysti voi olla. Onhan meillä kaikilla persereikäkin ja se joskus haisee. Nyt kuitenkin puhutaan vakavasti, mutta sinä heität ilmoille ihan käsittämättömiä leiskautuksia, kuten "valtio rahoittaa Yleä, koska musta vaan tuntuu siltä". Pidä kuitenkin mutuilut omanasi, ihan kuten tuo oston harmittaminen.
Ei tässä olla muuttamassa 3kk sitten ostettuja boxeja kertarysäyksellä käyttökelvottomiksi. On vain kaavailtu uutta kanavanippua, jonne voisi sijoittaa kokonaan uusia kanavia, jotka voisi olla muun muossa HD-tasosta materiaalia.

Myöskin on melko naivia alkaa sepittämään odottamisesta ja tekniikan valmistumisesta. Tuolla ajattelutavalla ei koskaan kannata ottaa mitään uutta käyttöön. Ei kuuhunkaan olisi kannattanut lentää sillon kun sinne lenneltiin. Esim. nyt olisi fiksumpaa. Onhan kaikki kehittynyt..ai mutta joo...huomenna olisi vieläkin kehittyneempää.

#1328.5.2008 18:42

Toivottavasti se huomisen digitv on hd-versio ja itseäni ei harmita yhtään mensisikö yle konkaan vai ei toivottavasti valtio ei sitten sitä palasta. Toisaalta täytyyhän 1 yleishyödyllinenkanava olla. JA menihän se analoginenkin vajaassa vuodessa vanhaksi miksei digi sitten...nojoo antaa olla.

#1428.5.2008 19:03

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Toivottavasti se huomisen digitv on hd-versio ja itseäni ei harmita yhtään mensisikö yle konkaan vai ei toivottavasti valtio ei sitten sitä palasta. Toisaalta täytyyhän 1 yleishyödyllinenkanava olla. JA menihän se analoginenkin vajaassa vuodessa vanhaksi miksei digi sitten...nojoo antaa olla.
Vajaassa vuodessa!? Jotkut väittää Yleisradion aloittaneen televisiolähetykset vuonna 1958 Suomessa ja ne oli silloin analogisia, kuten ne oli vuoteen 2007 kun ne (analogiset) sitten lopetettiin.
Jos tämä on sitten sinun käsitys vajaasta vuodesta, niin mikäs siinä.


...ja minua kyllä harmittaisi jos Yle konkkaan menisi ja varmasti montaa muutakin.

#1528.5.2008 19:22

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Sitten "pattiinottamisella" kalliinpoksin ostamisella. Ajattelin sitä näin: ostit 499€ boxin ja 3 kk päästä se on ns vanhaa tavaraa jos hd-lähetykset alkaisivat ja boxi ei pystyisi vastaan ottamaan lähetystä, minua ainakin se sieppaisi.
Olikohan vähän turhan liioiteltu esimerkki?

http://koti.mbnet.fi/harri89/Digitaalinen-valokuvaus/
Topfield TF5100PVRc HDMI 250GB (FW 3.16)/PlasmaEPG 1.40/Welho/Viasat kulta
Finnsat FTV32CTS/Musta/Alakaiutin
Asus M2N-E, Amd Athlon 64 X2 3800+ (2,0GHz), DDR2 2GB 667MHz, Pny Geforce 7600GT 256MB PCI-E, 320GB Seagate Barracuda SATAII, Logitech X-210, Motorola SB-5101
iPod Nano 8GB Black 3rd generation + Agent18 kuori
Sony Ericsson S700i
Canon Digital Ixus 850 IS | Ixus 75

#1628.5.2008 20:09

"Vajaassa vuodessa!? Jotkut väittää Yleisradion aloittaneen televisiolähetykset vuonna 1958 Suomessa ja ne oli silloin analogisia, kuten ne oli vuoteen 2007 kun ne (analogiset) sitten lopetettiin."

Niin Tarkoitin että alas-ajo tapahtui vuodessa...

#1728.5.2008 20:23

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:

Niin Tarkoitin että alas-ajo tapahtui vuodessa...
Älä nyt paskapuhetta puhu. Virallisesti lähetykset alkoivat maanlaajuisesti 2001 ja 2004 tehtiin periaatepäätös lopettaa lähetykset 2007. Missä tässä esiintyy alle vuosi alasajoa?

#1828.5.2008 21:10

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:

Niin Tarkoitin että alas-ajo tapahtui vuodessa...
Älä nyt paskapuhetta puhu. Virallisesti lähetykset alkoivat maanlaajuisesti 2001 ja 2004 tehtiin periaatepäätös lopettaa lähetykset 2007. Missä tässä esiintyy alle vuosi alasajoa?
Siitä kun lopullinen päätös tehtiin (nuija pöytään), jotta analogi kaputt..

#1928.5.2008 21:15

Saisnyt saatana äkkii vaihtaa toi lindeenin johokin osaavampaan kun vuonna 2010 tulee taajuuskaistat taas vapaaseen hakuun. Jotenkin vaan tuntuu että digitalla jatketaan, kun eihän sitä nyt hellanlettas voi vaatia porukkaa ostamaan hd bokseja, kun ne boksit maksavatkin niin monta kymppiä.

#2028.5.2008 21:23

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:

Siitä kun lopullinen päätös tehtiin (nuija pöytään), jotta analogi kaputt..
Lopullinen päätös tehtiin silloin 2004, koska siinä periaatepätöksessä pysyttiin. Kaikille oli tiedossa jos siinä vaiheesa mitä tule etapahtumaan aikasintaan vuonna 2007. Olisihan se tietysti voinut venyä, mutta ainakin se kesti yli 6kk.

#2128.5.2008 21:26

Mihinkäs ne vhf-taajuudet unohtu?

#226.6.2008 17:48

Kommentoi uutista

Jos sinulla ei vielä ole AfterDawn.com-käyttäjätunnusta, voit syöttää alle uuden käyttäjänimen ja sähköpostiosoitteesi. Osoitteeseesi lähetetään erikseen aktivointilinkki.

Mikäli sinulla on jo käyttäjätunnus AfterDawn.com-sivustoille, kirjaudu sisään viereiseltä välilehdeltä.


Kirjaudu sisään käyttämällä AfterDawn.com-käyttäjätunnusta tai sähköpostiosoitettasi.

Lihavointi Kursiivi Punainen väri Lainaus Koodi Lisää kuva Lisää linkki




Sisältösyötteet

Uusimmat ohjelmat RSS-syötteenä
Lisää Googlen kotisivullesi
Lisää My Yahoo! -palveluun
Lisää MyMSN -palveluun
Lisää Netvibes -palveluun

Uutisarkisto