*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Kiinnostaisivatko vakoiluaurinkolasit?

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 25.5.2008 02:25 Kommentteja (18)

Kiinnostaisivatko vakoiluaurinkolasit? Näitä on varmasti jokainen nähnyt ainakin elokuvissa, mutta onko tullut ikinä mieleen, että niitä voisi ostaa kaupastakin? Kyseessä ovat nimittäin TechShoutin uutisoimat, vakoilukäyttöön tarkoitetut aurinkolasit.
Suhteellisen tyylikkäisiin ja pienikokoisiin aurinkolaseihin on saatu mahdutettua kaksi videokameraa ja langaton lähetin. Tarkkuudeltaan kameroilta saatava videokuva on 320 x 240 pikseliä.

Langattoman 2,4 gigahertsin taajuudella toimivan lähettimen ansiosta videokuvaa on mahdollista seurata 15 metrin säteellä mukana tulevan, digikameraa muistuttavan laitteen näytöltä.

Mikäli vastaanottimen 128 megatavun sisäinen muisti ei riitä, tukee laite tallennusta myös muistikortille. Laseista löytyvän mikrofonin kerrotaan taltioivan ääntä noin neljän metrin säteeltä.

Paketin mukana seuraavat myös aurinkokennolaturi, AV-kaapeli ja säilytyspussi vastaanottimelle. Hintaa vakoilupaketilla yhdysvaltalaisissa verkkokaupoissa kerrotaan olevan noin 400 dollaria (255 euroa).

Vaikka kyseessä on mielenkiintoinen laite, kannattaa kuitenkin muistaa, että salakatselu ja -kuuntelu väärässä paikassa saattaa tietää Suomen rikoslain 24. luvun mukaan jopa vuoden vankilareissua.

Edellinen Seuraava  

18 kommenttia

125.5.2008 9:28

Suomessahan raiskaajat juoksee ehdonalaisessa ja salakuuntelijat istuvat vankilassa...

225.5.2008 12:51

Ihan hienot lasit mutta kuka noita oikeasti tarvii? wannabe vakoojat?

325.5.2008 13:44
Grazzzz
Inactive

Yksityisyys, onko sitä enää ?
Mistähän mä luin jonkun maan lentokentän valvontakameroista,
jotka tunnistaa vaatteiden läpi juttuja ? Oiskohan ollut vielä
Suomessa ehdotettu ?

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti yaht:
Ihan hienot lasit mutta kuka noita oikeasti tarvii?
Niimpä.

Lainaus:
salakatselu ja -kuuntelu väärässä paikassa saattaa tietää Suomen rikoslain 24. luvun mukaan jopa vuoden vankilareissua.
Mikähän paikka on väärä paikka ? Ketä saa kuunnella ja ketä ei ?

425.5.2008 13:58

Kaikki pervot joukolla nudistirannalle...

525.5.2008 14:29

Lainaus:
Mikähän paikka on väärä paikka ? Ketä saa kuunnella ja ketä ei ?
5 § (9.6.2000/531)
Salakuuntelu

Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella kuuntelee tai tallentaa

1) keskustelua, puhetta tai yksityiselämästä aiheutuvaa muuta ääntä, jota ei ole tarkoitettu hänen tietoonsa ja joka tapahtuu tai syntyy kotirauhan suojaamassa paikassa, taikka

2) muualla kuin kotirauhan suojaamassa paikassa salaa puhetta, jota ei ole tarkoitettu hänen eikä muunkaan ulkopuolisen tietoon, sellaisissa olosuhteissa, joissa puhujalla ei ole syytä olettaa ulkopuolisen kuulevan hänen puhettaan,

on tuomittava salakuuntelusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava.



6 § (9.6.2000/531)
Salakatselu

Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella katselee tai kuvaa

1) kotirauhan suojaamassa paikassa taikka käymälässä, pukeutumistilassa tai muussa vastaavassa paikassa oleskelevaa henkilöä taikka

2) yleisöltä suljetussa 3 §:ssä tarkoitetussa rakennuksessa, huoneistossa tai aidatulla piha-alueella oleskelevaa henkilöä tämän yksityisyyttä loukaten,

on tuomittava salakatselusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava.


Lähde: FINLEX

625.5.2008 15:05
Grazzzz
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti JasonSco:
Kaikki pervot joukolla nudistirannalle...
Tuon kyllä kaikki osaa ilman mitään tallentavia aurinkolasejakin.

Tosin nuo lasit on hiukan kätevämpi ja huomaamattomampi
vaihtoehto. Eipä ainakaan mummot tuu hutkimaan
kun kuvataan videokameralla nudistibeachillä. :D

Lainaus:
Hintaa vakoilupaketilla yhdysvaltalaisissa verkkokaupoissa kerrotaan olevan noin 400 dollaria (255 euroa).
Kukapa olisi arvannut että yhdysvalloista tämäkin on tainnut lähteä ?

725.5.2008 15:29

Lainaus:
Yksityisyys, onko sitä enää ?
Mistähän mä luin jonkun maan lentokentän valvontakameroista,
jotka tunnistaa vaatteiden läpi juttuja ?

ainakin sonyn digikamera kuvaa vaatteiden läpi: http://sektori.com/uutiset/122/sonylta ; )

825.5.2008 16:32

Onkohan tuossa mahdollisuutta tallentaa sitä videota?

925.5.2008 17:25

Lainaus:
salakatselu ja -kuuntelu väärässä paikassa saattaa tietää Suomen rikoslain 24. luvun mukaan jopa vuoden vankilareissua.
Mikähän paikka on väärä paikka ? Ketä saa kuunnella ja ketä ei ?

Luepas se rikoslain pykälä niin selviää...

1025.5.2008 18:00

Ja mitä tuhoa nuo saa aikaan uusissa ensi-illoissa :)On aika helppoa kuvata uutuuselokuvaa riskittömästi.Ja noita saa joskus vielä full-hd tasoisena kun kehitys menee eteenpäin.

1125.5.2008 18:13

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Supo:
Ja mitä tuhoa nuo saa aikaan uusissa ensi-illoissa :)On aika helppoa kuvata uutuuselokuvaa riskittömästi.Ja noita saa joskus vielä full-hd tasoisena kun kehitys menee eteenpäin.

Paitsi että se voi näyttää aika tyhmältä jos joku menee auringolasit päässä leffa teatteriin? eri juttu tietenki jos saman saa tavalliseina silmälaseina...

1225.5.2008 18:58

Lainaus:
Paitsi että se voi näyttää aika tyhmältä jos joku menee auringolasit päässä leffa teatteriin?

Valkonen keppi käteen niin kukaan ei epäile mitään >D

Aurinkolasi mallilla oikeasti tee mitään, mutta tavanlaseihin kun tuollaisen saa asennettua, niin voisi tuollaisin vaikka hankkiakin. Toiset kirjoittaa päiväkirjaa, toiset videoi.

1325.5.2008 20:41

Jos voisi tallentaa HD-tasoista kuvaa, niin menisi ostoon :)

1425.5.2008 20:48

Kuka siellä pimeässä näkee ,onko aurinkolasit vai ei :)

1525.5.2008 21:38

aika lyhyt tuo 15m etäisyys

1628.5.2008 17:24

Vai ei epäillä sokeiden hyppäämistä elokuvissa? Jotenkin siinä nyt ei loksahda kaikki kohdalleen. Mitäs varten se sinne sitten menisi? Uskon, etten ole ainoa ihmettelijä.

1719.2.2010 23:53

2 kameraa kummallakin puolella? Joku varmaan säätää 3D tuen tuohon.

1820.2.2010 1:20

Alle kahden sadan euron vastaavia myytiin Kiinassa jo vuosi sitten. Usemapiakin malleja. Ja kyllä, sillä voi tallettaa kuvaa ja ääntä, SD-kortille.

Jos lasit ovat liian epäilyttävät, ostakaa napinreikäkamera (takki päällä uimarannalla?) tai vaikka sytkäri, kynä, avaimenperä taikka purkkappaketti. Tai voihan kameran purkaa ja siirtää itse vaikka kaljatölkkiin, sehän ei täällä herätä missään ihmetystä.

Suomessahan saa ulkona kuvata melko vapaasti, esim. uimarannoilla, mutta kuvamateriaalia ei saa käyttää tavalla, joka voi loukata yksityisyyttä. Eli kuvia yläosattomista tytöistä ei saa vapaasti julkaista, ei ainakaan niin, että henkilö on tunnistettavissa. Ilman kuvattavan lupaa siis. En kyllä ole ihan varma missä raja kulkee. Omaan käyttöön rantakuvia saa kuitenkin ottaa ihan vapaasti.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
4 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....