*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Ruotsin suurimman P2P-tapauksen käsittely on saatu päätökseen

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 6.5.2008 16:09 Kommentteja (15)

Ruotsin suurimman P2P-tapauksen käsittely on saatu päätökseen Kerroimme tammikuussa kuinka Ruotsin suurin P2P-tapaus päätyi uudelleen oikeuden käsiteltäväksi ja nyt juttu on saatu lopulta käsitellyksi.
Syytettynä ollut 31-vuotiasta linköpingiläinen mies ei kuitenkaan välttämättä ilahdu tuomiosta, sillä oikeus määräsi hänelle 40 päiväsakkoa, josta miehen tuloilla maksettavaa tulee noin 10 000 kruunua eli noin 1 070 euroa. Tämän lisäksi miehen pitää maksaa vastapuolen oikeudenkäyntikuluja 44670 kruunun eli noin 4 800 euron edestä. Taloudellisten menetysten lisäksi miehelle langetettiin ehdollinen vankeusrangaistus, jonka pituudesta ei ole kuitenkaan selvyyttä.

Tuomarin mukaan pelkät sakot eivät ole riittävä rangaistus tällaisessa tapauksessa, jonka vuoksi oikeus langetti miehelle ehdollisen vankeusrangaistuksen. Miestä syytettiin aluksi yli 23 000 musiikkikappaleen ja 30 elokuvan luvattomasta jakelusta DirectConnect-ohjelman avulla, mutta lopulta syytteisiin kirjattiin vain 4 500 musiikkikappaleen ja 30 elokuvan luvaton jakaminen.

Syytettyä oikeudessa puolustanut asianajaja Morgan Gerdin sanoi, että oikeuden langettama tuomio on liian kova. Gerdin mukaan syyttäjä ei ole esittänyt kunnollisia todisteita miehen syyllisyydestä, joten syytetty olisi pitänyt todeta syyttömäksi.

Erityisesti tekijänoikeusjärjestöt olivat mielissään tuomiosta ja tekijänoikeuksia puolustavan Antipiratbyrånin asianajaja Sara Lindbäckin mukaan on itsestään selvää, että oikeus ottaa tekijänoikeuksien rikkomiset tosissaan.

Piratbyrånin edustajana toimiva Magnus Eriksson sanoi kuitenkin, ettei tuomiolla ole juuri merkitystä nykyisiin BitTorrent-ohjelmien käyttäjiin, koska tekijänoikeusjärjestöt eivät näe suoraan kaikkia niitä tiedostoja mitä ohjelmien käyttäjät jakavat toisin kuin DirectConnect-ohjelmien kanssa. Täten tuhansia tiedostoja koskevat oikeusjutut ovat jatkossa harvinaisempia ja rangaistukset täten todennäköisesti pienempiä. Erikssonin mukaan BitTorrent-ohjelmien käyttöä voi jatkaa tämän vuoksi tulevaisuudessakin rauhallisin mielin.

Oikeusjutun tuomiolla saattaa olla suuri merkitys tiedostonvaihtajien tulevaisuuden kannalta, sillä ehdollisen vankeustuomion myötä poliisit saattavat saada tulevaisuudessa luvan tehdä ratsioita epäiltyjen tiedostonvaihtajien koteihin todistusaineiston keräämistä varten.

Edellinen Seuraava  

15 kommenttia

16.5.2008 16:21
_Henkka_
Inactive

Bittorrent FTW?

No joops kyllä taidan tässä pysyä vielä :P

26.5.2008 16:46

Minulla on semmoinen käsitys, että tämä juttu jatkaa vielä matkaa Ruåttin ylempiin oikeusasteisiin..

36.5.2008 17:03

Tämä 31v. ja hänen puolustajansa harkitsevat viedäänkö asia seuraavaan asteeseen, mutta jo nyt oli tämä päätös hiukan hankala
sikäli, että nyt voi poliisi tehdä helpommin koti etsinnän ja pelkästään epäilyn varassa ja tavallaan mihin vain, ei ollenkaan hyvä juttu. Nähtäväksi jää miten tämä vaikuttaa PirateBayn asiaan.

46.5.2008 20:48

Nää on kyllä tavallaan ihan sairaita, kun miettii että mitä joku saa taposta, niin warettajille annetaan kovempia tuomioita... ai miten niin joku mättää?

56.5.2008 21:08

Anacron: Oisko laittaa jottain lähdettä milloin taposta on saanut sakkoa noin 1000 euroa ja päälle ehdollista?

Mielestäni korvaukset on kohtuulliset, meinaan jos kaveri ois ostanut noi 30 leffaa ja 4500 musiikkiikappaletta (23000 puhumattakaan) vaikka iTunesista niin ois maksanut enemmän kun kaikki kulut nyt kiinni jäätyään.

66.5.2008 21:30
zonezzz
Inactive

piratismi on RIKOS, paha saa aina palkan

76.5.2008 21:52

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Ahx1:
Anacron: Oisko laittaa jottain lähdettä milloin taposta on saanut sakkoa noin 1000 euroa ja päälle ehdollista?

Mielestäni korvaukset on kohtuulliset, meinaan jos kaveri ois ostanut noi 30 leffaa ja 4500 musiikkiikappaletta (23000 puhumattakaan) vaikka iTunesista niin ois maksanut enemmän kun kaikki kulut nyt kiinni jäätyään.
Tässä voi kyllä kuitenkin pohtia sitä, että onko yksi lataus suoraan pois myynnistä ja pitäisikö niitä alunperinkään pohtia niin. Tässä ei sellaista tuomiota annettukaan mutta on kuitenkin naurettava ajatus, että bittien jakamisesta ilman kaupallista voittoa voisi saada ehdollista. Eihän tuolla kaverilla nyt kovin suurta kokoelmaa ollut jos kaikki ladattu oli shared-kansiossa. Taitaa suuri osa tämän päivän nettinuorisosta olla kovan luokan rikollisia kun oikein vankilaan pitäisi laittaa. Tässä tulee mieleen joitain vanhoja keskusteluja siitä, että onko Ruotsi muka täysin hampaaton tiedostojenjakoa vastaan. Muistaakseni sanoinkin, että kyllä niitä tuomioita tulee kaikkialla.

edit. unohdin tämän perinteisemmän, että tuskin tämä vaikuttaa mitenkään siihen, että tiedostojenjaon suosio vain kasvaa tuolla Ruotsissa ja muuallakin maailmalla. Uudet palvelut sitä enemmän laskevat Itunesin tapaan.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 6.5.2008 @ 21:53

87.5.2008 8:28

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti zonezzz:
piratismi on RIKOS, paha saa aina palkan

Piratismi on rikos, tiedostojen jakaminen täysin harmitonta.
ITT - TO-mafian lobbarit.

97.5.2008 14:26

...

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.3.2009 @ 14:17

107.5.2008 14:41

WARETUSTA EI SUOSITELLA, TULEE KOVAT SAKOT ;O

MIELUMMIN OSTAA KAUPASTA LAILLISESTI .,

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.3.2009 @ 14:18

117.5.2008 17:05

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti catering:
HAHAHA MUN KAVERI ON WARETTANU JO KOHTA 19 VUOTTA JA EI SILLE OO MITÄÄN TULLU ! LADANNU VARMAA 50.000 MUSIIKKI KPL JA TUHANSIA VIDEOITA JA KLIPPEJÄ JA MUSIIKKIVIDEOITA JA MITÄ TAHANSA LAIDASTA LAITAAN POLTTANU CD:LLE / DVD JA MYYNY KAVEREILLE JNE ...


ETTÄ SEMMOSTA, TÄLLÄSTÄ TÄNÄÄN, JUU NO AIKA KOVA TUOMIO TOLLE YHELLE 31 VUOTIAALLE :) EI VOI MTN :S ELÄMÄ ON , PASKA ZÄGÄ.!

Gaytering on kyllä kova jätkä... Vai että on kaveris warettanu 19 vuotta... Minkäslaiset nopeudet oli siinä Commodore64:n utorrentissa vuonna 1989? Melko kovat ilmeisesti.

128.5.2008 10:01

Lainaus:

Tässä voi kyllä kuitenkin pohtia sitä, että onko yksi lataus suoraan pois myynnistä ja pitäisikö niitä alunperinkään pohtia niin. Tässä ei sellaista tuomiota annettukaan mutta on kuitenkin naurettava ajatus, että bittien jakamisesta ilman kaupallista voittoa voisi saada ehdollista. Eihän tuolla kaverilla nyt kovin suurta kokoelmaa ollut jos kaikki ladattu oli shared-kansiossa. Taitaa suuri osa tämän päivän nettinuorisosta olla kovan luokan rikollisia kun oikein vankilaan pitäisi laittaa. Tässä tulee mieleen joitain vanhoja keskusteluja siitä, että onko Ruotsi muka täysin hampaaton tiedostojenjakoa vastaan. Muistaakseni sanoinkin, että kyllä niitä tuomioita tulee kaikkialla.

edit. unohdin tämän perinteisemmän, että tuskin tämä vaikuttaa mitenkään siihen, että tiedostojenjaon suosio vain kasvaa tuolla Ruotsissa ja muuallakin maailmalla. Uudet palvelut sitä enemmän laskevat Itunesin tapaan.
Niin ja TPB menettely ei ollut laitonta Ruotsissa?

Olisiko fiksumpaa olla vain hiljaa, eikä piipittää?

1310.5.2008 13:58

Lainaus:
Gaytering on kyllä kova jätkä... Vai että on kaveris warettanu 19 vuotta... Minkäslaiset nopeudet oli siinä Commodore64:n utorrentissa vuonna 1989? Melko kovat ilmeisesti.
Ja mitenköhän warettaminen vaatisi mitään bittorrentiin liittyvää? Ainakin itse muistan vielä kun kotona ei ollut sitä InterWebzzzziä mutta modeemi oli ja iso lista purkkien puhelinnumeroita... siinä sitten vinguteltiin warea BBS:istä. Sopiiko olettaa että olit sitten vielä kapaloissa yli 90-luvun puolivälin jos et BBS systeemeihin ole törmännyt vai eikö se ole warettamista jos se ei ole interwebzzin kautta, ha? :D

1414.5.2008 8:56

Lainaus:
Lainaus:
Gaytering on kyllä kova jätkä... Vai että on kaveris warettanu 19 vuotta... Minkäslaiset nopeudet oli siinä Commodore64:n utorrentissa vuonna 1989? Melko kovat ilmeisesti.
Ja mitenköhän warettaminen vaatisi mitään bittorrentiin liittyvää? Ainakin itse muistan vielä kun kotona ei ollut sitä InterWebzzzziä mutta modeemi oli ja iso lista purkkien puhelinnumeroita... siinä sitten vinguteltiin warea BBS:istä. Sopiiko olettaa että olit sitten vielä kapaloissa yli 90-luvun puolivälin jos et BBS systeemeihin ole törmännyt vai eikö se ole warettamista jos se ei ole interwebzzin kautta, ha? :D
Unohtamatta kakspesäsillä kasettinauhureilla turbo-kasettien kopiointia...

1512.6.2008 21:38

no kyllä kuule on p2p ohjelmia ollut jo iät ja ajat en tiedä mutta näin homma on. Aika moni on warettanu jo senverran helposti ... ja aina löytyy sivustoja mistä ladata laittomasti !

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.3.2009 @ 14:19

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Samsung Galaxy S8 ja LG G6 tulivat myyntiin Suomessa Samsung Galaxy S8 ja LG G6 tulivat myyntiin Suomessa (28.4.2017 17:42)
Odotetut Android-älypuhelimet saapuivat tänään myymälöihin. Helmikuussa MWC-messuilla esitelty LG G6 tuodaan myyntiin yhteistyössä Gigantin kanssa, minkä lisäksi puhelimen voi löytää operaattorien ....
Bitcoinin arvo nousi kaikkien aikojen ennätyslukemiin Bitcoinin arvo nousi kaikkien aikojen ennätyslukemiin (28.4.2017 17:11)
Bitcoinin arvo kävi eilen uusissa ennätyslukemissa. Kirjoitushetkellä Bitcoinin arvo on noin 1300 dollaria eli noin 1200 euroa. Eilen yhden Bitcoinin arvo oli korkeimmillaan noin 1340 dollaria. ....
iPhone-sovellusten hinnat nousevat – 0,99 euron sovellukset jäävät historiaan iPhone-sovellusten hinnat nousevat – 0,99 euron sovellukset jäävät historiaan (28.4.2017 14:04)
Apple on päättänyt korottaa App Storessa myytävien mobiilisovellusten hintaa. Alhaisin hintaluokka nousee 0,99 eurosta 1,09 euroon. Vastaava hintakorotus tehdään myös Meksikossa ja Tanskassa. ....
2 kommenttia
Apple Music uudistuu jälleen – Tänä vuonna siitä tulee videopalvelu Apple Music uudistuu jälleen – Tänä vuonna siitä tulee videopalvelu (28.4.2017 12:34)
Apple Music -suoratoistopalvelu uudistuu jälleen tänä vuonna kun Applen iOS-mobiilikäyttöjärjestelmästä esitellään uusi versio. Asia tuli ilmi Bloombergin tekemästä henkilökuva-artikkelista, ....
Vaasa pääsi jatkoon – Jättimäinen akkutehdashanke etenee Vaasa pääsi jatkoon – Jättimäinen akkutehdashanke etenee (28.4.2017 10:15)
Pohjolaan jättimäisen akkutehtaan rakentamista suunnitteleva Northvolt-kasvuyritys on keventänyt tehtaan potentiaalisten sijoituspaikkojen listaa. Jatkoon pääsi yhteensä 10 paikkakuntaa, joista ....
2 kommenttia

Uutisarkisto