*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Levyteollisuus: palveluntarjoaja vastuussa laittomasta P2P-jakamisesta

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 25.4.2008 10:46 Kommentteja (16)

Levyteollisuus: palveluntarjoaja vastuussa laittomasta P2P-jakamisesta Suuret levy-yhtiöt yrittävät Irlannissa saada oikeusteitse Internet-palveluntarjoajan vastuuseen yhtiön asiakkaiden P2P-verkoissa harjoittamista laittomuuksista. Levy-yhtiöiden mukaan palveluntarjoajat eivät ole tarttuneet riittäviin vastatoimiin piratismin poiskitkemiseksi, vaikka toimivia ratkaisuja olisi tarjolla.
Eircomia vaativat tilille kaikki neljä suurta levy-yhtiötä, eli EMI, Sony BMG, Universal Music sekä Warner. Levy-yhtiöt tuohtuivat, kun maan suurin palveluntarjoaja Eircom ei suostunut ottamaan käyttöön ei-toivottua vertaisverkkoliikennettä suodattavaa teknologiaa. Tarvittavaa teknologiaa tarjoaa mm. yhdysvaltalainen Audible Magic. Koska Eircom ei suostu musiikkijättien vaatimuksiin, päättivät yhtiöt viime maaliskuussa hakea ratkaisua oikeusteitse.

Levy-yhtiöiden mukaan Eircomin verkoissa liikkuu huomattavia määriä laitonta musiikkia, jonka poiskarsimiseksi palveluntarjoajankin olisi tehtävä osansa. Vastaavia yrityksiä saada palveluntarjoajat vastuuseen piratismista yksittäisten lataajien sijaan on viime aikoina nähty useamminkin, Irlannissa asiasta kiistellään kuitenkin ensimmäistä kertaa.

Musiikkijätit ovat sitä mieltä, että Eircom on hyvin tietoinen sen verkoissa liikkuvasta laittomasta musiikista. Niiden mielestä Eircom syylliistyy tekijänoikeudella suojatun materiaalin tarjoamiseen ilman oikeuden omistajien lupaa.

Eircom itse näkee asiat täysin eri valossa. Palveluntarjoaja totesi jo viime lokakuussa, ettei Audiblen suodatustekniikka sovellu käytettäväksi sen verkoissa liikennettä häiritsemättä. Lisäksi yhtiö totesi, ettei mikään laki velvoita valvomaan verkossa liikkuvaa liikennettä.

Nyt yhtiö on käynyt läpi levy-yhtiöiden haasteessa esittämät kohdat ja todistusaineistot, jotka nekin Eircom toteaa ponnettomiksi. Yhtiön edustaja toteaa, etteivät levy-yhtiöt ole onnistuneet keräämään mitään todistusaineistoa, joka osoittaisi palveluntarjoajan laiminlyönnit.

Musiikkiteollisuuden maailmanlaajuiset ongelmat ovat vaikuttaneet alan toimintaan myös Irlannissa, jossa levymyynti on romahtanut 2000-luvulla 30 prosentilla. Kun myynnin arvo oli vielä vuonan 2001 146 miljoonaa euroa, oli myynnin arvo viime vuonna enää 102 miljoonaa. Suurin osa ongelmista selittyy piratismilla, toteaa Irlannissa levyteollisuutta edustavan järjestön IRMA:n nokkamies Willie Kavanagh.

Tähän asti levy-yhtiöt ovat pyrkineet kitkemään piratismia lähinnä syytämällä rahaa enimmäkseen turhiin oikeudenkäynteihin yksityishenkilöitä vastaan. Myös yhtiöt itse ovat huomanneet oikeustoimet tehottomiksi, ja siksi huomio kiinnitetäänkin nyt palveluntarjoajiin, jotka halutaan valjastaa valvomaan asiakkaidensa verkkokäyttäytymistä. Asia on herättänyt keskustelua sekä puolesta että vastaan. Esimerkiksi Ranskassa suunnitellaan jopa lakia, joka velvoittaisi palveluntarjoajat valvojiksi. EU-komissio kuitenkin neuvoisi maita pidättäytymään tällaisten lakien säätämisestä.

Irlannissa kiistan osapuolet ovat valmiita selvittelemään asian todellista tilaa oikeudessa. Ensimmäinen oikeuskäsittely järjestetään todennäköisesti joko lähiviikkoina tai heinäkuussa.

Edellinen Seuraava  

16 kommenttia

125.4.2008 11:01

Kylläpä nuo hommat alkaa mennä hassuksi! Keinolla millä hyvänsä, lataajat lakoon vaikka henki menisi!

Lainaus:
Niiden mielestä Eircom syylliistyy tekijänoikeudella suojatun materiaalin tarjoamiseen ilman oikeuden omistajien lupaa.
Varsinkin tämä jo on aika naurettavaa! =)

225.4.2008 11:14

Voi voi...Jos tälläinen menee lävitse, että operaattorin pitää valvoa p2p-liikennettä. Niin eikö olisi puheluitakin hyvä alkaa seuraamaan. Saataisiin selville tappouhkaukset ja muutakin rikollisuutta. Puheluseurannathan voitaisiin aloittaa esim warnerin pomoista, mitähän siihen tuumaisivat...

325.4.2008 11:27

Nih,

minusta myös tienpitäjä eli Suomessa Tiehallinto pitäisi saada vastuuseen kaahareista ja rattijuopoista. Sen ylläpitämä liikenneverkkohan mahdollistaa rikollisen toiminnan.

Riihimäelläkin voisi tuomita huoltamonpitäjän, koska järjesti parkkitilat rosvoille, että nämä voivat ammuskella toisiaan.

425.4.2008 11:32

Niin, ja lisää vettä myllyyn....
Pankkeja siitä vastuuseen että pitää ihmistenrahoja jolloin tulee ryöstöjä..kapakat vastuuseen siitä että tulee mukilointeja jne...eli lista olisi loputon.

Lyvy-yhtiöt järkikäteen...ainiin nyt puhutaan to/levy-yhtiöistä joten se järkikäteen ei oikein onnistu...kun sitä EI OLE.

525.4.2008 14:32

Tästä lähtien postissa täytyy jokainen kirje ja paketti läpivalaista ja tarvittaessa aukoa, ettei serialit ja piraattipelit leviä ympäri maata.

625.4.2008 14:54

Lainaus:
...vaikka toimivia ratkaisuja olisi tarjolla
Liikenteen salaus käyttöön niin ei toimikkaan enää.

725.4.2008 16:03

[sarkasmi]
Hyvä, että mediafirmat ovat löytäneet huomanneet sentään oman toiminnan täydellisyyden! Mitään parannettavaa ei ole!
[/sarkasmi]

Näitä ongelmien läheteitä löytyy aina lisää: milloin asiakas on epäilyttävä, milloin vastuuta halutaan palveluntarjoajilta.. jos palveluntarjoajat ei taivu sitten syytetään yleistä ilmapiiriä liiketoiminnalle vihamieliseksi!

Se on hyvä syyttää muita ja ohjata huomiota omista asioista pois, kun omaa toimintaa ei kestä tarkastella edes itse!

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.4.2008 @ 16:29

825.4.2008 16:46

Levy-yhtiö pomoilla tulot ovat ihan älyttömät, mikään ei riitä. Rahaa on niin paljon että sitä voidaan tuhlata kaiken mailman oikeudenkäynteihin sun muihin. Itse en ole ostanut elämäni aikana yhtään musiikki levyä, enkä todellakaan tule jatkossakaan ostamaan. Ostamalla levyjä tuette vain anti-piratismia, koska niin pieni osuus menee itse artistille.

925.4.2008 16:47
pseDe
Inactive

Total BS

1025.4.2008 19:01

Tuon mentyä läpi, voidaankin haastaa Microsoft oikeuteen. Uskon että suurin osa P2P ohjelmista pyörii windows:lla =) ja tietysti levy-yhtiöt, koska valmistavat tuotteita mitä sitten kopsataan ja levitetään ja näin mahdollistetaan levypiratismi :D

1125.4.2008 19:39

Luulevatko EMI, Sony BMG, Universal Music ja Warner omistavansa Internetin?

rmCowboyn pointti on hyvä. Monet eivät halua ostaa piraattilevyjä, koska niillä uskotaan rahoitettavan Venäjän mafiaa tms. Pitäisiköhän tämä ajattelutapa nyt laajentaa koskemaan myös ns. laillisia levyjä.

1225.4.2008 21:17

Eikö se kaverille kopioiminen olekkaan syy?

1326.4.2008 10:37

Laiskat kun laittavat palvelun tarjoajat vastuuseen, mutta toisaalta olisihan se vaikeaa etsiä erikseen yksi kerrallaa jokainen warettaja.

1426.4.2008 10:57

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti questo:
Laiskat kun laittavat palvelun tarjoajat vastuuseen, mutta toisaalta olisihan se vaikeaa etsiä erikseen yksi kerrallaa jokainen warettaja.
Iän ikuinen fraasi:

Mutta eihän se operaattorin vika ole jos waretetaan, kuten ei autotehtaankaan jos ajat juovuksissa...tai ylinopeutta !.

1527.4.2008 16:14

poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.11.2009 @ 21:56

1628.4.2008 10:20

Venäjän mafia vs TO-mafia kumpi onkaan röyhkeämpi?

viikate heilahtaa jos tuo sallitaan...

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset (9.12.2016 16:51)
Uutisvahtipalvelu HIGH.FI:hin on tänään lisätty uusi sisältökategoria. Vaikka päivitys on periaatteessa pieni, saattaa siitä olla keskimääräistä enemmän iloa palvelun käyttäjille. Palvelun ....
Näin estät henkilöitä WhatsAppissa Näin estät henkilöitä WhatsAppissa (9.12.2016 14:01)
Mikäli et halua enää vastaanottaa puheluita tai tekstiviestejä WhatsApp-kontaktiltasi, voit estää yhteystiedon erittäin helposti. Kun asetat henkilölle eston WhatsAppissa, hän ei enää näe viimeksi ....
Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa (9.12.2016 11:58)
Jos WhatsAppissa estämältäsi henkilöltä alkaa tulla häirikköpuheluita ja -tekstiviestejä tai olet joutunut esimerkiksi aggressiivisen telemarkkinoinnin maalitauluksi, voi omaa arkea helpottaa ....
Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle (9.12.2016 10:08)
Suomalaisen Fingersoftin kehittämä Hill Climb Racing 2 -mobiilipeli on julkaistu iPhonelle ja iPadille. Peli julkaistiin Andridille jo viime viikolla. Androidilla Hill Climb Racing 2 on menestynyt ....
Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen (9.12.2016 09:37)
Kun markkinoille pääsee mahdollisesti vaarallisia laitteita, pyritään kaikki myydyt tuotteet tietysti kutsumaan takaisin. Entä jos kaikkia myytyjä laitteita ei saadakaan kerättyä takaisin, vaan ....
3 kommenttia

Uutisarkisto