*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Vuzen mittaukset paljastivat torrent-liikennettä häiritsevät operaattorit

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 22.4.2008 15:31 Kommentteja (22)

Vuzen mittaukset paljastivat torrent-liikennettä häiritsevät operaattorit Noin kuukausi sitten Azureus-ohjelman kehityksestä vastaava Vuze pyysi apua Azureuksen käyttäjiltä, jotta yritys voisi selvittää mitkä internet-operaattorit häiritsevät tahallaan torrent-liikennettä. Auttamista varten Azureuksen käyttäjien piti asentaa ohjelmaan laajennus, joka tarkkaili liikennettä etsien mahdollista internet-operaattoreiden harrastamaa vilunkipeliä.
Nyt Vuze on koostanut alustavista tiedoista raportin, jonka mukaan todella monet internet-operaattorit häiritsevät tarkoituksella torrent-liikennettä. Listan ykkössijalta löytyi vähemmän yllättäen Yhdysvalloissa toimiva Comcast, joka jäi viime syksynä kiinni torrent-liikenteen häirinnästä, kun uutistoimisto Associated Press tarkisti kuluttajilta tulleiden valitusten oikeellisuuden.

Comcastin kohdalla lähes joka neljännes (23,72 %) TCP-yhteys katkeaa torrent-liikenteen kohdalla. Comcast on kuitenkin luvannut parantaa tilannetta tulevaisuudessa ja viime viikolla yhtiö kertoikin luovansa yhdessä Pando Networksin kanssa säännöt, joiden avulla internet-operaattoreiden ja kuluttajien välisiä pelisääntöjä saadaan selkeytettyä P2P-liikenteen osalta.

Comcastin jälkeen seuraavana listalla oli Kanadassa toimiva Cogeco, jonka toimet liikenteen rajoittamisessa ovat myös keränneet valituksia kuluttajilta. Yhdysvaltalaisista operaattoreista 10 pahimman häiritsijän listoille pääsivät myös Cablevision, BellSouth ja AOL. Vähiten liikennettä häiritään mittausten mukaan Euroopassa ja torrent-liikennettä tutkittaessa parhaaksi operaattoriksi osoittautui Ranskassa toimiva Telecom Italia France, jonka kohdalla vain 2,53% torrent-liikenteen käyttämistä TCP-yhteyksistä katkesi.

Vuze keräsi tilastoja varten tietoja yli 8 000 Azureus-ohjelman käyttäjältä, jotka tarkkailivat torrent-liikennettä yhteensä yli miljoonan tunnin edestä. Vuzen tulokset eivät kuitenkaan kerro tarkasti operaattoreiden harrastamaa häirintää, sillä internet-liikenteessä esiintyy aina pieniä ongelmia, joita on lähes mahdoton erottaa tarkoituksella tehdyistä häiriöistä, mutta operaattoreiden väliset suuret erot osoittavat selvästi, että tietyt operaattorit häiritsevät torrent-liikennettä.

Vuze aikoo jatkaa tietojen keräämistä ja tarkempia tuloksia nähtäneen toivottavasti tulevaisuudessa.

Edellinen Seuraava  

22 kommenttia

122.4.2008 17:10

Olisi hyvä myös tehdä vastaavia mittauksia suomessa, jotta saatais selville ns. "hyvät" operaattorit:D

222.4.2008 18:02

Sijalla 57 Elisa Oyj, 31 käyttäjää, 2943 tuntia ja 10.89% häirintää/yhteyden katkomista.

Tollanen tieto löyty ku lukasin läpi ton vuzen listan. Ei mene suomessakaan enää niin hyvin ku on kuviteltu. Kyllä to mafia määrää tääläkin kaikille mitä tehdä.

Nyt kaikki elisan asiakkaat vaihtakaa operaattoria välittömästi nii ymmärtävät että tollanen peli ei vetele täälä.

322.4.2008 18:27

Häirintä on taas suhteellinen käsite. Tottakai se p2p-liikennen "häiriintyy" kun se ei mene reitittimestä "First in - First out" mutta yhtä hyvin voidaan puhua liikenteen priorisoinnista. Idehan on se, että korkeamman tason liikenne pistetään reittimestä ensiksi läpi, vähemmän tärkeämpi saa odottaa.

Minulla ei ole hankaluuksia hyväksyä sitä, että p2p ei ole se tärkein (vaikka jotkut niin haluavat asian nähdä), vaan itse odotan että perusliikenne, kuten sähköposti/web/ftp/telnet (ssh) toimisi hyvin.

Minua hieman kummastuttaa se, että ihmiset odottavat jotain leffan valumista 10 tuntia, niin ei olla valmiita odottamaan sitä sitten 10 minuuttia pidempään? "Mulle heti kaikki nyt ja eikä sekunti sitten"?

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.4.2008 @ 18:29

422.4.2008 18:35

Eipä se hetkittäinen hidastaminen mitään haittaisikaan, mutta kun esim. mulla katkasevat netin. Täytyy bootata motukka et lähtee taas toimimaan.

522.4.2008 18:35

En minä ainakaan yhteyttä tilatessani valinnu yhteyttä jossa palveluntarjoaja päättää mihin sitä käytetään ja millä nopeudella. Vaan ostin heiltä 24mb/3mb yhteyden(todellisuudessa 12/2) jota minä käytän juuri siihen mihin huvittaa ja täydellä nopeudella.

622.4.2008 19:55

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Gluster:
Eipä se hetkittäinen hidastaminen mitään haittaisikaan, mutta kun esim. mulla katkasevat netin. Täytyy bootata motukka et lähtee taas toimimaan.

No tuo ei liity millään tavalla palveluntarjoajaan :D

722.4.2008 20:18

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Gluster:
Eipä se hetkittäinen hidastaminen mitään haittaisikaan, mutta kun esim. mulla katkasevat netin. Täytyy bootata motukka et lähtee taas toimimaan.

No tuo ei liity millään tavalla palveluntarjoajaan :D
Eikö? Kyllä minä pitäisin operaattoria lähtökohtaisesti vastuullisena netin katkeilusta. Netin katkeilu torrent-latausten yhteydessä ei välttämättä liity torrent-liikenteeseen. Toki sekin on mahdollista, että nimenomaan torrent-liikennettä häiritään. Itse olen nuo katkeilu ongelmat yhdistänyt isoihin tiedostojen latausteen ylipäätään. Samaa tapahtuu myös HTTP:n ja FTP:n yli, että modeemi hukkaa yhteyden.

822.4.2008 20:28

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Gluster:
Eipä se hetkittäinen hidastaminen mitään haittaisikaan, mutta kun esim. mulla katkasevat netin. Täytyy bootata motukka et lähtee taas toimimaan.

No tuo ei liity millään tavalla palveluntarjoajaan :D
Eikö? Kyllä minä pitäisin operaattoria lähtökohtaisesti vastuullisena netin katkeilusta. Netin katkeilu torrent-latausten yhteydessä ei välttämättä liity torrent-liikenteeseen. Toki sekin on mahdollista, että nimenomaan torrent-liikennettä häiritään. Itse olen nuo katkeilu ongelmat yhdistänyt isoihin tiedostojen latausteen ylipäätään. Samaa tapahtuu myös HTTP:n ja FTP:n yli, että modeemi hukkaa yhteyden.
Lähes puolet ilmoitetuista vikatapauksista, joissa netti ei toimi tai toimii vain ajoittain johtuu käyttäjän laitteistosta tai talon kaapeloinnista jotka kumpikaan ei kuulu (lukuunottamatta vuokramodeemit) missään määrin operaattorin vastuulle.

922.4.2008 20:37

Lainaus:
Lähes puolet ilmoitetuista vikatapauksista, joissa netti ei toimi tai toimii vain ajoittain johtuu käyttäjän laitteistosta tai talon kaapeloinnista jotka kumpikaan ei kuulu (lukuunottamatta vuokramodeemit) missään määrin operaattorin vastuulle.
Kun käytetään operaattorin suosittelemaa tai peräti antamaa modeemia ja huolto on mitannut ja vakuuttanut talokaapeloinnin riittäväksi, niin kyllä se vastuu on 100 % operaattorin siinä vaiheessa ja todennäköisesti korjautuu vaihtamalla liittymää :-)

1022.4.2008 20:56

poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.11.2009 @ 21:56

1122.4.2008 22:33
ruut1ukko
Inactive

"Pitäisikö vesilaitoksen vahtia, mihin veteni laitan ja sähkölaitoksen, poltanko lamppua vai keitänkö pontikkaa?"Hitto tuo oli hyvä,nauroin ensin katki itseni,mutta oli kyllä hyvä vertaus!Elisa on kyllä hyvä jarruttamaan ja huono ymmärtämään miksi tilamastani 2mb liittymästä ei lirise kuin alle 1mb.Johtuu kuulema jostain mittausteknillisestä syystä?Kysyin että mahtaisko peruna kauppias kauaa myydä pottuja jos myisi kilon pusseissa jotka sisältääkin vain puolikiloa,hinta kilon mukaan.Ei voi kuulema verrata.

1223.4.2008 1:42

FTP saisi olla samalla prioriteetilla kuin P2P-data liikenne, kummatkaan eivät ole kovin viive riipuvaisia.

1323.4.2008 8:23
sekunda
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ALIS123:
Sijalla 57 Elisa Oyj, 31 käyttäjää, 2943 tuntia ja 10.89% häirintää/yhteyden katkomista.

Tollanen tieto löyty ku lukasin läpi ton vuzen listan. Ei mene suomessakaan enää niin hyvin ku on kuviteltu. Kyllä to mafia määrää tääläkin kaikille mitä tehdä.

Nyt kaikki elisan asiakkaat vaihtakaa operaattoria välittömästi nii ymmärtävät että tollanen peli ei vetele täälä.
Ootkos jonkun muun ISP:n lobbari ? DNA kenties tuosta teksistä ja DNA-myyjien yleisestä käyttäytymisestä päättelin...

Asiaan. Niinkuin tuossa uutisessakin sanotaan, että aina tuota katkeilua tapahtuu...
Itellä ei ole ellun kanssa ollut _mitään_ ongelmia, eikä kaveritkaan ole paljoa napissut.

1423.4.2008 8:57

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ALIS123:
Sijalla 57 Elisa Oyj, 31 käyttäjää, 2943 tuntia ja 10.89% häirintää/yhteyden katkomista.

Tollanen tieto löyty ku lukasin läpi ton vuzen listan. Ei mene suomessakaan enää niin hyvin ku on kuviteltu. Kyllä to mafia määrää tääläkin kaikille mitä tehdä.

Nyt kaikki elisan asiakkaat vaihtakaa operaattoria välittömästi nii ymmärtävät että tollanen peli ei vetele täälä.

Elisanhan on aina pätkinyt...itselläni oli vuoden sopimus 2/1 megasesta (vuosia sitten, osan liittymän hinnasta ku maksoi työnantaja) niin vähintään 2-3 kertaa viikossa oli linjat "poikki" sanottiin syyksi pitkämatka keskusjakomoon joka oli 25 m päässä talosta !. Nyt on tre puhelin (dna) ja kas kummaa tämän 4-vuoden aikana on katkoksia ollut tasan samanverran, tosin yksi kesti pitempään (ukkonen oli tuhonnut modeemin)kun asiaa ruvettiin tutkiin...no tuollaisset jarruttelemiset ovat pers....kauniisti sanottuna. Jos asiakas maksaa niin silloin ei pidä jarrutella vaan antaa mennä vaan koska asiakas on linjasta maksanut, se ei kuulu to-mafialle heheän eivät sitä ole maksaneet.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 23.4.2008 @ 09:02

1523.4.2008 9:13

Jo pelkästään se että liittymiä myydään yliampuvien kuvauksien kera; 1mb liittymä = 120kt/max ?? on kusetusta. Toisaalta jos joku haluaa olla niin yksinkertainen että maksaa kovaa taksaa pelkästä paskasta, fine by me.

1623.4.2008 9:52
sekunda
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti qkkeli:
Jo pelkästään se että liittymiä myydään yliampuvien kuvauksien kera; 1mb liittymä = 120kt/max ?? on kusetusta. Toisaalta jos joku haluaa olla niin yksinkertainen että maksaa kovaa taksaa pelkästä paskasta, fine by me.
1mb on 1024kb, tämä jaetaan 8kb:llä, saadaan 128kb, joka on teoreettinen maksiminopeus.

1024/8=128

Hiffaatko ?

Ei ole kusetusta

E: tai noh, olisihan se mukavampaa puhua 8/1 -kaistasta, 8192/1024 ;)
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 23.4.2008 @ 09:54

1723.4.2008 10:24

Pointtini olikin ettei kovin moni kuluttaja tiedä että tavu koostuu 8bitistä? Se miten asia esitetään maksavalle osapuolelle ratkaisee useimmiten kauppojen syntymisen. Ja kun aletaan puhumaan 8/1 ja sitä suuremmista kaistoista tulevat kuvioihin mukaan operaattorien mutinat keskuksien etäisyyksistä päätelaitteeseen, kuparien laadukkuuksista ym diipadaapaa. Lisäksi toimitusajat (6-8vko) ym jne.

1823.4.2008 10:34
sekunda
Inactive

Ja kovin moni kuluttaja ei myöskään muutenkaan sitten noissa tapauksissa ymmärrä eroa kb:n ja mb:n välillä.

Mitä taas noihin toimitusaikoihin tulee niin kaikillahan ne pyörii likimain samoina. Ja noi nopeuden ilmoituksetkin taitaa olla standardi kaikkialla maailmassa, jos en ihan väärässä ole.

Sitten jos taas kovemmista kaistoista puhutaan, niin ainakin mitä itse olen huomannut niin eivät takaa sitä maksiminopeutta vaan vähintään 8/1. Ja maininta taitaa olla etäisyyksistäkin.

Sori jos meikällä toi pointti meni ohi.

Pitäiskö stadia moittia (tai kenties vaihtaa "tarjoajaa") kun vuokrakämppää joutuu jonottamaan n. ½ vuotta ?

1923.4.2008 11:53

Lainaus:
Lainaus:
Lähes puolet ilmoitetuista vikatapauksista, joissa netti ei toimi tai toimii vain ajoittain johtuu käyttäjän laitteistosta tai talon kaapeloinnista jotka kumpikaan ei kuulu (lukuunottamatta vuokramodeemit) missään määrin operaattorin vastuulle.
Kun käytetään operaattorin suosittelemaa tai peräti antamaa modeemia ja huolto on mitannut ja vakuuttanut talokaapeloinnin riittäväksi, niin kyllä se vastuu on 100 % operaattorin siinä vaiheessa ja todennäköisesti korjautuu vaihtamalla liittymää :-)
ei muuten sattunut tulemaan mieleen että jospas vaikka modeemin prossu ei kestä kovaa kuormitusta jota p2p liikennöinti aiheuttaa. kannattaa kokeilla toisella modeemilla...

2024.4.2008 23:57

Lainaus:
ei muuten sattunut tulemaan mieleen että jospas vaikka modeemin prossu ei kestä kovaa kuormitusta jota p2p liikennöinti aiheuttaa. kannattaa kokeilla toisella modeemilla...
olen aivan samaa mieltä.
modeemeis on eroja

2125.4.2008 11:13

Onko muilla ongelmia dna:n kanssa oulussa? jos esim. dc päällä katkeaa yhteys 5min välein. Onko tämä dna:n tapa toimia vai johtuuko kenties jostain muusta?

2225.4.2008 15:18

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti anajussi:
Onko muilla ongelmia dna:n kanssa oulussa? jos esim. dc päällä katkeaa yhteys 5min välein. Onko tämä dna:n tapa toimia vai johtuuko kenties jostain muusta?

Huono modeemi?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Apple mullistaa elokuvamarkkinat? Iskee elokuvateattereiden apajille Apple mullistaa elokuvamarkkinat? Iskee elokuvateattereiden apajille (8.12.2016 08:58)
Elokuvien julkaisukaava voi mennä lähitulevaisuudessa kokonaan uusiksi, sillä Bloombergin saamien tietojen mukaan Apple neuvottelisi Hollywoodin suurimpien studioiden kanssa oikeuksista tuoda ....
PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
5 kommenttia

Uutisarkisto