*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Wii jälleen ylivoimainen Yhdysvalloissa

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 18.4.2008 09:31 Kommentteja (13)

Wii jälleen ylivoimainen Yhdysvalloissa Markkinatutkimusyhtiö NPD Group on traditioita luoden koonnut yhteen maaliskuun konsoli- ja pelimyynnit Yhdysvalloista. Konsolien myyntiluvut olivat tässäkin kuussa erittäin suotuisat Nintendolle, sillä Wii-konsolia myytiin maaliskuun aikana noin 721 000 kappaletta. Viime kuuhun nähden myynti kasvoi lähes 300 000 konsolin verran.
Toiselle sijalle nousi tällä kertaa Microsoft, joka on parin viimeisen kuukauden ajan ollut kolmannella sijalla, kun mitataan uusimman konsolisukupolven laitemyyntejä. Microsoftin mukaan 262 000 myytyä Xbox 360 -pelikonsolia on hyvä saavutus, mutta tilanne voisi olla hitusen parempi, jos Microsoftia jo pari kuukautta vaivanneet toimitusongelmat saataisiin korjattua. Xbox 360:n myynnit kasvoivat helmikuuhun verrattuna noin 30 000 konsolilla.

Sonyn Playstation 3 -konsoli joutui tällä kertaa tyytymään kolmanteen sijaan 257 000 myydyllä konsolilla. Laskua helmikuuhun nähden tuli noin 20 000 konsolia. Edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden myynti parani kuitenkin 98%, joten Sonylla tilanteeseen ollaan tyytyväisiä.

Käsikonsoleiden ykköstilan vei Nintendon DS, jota myytiin helmikuun aikana 698 000 kappaletta. Sonyn PSP:tä kaupattiin puolestaan 297 000 kappaletta. Myös Sonyn PlayStation 2 kävi vielä hyvin kaupaksi 216 000 kappaleen myynneillä.

Pelimyynneissä selvä ykkönen oli Wiille tarkoitettu Super Smash Bros. Brawl, jota myytiin maaliskuun aikana huimat 2,7 miljoonaa kappaletta. Xbox 360:n myydyin peli oli Tom Clancy's Rainbow Six Vegas 2, jota myytiin noin 752 000 kappaletta. PS3:n myydyin peli oli puolestaan Army of Two, jota myytiin noin 225 000 kappaletta. Xbox 360:lla samainen peli myi noin 606 000 kappaletta.

Huhtikuun listaykkönen pelimyyntien osalta lienee GTA IV -peli, jonka uskotaan myyvän yli 6 miljoonaa kopiota julkaisunsa yhteydessä. GTA IV:n julkaisu parantanee myös selvästi Xbox 360:n ja PlayStation 3 -konsoleiden myyntejä, joten Wiin johtoasema voi olla vaarassa huhtikuun listalla.


Edellinen Seuraava  

13 kommenttia

118.4.2008 9:44

Uutisessa ei ole otettu huomioon faktoja, esim bestbuy:lla on ollut koko ajan saatavilla xboxeja, eikä siellä ollut mitään pulaa laitteista.
www.bestbuy.com/site/olspage.jsp?id=abcat0701001&type=category
Myöskään wal-martista eivät konsolit ole loppuneet, vaan niitä on kyllä ollut tarjolla kaikille halukkaille.
www.walmart.com/catalog/product.do?product_id=7893550
Jutussa on nojauduttu puolueellisen lähteen antamaan tietoon. :(

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 18.4.2008 @ 09:46

218.4.2008 10:46

Ei tullut sitten mieleen että jotkut kauppaketjut on voinut hankkia suuren varastotäydennyksen ennen toimitusvaikeuksia? Tuskinpa microsoft paskaa jauhaisi sen suhteen? Ja jos on tai ei niin onko se keneltäkään ei-ostajalta pois?

318.4.2008 14:45

Ei yllätys sinänsä,aivan loistovekotin ':)

418.4.2008 15:35

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Dell44:
Ei tullut sitten mieleen että jotkut kauppaketjut on voinut hankkia suuren varastotäydennyksen ennen toimitusvaikeuksia? Tuskinpa microsoft paskaa jauhaisi sen suhteen? Ja jos on tai ei niin onko se keneltäkään ei-ostajalta pois?

Ei tuo minulta pois ole todellakaan, mutta miksiköhän Microsoft muka sontaa jauhaisi:
1. - Se on tehnyt sitä aina ennenkin.
2. - Tietenkin jos laite myy huonosti, siihen täytyy olla "kunnon" syy.

518.4.2008 15:57

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Maksavaan:
Uutisessa ei ole otettu huomioon faktoja, esim bestbuy:lla on ollut koko ajan saatavilla xboxeja, eikä siellä ollut mitään pulaa laitteista.
www.bestbuy.com/site/olspage.jsp?id=abcat0701001&type=category
Myöskään wal-martista eivät konsolit ole loppuneet, vaan niitä on kyllä ollut tarjolla kaikille halukkaille.
www.walmart.com/catalog/product.do?product_id=7893550
Jutussa on nojauduttu puolueellisen lähteen antamaan tietoon. :(
Ongelma onkin ollut näissä premium -malleissa. Halvempaa Arcadea on ollut kaupoissa koko ajan.

618.4.2008 17:54

Ei voi muuta kuin nauraa näitä PS3 vs X360 keskustelua seuratessa :D.

Wii kyllä näyttäisi jyräävän aikamoisella tarmolla, joka on todella hyvä juttu, koska näin myös mikkisofta ja sony alkavat kehittelemään jtn uutta ja innovatiivista, mutta uskoisin seuraavien laitteiden vain kopioivan nintendoa.

718.4.2008 18:16

Heh, mitä voi syntyä jos joku muu kuin Nintendo rupeaa kehittelemään Wiin jälkeen jotan innovatiivista...

819.4.2008 17:17
maihel
Inactive

mut ilmottakaa sitten kun wiille tulee ensimmäinen peli jota voi edes kutsua peliksi

919.4.2008 20:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti maihel:
mut ilmottakaa sitten kun wiille tulee ensimmäinen peli jota voi edes kutsua peliksi
Tässä muutamia esimerkkejä.
Metroid Prime 3 Corruption, Mario kart wii, Super Smash Bros Brawl, Medal of Honor heroes 2, Resident Evil 4 Wii edition, Resident evil: Umbrella chornicles. Kyllähän näitä löytyy. Mikä teitä ps3/x0 fanipoikia vaivaa kun toista konsolia haukutaan kuin viimeistä päivää, mutta taas omalle konsolille löytyy vain pari vaivaista peliä jota voi kutsua peliksi.

Edit: Muutamia typoja korjattu
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 19.4.2008 @ 20:42

1019.4.2008 22:04

kyl se nyt on varmaa aika tarkkaa semmonen asia et sony ja microsoft tekee semmosest koneet mil tulee ne "kunnonpelit ja nintendo tekee semmoset hauskat ja kokoperheen pelit?!?! se nyt vaan on mun mielipide! ja esim nintendon ja ps3 grafiikkaa ei :) :) :) :)

1120.4.2008 16:56
maihel
Inactive

noistakin mitkä ilmoitit, niin vähintään puolet löytyy gamecubelle, joka on loistava verrattuna wiihin.

1220.4.2008 18:05

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti maksa84:
kyl se nyt on varmaa aika tarkkaa semmonen asia et sony ja microsoft tekee semmosest koneet mil tulee ne "kunnonpelit ja nintendo tekee semmoset hauskat ja kokoperheen pelit?!?! :)
Ja jälleen päästään tähän liiankin tutuksi tulleeseen kysymykseen mikä on kunnon peli?
Minä olin jo hautaamassa konsolipelaamista omalta taholta N64:n jälkeen. Wii toi sentään jotain uutta että tuli konsolien pariin taas palattua.

1320.4.2008 23:31

Asian voi sanoa myös niin, että nuo ps3 ja xbox on suunnattu enemmänkin hc pelaajille ja tuo wii ennemminkin "hupi" pelaajille. Tästä näkeekin kummanlaisia pelaajia on enemmän jne.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto