*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Videot mukaan Flickriin - käyttäjien riemuksi ja raivoksi

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 11.4.2008 18:51 Kommentteja (16)

Videot mukaan Flickriin -  käyttäjien riemuksi ja raivoksi Kuvapalveluna tunnettu Flickr ilmoitti aiemmin tällä viikolla laajentavansa palvelunsa myös mahdollisuuden videoiden lisäämiseen, jotta sivusto pärjäisi paremmin kilpailussa netin suosituille videosivustoille. Siirto ei kuitenkaan miellyttänyt kaikkia Flickrin käyttäjiä, jotka ovat vedonneet sivustoon videotuen poistamiseksi.
Yahoon omistaman Flickrin video-osio on hyvin erilainen kuin esimerkiksi YouTuben, sillä palveluun voi ladata korkeintaan 90 sekuntia pitkiä ja 150 megan kokoisia videoita. Palvelu onkin suunnattu esimerkiksi kameralla tai kännykällä kuvattujen lyhyiden videoiden lisäämiseen, eikä animaatioiden ja tv-sarjapätkien näyttämiseen kuten täysin videoon keskittyvät portaalit. Tavoitteena ei siis ole nousta seuraavaksi YouTubeksi

Linkit videoihin esitetään Flickrissä samanalaisina kuvakkeina kuin valokuvatkin. Selaillessa videot erottaa kuvista pienen valkoisen nuolen avulla. Flickr tarjoaa videoiden esittämiseen ja selaamiseen samat toiminnot kuin kuvienkin, eli käyttäjällä on mahdollisuus kommentoida, otsikoida ja geotagata kuvia, ja lisäksi yksityisyysasetukset ovat normaalisti säädettävissä. Videoita voi myös upottaa osaksi muiden sivujen sisältöä.

Ainakin toistaiseksi videoiden lisäys on mahdollista ainoastaan palvelusta maksaville käyttäjille. Tuettuja formaatteja ovat AVI, MPEG ja MOV.

Kaikki Flickrin käyttäjät eivät kuitenkaan pidä videoiden lisäämismahdollisuutta parannuksena sivuston tarjontaan. Palveluun onkin muodostunut useita ryhmiä, jotka protestoivat videopalvelua vastaan. Useat ryhmistä vetoavat siihen, että netti on pullollaan videopalveluita, mutta Flickr on harvoja täysin valokuvaukseen keskittynyt sivusto, joka vetää harrastukseen kiintyneet ihmiset yhteen. Ryhmät ovat nopeasti keränneet kymmeniä tuhansia jäseniä.

Vastapainoksi Flickriin on nyt ilmestynyt myös ryhmiä, jotka ilmoittavat haluavansa videot mukaan palveluun. Kyseiset ryhmät eivät kuitenkaan ole vielä saaneet yhtä massiivista jäsenmäärää kuin videoita vastustavat ryhmät.

Palveluun on pulpahtanut myös joukko ryhmiä, joiden perustajat ovat hieman huvittuneita koko väittelystä. Ryhmät ovat selvästi liikkeellä pilke silmäkulmassa, sillä yksi ryhmä vaatii nimensä perusteella valokuvia pois palvelusta ja toinen taas sanoo sekä kyllä että ei videoille.

Sivuston ylläpito on vastannut pahoitellen videoiden aiheuttamaan tunneryöppyyn. Aikomustakaan video-ominaisuuden poistoon ei kuitenkaan ole, sillä sivuston on kehityttävä säilyäkseen hengissä. Sen sijaan Flickrin väki toivoo, että käyttäjät rohkeasti kokeilisivat uutta ominaisuutta ja odottaisivat palvelun kehittymistä ajan myötä.

Edellinen Seuraava  

16 kommenttia

111.4.2008 19:08

EKA! Flickrin ei kyllä pitäis alkaa youtube-trendiin, kuten sanottu jo videopalveluita on jo netti täynnä.

211.4.2008 19:14

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Telefonic:
EKA!
Onko tästä tullu mtv3:n teinisätti?

Itse uutiseen: Aivan sama :)

311.4.2008 19:19

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Telefonic:
EKA!

mitä näitä nykyajan 12w kakaroita vaivaa?
mutsi varmaan laittanut estot puhelimeen, niin ei pysty lähettää mtv3 kakara chattiin mitää?

ja uutisesta: en ole ennen kuullutkaan tosta paikasta... iha sama mulle =D

411.4.2008 19:34

"Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Telefonic: EKA!
mitä näitä nykyajan 12w kakaroita vaivaa? "

kiihtyvän yhteiskunnan suorituspaineet kaiketi..??? ehh?

eivät EKA!:t ole vielä kotimaan velvollisuuttaan suorittaneet koska eivät tiedä että eka (eikä vika) kannata olla... *lol

511.4.2008 19:44

Ihan läpällä sanoin eka, ja heti tulee kova whine :D

611.4.2008 22:38

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Telefonic:
Ihan läpällä sanoin eka, ja heti tulee kova whine :D
Nooo... Sitten jos apua johonkin joskus pyydät niin vastataan vaan "EKA!!!!!111" eikä muuta... Toinen voi vastata toka. Ja katellaan käykö päässä pieni whine.

711.4.2008 22:43

No kommentoin kuitenkin asiasta. Ehkä ei kovinkaan pitkästi mutta sain ilmaistua mielipiteen joka riittää mielestäni. Kommentit on silti eri asia kun foorumit, en foorumilla kertaakaan nähnyt jonkun postaavan jotain tyyliin eka, OK jos joku on älkää linkatko.

Jos palattaisiin sitten itse uutiseen seuraavassa kommentissa, poistan vaikka ton ekan tosta eka-postista jos pakotatte :)

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.4.2008 @ 22:49

812.4.2008 13:10

Jos se nyt on noin kamalaa niin painukoot vaikka DeviantARTiin.

912.4.2008 13:17

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti koponennn:
Jos se nyt on noin kamalaa niin painukoot vaikka DeviantARTiin.

EI SINNE!!!
eikös tietoviikon uutisissa ole tuo kommentointi alue?
jos vaikka sinne menis ;)

1012.4.2008 13:27

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Telefonic:
Ihan läpällä sanoin eka, ja heti tulee kova whine :D
Nooo... Sitten jos apua johonkin joskus pyydät niin vastataan vaan "EKA!!!!!111" eikä muuta... Toinen voi vastata toka. Ja katellaan käykö päässä pieni whine.
Huoh.. kauhee motkotus heti kun joku tekee jotain "hubaisaa" :)

1112.4.2008 14:06

Ei tuo "eka!" ollut edes ärsyttävä, koska viesti sisälsi kommentin myös itse uutisesta.
---
Itse uutinen ei koske minuakaan mitenkään.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.4.2008 @ 14:07

1212.4.2008 14:37

Kahestoista!
Ja ohitan uutisen kommentoinnin.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.4.2008 @ 14:38

1312.4.2008 15:29

Jos nyt joku järkevämpi kuin minä vaihteeksi sattuis paikalle ja sanois muutakin kun jotain mikä liittyy ekaan kommenttiin.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.4.2008 @ 15:31

1412.4.2008 16:54

Minusta tuo ominaisuun on ihan hyvä ja vähän sitä odotonkin. Palvelu tulee varmasti vielä kehittymään. Mitä muut sitä sitten moittimaan, eihän sitä sitten tarvitse käyttää jollei tykkää...

1515.4.2008 9:31

Noin viidestoista! (Kuluukohan tää läppä joskus puhki?! :p )

En näe tässä mitään suurempaa ongelmaa. En tosin käytä kyseistä palvelua, joten en osaa sanoa millaista sakkia siellä keskimäärin pyörii.. voi olla, että oikeilla kameroilla laadukkaita ja oikeasti hienoja kuvia ottavat kuvausta enemmän tai vähemmän tosissaan harrastavat eivät pidä siitä, että palvelu "kännykameroistuu" ja kuvien (+videoiden) taso laskee, kun sinne voi kivasti laittaa myös kännyllä kuvattuja pikku viedopätkiä.. toisaalta voi olla, että käyttäjäkunta on jo muutenkin kännykamerakuntaa. En tiedä..

1615.4.2008 11:04

emmä jaksa laskee mones oon. =D

kaverin mukaan toi palvelu kuulema oli hyvä niin pitkään kun siellä ei videoita ollut, itse samaa mieltä että vain HD laatuisia videoita jos videoita ollenkaan.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Verkkokauppa.com avaa jättimyymälän Turun lähelle Verkkokauppa.com avaa jättimyymälän Turun lähelle (20.10.2017 17:28)
Heinä-syyskuun tuloksen julkistanut Verkkokauppa.com kertoo avaavansa Turun lähistöllä sijaitsevaan Raisioon uuden jättimyymälän, jonka tarkoituksena on palvella Varsinais-Suomen alueella asuvia. ....
1 kommentti
Näin Netflixin kallistuminen vaikuttaa sinuun Näin Netflixin kallistuminen vaikuttaa sinuun (20.10.2017 14:48)
Netflix on lähettänyt suomalaisille asiakkaille sähköpostia, jossa tiedotetaan suoratoistopalvelun tulevasta hintakorotuksesta. AfterDawn uutisoi Netflixin kuukausimaksun nousemisesta kaksi viikkoa sitten. ....
1 kommentti
Applen toimitusjohtaja ampuu huhut alas – Mac minillä on vielä tulevaisuutta Applen toimitusjohtaja ampuu huhut alas – Mac minillä on vielä tulevaisuutta (20.10.2017 13:10)
Kuluvalla viikolla tuli kuluneeksi kolme vuotta siitä kun Apple on viimeksi päivittänyt pienikokoisen Mac mini -tietokoneen. Päivitysten puuttumisen takia Applen on kuviteltu jo lopettaneen ....
Lukkomarkkinat murroksessa – Maineikas Assa Abloy osti älykotiosaamista Lukkomarkkinat murroksessa – Maineikas Assa Abloy osti älykotiosaamista (20.10.2017 11:24)
IoT ei ole selvästikään jäämässä pelkäksi markkinatrendiksi, vaan se näyttäisi ainakin joillakin aloilla olevan kasvua kiihdyttävä voima. Näin näyttäisi käyvän ainakin lukkomarkkinoilla, sillä ....
Android-sovellusten uusi aikakausi alkaa – Google esittelee Instant Appseja Android-sovellusten uusi aikakausi alkaa – Google esittelee Instant Appseja (20.10.2017 10:39)
Ajatus suoratoistettavista sovelluksista kuulostaa äärimmäisen houkuttelevalta: ohjelmia voisi käyttää lennossa kuin ne olisi asennettu omaan puhelimeen, mutta kuitenkin ilman tarvetta käydä ....
1 kommentti

Uutisarkisto