*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Koulupojan YouTube-tuomio säilyi ennallaan hovissa

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 1.4.2008 17:21 Kommentteja (12)

Koulupojan YouTube-tuomio säilyi ennallaan hovissa Itä-Suomen hovioikeus säilytti ennallaan Nurmeksen käräjäoikeuden elokuisen tuomion, jonka 16-vuotias koulupoika sai laitettuaan opettajaa loukanneen videon YouTubeen. Yläasteelaisen pojan YouTubeen laittamassa videossa kuvataan koulun vappujuhlassa esiintynyttä naisopettajaa, ja kuvan päälle on lisätty englanninkielinen teksti, jossa videolla kerrottiin esiintyvän henkilön olevan hullu.
Tuomion rikosnimikkeenä on nuorena henkilönä tehty kunnianloukkaus. Teon hetkellä 15-vuotias poika joutuu maksamaan päiväsakkoa 90 euron edestä ja lisäksi naisopettajalle korvausta tilapäisestä haitasta ja kärsimyksestä yhteensä 800 euroa.

YouTubesta video löytyi nimellä Karaoke of the mental hospital (Mielisairaalan karaoke). Video ehdittiin katsoa reilut 600 kertaa ennen kuin poika poisti videon palvelusta.

Käräjäoikeuden mukaan kyseessä oli valheellinen tieto tai ainakin vihjaus, joka aiheutti opettajalle vahinkoa tai kärsimystä. Oikeuden mielestä pojan täytyi ikänsä puolesta jo ymmärtää, että hänen tekonsa on ollut omiaan aiheuttamaan opettajalle vahinkoa tai kärsimystä tai häneen kohdistuvaa halveksuntaa varsinkin kouluyhteisössä.

Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

11.4.2008 18:00

kivat sakot pojalle tuli mutta kaipa ne syystä tuli
niija hyvää aprillia

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.4.2008 @ 21:42

21.4.2008 18:28

Todellakin aiheesta. Ja hyvä näin.

31.4.2008 18:34

Voi mitä lässynläätä!!! Varmaan opettajakin kävi sen kattomassa, ja alkoi ajattelemaan itsemurhaa nähtyään sen... Ja P*skat!

41.4.2008 18:55
Gagadu
Inactive

Vanha rermoheikko piirustusmaikka lauloi vapaaehtoisesti ( tunki itsensä lavalle) niin ottaa pultin tuollaisesta vappukevennyksestä.

Ja Tony kavereiden kera halusi ikuistaa kohta kuolevan vanhan naisen soitinmenon niin siitä nousee suuri hulapaloo
voi niitä kurjia Lieksalaisia.

51.4.2008 19:50
hentriz
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Miitti:
Todellakin aiheesta. Ja hyvä näin.

Aivan samat sanat!

61.4.2008 20:12

Henkilö kohtainen mielipiteeni on, että tuo pojan tekemä sanoisinko kepponen ei todellakaan ollut edes pahimmasta päästä ja silti tehdään kärpäsestä härkänen mutta eikös se ole ollut naisilla aina veressä ;) vitsi älkää haastako oikeuteen!!!

Pahoin pelkään, että tämä ei todellakaan helpota opettajan asemaa vaan sanoisin, että päin vastoin eli tulevaisuus näyttää, että oliko se sen arvoista.

Olen useaan otteeseen pelännyt, että tämä suomen oikeuden käynti alkaa olla menossa pahasti, tuonne amerikan oikeuden käynnin suuntaan, sillä nykyajan nuori alkaa olla hyvin tietoinen oikeuksistaan. ja jos tällaisia tapauksia alkaa tulla lisää niin nuoriso ottaa opikseen ja uskokaa pois, että kyllä nuoriso osaa laitaa opettajat polvilleen. Toivon vain, että tästä ei lähtisi minkään laista pahaa kierrettä.

ps. Hyvää aprillipäivää

71.4.2008 22:52

olisivat antaneet tuomion sille opettajalle mielummin, ihme niputusta

81.4.2008 23:05

no jo on tiukkapipoista porukkaa... kuka vatipää tollasesta nostaa syytteen.. järki käteen, ei haukku tee haavaa!!

kaikki KO. videon nähneet "varmasti ajatteletkin että hulluhan se on"... ei näin suomi ei näin!

91.4.2008 23:07

Eihän tässä ollut niinkään kyse siitä videon kuvaamisesta tai Youtubeen laittamisesta vaan niistä mental hospital -jutuista, joita videon yhteyteen liitettiin. Mielestäni ihan oikea tuomio, pitää oppia ettei ihan mitä tahansa voi tehdä.

101.4.2008 23:35

Opettajan reaktio asiaan voi olla liioiteltu, mutta tuomio ei missään tapauksessa. Johonkin se raja on vedettävä ja tämä on mielestäni mainio ennakkotapaus myöskin muistuttamaan nuoria yläasteiköisiä omasta vastuustaan myös ihmisten loukkaamisessa. Jos tässä asiassa oltaisiinkin annettu periksi, niin mitkä olisivat sitten ne seuraukset. Lisäksi ihan hyvä, että tuomio on alaikäiselle suhteellisen sopiva rangaistus, ei ole helppo maksaa, muttei tarkoita mitään velkakierrettäkään.

111.4.2008 23:42

outo tuomi kun ministerit saa kenkää sopimattomasta käytöksestä niin miks ope on uhri eikä syyllinen kun oli sitten minkä alan ope niin niiden pitäisi olla esimerkiksi lapsille jotka ottavat vaikutteita kaikkialta nuorena

tiedän kyllä että tuo "teksti" videossa toisen tuomion eikä ite video

122.4.2008 15:07
Gagadu
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti taku:
no jo on tiukkapipoista porukkaa... kuka vatipää tollasesta nostaa syytteen.. järki käteen, ei haukku tee haavaa!!

kaikki KO. videon nähneet "varmasti ajatteletkin että hulluhan se on"... ei näin suomi ei näin!
58,vuotias nainen,ei ole ymmärtännyt jäädä jo ansaitulle eläkkeelle
vaikka toiset virkaveljet ovat sitä mahdollisuuttan esittäneet.

Luulee olevansa korvaamaton mitä tulee piirustusmaikan työhön,
kuvittelee ettei Lieksassa kukaan muu osaa piirtää HÄPYÄ kuin hän.

No toivotaan että kesä korjaa taas tuonen satoa jotta syksy voitaisiin aloittaa uusin voimin.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tässäkö Rovion seuraava hittipeli? Battle Bay tulossa saataville maailmanlaajuisesti Tässäkö Rovion seuraava hittipeli? Battle Bay tulossa saataville maailmanlaajuisesti (29.4.2017 21:42)
Rovion uusi Battle Bay -mobiilipeli tulee saataville maailmanlaajuisesti 5. toukokuuta. Battle Bay on reaaliaikainen moninpeli, jossa pelaajat kiitävät merellä viidestä pelaajasta koostuvassa ....
Hakkerit vuotivat jaksoja Netflixin kesäkuussa ensi-iltansa saavasta Orange is the New Black -tuotantokaudesta Hakkerit vuotivat jaksoja Netflixin kesäkuussa ensi-iltansa saavasta Orange is the New Black -tuotantokaudesta (29.4.2017 21:25)
TheDarkOverlord-hakkeriryhmä aikoo jatkaa vuotoja myös Orange is the New Black -sarjan jälkeen. Asiasta uutisoi TorrentFreak. TheDarkOverlord kertoo saaneensa Orange is the New Black -sarjan ....
Samsung Galaxy S8 ja LG G6 tulivat myyntiin Suomessa Samsung Galaxy S8 ja LG G6 tulivat myyntiin Suomessa (28.4.2017 17:42)
Odotetut Android-älypuhelimet saapuivat tänään myymälöihin. Helmikuussa MWC-messuilla esitelty LG G6 tuodaan myyntiin yhteistyössä Gigantin kanssa, minkä lisäksi puhelimen voi löytää operaattorien ....
Bitcoinin arvo nousi kaikkien aikojen ennätyslukemiin Bitcoinin arvo nousi kaikkien aikojen ennätyslukemiin (28.4.2017 17:11)
Bitcoinin arvo kävi eilen uusissa ennätyslukemissa. Kirjoitushetkellä Bitcoinin arvo on noin 1300 dollaria eli noin 1200 euroa. Eilen yhden Bitcoinin arvo oli korkeimmillaan noin 1340 dollaria. ....
iPhone-sovellusten hinnat nousevat – 0,99 euron sovellukset jäävät historiaan iPhone-sovellusten hinnat nousevat – 0,99 euron sovellukset jäävät historiaan (28.4.2017 14:04)
Apple on päättänyt korottaa App Storessa myytävien mobiilisovellusten hintaa. Alhaisin hintaluokka nousee 0,99 eurosta 1,09 euroon. Vastaava hintakorotus tehdään myös Meksikossa ja Tanskassa. ....