*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Brittiläinen palveluntarjoaja testaa P2P-valvontaa

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 31.3.2008 19:12 Kommentteja (19)

Brittiläinen palveluntarjoaja testaa P2P-valvontaa Brittiläinen teleoperaattori Virgin Media saattaa hyvinkin olla seuraava palveluntarjoaja, joka testaa käytännössä levyteollisuuden voimakkaasti lobbaamaa lakiehdotusta, jolla on tarkoitus potkia warettajat pois verkosta. Järjestelyssä palveluntarjoaja katkaisee asiakkaaltaan verkkoyhteyden, mikäli tämä jää toistuvasti kiinni laittomasta tiedostojen levittämisestä tai lataamisesta.
The Registerin mukaan Virgin olisi jo neuvotellut Britanniassa levyteollisuutta edustavan BPI:n kanssa järjestelmän käyttöönotosta. Järjestelyssä levyteollisuuden etujärjestöt hoitavat liikenteen valvomisen ja raportoivat havaitsemistaan vääryyksistä palveluntarjoajille. Palveluntarjoajat taas ovat yhteydessä asiakkaisiinsa ja lopulta katkaisevat yhteydet, mikäli laittomuudet jatkuvat.

Järjestelyssä ensimmäinen kiinnijääminen ei vielä johtaisi yhteyden katkaisemiseen, vaan piratismista epäillyille lähettään ensin kaksi varoituskirjettä. Mikäli käytös ei muutu parempaan suuntaan, katkaistaan yhteys pysyvästi.

Toinen palveluntarjoaja, Tiscali, kokeili jo viime kesänä samaa järjestelyä BPI:n kanssa. Tuolloin kokeilu johti neljän yhtiön asiakkaan poissulkemiseen verkosta. Kokeilu oli kuitenkin lyhytikäinen, sillä se kaatui nopeasti osapuolten erimielisyyksiin kulujaosta.

Iso-Britanniassa myös hallitus painostaa palveluntarjoajia ottamaan vastuuta laittoman tiedostojenjaon poiskitkemisestä. Vastaavia järjestelyitä ollaan ottamassa käyttöön myös muualla, esimerkiksi Ranskassa pitäisi astua jo ensi kesänä voimaan lain, joka pakottaa palveluntarjoajat ottamaan vastuun asiakkaidensa P2P-liikenteestä.

Lisää uutisotsikoita

Edellinen Seuraava

Muita aiheeseen liittyviä uutisia

 

19 kommenttia

131.3.2008 19:37

Sitten vain hirveä läjä crysis.rar nimisiä tiedostoja raskaasti salattuna pörräämään pitkin linjoja. Joutuvat sitten availemaan salaukset ja katsomaan onko siellä mitään laitonta, tuskin sentään pätkäisevät liittymän poikki pelkkien tiedostojen nimen perusteella?

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 31.3.2008 @ 19:37

231.3.2008 19:39

Minulle tuo warettaminen ja kannabiksen käyttö on ihan periaate. Jahdatkoon minua sitten vaikka panssariautoilla ja maijoilla kuten tänään.

331.3.2008 20:07

Jaahas. Virgin onkin levittäytynyt kaikkialle ja kaikille aloille varsin hissukseen, mutta nyt alkaa mua vihdoin ketuttaa sekin pytinki googlen ja muiden lisäksi.

431.3.2008 20:08

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Gurumies:
Minulle tuo warettaminen ja kannabiksen käyttö on ihan periaate. Jahdatkoon minua sitten vaikka panssariautoilla ja maijoilla kuten tänään.
Onkohan kaveri ihan tikissään jos panssarivaunuilla jahdataan?

Joo enpä usko, että toimii tämmöinen valvonta. Minkä perusteella ne tutkaa tuota liikennettä? Salaukset päälle ja menoks.

531.3.2008 20:47

Ja tällä ne audiomyyntien tilastot nousevat kattoon, eikös? Rohkenen epäillä...

Lainaus:
Joutuvat sitten availemaan salaukset ja katsomaan onko siellä mitään laitonta, tuskin sentään pätkäisevät liittymän poikki pelkkien tiedostojen nimen perusteella?

Luulempa, että toimita jatkuu sillä perinteisellä menetelmällä. Eli BPI:N riippumattomat *keh-keh* tutkijat ottavat suositun torrentin lataukseen, antavat uTorrentin etsiä IP:ille maat/operaattorit, ja tämä koottu lista + vittumaisten kavereiden IP:t lähtevät VM:lle, joka sitten sinisilmäisenä irtisanoo heidän liittymänsä.

Mitäs Quiotella on Googlea vastaan? :)

631.3.2008 20:50

Salaukset tiivimmiksi vaan, niin ei tollaset "valvojat" pääse tunkeutumaan, jos ei auta niin sitten levy jakoa vaan kavereitten kesken.

731.3.2008 21:07

Lainaus:
Järjestelyssä levyteollisuuden etujärjestöt hoitavat liikenteen valvomisen

Todella riippumatonta toimintaa

Lainaus:
piratismista epäillyille lähettään ensin kaksi varoituskirjettä. Mikäli käytös ei muutu parempaan suuntaan, katkaistaan yhteys pysyvästi

"Epäillyille" ? Eli siis asiaa ei edes yritetä todistaa? Viet liikaa kaistaa niin saat kenkää?

831.3.2008 21:13

Jos p2p liikennettä tarkkaillaan noin vain ilman lupia, niin itselläni ainaki herää epäilys mitä muutakin ne operaattorit tarkkailevat.

931.3.2008 21:16

Tervetuloa konkurssiin :)

1031.3.2008 21:17
Kellopeli
Inactive

Varmaan saa tommoset operaattorit jatkossa testata ohjelmiaan ihan kuolleilla palvelimillaan! Vittu kuka tommosta jaksaa katella maksajan roolissa? Varmaan urkkii pankin tunnukset ja salasanatkin kohta.

Niin ja jos realistisia ollaan niin toi ei kuitenkaan tuu ikinä toimiin... ainakaan tällä tavalla, että operaattorit vuorotellen kokeilee tätä p2p-valvontaa.

1131.3.2008 21:17

Lainaus:
Salaukset tiivimmiksi vaan, niin ei tollaset "valvojat" pääse tunkeutumaan, jos ei auta niin sitten levy jakoa vaan kavereitten kesken.
Salaus estää vain sen, että liikennettä välittävä organisaatio ja sen hallitsemat palvelimet/reitittimet eivät pysty selvittämään mitä dataa kahden päätepisteen välillä kulkee. Kun toinen päätepiste on levyteollisuuden etujärjestön torrent-asiakasohjelma, salauksesta tulee käytännössä merkityksetöntä.

Salauksen lisäksi tarvitaan anonymisointia. Tämän saa aikaan esimerkiksi Tor-verkon avulla tai torrentfreedomin kaltaisilla VPN-palveluilla. Myös jotkin P2P-protokollat on suunniteltu siten, että voidaan matemaattisesti osoittaa, että lähde, josta lataat, ei yli 50 %:n todennäköisyydellä ole materiaalin varsinainen lähde, vaan vain yksi node, jonka kautta liikenne reititään.

Erityisesti P2P-tiedostojenjakoon suuntautuneet anonymisointipalvelut tulevat todennäköisesti kehittämään samassa suhteessa kun tiedostojenjakajia aletaan vainoamaan ja liikennettä seuraamaan/rajoittamaan. Tämä vain on käytännön tosiseikka, oli siitä kuka tahansa moraalisesti mitä mieltä tahansa.

Levyteollisuudella ym. TO-etujärjestöillä onkin tulevina vuosina valinnan paikka edessä. Jatketaanko samaa raskasta linjaa, jossa pyritään kriminalisoimaan tiedostojenjakoa ja kaikkea siihen liittyvää vai aletaanko miettiä liiketoimintamalleja. Suhteet asiakkaisiin ovat jo nyt tulehtuneet sen verran pahasti, että ihan heti ei luottamusta saada takaisin. Itse ainakaan en uskalla ostaa netistä mitään laillisesti tarjolla olevaa troijalaisten ym. pelossa.

Milloin ymmärretään se tosiseikka, että tiedostojenjako on sen kokoluokan asia, että insinööreillä riittää kyllä intoa kehittää P2P-teknologiaa, anonymisointia, salausta jne., kaikkea millä saadaan ware pysymään liikkeessä. Sama sääntö pätee kun suojausten ja DRM:n kanssa. Mitä suurempi on tarve ja mielenkiinto murtaa jokin suojaus, se tullaan murtamaan yleensä ennemmin kuin myöhemmin.

Kaivakaa omaa hautaanne, teidän tappionne se on, ei minun.

1231.3.2008 21:20

Voipa olla että jos VG ottaa tuon käyttöön niin moni asiakas voi olla entinen asiakas.(jos vaihtoehtoisia laajakaistan tarjoajia löytyy)

1331.3.2008 21:37
pseDe
Inactive

Lopulta kaikki englantilaiset marssivat VM konttoriin guy fawkes -maskit päässä ja räjäyttävät parlamenttitalon...

1431.3.2008 21:42

Miten käy ihmisten jotka eivät osaa suojata wlan verkkoja?

1531.3.2008 21:43

muah jos tuo rupeaa "toimimaan" äkkiä vaan suosikki pelejä/ kappaleen nimisiä tiedostoja liikkumaan nettiin kovalla salauksella.... siinäpä palveluntarjoajat repivät resursseja jokasen tiedoston avaamisenn/tutkimiseen >.< sais hyvät narut kun todisteena olisi tiedosto crysis.iso joka sisältääkin 3 gt kuvamateriaalia thejammystä revittelemässä persettä.

1631.3.2008 22:26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mcmopo:
Miten käy ihmisten jotka eivät osaa suojata wlan verkkoja?

Haha! Alkaa muuten nettikahvilat pimentyä :D

Jokerilta hyvä pointti, ja tämä on loistavaa luettavaa täydentämään se.

1731.3.2008 22:49

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Gurumies:
Minulle tuo warettaminen ja kannabiksen käyttö on ihan periaate. Jahdatkoon minua sitten vaikka panssariautoilla ja maijoilla kuten tänään.
Onkohan kaveri ihan tikissään jos panssarivaunuilla jahdataan?

Joo enpä usko, että toimii tämmöinen valvonta. Minkä perusteella ne tutkaa tuota liikennettä? Salaukset päälle ja menoks.
Joku ilmoitti ilmeisesti, että mulla on ase tai räjähteitä. Ne ei ilmeisesti ota kauppakeskuksen kohdalla mitään riskejä. En keksi tolle panssarivaunu ja poliisijutulle muuta selitystä. Ei ne mua varettamisen ja kannabiksen käytön takia noin jahtaa, mutta se on silti periaate.

1831.3.2008 23:19

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Gurumies:
Minulle tuo warettaminen ja kannabiksen käyttö on ihan periaate. Jahdatkoon minua sitten vaikka panssariautoilla ja maijoilla kuten tänään.
Onkohan kaveri ihan tikissään jos panssarivaunuilla jahdataan?

Joo enpä usko, että toimii tämmöinen valvonta. Minkä perusteella ne tutkaa tuota liikennettä? Salaukset päälle ja menoks.
Joku ilmoitti ilmeisesti, että mulla on ase tai räjähteitä. Ne ei ilmeisesti ota kauppakeskuksen kohdalla mitään riskejä. En keksi tolle panssarivaunu ja poliisijutulle muuta selitystä. Ei ne mua varettamisen ja kannabiksen käytön takia noin jahtaa, mutta se on silti periaate.

tätäkö meinaat http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/...%B6n(98829).ece

?

191.4.2008 1:58

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Gurumies:
Minulle tuo warettaminen ja kannabiksen käyttö on ihan periaate. Jahdatkoon minua sitten vaikka panssariautoilla ja maijoilla kuten tänään.
Onkohan kaveri ihan tikissään jos panssarivaunuilla jahdataan?

Joo enpä usko, että toimii tämmöinen valvonta. Minkä perusteella ne tutkaa tuota liikennettä? Salaukset päälle ja menoks.
Joku ilmoitti ilmeisesti, että mulla on ase tai räjähteitä. Ne ei ilmeisesti ota kauppakeskuksen kohdalla mitään riskejä. En keksi tolle panssarivaunu ja poliisijutulle muuta selitystä. Ei ne mua varettamisen ja kannabiksen käytön takia noin jahtaa, mutta se on silti periaate.

tätäkö meinaat http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/...%B6n(98829).ece

?
Ei se tapahtu Kauppakeskus jumbossa, voihan se olla että ne jonkun muunkin takia oli siellä, koska mua ne ei pysäyttänyt.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Hintavertailun suosituimmat

Uutisarkisto

Tilaa AfterDawnin viikoittainen uutiskirje.