*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Islantilaiselle torrent-sivustolle erävoitto oikeudessa

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 28.3.2008 16:40 Kommentteja (11)

Islantilaiselle torrent-sivustolle erävoitto oikeudessa Islantilaisen torrent.is-BitTorrent-sivuston oikeudenkäynti päättyi sivuston ylläpitäjän helpotukseksi hänen kannaltaan edulliseen ratkaisuun. Asiaa käsittelyt tuomioistuin nimittäin hylkäsi koko tapauksen, ilmeisesti sillä perusteella, ettei torrent-sivustojen toimintaa voida pitää Islannin lakien vastaisena.
Oikeuden päätös on luettavissa netistä, mutta valitettavasti vasta islanninkielisenä, joten päätöksen tulkinta on hieman haasteellista. TorrentFreakin mukaan oikeuden päätös perustuu siihen, että tiedostojen etsiminen ja niihin linkittäminen on Islannissa laillista, kunhan linkkien kohteina olevat tiedostot eivät ole tekijänoikeudella suojattuja. Koska torrentit eivät ole varsinaisesti tiedostoja, vaan sisältävät ainoastaan metadataa tekijänoikeudella suojatusta materiaalista, ei niihin linkittäminenkään siis ole laitonta.

Oikeuden päätös merkitsee sitä, että torrent.is välttyy maksamasta jättisuuria korvauksia, joita islantilainen elokuva-alan tekijänoikeusjärjestö SMÁÍS vaati. Päätös ei kuitenkaan todennäköisesti kumoa sivustolle aiemmin asetettua toimintakieltoa, joten Torrent.is pysyy toistaiseksi suljettuna.

Torrent.is:n ylläpitäjä ja omistaja Svavar Lúthersson kertoi TorrentFreakille olevansa erittäin iloinen oikeuden ratkaisusta. Hänkään ei kuitenkaan vielä osannut sanoa, mitä päätös tarkoittaa sivuston toimintakiellon kannalta.

Oikeus määräsi asianomistaja SMÁÍS:n maksamaan Torrent.is:n omistajalle Istorrentille aiheutuneet oikeudenkäyntikulut, jotka olivat suuruudeltaan noin 4250 euroa. Todennäköisesti asianomistaja tulee valittamaan päätöksestä ylempään oikeusistuimeen, joten käsittely tulee vielä jatkumaan.

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

128.3.2008 16:59

Hmm.. Miksiköhän torrent.is on toimintakiellossa, jos siinä ei ole lain mukaan mitään laitonta?

228.3.2008 17:42

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sebu92:
Hmm.. Miksiköhän torrent.is on toimintakiellossa, jos siinä ei ole lain mukaan mitään laitonta?
Samaa minäkin mietiskelin...

328.3.2008 17:54

Lainaus:
Hmm.. Miksiköhän torrent.is on toimintakiellossa, jos siinä ei ole lain mukaan mitään laitonta?
Tuossahan toimittiin siinä mielessä "herrasmiesmäisesti", että ylläpitäjiä ei ratsattu mutta sivusto laitettiin toistaiseksi toimintakieltoon, kunnes sen laillisuus selvitettäisiin. Muistaakseni tilanne oli tämä.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.3.2008 @ 17:54

428.3.2008 18:39

Lainaus:
Lainaus:
Hmm.. Miksiköhän torrent.is on toimintakiellossa, jos siinä ei ole lain mukaan mitään laitonta?
Tuossahan toimittiin siinä mielessä "herrasmiesmäisesti", että ylläpitäjiä ei ratsattu mutta sivusto laitettiin toistaiseksi toimintakieltoon, kunnes sen laillisuus selvitettäisiin. Muistaakseni tilanne oli tämä.
Jaa. Mutta nythän sen laillisuus on selvitetty? Joten miksi se on vielä toimintakiellossa?

528.3.2008 18:49

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Hmm.. Miksiköhän torrent.is on toimintakiellossa, jos siinä ei ole lain mukaan mitään laitonta?
Tuossahan toimittiin siinä mielessä "herrasmiesmäisesti", että ylläpitäjiä ei ratsattu mutta sivusto laitettiin toistaiseksi toimintakieltoon, kunnes sen laillisuus selvitettäisiin. Muistaakseni tilanne oli tämä.
Jaa. Mutta nythän sen laillisuus on selvitetty? Joten miksi se on vielä toimintakiellossa?

Nope. Päätös ei ole vielä lainvoimainen, koska valitusajat eivät ole kuluneet loppuun.

628.3.2008 20:55

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Hmm.. Miksiköhän torrent.is on toimintakiellossa, jos siinä ei ole lain mukaan mitään laitonta?
Tuossahan toimittiin siinä mielessä "herrasmiesmäisesti", että ylläpitäjiä ei ratsattu mutta sivusto laitettiin toistaiseksi toimintakieltoon, kunnes sen laillisuus selvitettäisiin. Muistaakseni tilanne oli tämä.
Jaa. Mutta nythän sen laillisuus on selvitetty? Joten miksi se on vielä toimintakiellossa?

Nope. Päätös ei ole vielä lainvoimainen, koska valitusajat eivät ole kuluneet loppuun.
No nyt tuli asiaa...

728.3.2008 20:55

Edit: Tupla :(

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.3.2008 @ 20:56

828.3.2008 21:07

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Hmm.. Miksiköhän torrent.is on toimintakiellossa, jos siinä ei ole lain mukaan mitään laitonta?
Tuossahan toimittiin siinä mielessä "herrasmiesmäisesti", että ylläpitäjiä ei ratsattu mutta sivusto laitettiin toistaiseksi toimintakieltoon, kunnes sen laillisuus selvitettäisiin. Muistaakseni tilanne oli tämä.
Jaa. Mutta nythän sen laillisuus on selvitetty? Joten miksi se on vielä toimintakiellossa?

Nope. Päätös ei ole vielä lainvoimainen, koska valitusajat eivät ole kuluneet loppuun.
Jaa, nyt tuli kunnon selitys. Kiitos.

928.3.2008 21:30

Lainaus:
islantilainen elokuva-alan tekijänoikeusjärjestö SMÁÍS
Huvittava nimi pytinkillä, yhtä huvittava kuin oli uutinen että vaativat noita korvauksia torrent.is:ltä. Onneksi kävi niinkuin pitikin!

1029.3.2008 1:42

Oikeuden päätös merkitsee sitä, että torrent.is välttyy maksamasta jättisuuria korvauksia, joita islantilainen elokuva-alan tekijänoikeusjärjestö SMÁÍS vaati.

Virheellinen linkki.

1130.3.2008 0:20

poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.11.2009 @ 21:32

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Kestävyystestaajan pakeilla kävi uuden lasidesignin saanut iPhone 8 Kestävyystestaajan pakeilla kävi uuden lasidesignin saanut iPhone 8 (22.9.2017 22:25)
Kestävyystestaaja Zack Nelson on saanut käsiinsä uuden iPhone 8:n. Kovasti viimevuotiselta mallilta näyttävä puhelin on saanut muutamia merkittäviä päivityksiä, joita käsitellään oheisella YouTube-videolla. ....
Uusien iPhone-mallien suorituskyky jättää jälkeen jopa läppäreitä, ero Galaxyihin huima Uusien iPhone-mallien suorituskyky jättää jälkeen jopa läppäreitä, ero Galaxyihin huima (22.9.2017 20:47)
Applen mobiilipiirien suorituskyky on ollut aina aivan omaa luokkaansa. Se on vuosi toisensa jälkeen tuhonnut tieltään tehokkaimmatkin Android-puhelimet, ja useimmiten jopa vuoden vanha iPhone ....
12 kommenttia
HBO varustautuu jo Game of Thronesin loppuun, kehitteillä jo viisi samaan maailman sijoittuvaa sarjaa HBO varustautuu jo Game of Thronesin loppuun, kehitteillä jo viisi samaan maailman sijoittuvaa sarjaa (22.9.2017 20:16)
HBO on vuosikausia tuottanut maailman laadukkaimpiin tuotantoihin lukeutuvia televisiosarjoja. Näistä viimeiset vuodet parhaiten tunnetaan tietysti Game of Thrones, joka on ainakin piratismimittarilla ....
EU:n piilossa pitämä tutkimus paljasti ettei piratismi vahingoittanut myyntiä EU:n piilossa pitämä tutkimus paljasti ettei piratismi vahingoittanut myyntiä (22.9.2017 19:46)
Piratismia on pidetty valtaisana ongelmana useiden media-alojen etujärjestöjen toimesta vuosikausia. Perinteisemmän piratismin ohella esimerkiksi Spotify ja YouTube ovat saaneet oman osansa loasta. ....
3 kommenttia
The Pirate Bay varastaa tietokoneesi virtuaalivaluuttalouhintaan – Näin estät sen The Pirate Bay varastaa tietokoneesi virtuaalivaluuttalouhintaan – Näin estät sen (22.9.2017 12:25)
The Pirate Bayssä käyneet ovat saattaneet pistää merkille, että sivustolle on lisätty uusi JavaScript-sovellus, joka hyödyntää sivustolla vierailevien käyttäjien tietokoneiden laskentatehoa ....
3 kommenttia

Uutisarkisto