*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Islantilaiselle torrent-sivustolle erävoitto oikeudessa

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 28.3.2008 16:40 Kommentteja (11)

Islantilaiselle torrent-sivustolle erävoitto oikeudessa Islantilaisen torrent.is-BitTorrent-sivuston oikeudenkäynti päättyi sivuston ylläpitäjän helpotukseksi hänen kannaltaan edulliseen ratkaisuun. Asiaa käsittelyt tuomioistuin nimittäin hylkäsi koko tapauksen, ilmeisesti sillä perusteella, ettei torrent-sivustojen toimintaa voida pitää Islannin lakien vastaisena.
Oikeuden päätös on luettavissa netistä, mutta valitettavasti vasta islanninkielisenä, joten päätöksen tulkinta on hieman haasteellista. TorrentFreakin mukaan oikeuden päätös perustuu siihen, että tiedostojen etsiminen ja niihin linkittäminen on Islannissa laillista, kunhan linkkien kohteina olevat tiedostot eivät ole tekijänoikeudella suojattuja. Koska torrentit eivät ole varsinaisesti tiedostoja, vaan sisältävät ainoastaan metadataa tekijänoikeudella suojatusta materiaalista, ei niihin linkittäminenkään siis ole laitonta.

Oikeuden päätös merkitsee sitä, että torrent.is välttyy maksamasta jättisuuria korvauksia, joita islantilainen elokuva-alan tekijänoikeusjärjestö SMÁÍS vaati. Päätös ei kuitenkaan todennäköisesti kumoa sivustolle aiemmin asetettua toimintakieltoa, joten Torrent.is pysyy toistaiseksi suljettuna.

Torrent.is:n ylläpitäjä ja omistaja Svavar Lúthersson kertoi TorrentFreakille olevansa erittäin iloinen oikeuden ratkaisusta. Hänkään ei kuitenkaan vielä osannut sanoa, mitä päätös tarkoittaa sivuston toimintakiellon kannalta.

Oikeus määräsi asianomistaja SMÁÍS:n maksamaan Torrent.is:n omistajalle Istorrentille aiheutuneet oikeudenkäyntikulut, jotka olivat suuruudeltaan noin 4250 euroa. Todennäköisesti asianomistaja tulee valittamaan päätöksestä ylempään oikeusistuimeen, joten käsittely tulee vielä jatkumaan.

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

128.3.2008 16:59

Hmm.. Miksiköhän torrent.is on toimintakiellossa, jos siinä ei ole lain mukaan mitään laitonta?

228.3.2008 17:42

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sebu92:
Hmm.. Miksiköhän torrent.is on toimintakiellossa, jos siinä ei ole lain mukaan mitään laitonta?
Samaa minäkin mietiskelin...

328.3.2008 17:54

Lainaus:
Hmm.. Miksiköhän torrent.is on toimintakiellossa, jos siinä ei ole lain mukaan mitään laitonta?
Tuossahan toimittiin siinä mielessä "herrasmiesmäisesti", että ylläpitäjiä ei ratsattu mutta sivusto laitettiin toistaiseksi toimintakieltoon, kunnes sen laillisuus selvitettäisiin. Muistaakseni tilanne oli tämä.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.3.2008 @ 17:54

428.3.2008 18:39

Lainaus:
Lainaus:
Hmm.. Miksiköhän torrent.is on toimintakiellossa, jos siinä ei ole lain mukaan mitään laitonta?
Tuossahan toimittiin siinä mielessä "herrasmiesmäisesti", että ylläpitäjiä ei ratsattu mutta sivusto laitettiin toistaiseksi toimintakieltoon, kunnes sen laillisuus selvitettäisiin. Muistaakseni tilanne oli tämä.
Jaa. Mutta nythän sen laillisuus on selvitetty? Joten miksi se on vielä toimintakiellossa?

528.3.2008 18:49

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Hmm.. Miksiköhän torrent.is on toimintakiellossa, jos siinä ei ole lain mukaan mitään laitonta?
Tuossahan toimittiin siinä mielessä "herrasmiesmäisesti", että ylläpitäjiä ei ratsattu mutta sivusto laitettiin toistaiseksi toimintakieltoon, kunnes sen laillisuus selvitettäisiin. Muistaakseni tilanne oli tämä.
Jaa. Mutta nythän sen laillisuus on selvitetty? Joten miksi se on vielä toimintakiellossa?

Nope. Päätös ei ole vielä lainvoimainen, koska valitusajat eivät ole kuluneet loppuun.

628.3.2008 20:55

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Hmm.. Miksiköhän torrent.is on toimintakiellossa, jos siinä ei ole lain mukaan mitään laitonta?
Tuossahan toimittiin siinä mielessä "herrasmiesmäisesti", että ylläpitäjiä ei ratsattu mutta sivusto laitettiin toistaiseksi toimintakieltoon, kunnes sen laillisuus selvitettäisiin. Muistaakseni tilanne oli tämä.
Jaa. Mutta nythän sen laillisuus on selvitetty? Joten miksi se on vielä toimintakiellossa?

Nope. Päätös ei ole vielä lainvoimainen, koska valitusajat eivät ole kuluneet loppuun.
No nyt tuli asiaa...

728.3.2008 20:55

Edit: Tupla :(

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.3.2008 @ 20:56

828.3.2008 21:07

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Hmm.. Miksiköhän torrent.is on toimintakiellossa, jos siinä ei ole lain mukaan mitään laitonta?
Tuossahan toimittiin siinä mielessä "herrasmiesmäisesti", että ylläpitäjiä ei ratsattu mutta sivusto laitettiin toistaiseksi toimintakieltoon, kunnes sen laillisuus selvitettäisiin. Muistaakseni tilanne oli tämä.
Jaa. Mutta nythän sen laillisuus on selvitetty? Joten miksi se on vielä toimintakiellossa?

Nope. Päätös ei ole vielä lainvoimainen, koska valitusajat eivät ole kuluneet loppuun.
Jaa, nyt tuli kunnon selitys. Kiitos.

928.3.2008 21:30

Lainaus:
islantilainen elokuva-alan tekijänoikeusjärjestö SMÁÍS
Huvittava nimi pytinkillä, yhtä huvittava kuin oli uutinen että vaativat noita korvauksia torrent.is:ltä. Onneksi kävi niinkuin pitikin!

1029.3.2008 1:42

Oikeuden päätös merkitsee sitä, että torrent.is välttyy maksamasta jättisuuria korvauksia, joita islantilainen elokuva-alan tekijänoikeusjärjestö SMÁÍS vaati.

Virheellinen linkki.

1130.3.2008 0:20

poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.11.2009 @ 21:32

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset (9.12.2016 16:51)
Uutisvahtipalvelu HIGH.FI:hin on tänään lisätty uusi sisältökategoria. Vaikka päivitys on periaatteessa pieni, saattaa siitä olla keskimääräistä enemmän iloa palvelun käyttäjille. Palvelun ....
Näin estät henkilöitä WhatsAppissa Näin estät henkilöitä WhatsAppissa (9.12.2016 14:01)
Mikäli et halua enää vastaanottaa puheluita tai tekstiviestejä WhatsApp-kontaktiltasi, voit estää yhteystiedon erittäin helposti. Kun asetat henkilölle eston WhatsAppissa, hän ei enää näe viimeksi ....
Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa (9.12.2016 11:58)
Jos WhatsAppissa estämältäsi henkilöltä alkaa tulla häirikköpuheluita ja -tekstiviestejä tai olet joutunut esimerkiksi aggressiivisen telemarkkinoinnin maalitauluksi, voi omaa arkea helpottaa ....
Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle (9.12.2016 10:08)
Suomalaisen Fingersoftin kehittämä Hill Climb Racing 2 -mobiilipeli on julkaistu iPhonelle ja iPadille. Peli julkaistiin Andridille jo viime viikolla. Androidilla Hill Climb Racing 2 on menestynyt ....
Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen (9.12.2016 09:37)
Kun markkinoille pääsee mahdollisesti vaarallisia laitteita, pyritään kaikki myydyt tuotteet tietysti kutsumaan takaisin. Entä jos kaikkia myytyjä laitteita ei saadakaan kerättyä takaisin, vaan ....
3 kommenttia

Uutisarkisto