*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Islantilaiselle torrent-sivustolle erävoitto oikeudessa

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 28.3.2008 16:40 Kommentteja (11)

Islantilaiselle torrent-sivustolle erävoitto oikeudessa Islantilaisen torrent.is-BitTorrent-sivuston oikeudenkäynti päättyi sivuston ylläpitäjän helpotukseksi hänen kannaltaan edulliseen ratkaisuun. Asiaa käsittelyt tuomioistuin nimittäin hylkäsi koko tapauksen, ilmeisesti sillä perusteella, ettei torrent-sivustojen toimintaa voida pitää Islannin lakien vastaisena.
Oikeuden päätös on luettavissa netistä, mutta valitettavasti vasta islanninkielisenä, joten päätöksen tulkinta on hieman haasteellista. TorrentFreakin mukaan oikeuden päätös perustuu siihen, että tiedostojen etsiminen ja niihin linkittäminen on Islannissa laillista, kunhan linkkien kohteina olevat tiedostot eivät ole tekijänoikeudella suojattuja. Koska torrentit eivät ole varsinaisesti tiedostoja, vaan sisältävät ainoastaan metadataa tekijänoikeudella suojatusta materiaalista, ei niihin linkittäminenkään siis ole laitonta.

Oikeuden päätös merkitsee sitä, että torrent.is välttyy maksamasta jättisuuria korvauksia, joita islantilainen elokuva-alan tekijänoikeusjärjestö SMÁÍS vaati. Päätös ei kuitenkaan todennäköisesti kumoa sivustolle aiemmin asetettua toimintakieltoa, joten Torrent.is pysyy toistaiseksi suljettuna.

Torrent.is:n ylläpitäjä ja omistaja Svavar Lúthersson kertoi TorrentFreakille olevansa erittäin iloinen oikeuden ratkaisusta. Hänkään ei kuitenkaan vielä osannut sanoa, mitä päätös tarkoittaa sivuston toimintakiellon kannalta.

Oikeus määräsi asianomistaja SMÁÍS:n maksamaan Torrent.is:n omistajalle Istorrentille aiheutuneet oikeudenkäyntikulut, jotka olivat suuruudeltaan noin 4250 euroa. Todennäköisesti asianomistaja tulee valittamaan päätöksestä ylempään oikeusistuimeen, joten käsittely tulee vielä jatkumaan.

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

128.3.2008 16:59

Hmm.. Miksiköhän torrent.is on toimintakiellossa, jos siinä ei ole lain mukaan mitään laitonta?

228.3.2008 17:42

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sebu92:
Hmm.. Miksiköhän torrent.is on toimintakiellossa, jos siinä ei ole lain mukaan mitään laitonta?
Samaa minäkin mietiskelin...

328.3.2008 17:54

Lainaus:
Hmm.. Miksiköhän torrent.is on toimintakiellossa, jos siinä ei ole lain mukaan mitään laitonta?
Tuossahan toimittiin siinä mielessä "herrasmiesmäisesti", että ylläpitäjiä ei ratsattu mutta sivusto laitettiin toistaiseksi toimintakieltoon, kunnes sen laillisuus selvitettäisiin. Muistaakseni tilanne oli tämä.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.3.2008 @ 17:54

428.3.2008 18:39

Lainaus:
Lainaus:
Hmm.. Miksiköhän torrent.is on toimintakiellossa, jos siinä ei ole lain mukaan mitään laitonta?
Tuossahan toimittiin siinä mielessä "herrasmiesmäisesti", että ylläpitäjiä ei ratsattu mutta sivusto laitettiin toistaiseksi toimintakieltoon, kunnes sen laillisuus selvitettäisiin. Muistaakseni tilanne oli tämä.
Jaa. Mutta nythän sen laillisuus on selvitetty? Joten miksi se on vielä toimintakiellossa?

528.3.2008 18:49

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Hmm.. Miksiköhän torrent.is on toimintakiellossa, jos siinä ei ole lain mukaan mitään laitonta?
Tuossahan toimittiin siinä mielessä "herrasmiesmäisesti", että ylläpitäjiä ei ratsattu mutta sivusto laitettiin toistaiseksi toimintakieltoon, kunnes sen laillisuus selvitettäisiin. Muistaakseni tilanne oli tämä.
Jaa. Mutta nythän sen laillisuus on selvitetty? Joten miksi se on vielä toimintakiellossa?

Nope. Päätös ei ole vielä lainvoimainen, koska valitusajat eivät ole kuluneet loppuun.

628.3.2008 20:55

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Hmm.. Miksiköhän torrent.is on toimintakiellossa, jos siinä ei ole lain mukaan mitään laitonta?
Tuossahan toimittiin siinä mielessä "herrasmiesmäisesti", että ylläpitäjiä ei ratsattu mutta sivusto laitettiin toistaiseksi toimintakieltoon, kunnes sen laillisuus selvitettäisiin. Muistaakseni tilanne oli tämä.
Jaa. Mutta nythän sen laillisuus on selvitetty? Joten miksi se on vielä toimintakiellossa?

Nope. Päätös ei ole vielä lainvoimainen, koska valitusajat eivät ole kuluneet loppuun.
No nyt tuli asiaa...

728.3.2008 20:55

Edit: Tupla :(

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.3.2008 @ 20:56

828.3.2008 21:07

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Hmm.. Miksiköhän torrent.is on toimintakiellossa, jos siinä ei ole lain mukaan mitään laitonta?
Tuossahan toimittiin siinä mielessä "herrasmiesmäisesti", että ylläpitäjiä ei ratsattu mutta sivusto laitettiin toistaiseksi toimintakieltoon, kunnes sen laillisuus selvitettäisiin. Muistaakseni tilanne oli tämä.
Jaa. Mutta nythän sen laillisuus on selvitetty? Joten miksi se on vielä toimintakiellossa?

Nope. Päätös ei ole vielä lainvoimainen, koska valitusajat eivät ole kuluneet loppuun.
Jaa, nyt tuli kunnon selitys. Kiitos.

928.3.2008 21:30

Lainaus:
islantilainen elokuva-alan tekijänoikeusjärjestö SMÁÍS
Huvittava nimi pytinkillä, yhtä huvittava kuin oli uutinen että vaativat noita korvauksia torrent.is:ltä. Onneksi kävi niinkuin pitikin!

1029.3.2008 1:42

Oikeuden päätös merkitsee sitä, että torrent.is välttyy maksamasta jättisuuria korvauksia, joita islantilainen elokuva-alan tekijänoikeusjärjestö SMÁÍS vaati.

Virheellinen linkki.

1130.3.2008 0:20

poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.11.2009 @ 21:32

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Kotimainen Seriously julkaisi suosittuihin Best Fiends -peleihin perustuvan lyhytelokuvan Kotimainen Seriously julkaisi suosittuihin Best Fiends -peleihin perustuvan lyhytelokuvan (27.5.2017 15:03)
Seriously julkaisi tällä viikolla suosittuihin Best Fiends -ötökkäpeleihin perustuvan lyhytelokuvan. Seriously on tähän mennessä julkaissut Best Fiends- (2014) ja Best Fiends Forever -pelit ....
Xiaomi esitteli Mi Max 2 -älypuhelimen: Iso näyttö, valtava akku Xiaomi esitteli Mi Max 2 -älypuhelimen: Iso näyttö, valtava akku (27.5.2017 14:12)
Xiaomi Mi Max 2 on suunnattu isoa näyttöä ja hyvää akunkestoa kaipaaville. Xiaomin mukaan Mi Max 2:n akku kestää kaksi päivää. Pikalatauksella akun voi ladata tunnissa nollasta 68 prosenttiin ....
Apple kehittää uutta prosessoria tekoälylaskentaa varten Apple kehittää uutta prosessoria tekoälylaskentaa varten (27.5.2017 09:23)
Apple on syventänyt tekoälylaskennan tutkimusta myös mikropiirien puolelle. Bloombergin saamien tietojen mukaan IT-jätti kehittäisi Apple Neural Engine -nimistä mikropiiriä, jonka avulla yhtiö ....
Aktiivisuusrannekkeiden tarkkuus testattiin – Tämä ranneke kertoo tarkimmin todellisen pulssin Aktiivisuusrannekkeiden tarkkuus testattiin – Tämä ranneke kertoo tarkimmin todellisen pulssin (26.5.2017 11:51)
Journal of Personalized Medicinessä julkaistussa uudessa tutkimuksessa on selvitetty markkinoilla olevine älykellojen mittaustarkkuutta niin pulssin kuin palaneiden kaloreiden mittauksessa. ....
Androidin perustajan uutuuspuhelin esitellään aivan pian Androidin perustajan uutuuspuhelin esitellään aivan pian (26.5.2017 11:05)
Androidin perustajan Andy Rubinin pystyyn polkaisema Essential-kasvuyritys on paljastanut aikovansa esitellä ensimmäisen älypuhelimensa toukokuun 30. päivänä. Julkaistujen kiusoittelukuvien ....
1 kommentti

Uutisarkisto