*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Sonera-sekoilun päivitys: Cogent syyttää TeliaSoneraa sopimusrikkomuksesta

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 19.3.2008 12:15 Kommentteja (35)

Sonera-sekoilun päivitys: Cogent syyttää TeliaSoneraa sopimusrikkomuksesta TeliaSoneran yhteyksiä käyttävät suomalaiset eivät edelleenkään pääse useisiin Yhdysvalloissa sijaitseviin verkkopalveluihin. Syy viime viikon perjantaina alkaneisiin yhteysongelmiin on kiista TeliaSoneran ja yhdysvaltalaisen Cogentin välillä, joka johti perjantaina siihen, että Cogent lopetti TeliaSoneran käyttäjien liikenteen välittämisen verkossaan, jonka vuoksi useat Cogentin verkkoa käyttävät verkkosivustot "katosivat" kokonaan TeliaSoneran asiakkailta.
Tähän onnekkaiden sivustojen joukkoon kuuluu myös AfterDawn.com sisarsivustoineen. Ongelma ei näyttäisi koskevan kaikkia TeliaSoneran käyttäjiä ja ongelman ilmeisesti pystyy kiertämään proxypalvelimia käyttäen. Mutta sekoilun ansiosta mm. suomenkielisen AfterDawnin päivittäinen liikenne on tipahtanut noin neljänneksellä aiemmasta tasosta.

Nyt Cogentin toimitusjohtaja Dave Schaffer on puolustanut yhtiönsä toimintaa GigaOMin haastattelussa kertomalla, että yhtiöiden välit tulehtuivat kun Cogent laajensi toimintaansa Pohjoismaihin ja Itä-Eurooppaan, tuomalla verkkoyritysten tarjolle "halpaa kaistaa", josta yritys on parhaiten tunnettu Yhdysvaltain markkinoilla. Schaffer sanoo, että yhtiöiden välisen sopimuksen mukaan TeliaSoneran olisi kuulunut asentaa tiettyihin, sovittuihin paikkoihin runkoverkkoja yhdistäviä yhteyksiä Cogentin kanssa, mutta kieltäytyi yhteistyöstä. Schafferin mukaan TeliaSonera halusi toimillaan haitata Cogentin käyttäjien toimintaa.

Schafferin mukaan Cogent on erittäin valmis sopimaan peering-kiistan TeliaSoneran kanssa, kunhan TeliaSonera hoitaa sopimuksissa olevat velvoitteensa.

Tietysti voidaan kysyä, että eikö sopimusrikkomuksista oltaisi voitu taistella oikeudessa katkaisematta verkkoyhteyksiä. Lisäksi vaikuttaa siltä, että Cogent estää myös TeliaSoneran muiden runkoverkkojen kautta Cogentin verkkoon välittämän liikenteen, joka taas rikkoo runkoverkkojen keskinäistä sopimuskäytäntöä.

Edellinen Seuraava  

35 kommenttia

119.3.2008 13:01

"Tietysti voidaan kysyä, että eikö sopimusrikkomuksista oltaisi voitu taistella oikeudessa katkaisematta verkkoyhteyksiä. Lisäksi vaikuttaa siltä, että Cogent estää myös TeliaSoneran muiden runkoverkkojen kautta Cogentin verkkoon välittämän liikenteen, joka taas rikkoo runkoverkkojen keskinäistä sopimuskäytäntöä."

Aivan ja muistan myös lukeneeni, että tällä Cogentilla on ennenkin kiristänyt eurooppalaisia operaattoreita.
En voi olla varma kumman syy tämä on, mutta haiskahtaa vähän siltä, että eräillä jenkeillä on taas dollarin symbolit silmissään.

219.3.2008 14:10

Ikävä kyllä sonerakin sen rahastamisen taidon myös osaa, oma kohtaisia kokemuksia on...no tuo kiista on johtuu ilmeisesti palbvelimen vuokrasta? jos oikein käsitin..

319.3.2008 14:10

poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.11.2009 @ 21:25

419.3.2008 14:18

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti zipzap:
Ei muuta kuin koko jenkkilä nettisaartoon. Katsotaan kuinka sitten menee. Diktaattori valtion firmoilla diktaattoriotteet. Eipä tuo jenkkilän väki kunnioita mitään sopimuksia, jos siitä on sinnepäin etua.
Niin no ne tekee niin koska ne voi.. näkee miten riippuvaisia kaikki muut on usasta ku usan talous heittelee niin koko maailma heittelee perässä

519.3.2008 14:59

Haistakaa vittu, kaikki. Maksakaa nyt velkanne että pääsen bungie.net, sopcast, isohunt, ym. palveluihin.

619.3.2008 15:07

Alkaa DNA/Elisa:an vaihto houkuttaa....

Lainaus:
Haistakaa vittu, kaikki. Maksakaa nyt velkanne että pääsen bungie.net, sopcast, isohunt, ym. palveluihin.
Samaa mieltä (mediafire kans tohon luetteloon)
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 19.3.2008 @ 15:16

719.3.2008 16:02

Itsellä ainakin toimii Soneran 8/1 liittymällä aD ilman proxyakin.

819.3.2008 18:05

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti JasonSco:
Itsellä ainakin toimii Soneran 8/1 liittymällä aD ilman proxyakin.
Täälläkään ei ongelmia..........samapaketti kuin yllä.
Haksu

919.3.2008 18:15

Joo ei tästä tule mitään... Pitää proxyjen avulla surffailla.. Vi*un sonera vi*un Cogent keksikääs ny jotai... Oikeesti nyt kiehuu..

1019.3.2008 18:20

Sonera löytyy ja ei mitään ongelmia ollut koko aikana.

1119.3.2008 18:39

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti JasonSco:
Itsellä ainakin toimii Soneran 8/1 liittymällä aD ilman proxyakin.
Täälläkään ei ongelmia..........samapaketti kuin yllä.
Haksu
Liityn kerhoon =)

1219.3.2008 18:50

ad ei mitää ongelmaa päästä mut fapomatic kuvan hostaus mesta on ainoo mitä menetän

1319.3.2008 19:14

[url=http://www.iltalehti.fi/helsinki/200803197408690_hi.shtml][/url]

Sonera pistää nuo köyhät jenkit koville. Maailman seitsemänneksi kalleimmassa kaupungissa kerätty taistelun tahto vie jenkeiltä leivän pöydästä!

1419.3.2008 20:37

Lainaus:
Schaffer sanoo, että yhtiöiden välisen sopimuksen mukaan TeliaSoneran olisi kuulunut asentaa tiettyihin, sovittuihin paikkoihin runkoverkkoja yhdistäviä yhteyksiä Cogentin kanssa, mutta kieltäytyi yhteistyöstä. Schafferin mukaan TeliaSonera halusi toimillaan haitata Cogentin käyttäjien toimintaa.

Jos Schaffer puhuu totta, niin oikeuteen vaan - siellä se selviää. Itse epäilen ennemminkin sitä, että Cogent yrittää tulla markkinaan mukaan "ilmaiseksi" ja eihän TS tietenkään siihen suostu. Jos taas TS on oikeassa, niin Cogent oikeuteen - edelleen siellä se selviää.

Harmi vain, että oikeus on hidas kuin 1 Mbit/s yhteyteni. Minullakin siis Sonera ja AD on toiminut koko ajan ilman kikkailuja, mutta esim. Isohunt ei ole tällä hetkellä saavutettavissa (enkä edes tiedä mikä on joku proxy :D).

Siinä mielessä varsinkin syytän Cogenttia, että hehän ne linjat ovat katkaisseet. Olisivat tapelleet keskenään.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 19.3.2008 @ 20:41

1520.3.2008 1:23

Itselläni Telian 2 Mbit/s yhteys eikä mitään vaikeuksia AD:n kanssa eikä edes Isohunttiin mennessä, en ole kyllä paljon muita kokeillut. Kuin AD:tä ja nyt juuri äsken kokeilin isohunttia sinne vaan eikä estelyitä, minun mielestäni on Telia tai Sonera niin ihan samasta puljusta on kysymys.Erikseen tai yhdessä. Silti jotain on päin per..... no eiköhän kaikki kohta selviä.

1620.3.2008 22:10

On melko outo. Omalla kämpällä Soneran 2 megan liittymä. Hirmunen määrä sivuja mitkä ei toimi ku proxyn kautta. Porukoilla samoin Soneran 2 megan liittymä ja kaikki tuntuu toimivan normaalisti.

1720.3.2008 22:17

Minä en pääse tuskin minnekään 24/2 soneran adsl purkilla.
Piuhat ovat kiini, paitsi duunipaikan vpn käyttäen, eli Funet network toimii kummarrun ja kiitän CSC'ää ja duunipaikkani!

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.3.2008 @ 22:19

1821.3.2008 1:53

Tämä on taas tätä Soneraa, ollut viime päivinä paljon otsikoissa, no laitoin tuon uutiskirjeessä olleen prokyn ja nyt pelittää taas sivut.

1921.3.2008 16:04

Saisivat laittaa yhteydet kuntoon.. Oli tässä viikon tauko Afterista ja tylsää oli :(

2021.3.2008 16:08

Nyt pääsee ENSIMMÄISTÄ KERTAA VIIKKOON näille "amerikkalalaisille" sivuille! Kyllä V*TUTTAA tämmönen!
On se nyt kumma, jos minä ostan 8/2 netin tänne taajamaan ja maksan siitä viiskymppiä kuussa, ni perkele en edes suurinta osaa youtube-videoista pysty katsomaan!

2122.3.2008 11:57
lantiot
Inactive

Pitäsköhän vaihtaa Sonera takaisin DNA:han, joka pelitti mainiosti.
Tällä menolla Sonera kärsii joukko-paon Laajakaistoiltaan:((

2222.3.2008 12:30

Joo uutiskirjeessä tullutta proxyä käyttäen sivut toimii:).. Laittasivat jo asiansa kuntoon mokomakin sonera !

2323.3.2008 2:44
lantiot
Inactive

Minä en ainakaan saanut TVY-playeria pelaamaan, että olisin voinut katsella formulat:(

2423.3.2008 10:39
mijuve
Inactive

Mulla on soneran 8/1 liittymä ja nyt pääsin serkun elisalla tänne. Voi vittu mitä paskaa. Vaihdan kyllä soneran pois. Sen voi nyt tehdä vielä ilman mitään irtisanomisaikaakin sen paperilaskumaksun takia.

2523.3.2008 18:27
viluinen
Inactive

Perkeleen Sonera, palaa hermo tämmöseen. Onneksi sentään tuli AfterDawnilta uutiskirje jossa neuvottiin käyttämään proxyä ja pääsin tänne...

Hyvä Afterdawn, paska Sonera.

2623.3.2008 18:29
viluinen
Inactive

Tulipa sitten tuplana...

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 23.3.2008 @ 18:32

2724.3.2008 12:56

Kaikki tuntuu täällä itkevän, että: "vitun sonera, yhyy!" Öö...? Pari uutista asian tiimoilta nyt luettuani en kyllä itse menisi tästä soneraa syyttämään. En nyt ihan hetimiten menisi myöskään Cogetia syyttämään, kun tämä tuntuu olevan varsin sekava soppa, mutta kyllä tällaiset toimet vaikuttavat ihan älyttömiltä. Ei näitä asioita näin pidä hoitaa.

Mielestäni on hyvin perseestä, että koska joku jenkkifirma saa tällaisen nerokkaan päähänpiston, niin muuten Soneraan tyytyväiset asiakkaat alkavat harkitsemaan isp:een vaihtoa. Itsehän en toki sitä voi edes vaihtaa, kun soneran toimittama HOAS-net kuuluu vuokraan, mutta vaikka voisinkin, niin mieluusti haluaisin rangaista syylistä.

EDIT: Ei sitä toki pidemmän päälle kukaan jaksa proxyjen kautta nettiä selata..

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 24.3.2008 @ 12:57

2824.3.2008 17:12

Nyt tuntuu toimivan Vantaalta Myyrmäestä Sonera Extra 10/2 tämä Afterdawni, toivottavasti myös muut "alasajetut" sivustot. Vierähtihän siinä vähän toista viikkoa. Saa nähdä kauanko pysyy piuhat kiinni. En siis tosiaankaan toivo että alkaisivat taas pullikoimaan.

Ihmeiden aika ei ole ohi. Vapaa Internet, vaatii kansa.

2924.3.2008 17:17

Nyt muuten on alkanut toimiin ilman proxyjakin tää afteri, pitää tarkistaa muutkin. No isohuntti ei toimi vieläkään... No saa nähdä jos linjat aukeavat vielä illemmalla..

3024.3.2008 19:42

Totta. Nyt toimii ilman proxyjakin

Jaa. Unohdetaas sittenki. Eipä toimi enää.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 24.3.2008 @ 21:35

3124.3.2008 23:10
lantiot
Inactive

Eipä mulla oo toiminut hetkeen, ainakaan viime viikolla SONERA.
Yritin availla TVU-playeria, mutta kun ei aukee:((
Nopeuteni 10/2, luulis olevan rahan väärtti, että toimii yhteydet sillä rahalla. Sonera saa haistaa pitkän paskan, meen takas DNA:han:((( Siel sentään saa rahalle vastineen:)

3224.3.2008 23:40

Ja taas näyttäisi toimivan tämä soneran paskakin. On se kyllä aika paska homma kun Sonera ei viitsinyt edes asiakkailleen tehdä mitään ilmoitusta siitä että palvelimet ei pelaa. Itse tappelin 2 päivää netin kanssa ennenkuin tälle sivustolle tuli asiasta uutisointia (kuulin loppujenlopuksi kaverilta). Mutta nyt toimii vaikkakin helkutin hitaasti koko yhteys (netti toiminut koko viikonloppuna noin 2 tuntia yhteensä).

No joka tapauksessa tilasin tänään Saunalahden liittymän jonka pitäisi toimia hieman paremmin kuin Soneran.


Tietokone; Emo=AsRock 970 Extreme4, Prosessori=FX-8350 8x4,7Ghz, Nayttis=Gigabyte AMD Radeon HD 7850 OC 2GB, Muisti=16gb 1600Mhz DDR3, Kovalevytila=250gb SSD/5TB normaali.

3325.3.2008 0:06
lantiot
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Topi1234:
Joo ei tästä tule mitään... Pitää proxyjen avulla surffailla.. Vi*un sonera vi*un Cogent keksikääs ny jotai... Oikeesti nyt kiehuu..
Miks muilla operaattoreilla ei ole samaa ongelmaa, kuin Soneralla tuon Cogentin suhteen???? Ihmettelen vaan????

3425.3.2008 7:50

Onko kellään ongelmaa päästä FileFront:iin??? Itellä se on ollu varmaankin viikon pimeenä.. Ja muutenkin netti hidastellu niin prkl:sti...

3525.3.2008 7:57

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Topi1234:
Joo ei tästä tule mitään... Pitää proxyjen avulla surffailla.. Vi*un sonera vi*un Cogent keksikääs ny jotai... Oikeesti nyt kiehuu..
Miks muilla operaattoreilla ei ole samaa ongelmaa, kuin Soneralla tuon Cogentin suhteen???? Ihmettelen vaan????
Koska kiista on Soneran ja Congentin välinen...
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.3.2008 @ 07:58

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto