*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Kipinöivät iPodit tutkintaan Japanissa

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 12.3.2008 14:41 Kommentteja (8)

Kipinöivät iPodit tutkintaan Japanissa Japanin hallitus on aloittanut tutkinnat Applen suositun iPod nano -soittimen turvallisuudesta. Tarkkailussa on soittimen ensimmäisen sukupolven versio, jonka tuotanto on jo lopetettu. Tutkintojen takana on viime aikoina ilmi tulleet tapaukset nanoista, jotka ovat syttyneet tai olleet lähellä syttyä palamaan.
Japanissa tutkinnat saivat alkunsa tammikuussa sattuneesta tapauksesta, jossa latauksessa olleesta iPodista lenteli kipinöitä. Japanin hallituksen edustaja kertoi, ettei tapauksessa syntynyt henkilövahinkoja. Apple ilmoitti Japanin hallitukselle tapahtuneesta välikohtauksesta maaliskuussa.

Tutkinnan kohteena oleva iPod nano, mallimerkinnältään MA099J/A, oli tuotannossa syyskuusta 2005 aina syyskuuhun 2006 asti. Samanlaisia soittimia on ministeriön mukaan Japanissa noin 425 000 kappaletta.

Japanin hallitus vaatii Applelta selitystä ongelmien syystä ja vakavuudesta. Apple ei ole vielä kommentoinut tapausta.


Yhdysvalloissa palanut iPod nano vaurioitui käyttökelvottomaksi.
Saman mallinen iPod-soitin syttyi tuleen vastikään myös Yhdysvalloissa. Soittimen omistaja kertoi tapahtuneesta eräällä keskustelupalstalla ja lähetti myös kuvia palossa täysin tuhoutuneesta soittimestaan. Myös Yhdysvalloissa sattuneessa tapauksessa iPod oli latauksessa, ja säikähtänyt soittimen omistaja selvisi vain pienin omaisuuden menetyksin.

Litium-ioni-akut ovat aiheuttaneet harmaita hiuksia myös muille valmistajille kuin Applelle. Esimerkiksi vuonna 2006 Sony joutui vaihtamaan akut noin 10 miljoonasta kannettavasta tietokoneesta, kun vialliset akut ylikuumenivat ja aiheuttivat tulipaloja.

Edellinen Seuraava  

8 kommenttia

112.3.2008 14:48

Jaaha, paskan möivät...

212.3.2008 15:29

ylläri...

312.3.2008 16:16

Heh, ja minä luulin että polttokennoakut ovat vasta tulossa (-:

412.3.2008 16:32

Räjähtihän se nokiankin akku ruotsissa. Mix siitä ei oo täällä mitään juttua? häh?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200803127376307_uu.shtml

512.3.2008 17:54

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti opelman:
Räjähtihän se nokiankin akku ruotsissa. Mix siitä ei oo täällä mitään juttua? häh?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200803127376307_uu.shtml


INFO:
Kyseessä ei ollut nokian akku. Akun oli valmistanut erillinen yhtiö joka ei ollut sidoksissa nokiaan ollenkaan. Kyseisen yhtiön nimeä en muista, mutta muistaakseni täälläkin uutisoitiin että lasku ei mennyt nokialla kun ruvettiin vaihtamaan akkuja ja puhumaan korvauksista.

EDIT: Ja syy miksi täällä ei ole juttua on luultavasti se että yksi esimerkki riittää. Miksi luetella kaikkia vastaavia tapauksia?
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.3.2008 @ 17:57

612.3.2008 22:18

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti opelman:
Räjähtihän se nokiankin akku ruotsissa. Mix siitä ei oo täällä mitään juttua? häh?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200803127376307_uu.shtml


INFO:
Kyseessä ei ollut nokian akku. Akun oli valmistanut erillinen yhtiö joka ei ollut sidoksissa nokiaan ollenkaan. Kyseisen yhtiön nimeä en muista, mutta muistaakseni täälläkin uutisoitiin että lasku ei mennyt nokialla kun ruvettiin vaihtamaan akkuja ja puhumaan korvauksista.

EDIT: Ja syy miksi täällä ei ole juttua on luultavasti se että yksi esimerkki riittää. Miksi luetella kaikkia vastaavia tapauksia?
Kai se nyt jotenkin on sidoksissa nokiaan jos puhelimen ALKUPERÄINEN JA AITO akku räjähtää? Sama se kuka ne komponentit tekee jos niissä lukee että NOKIA vai pitäskö sanoa mokia.

713.3.2008 9:59

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti opelman:
Räjähtihän se nokiankin akku ruotsissa. Mix siitä ei oo täällä mitään juttua? häh?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200803127376307_uu.shtml


INFO:
Kyseessä ei ollut nokian akku. Akun oli valmistanut erillinen yhtiö joka ei ollut sidoksissa nokiaan ollenkaan. Kyseisen yhtiön nimeä en muista, mutta muistaakseni täälläkin uutisoitiin että lasku ei mennyt nokialla kun ruvettiin vaihtamaan akkuja ja puhumaan korvauksista.

Tuskinpa Applekaan itse valmistaa laitteidensa akkukennot, vai meinaatko näin?

Tällä hetkellä Nokian akkujen kennoja tulee ainakin Sonylta ja Matsushitalta. Vaihdettujen Nokian akkujen kennot oli valmistanut Matsushita, ja vaihto-operaatio meni/menee sen piikkiin.

Ja Ruotsissa tapahtuneeseen. Kuvien perusteella luuri oli N70, eli juuri se jossa eniten oli viallisia akkuja ja tästä voisi mutulla heittää, että räjähtänyt akku kuului tähän vialliseen sarjaan.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 13.3.2008 @ 10:00

813.3.2008 14:30

Hahah oonki aina vihannut iPodia :D

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto