*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

CeBIT-messuilla ratsattu näytteilleasettajia

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 7.3.2008 13:18 Kommentteja (9)

CeBIT-messuilla ratsattu näytteilleasettajia Saksassa käynnissä olevat CeBIT-messut ovat yritysten lisäksi kiinnostaneet myös paikallista poliisia, joka teki keskiviikkona ratsioita 51 näytteilleasettajan tiloihin. Ratsioiden syynä olivat patenttirikkomukset, joiden johdosta poliisi takavarikoi suuren määrän matkapuhelimia, navigaattoreita, LCD-näyttöjä ja muita elektroniikkalaitteita.
Operaatiossa oli mukana yli 180 poliisia ja virkamiestä, jotka takavarikoivat yhteensä 68 laatikkoa patentteja rikkovia tuotteita ja pidättivät yhden miehen, koska tämä ei suostunut yhteistyöhön poliisin kanssa, mutta mies vapautettiin myöhemmin. 20 henkilön kohdalla vapaus ei tullut ilmaiseksi, vaan he pääsivät huostasta vasta maksettuaan 1 000 euron takuut. Patenttien rikkominen voi johtaa Saksassa jopa viiden vuoden vankeustuomioon, mutta todennäköisesti kaikki osapuolet välttyvät vankeustuomioilta.

Ratsian kohteena olleet näytteilleasettajat tulivat pääsääntöisesti Kiinasta, Taiwanista ja Saksasta, mutta mukana oli yrityksiä myös Puolasta, Alankomaista ja Koreasta.

Patenttirikkomukset ovat alati kasvava ongelma ja CeBIT-messuilla vastaavia ratsioita on tehty myös aiemmin. Patentteja rikkovia yrityksiä oli varoitettu ennakkoon mahdollisista toimenpiteistä, mutta nähtävästi varoitukset ovat kaikuneet kuuroille korville.

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

17.3.2008 13:38

Hyvä näin. Onkohan missään listaa takavarikoiduista tuotteista/firmoista ja siitä, että mitä patenttia ne ovat rikkoneet?

27.3.2008 14:48

ihme tuohua. Koko patentti homma pitäisi kieltää. Kehitystä vaan jarruttaa. Sama kun hakkaisi itseään jalkaan kirveellä samalla kun yrittää juosta kilpaa. NO SAKSALAISET OSAA!!

37.3.2008 15:23

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti opelman:
ihme tuohua. Koko patentti homma pitäisi kieltää. Kehitystä vaan jarruttaa. Sama kun hakkaisi itseään jalkaan kirveellä samalla kun yrittää juosta kilpaa. NO SAKSALAISET OSAA!!

Jos itse keksisit jonkun uuden tuotteen, jota tietenkin haluaisit myös itse vain myydä, mutta samalla Kiinasta 100 firmaa alkaakin valmistaa melkein identtistä versiota tuotteestasi, olisiko silloinkin patentit aivan turhia?

47.3.2008 15:44

Kiina, Taiwan, Korea... Ei mikään yllätys, rikkovat jo omalla maallaan patentteja niin paljon kuin kerkiävät.

57.3.2008 19:22

Mutta niin me vaan ostamme hyviä itämaisia tuotteita, kun halvalla saamme..

68.3.2008 8:56

Patenttien ideahan on se, että jokaisella keksijällä on mahdollisuus saada itselleen hyötyä omasta keksinnöstään, oli sitten peräkylän jussi tai monikansallisen yhtiön tuotekehittelijä. Ja kun keksijällä on patentoinnin myötä saada hyötyä itselleen, motivoi se myöskin keksimään ja tuomaan ideoitaan julki. Se lisää innovaatiota ja lisää halua kehittyä.

Yritysmaailmassa kilpailevien yritysten tulee joko keksiä omaa tekniikkaansa kilaplemaan toisten kanssa tai sitten ostaa oikeudet patentoituihin keksintöihin vrt. formaattisota.

On hyvä että patentin rikkojat saadaan ajoissa kuriin, ennen kuin keräävät liikaa mainetta toisten keksinnöillä. Ja jos jonkun mielestä patentit jarruttavat kehitystä, niin mielestäni olisi korkeintaan mielekästä lyhentää patenttien tarjoamaa suoja-aikaa, kuin luopua patenteista.

78.3.2008 9:22

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti opelman:
ihme tuohua. Koko patentti homma pitäisi kieltää. Kehitystä vaan jarruttaa. Sama kun hakkaisi itseään jalkaan kirveellä samalla kun yrittää juosta kilpaa. NO SAKSALAISET OSAA!!
Ilman patentteja kukaan ei uskaltaisi kehittää mitään.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 8.3.2008 @ 09:29

88.3.2008 14:15

Lainaus:
Lainaus:
ihme tuohua. Koko patentti homma pitäisi kieltää. Kehitystä vaan jarruttaa. Sama kun hakkaisi itseään jalkaan kirveellä samalla kun yrittää juosta kilpaa. NO SAKSALAISET OSAA!!

Jos itse keksisit jonkun uuden tuotteen, jota tietenkin haluaisit myös itse vain myydä, mutta samalla Kiinasta 100 firmaa alkaakin valmistaa melkein identtistä versiota tuotteestasi, olisiko silloinkin patentit aivan turhia?
Siinä tapauksessa, kun joku alkaa myydä samaa tuotetta eri nimellä niin kyllähän se on väärin. Mutta jos joku keksii tuotteen joka toimii kymmenen kertaa paremmin kuitenkin samalla käyttäen tuotteen patentoituja ominaisuuksia, niin kyllähän se nyppii kun aina niitä ei saa käyttää tai joutuu maksamaan huimia lisensointi maksuja.

98.3.2008 16:41

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
ihme tuohua. Koko patentti homma pitäisi kieltää. Kehitystä vaan jarruttaa. Sama kun hakkaisi itseään jalkaan kirveellä samalla kun yrittää juosta kilpaa. NO SAKSALAISET OSAA!!

Jos itse keksisit jonkun uuden tuotteen, jota tietenkin haluaisit myös itse vain myydä, mutta samalla Kiinasta 100 firmaa alkaakin valmistaa melkein identtistä versiota tuotteestasi, olisiko silloinkin patentit aivan turhia?
Siinä tapauksessa, kun joku alkaa myydä samaa tuotetta eri nimellä niin kyllähän se on väärin. Mutta jos joku keksii tuotteen joka toimii kymmenen kertaa paremmin kuitenkin samalla käyttäen tuotteen patentoituja ominaisuuksia, niin kyllähän se nyppii kun aina niitä ei saa käyttää tai joutuu maksamaan huimia lisensointi maksuja.
Jep jep. Mutta senpä takia yritykset usein "istuvat patenttiensa päällä", jotta tuollaista ei pääsisi tapahtumaan. Yleensä yritykset patentoivat keksimiään kokonaisuuksia kerralla, eli patentoivat kerralla useita kymmeniä innovaatioita.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Hintavertailun suosituimmat

Tuoreimmat uutiset

Delliltä edullisia 4K IPS-näyttöjä Delliltä edullisia 4K IPS-näyttöjä (20.11.2014 18:38)
Toistaiseksi markkinoilla olevat 4K-näytöt ovat joko n. 500 euron tienoilla liikkuvia TN-paneeleja, tai huomattavasti kalliimpia IPS-malleja. Dell on kuitenkin tuomassa asiaan muutoksen uusilla ....
Kaikki Samsungin uudet 4K-näytöt tukevat jatkossa AMD:n FreeSynciä Kaikki Samsungin uudet 4K-näytöt tukevat jatkossa AMD:n FreeSynciä (20.11.2014 18:09)
AMD:n Future of Compute -tapahtumassa Singaporessa Samsung on vihdoin julkistanut, että kaikki yrityksen tulossa olevat 4K-näytöt tulevat tukemaan FreeSynciä. Samsung on ensimmäinen yritys, ....
Kestääkö Gorilla-lasi? Myytinmurtajat ottivat käsittelyyn lasin Kestääkö Gorilla-lasi? Myytinmurtajat ottivat käsittelyyn lasin (20.11.2014 16:26)
Juuri uuden ja paremman Gorilla-lasin julkistanut Corning haluaa tuoda julki sanomaa paremmasta lasista – erityisesti safiirin hengittäessä niskaan. Ja me autamme, koska tämä sanoma on toteutettu ....
8 kommenttia
Älypuhelimien näytöt rikkoontuvat pudotusten takia: Uusi Gorilla Glass 4 yrittää korjata tilanteen Älypuhelimien näytöt rikkoontuvat pudotusten takia: Uusi Gorilla Glass 4 yrittää korjata tilanteen (20.11.2014 15:39)
Corningin valmistamaa Gorilla Glass -lasia käytetään älypuhelimissa jo niin yleisesti, että tuotteesta on tullut lähes synonyymi kestävälle näyttölasille. Vaikka Gorilla Glass kestääkin jo ....