*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Hyvinkäällä tuomio P2P-piraattinaiselle

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 20.2.2008 17:24 Kommentteja (29)

Hyvinkäällä tuomio P2P-piraattinaiselle Suomessa on jälleen yksi jälleen yksi P2P-tuomio enemmän. Digitoday kertoo Hyvinkään käräjäoikeuden tuominneen tiistaina 37-vuotiaan naisen sakkoihin ja korvauksiin tekijänoikeusrikkomuksesta. Tuomio tuli musiikin ja elokuvan jakamisesta DirectConnect-vertaisverkossa.
Nainen oli laittoon kotikoneeltaan jakoon noin 460 musiikkikappaletta ja yhden elokuvan. Jaetusta materiaalista valtaosa oli kotimaista tuotantoa. Rötöksistään nainen tuomittiin maksamaan oikeudenhaltijoille korvauksia ja oikeudenkäyntikuluja lähes 2 000 euroa.

Nainen kertoi oikeudessa, ettei ymmärtänyt koko ohjelmasta mitään, vaikka sitä käyttikin. Käräjäoikeus ei kuitenkaan pitänyt naisen selitystä uskottavana.

Edellinen Seuraava  

29 kommenttia

120.2.2008 17:32

Lainaus:

...jakamisesta DirectConnect-vertaisverkossa.

Aina otsikossa lukee P2P:sta tuli tuomio, mutta sitten voi huokaista helpotuksesta kun lukee, että DirectConnectin kanssahan se tuli...Mutta silti porukka jaksaa vielä roikkua siinä maailmanlopun ohjelmassa.
Eli BitCometin kanssa on turvassa!

220.2.2008 17:37

Jopa yhden elokuvan. Arvatkaa vaa oliko sakkojen syy musiikin jako. EI Syy oli SUOMALAISEN musiikin jako.

320.2.2008 18:25

Lainaus:
Nainen kertoi oikeudessa, ettei ymmärtänyt koko ohjelmasta mitään, vaikka sitä käyttikin. Käräjäoikeus ei kuitenkaan pitänyt naisen selitystä uskottavana.
Ihan hyvin vois olla totta. Tossa sanotaan vaan, että toi olis laittanu jakoon ne. Joku muu on voinu iha hyvi yrittää ohjastaa tota DCn käyttöö mutta sitte tää ei oo osannu jne jne.

Iha sama :DD:D

420.2.2008 18:28

Go go poliisit! nyt on saatu suuri rikollinen kiinni!

520.2.2008 18:39

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti masaman_:
Go go poliisit! nyt on saatu suuri rikollinen kiinni!

Joo, Maailma on parempi paikka nyt!

620.2.2008 19:00

No onneksi korvaussummat sentään ovat suht pienet.

Offtopiccina:

Muutamassa uusimmassa uutisessa on jo häiritsevän paljon kirjoitusvirheitä, joita en täällä ole tottunut näkemään. Toivottavasti asia korjaantuu.

720.2.2008 19:43

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Zid:
Offtopiccina:

Muutamassa uusimmassa uutisessa on jo häiritsevän paljon kirjoitusvirheitä, joita en täällä ole tottunut näkemään. Toivottavasti asia korjaantuu.
Nainen oli laittoon ? :)

820.2.2008 19:56

Kyseisen naisen ex-aviomies oli käyttänyt säännöllisesti DirectConnect-ohjelmaa naisen koneella. Nainen ei ole ohjelmaa käyttänyt muuten, kun sulkiessaan ohjelman ex-miehensä käytön jäljiltä. Netissä löytyy lisää juttua asiasta.

Eli sellaista, käytä toisten koneita niin pääset, kuin koira veräjästä tai käytä toisten langattomia verkkoja ja taas pääset kuin koira veräjästä. Käräjäoikeuksien mielestä, kun ei ole uskottavaa, että joku muu käyttäisi tietokoneita ja langattomia yhteyksiä.

Itsekin käytän tämän kerrostalon muiden asukkaiden langattomia yhteyksiä ja kyllä naurattaa, kun to-mafia vie ne oikeuteen (vitsi)

Käräjäoikeuksissa on todella tyhmiä ihmisiä töissä ei helvetti. Vastaava käytännön esimerkki: Joku varastaa autoni, mutta minä joudun maksamaan kaikki ylinopeus ja muut liikennerikkomus sakot ja vahingot mitä varas tekee autolla, koska auto on minun nimissäni. Kun ei ole uskottavaa, että kukaan varastaa toisten autoja. Tätä mieltä on idiootit käräjäoikeuksissa. Hyvä Suomi hyvä!

Lainaus:

'Nettipiratismista narahtaa harvemmin kuin nappaa lottovoiton'
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.2.2008 @ 20:28

920.2.2008 21:44

"Käräjäoikeuksissa on todella tyhmiä ihmisiä töissä ei helvetti. Vastaava käytännön esimerkki: Joku varastaa autoni, mutta minä joudun maksamaan kaikki ylinopeus ja muut liikennerikkomus sakot ja vahingot mitä varas tekee autolla, koska auto on minun nimissäni."

Jollet ole ennen valvontakameran ottamaa kuvaa autostasi ja rekisterinumerosta jne tehnyt ilmoitusta varastetusta autosta, saatat meitin ihanas kotimaassa hyvinkin joutua maksaan kameran kuvaamat ylinopeussakot, ellet osaa kertoa kenelle autosi olet luovuttanut.

1020.2.2008 23:19
WumWum
Inactive

Otan osaa. bittorrent ja dc++ rules!

Mielestäni moraaliajattelun kannalta (hyvä vs. paha), että

1)kun imuttaa ulkomaisia monikansallisia biisejä ja artisteja laajentaa omaa musiikki makuaan ja ehkä ostaa joskus kaupastaki
2)ei lataa suomalaisten artistien tuotoksia, joidenka markkinat ovat täällä kotimaassa.

Joten... nähdään p2p:ssä:)

1120.2.2008 23:49

Lainaus:
Suomessa on jälleen yksi jälleen yksi P2P-tuomio enemmän.

Jopas on lause.
Lainaus:
Nainen.. ymmärtänyt.. ohjelmasta mitään, vaikka sitä käyttikin. Käräjäoikeus.. ei.. pitänyt uskottavana.

Ei mun emäntäkään siitä mitään ymmärrä, mut osaa silti latailla biisejä =)

1220.2.2008 23:53

Mitä tästä opimme?

1. Älä käytä DC:tä
2. Jos käytät, jaa linux imageja

:)

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.2.2008 @ 23:54

1321.2.2008 8:09

Lainaus:
Käräjäoikeuksissa on todella tyhmiä ihmisiä töissä ei helvetti. Vastaava käytännön esimerkki: Joku varastaa autoni, mutta minä joudun maksamaan kaikki ylinopeus ja muut liikennerikkomus sakot ja vahingot mitä varas tekee autolla, koska auto on minun nimissäni. Kun ei ole uskottavaa, että kukaan varastaa toisten autoja. Tätä mieltä on idiootit käräjäoikeuksissa. Hyvä Suomi hyvä!

- Muistetaan kuitenkin, että ylläolevan kaltaista ei ole koskaan tapahtunut.

- Esimerkiksi jos vaikka talonmies pistää Vainion perseeseen vitamiinipiikin sijasta vahingossa Dopingaineita niin Vainio joutuu kärsimään kilpailukieltoa. Ihan käsittämätöntä. ;-D

- Tai jos ihan vahingossa Karalahti lainaa rahaa ja maksaa velkoja ryyppykavereille jotka hoitavat huumebisneksiä niin Karalahti joutuu käräjille. Ihan käsittämätöntä. ;-D

Se että rikoksista syytetään ex-puolisoa ei tosiaankaan ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta oikeuslaitoksen historiassa. Erilaisissa katkerissa huoltajuuskiistoissa kaivetaan pahimmissa tapauksissa jopa pedofilia syytöksen esiin.

1421.2.2008 9:06

Hyvä Suomi! Kyllä tällainen roskasakki pitääkin kitkeä yhteiskunnan resursseja syömästä. Tulee kyllä turvallinen olo kun tietää että nämä rikolliset ovat jatkuvasti poliisin kiikarissa..

1521.2.2008 10:00

Lainaus:

- Muistetaan kuitenkin, että ylläolevan kaltaista ei ole koskaan tapahtunut.

- Esimerkiksi jos vaikka talonmies pistää Vainion perseeseen vitamiinipiikin sijasta vahingossa Dopingaineita niin Vainio joutuu kärsimään kilpailukieltoa. Ihan käsittämätöntä. ;-D

- Tai jos ihan vahingossa Karalahti lainaa rahaa ja maksaa velkoja ryyppykavereille jotka hoitavat huumebisneksiä niin Karalahti joutuu käräjille. Ihan käsittämätöntä. ;-D

Se että rikoksista syytetään ex-puolisoa ei tosiaankaan ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta oikeuslaitoksen historiassa. Erilaisissa katkerissa huoltajuuskiistoissa kaivetaan pahimmissa tapauksissa jopa pedofilia syytöksen esiin.
Heh oli kyllä hyvää vertailua miten ihmiset tosiaan täysin sivullisina asioita miettii ja etenkin tuomitsee.

1621.2.2008 10:04

Joo-o, kyllä on poliisivoimat nykyään .ISO vitsi.

Edes suomen poliisi voisi siirtyä oikeisiin rikollisiin, minunkaan elantoni ei ole taattu ja poliisiksi en ryhdy vaikka työtä näyttäsi olevan näiden uutisten perusteella.

1721.2.2008 12:26

Aluksi kun luin näitä vastaan kommentteja, niin tuli suru puseroon. Tuollainen rangaistus 450 biisistä ja yhden elokuvan jakamisesta on mielestäni kohtuullinen. Ei tekijänoikeus rikkomisista tuomioittakaan jättää. Tosin jos tuo pitää paikkaa että ex-mies oli tehnyt nämä, niin sitten oli kyllä suuri vääryys tämä rangaistus.

1821.2.2008 13:02

Niin, siis nainen käytti exänsä ohjelmaa jota ei ymmärtänyt!

Jos käyttämiseksi luetaan ohjelman sammuttaminen ei siitä pitäisi tulla tuomiota vaan kiitosta kun estää konetta jakamasta noita tiedostoja.

Ja nainen ei siis ymmärtänyt miten ohjelman saa pois päältä pysyvästi ja miten tiedostot poistetaan koneelta.

Tällä puolustuksella ja todistajilla jotka kertovat mitä musiikkia kumpikin kuuntelee ja takavarikoidulla tietokoneella olevilla kappaleilla voisi todistaa naisen syyttömyyden/syyllisyyden.

Mutta taitaa olla liian vaikeaa nykymaailmassa.


Kuitenkin DC on turha riski.

1921.2.2008 17:24

Internet liittymän ja tietokoneen omistaja on aina vastuussa, myös muidenkin käyttäjien tekemisistä koneella ja liittymällä. Vaikka tämä nainen ei käyttänytkään itse kyseistä ohjelmaa tekijänoikeusrikoksiin niin hän on silti vastuussa ja siten syyllinen, koska hänen nimissään oli internet liittymä ja kone oli hänen. Vaikka konetta ja liittymää käyttikin ex-mies tekijänoikeusrikkomuksiin.

Internet liittymän ja tietokoneen haltija/omistaja on aina vastuussa vaikka kuka tahansa muu käyttäisi hänen konetta ja yhteyttä rikoksiin. Siten omistaja on aina syyllinen ja ei ole mitään merkitystä vaikka joku muu olisi käyttänyt hänen konetta ja yhteyttään rikosten tekemiseen.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.2.2008 @ 17:39

2021.2.2008 18:55
Gagadu
Inactive

Tuommoisella syyllisyysnäkökannalla ei ole mitään merkitystä.
Tuollaiset tuomiot on kuin kusi lumihankeen::))) ei mitään merkitystä.

Tyttöhyvä laita vain lisää verbatiimiä niin hyvä tulee.
Turhaa meuhkaavat jostakin langettavasta maininnasta sehän vain osoittaa että joku on osannut käyttää konetta.

2121.2.2008 20:11
Gagadu
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti nuppi:
Internet liittymän ja tietokoneen omistaja on aina vastuussa, myös muidenkin käyttäjien tekemisistä koneella ja liittymällä. Vaikka tämä nainen ei käyttänytkään itse kyseistä ohjelmaa tekijänoikeusrikoksiin niin hän on silti vastuussa ja siten syyllinen, koska hänen nimissään oli internet liittymä ja kone oli hänen. Vaikka konetta ja liittymää käyttikin ex-mies tekijänoikeusrikkomuksiin.

Internet liittymän ja tietokoneen haltija/omistaja on aina vastuussa vaikka kuka tahansa muu käyttäisi hänen konetta ja yhteyttä rikoksiin. Siten omistaja on aina syyllinen ja ei ole mitään merkitystä vaikka joku muu olisi käyttänyt hänen konetta ja yhteyttään rikosten tekemiseen.

Sinä ja sinun omistajan syyllisyys :))) hanki nyt jo itsellesi elämä ja mene duuniin vaikka aurauskepiksi tienvarteen TVH:olle

2221.2.2008 23:31

Ajojahti :(

2322.2.2008 19:59

Sellainen tää maailma on, aika hyvä mutta levoton. Välillä taivas on sateeton.

2423.2.2008 20:34

Hmm.. Ihmetelen vain nuita määriä..

Mun mielestä tuo jakomäärä on kohtuuton tuota sakkoa ajatellen..

Siellä on hyvät pukuherrat immeisiä tuhansien, ehkä kymmenien tuhansien kappaleidensa kanssa, satoine televisojaksoista ja elokuvista puhumatta, miksi tälläinen taaseen "amatööriwarettaja"...

Ei voi tietää, mutta kummallista taas on.. =D

... typoja -.-'

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 23.2.2008 @ 20:36

2524.2.2008 17:16

Poistasivat vain ne 100gb ja + jakajat.
Eikös se olisi parempi jos ne "pro-warettajat" poistettaisiin eikä niitä "amatööri-warettajia" ?

Ja tämä tuomio on mielestäni täysin kohtuuton.
Jos ko. nainen on SULKENUT ex-miehensä ohjelman, niin naista syyetään, ja kuten tuli jo esille, vertailisivat musiikkimakuja ja jakoja..

-Pete

2624.2.2008 19:43
karivee
Inactive

Miten ihmeessä tämäkin mamma on jäänyt kiinni? Ja koska jeparit on mun ovella?

Miten homma hoidellaan niin, ettei käry käy? Neuvokaa, fiksut!

2725.2.2008 0:08

tuplat

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.2.2008 @ 00:11

2825.2.2008 0:10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti karivee:
Miten ihmeessä tämäkin mamma on jäänyt kiinni? Ja koska jeparit on mun ovella?

Miten homma hoidellaan niin, ettei käry käy? Neuvokaa, fiksut!
Itse en dc:tä käytä niin en tiedä mutta olen kuullut dc:tä käyttäviltä, että siihen on 4 keinoa. 3 ekaa ovat varmimpia.

1. Ei käytä Suomen dc hubeja vaan muiden maiden hubeja.
2. Jakaa vain freewarea eli linux distroja yms joista to-mafia ei ole kiinnostunut.
3. Käyttää dc-ohjelmia ja hubeja, jotka eivät näytä ip-osoitetta tiedostolistauksen yhteydessä.
4. Jakaa normaalisti kulttuuria dc-hubeilla mutta muissa maissa, kuin Suomessa.


Kaikki kiinni jääneet ovat jakaneet suomalaisilla dc hubeilla paljon musiikkia ja ehkä muutakin mutta suurimmat syyt ovat olleet. 1. Suomalaisten dc hubien käyttö. 2. Iso määrä musiikkia jaossa.

TTVK/ÄKT tietää kyllä tasan tarkkaan Suomen suosituimpien hubien osoitteet ja ne ovat siksi seurannassa. Käyttämällä muiden maiden hubeja menee homma hankalaksi TTVK/ÄKT:n kannalta. Sen takia koska suomalaisilla hubeilla kaikki ip:t ovat 99% varmuudella Suomesta. Eli nopeaa ja helppoa saada kiinni. Muissa maissa TTVK/ÄKT joutuu tarkistamaan jokaisen ip-osoitteen manuaalisesti onko se Suomesta vai ei ja he eivät tiedä suosittuja muiden maiden hubeja.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.2.2008 @ 00:19

2914.3.2008 22:22
p2phunter
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LSDPupu:
Poistasivat vain ne 100gb ja + jakajat.
Eikös se olisi parempi jos ne "pro-warettajat" poistettaisiin eikä niitä "amatööri-warettajia" ?

Ja tämä tuomio on mielestäni täysin kohtuuton.
Jos ko. nainen on SULKENUT ex-miehensä ohjelman, niin naista syyetään, ja kuten tuli jo esille, vertailisivat musiikkimakuja ja jakoja..

-Pete

Koska pro:t eivät ole niin tyhmiä että käyttäisivät Direct Connectia.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.3.2008 @ 22:23

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
5 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
2 kommenttia

Uutisarkisto