*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Yleisradion kanta Tvkaista.fi-palvelun laillisuuteen muuttui

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 18.2.2008 09:52 Kommentteja (11)

Yleisradion kanta Tvkaista.fi-palvelun laillisuuteen muuttui Internetissä tallentavana digiboksina toimiva Tvkaista.fi-palvelu on julkaisustaan lähtien ollut ongelmissa TV-toimijoiden kanssa ja nyt ongelmat näyttävät jatkuvan, sillä Yleisradion lakiosaston mukaan palvelu ei ole laillinen.
Aiemmin Yleisradion kanta oli päinvastainen ja syksyllä 2007 uudelleen avattu Tvkaista.fi ei tuottanut Yleisradiolta mitään vastalauseista. "Tuntemattomasta syystä Yleisradio on muuttanut kantaansa tammikuussa. Asia oli selvitetty ja Yleisradiolta on myönteinen kirjallinen lausunto vuodelta 2007" kertoi Tvkaista.fi:n toimitusjohtaja Fredrik Husberg Tietokone-lehdelle. Husberg uskoo vahvasti, että palvelu on laillinen. "Tekijänoikeuslaki määrittelee laillisen palvelun rajat. TVkaistan palvelu on rajojen sisällä" jatkoi Husberg.

Yleisradion näkökulman kertoi HS:lle Yleisradion lakiosaston päällikkö Katri Olmo, jonka mukaan ohjelmien tallennuksesta vastaa mainoksien mukaan Tvkaista.fi, vaikka lain mukaan kuluttajien pitäisi itse tehdä tallennukset. "Tämä tarkoittaa sitä, että tallentajana on Tvkaista, ei kuluttaja" sanoi Olmo. Yleisradiolle ongelmia saattaa herättää myös TVkaistan käyttö ulkomailta, sillä Yleisradion TV-ohjelmia koskevat jakeluoikeudet ovat useiden ohjelmien kohdalla rajoitettu ainoastaan Suomeen, jolloin ohjelmien katselu ulkomailla voi aiheuttaa Yleisradiolle harmia.

TVkaista ei ole ainoa vastaava palvelu Suomessa, vaan Saunalahti on tarjonnut viime kesästä asti omaa SaunaVisio-palveluaan. SaunaVisiossa kuluttaja saa itselleen digisovittimen, jonka avulla hän pystyy tallentamaan TV-ohjelmia Saunalahden tiloissa oleville kiintolevyille ja katselemaan niitä sitten digiboksin ja internet-yhteyden avulla. Ohjelmien tallennuksen voi suorittaa myös SaunaVisiossa internet-selaimella, joten Yleisradion lakiosaston näkemys koskenee myös Saunalahtea.

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

118.2.2008 11:32

Soudetaan ja huovataan. Telkusta tulee nykyään niin huonoa ohjelmaa, että jos sitä joku haluaa tallentaa, pitäisi ylen ennemminkin maksaa siitä hyvästä. Ihme kitinää koko touhusta, antaisi koko jutun olla ja keskittyisi saamaan vaikka tekstityksen toimimaan omissa lähetyksissään.

218.2.2008 12:40

Lainaus:
Yleisradiolle ongelmia saattaa herättää myös TVkaistan käyttö ulkomailta, sillä Yleisradion TV-ohjelmia koskevat jakeluoikeudet ovat useiden ohjelmien kohdalla rajoitettu ainoastaan Suomeen, jolloin ohjelmien katselu ulkomailla voi aiheuttaa Yleisradiolle harmia.
Näinhän se yleensä menee. Jenkki yhtiöt näyttävät netissä jenkeille materiaalia, Suomen tv-yhtiöt suomalaisille. Normitallaajan kannalta tilanne on yksi hailee, koska proxyilla yms. keinoilla rajoitukset voi kiertää. Mutta tv-yhtiön on oltava jämynä näissä asioissa.

318.2.2008 13:05

Tvkaistassa taidetaan nurista sen takia, että siinä valitaan nauhoitettavat kanavat. Saunavisiossa valitaan normaalisti yksittäiset ohjelmat.

Itse olen kummankin palvelun tyytyväinen käyttäjä. Täydentävät sopivasti toisiaan. Elokuvat talteen Saunavisioon ja satunnaiset sarjat voi katsella koneella tvkaistasta.

418.2.2008 13:21

Jos käyttää "tallentimena" tv-kaistaa, miten se eroaa koti tallentimesta?

TV-kaistan tallennin on eri paikassa missä minä. Miksi laittomaksi sen tekee se että tallennin ja minä olemme eri paikassa?

518.2.2008 15:05

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti FRL:
Jos käyttää "tallentimena" tv-kaistaa, miten se eroaa koti tallentimesta?

TV-kaistan tallennin on eri paikassa missä minä. Miksi laittomaksi sen tekee se että tallennin ja minä olemme eri paikassa?
Ei se olekkaan laiton meille suomalaisille, mutta tilanne muuttuu radikaalisesti, kun ohjelmia pystyy katsomaan ulkomaalainen, jolle levitysoikeuksia ei ole maksettu. Ongelma ei ole yksin Ylen, vaan kaikkien kotimaisten kanavien.
Uutisointi siis tässäkin tapauksessa on selkeästi harhaanjohtava.

618.2.2008 19:11

Ulkomailta katseluhan on enemmänkin spekulaatiota. Se mikä on laitonta, on se, että kuluttaja ei itse tallenna ohjelmia vaan Tvkaista tekee sen.

Sananjärjestys, kyllä, hassua varsin tällä kertaa viestissä tässä.

718.2.2008 20:08

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jehu80:
Ulkomailta katseluhan on enemmänkin spekulaatiota.
Spekulaatiota tai ei, mutta täysin mahdollista ja se riittänee tuomaan ongelmia.

818.2.2008 21:23

Lainaus:
Ei se olekkaan laiton meille suomalaisille, mutta tilanne muuttuu radikaalisesti, kun ohjelmia pystyy katsomaan ulkomaalainen, jolle levitysoikeuksia ei ole maksettu
Onko palvelulla ulkomaisia käyttäjiä? Myydäänkö palvelua muille kuin Suomen kamaralla asustaville suomalaisille?

Ongelma syntyy sitten jos palvelua myydään ulkomaisille käyttäjille ja ulkomaisille tarjottavaan pakettiin lisätää Suomen kanavat. Yhtä ongelmallinen tilanne tuotetta kaupataan Suomen kansalaiselle joka kuitenkin muuttaa ulkomaille.

Palvelun kehittäjä ja tarjoaja on voinut olla tietoinen asiaa liittyvistä riskeistä ja ongelmista. Nyt sitten kokeillaan kepillä jäätä - ja varmasti tarkoituksella - niin saadaan selville minkälaisia rajoituksia ko. palvelun tarjoamiseen tulee.

Oikeastaan näin järjkevä bisnesmies tekee: Kehitetään riskipelillä palvelu ja myydään palvelua (SEKÄ otetaan vakuutukset kuntoon). Sitten katsotaan jos joku älähtää ja sitten vaan raastupaan. Vakuutus korvaa oikeudenkäynnin eikä tarvitse erikseen ostaa kalliita laki- ja konsulttipalveluita. Imagotappiotakaan ei voi tulla, kun tässä yritetään kuluttaja parasta: YLE saa sen paskan niskaan jos tuoteen toiminta todetaan Suomessa "laittomaksi". Mikään ei estä tietenkään tuotteen ideaa myyntiä eteenpäin :-)

918.2.2008 23:20

Lainaus:

Onko palvelulla ulkomaisia käyttäjiä? Myydäänkö palvelua muille kuin Suomen kamaralla asustaville suomalaisille?
Lainaus TVkaistan sivuilta:

"TVkaista toimii kaikkialla, myös ulkomailla!
Tyytyväisiä asiakkaita ympäri maailmaa - Yhdysvallat, Kanada, Islanti, Englanti, Espanja, Belgia, Hollanti, Tanska, Ruotsi, Saksa, Italia, Puola, Venäjä, Japani, Thaimaa,... Lisää mahtuu joukkoon!"

Unohdin tossa hätäpäissäni, että vakuutusyhtiöillä tuppaa olemaan erityinen laja pestä kätensä kaikesta, johon ne joutuisivat maksumiehiksi. Joten fiksu bisnesmies ei luota vakuutuksiin, joilla pyritään ainakin puol-laitonta asiaa ajaa.

Vakuutusyhtiöllä on myöskin AINA mahdollisuus puntaroida tilannetta ja olla menemäti raastupaan, vaikka vakuutus sinänsä olisikin takana. Kun mitään "vakuuta rikos" vakuutusta ei ole olemassakaan.

Nämä on sitten ihan minun henkilökohtaisia kokemuksia.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 19.2.2008 @ 14:33

102.12.2009 18:08
Juha Makipaa
Vahvistamaton

Ulkosuomalaisille Kaista on elintärkeä silta vanhaan kotimaahan. Olin aikoinaan Polilla perustamssa Suomen ensimmäistä TV asemaa, eli TES TV lähetintä Albertinkadulla. YLE sitten myöhemmin pakotti TES TVn pois kilpailemasta kotimaan markkinoilla. Nyt sitten YLE pakoittaa Kaistankin pois kilpailemasta ulkomaan markkinoilla !

Sellainen juuri on monopoliyhtiö rumimmillaan. Ei riitä että monopolisoi kotimaan TV palveluja, nyt pitää vielä estää ulkosuomalaistenkin pääsy suomalaisia ohjelmia katsomaan.

Ulkosuomalaiset ovat Suomen parhaat ystävät maailmalla. Kannattaako YLEn todella loukata heitä näin pahasti ?

Juha Makipaa
Palm Beach, FL

113.12.2009 0:24

TVKaista voi ola mitä vain. Suomalaiset ulkomailla on hyvin tulleet toimeen ilman TVKaistaa vuosi kymmeniäkin, joten varmasti tulee vastaisuudessakin.

Ylen kannalta kyse ei ole monopolista. Onhan tuota TVKaistaa vastustamassa muutkin, kuin YLE. YLE:hän ei ole monopoliasemassa Suomessa nykyisin, mutta oli sitä joskus ennen TVKaistaa. Siis silloin, kuin TVKaistaa ei ollut teknisestikkään mahdollista toteuttaa, kuten nyt.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
4 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
2 kommenttia

Uutisarkisto