*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

PlayStation Networkissa ennätysliikenne tammikuussa

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 15.2.2008 18:52 Kommentteja (10)

PlayStation Networkissa ennätysliikenne tammikuussa Sonyn PlayStation Network (PSN) -verkkokaupasta tehtiin Pohjois-Amerikan alueelta tammikuussa ennätykselliset 7,9 miljoonaa latausta. Luku ylitti aiemman ennätyksen, joka oli edeltäneen joulukuun 6,6 miljoonaa latausta.
Latauksia on nyt yhteensä tehty jo yli 52 miljoonaa. PSN:n käyttäjämäärä taas ylitti Pohjois-Amerikassa 2,9 miljoonaa, joten seuraavana tähtäimessä on kolmen miljoonan rajapyykki.

Sony hehkutti menestytystään tammikuun konsolimyynnin lukujen julkistuksen jälkeen, kun PlayStation 3 (PS3) ohitti ensimmäistä kertaa Microsoftin Xbox 360:n. Tosin Microsoftin mukaan Xbox 360:n myynti kärsi toimitusongelmista, mutta tämä ei Sonyn riemua hillinnyt. Tammikuun aikana PS3:sia myytiin Pohjois-Amerikassa noin 40 000 kappaletta enemmän kuin Xboxeja.

Sony povaakin vuodesta 2008 PS3:n vuotta. Sonyn Pohjois-Amerikan peliyksikön johtaja Jack Tretton nostaa konsolin menestyksen takeiksi erityisesti formaattisodan voittamassa olevan Blu-rayn sekä laadukkaan pelivalikoiman.

Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

116.2.2008 11:37

Varmasti tämä vuosi tulee olemaankin se nousuvuosi PS3:lle. Blu-rayn voitto näyttää melkoisen selvältä, ja loppuvuodesta pamahtaa ulos todellinen pommi, nimittäin Gran Turismo 5. Onpahan netissä liikkunut huhuja myös 160-gigaisesta slim-versiosta, ja villeimmät huhut kertovat sen tulevan tämän vuoden lopussa, mutta tokko tuo pitänee paikkaansa.

216.2.2008 16:03

Niin ja alkaa muutenki PS3:lle tulla "hyviä" pelejä... I agree that Bleeding said.
Kun vertaa PS3:a ja XBox360:tä niin Minä en näe mitään parempaa XBox360:ssä, sanokaa jos olen väärässä. Playstationin ilmainen verkon käyttö, teräväpiirto ominaisuudet(1080p kama, tilavat Blu-ray levyt), selkeä käyttöliittymä sekä KAIKKI pleikkarin ominaisuudet ovat minusta parempia kuin 360:ssä. Sanokaa minun sanoneen. Ja jos joku osaa sanoa mitä parempaa xbox360:ssä on niin sanokoot sen täällä!

Hyvää päivänjatkoa!

316.2.2008 18:10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Karlez:
Niin ja alkaa muutenki PS3:lle tulla "hyviä" pelejä... I agree that Bleeding said.
Kun vertaa PS3:a ja XBox360:tä niin Minä en näe mitään parempaa XBox360:ssä, sanokaa jos olen väärässä. Playstationin ilmainen verkon käyttö, teräväpiirto ominaisuudet(1080p kama, tilavat Blu-ray levyt), selkeä käyttöliittymä sekä KAIKKI pleikkarin ominaisuudet ovat minusta parempia kuin 360:ssä. Sanokaa minun sanoneen. Ja jos joku osaa sanoa mitä parempaa xbox360:ssä on niin sanokoot sen täällä!

Hyvää päivänjatkoa!
MSN integraatio, Live ja dashboard paremmin tuettuina peleissä kuin PS3:n XMB, mikrofonia tuetaan paremmin, laajempi ja parempi pelivalikoima (lähteenä kaikkien rakastama/vihaama Metacritic), HDCP:llä varustettu näyttölaite ei ole pakollinen teräväpiirrolle eli pelkkä DVI tai VGA liitäntä riittää Xbox 360:lle, ohjain (tietenkin makuasia), tehokkaampi näytönohjain, enemmän yleiskäyttöistä muistia ja paremmat kehitystyökalut pelien tekijöille. Noi tulee päällimmäisenä mieleen.

416.2.2008 18:15
oappi
Inactive

@Karlez

Kuulemma x360 helpompi tehä pelejä. Mikä saattaa tarkoittaa ettei pienemmät pelistudiot viitti tehdä pelejään ps3 lle. Porttauksienki kanssa kuulemma ongelmia ja esim gta4 myöhästy juuri ps3 takia.

En omista kumpaakaan konsolia joten jutut on ihan sen pohjalta mitä oon nopeesti kokeillu tai lukenu. xloota fanipojat voi varmaa kertoo lisää

516.2.2008 18:27

Lainaus:

MSN integraatio, Live ja dashboard paremmin tuettuina peleissä kuin PS3:n XMB, mikrofonia tuetaan paremmin, laajempi ja parempi pelivalikoima (lähteenä kaikkien rakastama/vihaama Metacritic), HDCP:llä varustettu näyttölaite ei ole pakollinen teräväpiirrolle eli pelkkä DVI tai VGA liitäntä riittää Xbox 360:lle, ohjain (tietenkin makuasia), tehokkaampi näytönohjain, enemmän yleiskäyttöistä muistia ja paremmat kehitystyökalut pelien tekijöille. Noi tulee päällimmäisenä mieleen.

Pikkuisen jos viilataan, niin tehokkaampi näytönohjain ja enemmän yleiskäyttöistä muistia on kyllä ihan puhdasta mutua.
Lisäksi konsolista on hyvää vauhtia tulossa puhdas pelikone hd-dvd:n tuen loppumisen vuoksi.
Blu-rayn tukeminen on utopiaa mikkisoftalta, sillä hd-dvd:n valikkojärjestelmä on microsoftin käsialaa, enkä usko sen hevillä myöntävän kilpailevaa formaattia paremmaksi.
Sinänsä boksissa ei ole mitään vikaa ja pelitarjonta on ylivoimaisesti paras tällä hetkellä, mutta vääjämättä jumbosija uhkaa loppuvuodesta.

616.2.2008 19:32

Näytönohjaimet, eli Xbox 360:n GPU on ominaisuuksissa ja laskentatehossa parempi.
Muistia on Xbox 360:ssa 512 megatavua ja PS3:ssa vastaavast 256+256, joista tuon näytonohjaimen muistin käyttäminen ei esim. Linuxissa onnistu aivan helposti (eli ei ole yleiskäyttöistä suoraan, mutta pelien tekijät voivat käyttää kummankin muistia haluamallaan tavalla).

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 16.2.2008 @ 19:35

717.2.2008 13:06

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Agent_007:
Näytönohjaimet, eli Xbox 360:n GPU on ominaisuuksissa ja laskentatehossa parempi.
Muistia on Xbox 360:ssa 512 megatavua ja PS3:ssa vastaavast 256+256, joista tuon näytonohjaimen muistin käyttäminen ei esim. Linuxissa onnistu aivan helposti (eli ei ole yleiskäyttöistä suoraan, mutta pelien tekijät voivat käyttää kummankin muistia haluamallaan tavalla).

Jos nyt rankasti vedetään offtopiciksi, niin mutulla tarkoitan juuri tuota gpu:n vertailua, erilaiset piirit ei tarkoita sitä, että eri alustoilla ne olisivat vertailukelpoisia keskenään. Ja mitä tarkoitat yleiskäyttöisellä muistilla? Käyttää haluamallaan tavalla muistia?? Tässähän ei ole mitään järkeä. Ei kai nyt sentään koodariapinan tarvi tietää muistista mitään, vai pitääkö pleikkarin ohjelmoinnissa palata takaisin kivikaudelle ja antaa jokaiselle osoittimellekin erikseen arvot tai ehkä ei ole käytettävissä ollenkaan muuttujia? Eikö linuxilla ole muka kääntäjiä??? Olioista ei ole kukaan kuullut?

817.2.2008 13:12

Hyvähän se on sanoa, että ps3:lla ei pysty linux-käytössä hyödyntämään kaikkea muistia. Mahtaa vaan xbox jannuja vituttaa, koska heidän konsoliinsa ei saa linuxia lainkaan. ;)

918.2.2008 1:05

No joo se on kyllä totta että paremmin toteutettu kommunikointi ja pelin-aikana dashboardin käyttö mutta siihen se sitten jääkin. Parempi pelivalikoima?= Paljon pelejä, suurin osa skeidaa.
Minusta ps3 ja x0 on aikas tasaväkisiä tällä hetkellä mutta ps3 näyttää vaan tulevan parempia juttuja nytten. x0 hyvät julkaisut, gears of wars, ninja gaiden 2 ja alan wake thats it. pleikan messioista edes turha alkaa listaa tekemään on sen verran parempi.

1018.2.2008 9:19

Piirien kellotaajuudet eivät ole vertailukelpoisia, mutta teoreettiset maksimiarvot ovat ja samoin nuo shader-ominaisuudet. Ja PS3:n koodauksessa käytetään runsaasti assemblyä, kun SPE:t eivät ole yleiskäyttöisiä suorittimia, eikä niille toistaiseksi ole erillistä kunnollista kääntäjää, joten muistiosoitteiden kanssa saa leikkiä ihan tosissaan, varsinkin kun näytönohjaimen muisti ja keskusmuisti ovat erikseen, joten koodatessa saa myös miettiä kumpaan muistiin kannattaa mitäkin sijoittaa, että toiminta olisi mahdollisimman nopeaa.

Linuxin rajoitukset PS3:n kohdalla ovat pitkälti kiinni Sonyn Hypervisorista, mutta jos muisti olisi toteutettu samalla tavalla kuin Xbox 360:ssa niin sitä olisi suoraan enemmän Linuxin käytettävissä.

Ja pahoitteluni, että vedin keskustelun Offtopiciksi.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....
Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
1 kommentti
Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....