*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

HD DVD luopumassa kilpailusta?

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 15.2.2008 12:14 Kommentteja (20)

HD DVD luopumassa kilpailusta? HD DVD -formaatin tulevaisuudesta on spekuloitu tiheästi siitä lähtien kun Warner ilmoitti vaihtavansa formaattia. Viimeaikojen arviot ovat olleet enemmänkin ennustuksia siitä millon Toshiba jättää leikin kesken, kuin siitä voittaako se "sodan". Viimeisimmäksi uppoavan laivan jättivät nettivideovuokraamo Netflix ja yhdysvaltalainen kauppaketju Best Buy, jonka jälkeistä Toshiban vastausta media kutsui viimeiseksi hengenvedoksi ja "joutsenlauluksi".
Hollywood Reporterin lähteiden mukaan HD DVD -teräväpiirtoformaatin tukijalka Toshiba olisi tiputtamassa satoja miljoonia dollareita syöneen teräväpiirtoformaatin. Toshiban markkinointipomo Jodi Sally ei kuitenkaan allekirjoita väitettä, vaan vastaa viimeajoilta tuttuun, hieman laimeaan sävyyn, "Luotamme HD DVD -formaattiin ja sen teknologisiin vahvuuksiin, uskomme, että se on paras valinta kuluttajalle".

Toshiban formaatin tulevaisuus ei kuitenkaan vaikuta kovin varmalta edes Sallyn puheista päätellen, "Johtuen viimeaikojen myyntikehityksestä Toshiba jatkaa markkinoiden seuraamista erityisesti kun kaikkien HD DVD-soittimien hintaa laskettiin hiljattain".

Edellinen Seuraava  

20 kommenttia

115.2.2008 12:42


215.2.2008 12:53

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arcanix:



hahaha! just sopiva tähän uutiseen xD

315.2.2008 13:06

on :D

415.2.2008 13:20

Hahah. Loistava kuva. :P

Kohta on enää yksi formaatti. JEE!

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.2.2008 @ 13:21

515.2.2008 14:17

aivan sama kumpi formaatti voittaa. parempi silti että vain yksi formaatti kuin monta rinnakkain.

615.2.2008 14:18
Delarent
Inactive

Kohta enää yksi määrittelee hinnan ... et jee vaa kaikille..

715.2.2008 14:34

niinpä, ku nyt jos hd dvd lähtee litoo, niin sit ihan salee toi bluray nostaa hinnat sinne kaakkoon.

815.2.2008 15:17

Molemmat ovat ihan surkeita. Samantien niihin 1 TB levyihin.

915.2.2008 16:02

Toisaalta ihan hyvä että olis vaan yks formaatti...toisaalta olis saanut vielä hetken jatkua kilpailu niin hinnat olis tippunu vieläkin enemmän.

Harmi vaan että se on tuo huonompi vaihtoehto ($ony) joka näyttää jäävän pinnalle...

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.2.2008 @ 16:03

1015.2.2008 16:23

Ottakaahan huomioon että kyllä sillä Blu-Raylla on edelleen kilpailua markkinoilla, eli tuo vanhempaa tekniikkaa oleva DVD. Kyllä ne Blu-Ray soitinten hinnanlaskut jatkuvat edelleenkin että myynti kasvaisi entisestään.

1115.2.2008 16:25

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Delarent:
Kohta enää yksi määrittelee hinnan ... et jee vaa kaikille..

Ja miten niin vain yksi? Määrittelikö DVD-laitteiden hinnat vain yksi taho? Sony ei ole ainoa joka valmistaa blu-ray-soittimia, joten se ei myöskään voi yksinään määritellä laitteiden hintaa. HD-DVD-laitteissa taasen toshiba oli / on laitetta valittaessa käytännössä ainoa vaihtoehto. Sitäpaitsi sony on itse madaltanut blu-ray-soittimien hintoja johtuen ps3:n nykyisestä hinnoittelusta. Se kun on nykyään hinta/laatu-suhteeltaan paras soitin.

1215.2.2008 17:07

Kohta alkaa saada Phillipsin "laatu" blu-ray soittimia halvalla :)

1315.2.2008 18:01

Sony kun tienaa jokaisesta bluray tuotteesta rahaa!

1415.2.2008 19:07

Lainaus:
Kohta enää yksi määrittelee hinnan ... et jee vaa kaikille..
Ei nyt ihan noinkaan. Nimen omaan Sony ei ole se ainoa valmistaja. Yksi formaattti voi tuoda hinnan laskua sekä parempaa tekniikkaa, kun kaikki laitevalmistajat joutuvat panostamaan yhden formaatin kehittelyyn ja pärjäämään kilpailijoilleen. Formaattisota ei ole välttämättä kuluttajalle paras kilpailun muoto. Formaattisodassahan formaatin pitää vähintäänkin kyetä uskottelemaan kuluttajalle omaa pätevyyttä, vaikka siinä olisikin vakavia puutteita. Eräänlaista propagandaa. No mtta parempaan suuntaan ollaan menossa.

1515.2.2008 21:26

Wal-Mart(kin) on valinnut puolensa

http://money.cnn.com/2008/02/15/technolo...=rss_topstories

btw. Blu-ray-levylle on kyllä annettu mielenkiintoisia nimiä mm. CNN:llä:

Sony DVD format
Blu-ray DVD
Sony's hi-def movie disc

1615.2.2008 21:48

Mitä ihmettä nuo muutamat rummuttavat koko ajan HD DVD:lle kuolemaa? Ei ole keneltäkään pois, jos molemmat formaatit jäävät elämään. Päinvastoin, hinnat tippuisivat.

Täytyy toivoa, että HD DVD jäisi sentään elämään edes datalevyformaattina. Eipä se elokuvabisnespuolikaan vielä täysin menetetty ole. :)

1715.2.2008 22:35

poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.11.2009 @ 21:18

1815.2.2008 23:28

tupla

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.2.2008 @ 23:30

1916.2.2008 14:26

arcanixin laittama kuva kieltämättä huvitti hieman :)

Toivottavasti tämä blu-ray nyt oli sitten se parempi vaihtoehto, kun jotenkin tuntuu, että hd-dvd olisi kuitenkin ollut kuluttajaystävällisempi ja valmiimpi.

2016.2.2008 22:51

Nyt se on sitten virallisesti loppu; Toshiba lopettaa HD DVD -soitinten valmistuksen:

http://www.afterdawn.com/news/archive/12950.cfm

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin (2.12.2016 13:01)
PC-pelikehittäjät ovat viime aikoina laajentuneet mobiilipelimarkkinoille ostamalla sektorilla jo markkinaosuuksia kahmineita yrityksiä. Esimerkiksi Activision Blizzard osti Candy Crush -pelejä ....
Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen (2.12.2016 12:26)
Huawei aikoo päivittää ensi vuoden alussa kaikkiaan kuusi puhelinmallia Android 7.0 Nougatiin. Näin kertovat HDBlog.it- ja Android Central -sivustot, jotka eivät kuitenkaan paljasta tietojensa lähdettä. ....
Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een (2.12.2016 11:16)
Steamin marraskuisten tilastotietojen mukaan lähes puolet pelaajista on siirtynyt Windows 10:een. Satunnaisotantaan perustuvien lukemien mukaan 48,37 prosenttia PC-pelaajista käyttää 64-bittistä ....
2 kommenttia
Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä (2.12.2016 10:53)
Vielä pari vuotta sitten Internet of Things oli hyvin epämääräinen käsite, jota käytettiin lähes kaikissa pöhinäpuheissa, mutta kukaan ei oikein tuntunut käsittävän mitä se käytännössä oikein ....
Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit (2.12.2016 10:32)
Taiwanilainen mobiilipiirikehittäjä MediaTek on esitellyt kaksi uutta suorituskykyisiin älypuhelimiin suunnattua järjestelmäpiiriä. Helio X23 ja Helio X27 ovat muun Helio X20 -malliston mukaisesti ....

Uutisarkisto