*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

The Pirate Bayn Anakata televisiohaastattelussa

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 12.2.2008 18:29 Kommentteja (11)

The Pirate Bayn Anakata televisiohaastattelussa The Pirate Bayn (TPB) oikeudenkäynnin päivämäärän lähestyessä myös valtamediat alkavat kiinnostua aiheesta entistä enemmän. Niinpä TPB:n Gottfrid Svartholm Warg, alias Anakata, päätyikin Russia Todayn haastateltavaksi. RT:n uutisointi aiheesta on varovasti sanoen hieman antipiratismi-väritteistä ja heikkotasoista.
Raportissa Pirate Bayta kutsutaan musiikki- ja elokuvateollisuuden vitsaukseksi, jota Gottfrid johtaa. Gottfrid sen sijaan toteaa, ettei TPB:n toiminta ole varastamista sen paremmin moraalisesti kuin lain mukaan.

Haastattelussa vuonna 1984 syntynyt Gottfried kertoo viihtyneensä tietokoneiden parissa kuusivuotiaasta asti. Hän myös toteaa, että vaikkei ollutkaan suosittu koulussa, on hän virtuaalimaailmassa sankari monille.

Gottfried korostaa, ettei TPB:n toiminta ole Ruotsin lain mukaan rikollista, sillä sivusto ei suoranaisesti siirrä tekijänoikeudella suojattua materiaalia. Kuten raportin toimittajakin toteaa (tosin TPB:tä syyttävään sävyyn), tuhannet tukholmalaiset lataavat laitonta sisältöä jatkuvasti. Vastuu ihmisten teoista jää kuitenkin Ruotsin lain mukaan itse lataajille, ei TPB:lle.

Ohjelmassa myös toistetaan syyttäjän väite, että sivuston ylläpitäjät tienaavat sivustolla suuria summia rahaa. Mukana on myös levy-yhtiön edustaja, joka rinnastaa Pirate Bayn toiminnan samanlaiseksi ahneudeksi kuin mihin Hollywoodin elokuvastudiot syyllistyvät.

Ohjelmassa annetaan myös kasvot TPB:n toiminnasta kärsivälle osapuolelle, artisteille, joita edustaa ruotsalainen Pernilla Andersson. Ohjelman mukaan Andersson menettää tuloja TPB:n toiminnan ansiosta, mutta, hieman huvittavasti, Pirate Baysta ei löydy kuin pari Anderssonin irtoraitaa.

Tässä Russia Todayn uutispätkä:

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

112.2.2008 18:48

Lainaus:
Ohjelmassa annetaan myös kasvot TPB:n toiminnasta kärsivälle osapuolelle, artisteille, joita edustaa ruotsalainen Pernilla Andersson. Ohjelman mukaan Andersson menettää tuloja TPB:n toiminnan ansiosta, mutta, hieman huvittavasti, Pirate Baysta ei löydy kuin pari Anderssonin irtoraitaa.

Mahtaakohan tuo edes tietää mikä The Pirate Bay on?

212.2.2008 18:49

- - - "Mukana on myös levy-yhtiön edustaja, joka rinnastaa Pirate Bayn toiminnan samanlaiseksi ahneudeksi kuin mihin Hollywoodin elokuvastudiot syyllistyvät."
Pata kattilaa soimaa...
Taitanu heppu puhua itsestään! Kukahan ne artistin tulot noin 80 prosenttisesti vie?!

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.2.2008 @ 18:50

312.2.2008 18:54

Lainaus:
Ohjelmassa myös toistetaan syyttäjän väite, että sivuston ylläpitäjät tienaavat sivustolla suuria summia rahaa.
Mikä estää levy-yhtiöitä luomasta itse torrent trackereita ja saamasta nämä huikeat mainostulot itselleen?

Kustannukset ei varmastikkaan tule kasvamaan, jos musiikin levittämisen painopiste siirrettäisiin internetiin. Päinvastoin, kustannukset alenisivat selvästi.

Näkisin myös, että keskimäärin tulotkin kasvaisivat. Nykyään tulojen kartuttamiseen tarvitaan, että henkilö oikeasti ostaa jotakin. Internetiin siirretty ilmainen levityksen avulla tuloja tulee jo pelkästään siitä, että joku hairahtuu käymään sivulla (vrt. tilanne, että käyt kääntämässä levykaupan ovilla). Samalla sellaiset ihmiset voisivat alkaa käyttää palvelua, jotka eivät muuten musiikkia kaupoista ostaisi.

Levy-yhtiöillä on varsin mukavat mahdollisuudet päästä suuriin rahoihin kiinni, mutta parempi vaihtoehto näemmä on asioista turhanpäiväinen kitiseminen.

412.2.2008 20:23

Lainaus:
Mikä estää levy-yhtiöitä luomasta itse torrent trackereita ja saamasta nämä huikeat mainostulot itselleen?
Tuohan on mainio idea! Yksi levy-yhtiö tekee oman torrent trackerin ja siellä jakaa levynsä, tienaten samalla huikeat mainostulot. Musiikin warettaminen laskisi huimasti.

512.2.2008 21:06

Joopa joo... milloinkohan artistit tajuavat todellakin, että Pirate Bayn käyttäjien,siis käyttäjien(!) ei itse sivun tekemä tiedostojen jako edistää myös artistien kuuluisuutta ja luultavasti lisää ostettujen levyjen määrää.

Nimittäin jos musiikki mitä on ladannut on täyttä kuraa, niin ei sitä kyllä osta kirveelläkään. Itseni mielestä se helpottaa levyjen ostopäätöstä, kun tietää tarkalleen mitä ostaa.

612.2.2008 22:05

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sendo_:
Nimittäin jos musiikki mitä on ladannut on täyttä kuraa, niin ei sitä kyllä osta kirveelläkään. Itseni mielestä se helpottaa levyjen ostopäätöstä, kun tietää tarkalleen mitä ostaa.
Tuo heitä varmaankin vituttaakin, kun suurin osa levy-yhtiöiden "musiikista" (lue:liukuhihnatavarasta) on täyttä roskaa. :P Tuskin kukaan enää sitä roskaa koekuuntelun jälkeen ostaa?

712.2.2008 22:08

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sendo_:
Joopa joo... milloinkohan artistit tajuavat todellakin, että Pirate Bayn käyttäjien,siis käyttäjien(!) ei itse sivun tekemä tiedostojen jako edistää myös artistien kuuluisuutta ja luultavasti lisää ostettujen levyjen määrää.


Ainakin osa artisteista on tämän kuulemani mukaan jo tajunnut, mutta rahan ahneet paskiaiset levy-yhtiöiden johdossa eivät halua luopua järkyttävän suurista tuloistaan. Esim. Radioheadin uusimman levyn sai ostaa siihen hintaan mihin halusi, eli sen sai myös ilmaiseksi jos ei halunnut maksaa.

813.2.2008 17:51

Lainaus:
sivuston ylläpitäjät tienaavat sivustolla suuria summia rahaa
Pakko, jos aikovat ostaa sen oman saarivaltion :D

913.2.2008 18:50

Lainaus:
Mukana on myös levy-yhtiön edustaja, joka rinnastaa Pirate Bayn toiminnan samanlaiseksi ahneudeksi kuin mihin Hollywoodin elokuvastudiot syyllistyvät.
:D Piti lukea kaksi kertaa ennen kuin huomasin mitä tossa on hauskaa :D

Mitä vikaa jos ne kiskoo rahaa mainoksilla, kun kerta mainostajat haluaa mainostaa ja kyseessä on TPB, niin hinnat ovat sitä luokkaa. Ja mitä tommoset sedät siitä välittää, sehän ei ole niiden rahoista pois..

1015.2.2008 5:07
Delarent
Inactive

Suomi on paska maa .... Esim Dj:llä ei ole lain mukaan mahdollisuutta soittaa "levyjä" mp3 muodossa vaikka olisivat kuinka laillisia tiedostoja ... Kuinka liian kätevää olisikin heittää läppärilaukku ja pari levaria auton kyytiin , sen sijasta että raahaa sinne ison kasan lp levyi tai cd levyi.
Tosin suomessa lähes kaikki myytävä mp3 musa on drm suojattua kuraa mikä ei toimi missään softassa kunnolla.

112.6.2009 1:39

Piratebayn mainostuotot olevat yhtä suuret kuin se minkä levyhtiöt vetävät artistien välistä??
Ja huh, tämän esityksen todenmukaisuuden olemassaolo on samaa skaalaa kuin koitettaisiin kumota painovoimaa maan päällä haarukalla, häviävän pieni, kas kuin mahdoton...

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Huippusuosittu CCleaner meni myyntiin – Avast osti sen Huippusuosittu CCleaner meni myyntiin – Avast osti sen (21.7.2017 09:36)
Ilmaista virustorjuntaohjelmistoa kehittävä Avast on päättänyt ostaa huippusuosittua CCleaner-siivousohjelmaa kehittävän Piriformin. Tarkoituksena on tarjota CCleaneria jatkossakin omana tuotteenaan, ....
5 kommenttia
Applen ja akkuvalmistaja sopimukseen – Poikiiko tuotantoa Uudenkaupungin tehtaalle? Applen ja akkuvalmistaja sopimukseen – Poikiiko tuotantoa Uudenkaupungin tehtaalle? (21.7.2017 08:54)
Apple ja kiinalainen akkuvalmistaja Contemporary Amperex Technology (CATL) ovat solmineet salassapitosopimuksen, uutisoi Yicai Global . Mielenkiintoiseksi sopimuksen tekee suomalaisten näkökulmasta ....
Samsungin syksyn kovin julkistus nähdään elokuun 23. päivä Samsungin syksyn kovin julkistus nähdään elokuun 23. päivä (21.7.2017 08:26)
Ei tarvitse olla kovin kummoinen meedio arvatakseen, että Samsungin seuraava Note-malliston älypuhelin julkistetaan viime vuoden tapaan elokuussa. Vielä vähemmän selvännäkijän taitoja tarvitaan ....
2 kommenttia
OnePlussalta päivitys huippupuhelimelle, korjaa hätäpuheluongelman OnePlussalta päivitys huippupuhelimelle, korjaa hätäpuheluongelman (20.7.2017 23:10)
OnePlus on julkaissut päivityksen OnePlus 5 -huippupuhelimelleen. Oxygen OS 4.5.6 on kuitenkin vain minimaalinen päivitys, joka ainoastaan korjaa yhden, mutta mahdollisesti sitäkin kohtalokkaamman ongelman. ....
Windows levittäytyy kaikkialle – Tältä näyttää Windows termostaatissa Windows levittäytyy kaikkialle – Tältä näyttää Windows termostaatissa (20.7.2017 12:16)
Älypuhelinbuumin laantuessa teknologiayhtiöiden fokus on siirtynyt levittämään langattoman tiedonsiirron mahdollisuuksia arkipäiväisempiin laitteisiin, joissa tiedonkäsittelyllä saadaan aikaa ....
10 kommenttia

Uutisarkisto