*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

N96 viralliseksi, myös muita tuoteuutuuksia

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 11.2.2008 13:30 Kommentteja (10)

N96 viralliseksi, myös muita tuoteuutuuksia Nokia julkisti jo aiemmin spekuloidun N96-puhelimen tänään Mobile World Congress 2008 -tapahtumassa. Olli-Pekka Kallasvuon pitämässä Nokian alkupuheessa julkistettiin Nokia N96 -multimediatietokoneen lisäksi myös muita tuoteuutuuksia.
Barcelonassa parhaillaan meneillään olevilla messuilla yhtenä pääpuheenpitäjänä ollut OPK vahvisti N96-huippupuhelimen ja esitteli myös muita uutuuksia kuten N78-multimediapuhelimen ja tavanomaisemmat 6220 Classic ja 6210 Navigator -mallit. Kaikissa uutuuspuhelimissa on mm. navigaatio-ominaisuudet.

Kuten uutisoimme, N96 sisältää 2,8" näytön, vakiona 16 gigatavua sisäistä flash-muistia ja GPS:n. Nokia vahvisti nyt myös virallisten kuvien myötä kahteen suuntaan liukuvan 2,8 tuuman näytön sekä liukukannen takaa paljastuvat media- ja pelinäppäimet. Toinen N-sarjalainen N78 tulee kauppoihin vuoden toisella neljänneksellä ja yhtiön mukaan sisältää "langattomia musiikki-, valokuvaus- ja navigaatio-ominaisuuksia".

Nokia 6220 classic -mallista löytyy viiden megapikselin kamera ja A-GPS paikannus ja 6210 navigator -mallista sisäänrakenettu kompassi sekä uusi Nokia Maps 2.0 -ohjelmisto, jossa on multimediakartat, satelliittikuvat, jalankulkijoille räätälöidyt palvelut ja uusi käyttöliittymä.

Nokia esitteli myös Ovi-portaalin yhteyteen rakennetun Share-yhteisön, joka tunnettiin aiemmin nimella Twango. Yhteisössä voi jakaa mediatiedostoja eri laitteiden välillä ja tallennustilaa palvelussa luvataan olevan rajattomasti.

Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

111.2.2008 19:30

Olen hyvin tyytyväinen Nokian uusiin puhelimiin. N81 mallin tuoma uusi muotoilu on todella tyylikästä :) Hyvä Nokia!

211.2.2008 21:20

vähän ihmetyttää akku kapasiteetin kasvun puute. ei voi olla 950millisä enään.

312.2.2008 7:43

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Juffeo:
vähän ihmetyttää akku kapasiteetin kasvun puute. ei voi olla 950millisä enään.
Eipä se sitä olisi voinut periaattessa olla edellisissäkään.. ;)

Kenties mukaan tulee entistäkin kompaktimpi laturi.

412.2.2008 8:52

Onhan noi ihan kivoja mutta toi älytön määrä kaikkea ylimääräistä mikä noihin luureihin tungetaan jaksaa ihmetyttää. Ehkä joskus tulevaisuudessa saat itse ruksata ominaisuudet mitä luuriinsa haluaa ja saa just sellaisen minkä haluaa eikä tarvi maksaa turhasta. Ja se akkukesto tänä päivänä. Onneton..

512.2.2008 18:06

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tonttila:
Onhan noi ihan kivoja mutta toi älytön määrä kaikkea ylimääräistä mikä noihin luureihin tungetaan jaksaa ihmetyttää. Ehkä joskus tulevaisuudessa saat itse ruksata ominaisuudet mitä luuriinsa haluaa ja saa just sellaisen minkä haluaa eikä tarvi maksaa turhasta. Ja se akkukesto tänä päivänä. Onneton..
No tuota akkukestoa saisi olla vaikkapa 3 viikoksi mutta ominaisuuksia juuri tarvitaan lisää ja lisää. Itse en ainakaan jaksa mukana kanniskella mm. GPS:ää/navigaattoria, kalenteria, kameraa, videokameraa, mp3-soitinta yms. miksei ne kaikki voi olla samassa paketissa.

Ps. Joku teleportaatio laite, kun sinne viel ympättäisiin niin ei tarvitsisi autoa eikä lentokonettakaan. Niitä aikoja odotellessa on pakko tyytyä näihin.

612.2.2008 19:50

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tonttila:
Onhan noi ihan kivoja mutta toi älytön määrä kaikkea ylimääräistä mikä noihin luureihin tungetaan jaksaa ihmetyttää. Ehkä joskus tulevaisuudessa saat itse ruksata ominaisuudet mitä luuriinsa haluaa ja saa just sellaisen minkä haluaa eikä tarvi maksaa turhasta. Ja se akkukesto tänä päivänä. Onneton..
No kärjistän nyt aikalailla, mutta erilaiset massaräätälöidyt tai customvalmisteiset tuotteet kyllä nostavat tuotteen hintaa, näinkin halvassa massatuotteessa kuten matkapuhelimessa. Jos tuotteen hintaluokka on esim. keittiökalusteiden tai pienen moottoriveneen luokkaa, niin silloin massaräätälöinti/customvalmistus voi laskea hintaa.

Itse uutisesta sen verran että itse ostan tuon 6210 Navigatorin.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.2.2008 @ 19:53

712.2.2008 23:01

krooh. herättäkää, kun nämä väkisinuutisoinnit loppuu...

814.2.2008 9:44

mutta saahan prossuistakin ohjelmallisesti ominaisuuksia pois. sama puhelimeen. tarvitko mp3-soitinta? ruksi pois ja hinta tippui 5euroa.. tyyliin. onnistuishan se mut kunhan leikittelen ajatuksella. ja olis taas puurtamista kuinka ohjelmalukon sais pois päältä. kaikilla hyvä mieli....?

916.2.2008 22:12

jeps onhan se hienoa että samassa lelussa on kaikki ominaisuudet... tosin totuus on se ettei esim ne vastaa lähellekään erillisen mp3 soittimen / kameran yms ominaisuuksia, Nokialla on vielä pitkä matka siihen..

vaikka kehuvat että on niin hyvä.... taitaa olla arvostelijoille maksettu hyvät summat

ite ostin n95 8gb ja en kovin tyytyväinen voi sanoa olevani.. ihan ok mutta joka osa-alueella on kyllä huimasti parannettavaa että loistavaksi voisi sanoa..

ja se akku... 1200 mAh riitä kuin yhden päivän, korkeintaan kaksi jos ei yhtään käytä... naurettavaa... päivänkin kestää vain jos ei kovin paljon käytä kaikkia "hienoja ominaisuuksia".. aika uskomatonta... pelkästään se seikka tekee ominaisuuksista aika turhanpäiväsiä kun ei niitä voi edes käyttää tai on akku aina loppu... !

uusien lelujen kehittäminen on melko turhaa niinkauan kun akut on noin surkeita

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 16.2.2008 @ 22:14

1023.2.2008 11:55

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tonttila:
mutta saahan prossuistakin ohjelmallisesti ominaisuuksia pois. sama puhelimeen. tarvitko mp3-soitinta? ruksi pois ja hinta tippui 5euroa.. tyyliin. onnistuishan se mut kunhan leikittelen ajatuksella. ja olis taas puurtamista kuinka ohjelmalukon sais pois päältä. kaikilla hyvä mieli....?
- No mistä kuvittelet että puhelimen valmistajat haluasivat että maksaisit puhelimesta 5 euroa vähemmän?
- Tuollaisen kokonaan uuden myyntijärjestelmän luominen, logistiikka jne. toisi valtavasti kuluja.
- Myyntihinnan lasku ja uudet kulut laskevat katteita, miksi valmistajat haluasivat laskea katteitaan?

- Esim. Nokialla on puhelimia myynnissä kaikissa hintaluokissa, varmasti vaihtoehtoja on ilman massaräätälöintiäkin.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Skype hävisi sovelluskaupoista Kiinassa Skype hävisi sovelluskaupoista Kiinassa (21.11.2017 17:09)
Microsoftin suosittu Skype-viestipalvelu on poistettu Applen App Store -sovelluskaupan valikoimista. Applen mukaan poiston syynä on viranomaisten huomautus. Googlen virallinen Play-sovelluskauppa ....
Google narahti – Keräsi paikkatietoa Android-käyttäjistä ilman lupaa Google narahti – Keräsi paikkatietoa Android-käyttäjistä ilman lupaa (21.11.2017 16:00)
Google on jäänyt kiinni paikkatietodatan keräämisestä Android-puhelimista, vaikka sillä ei olisi puhelimen käyttäjältä edes lupaa siihen. Google on myöntänyt kyseenalaisen toiminnan ja lupaa ....
1 kommentti
Yle Areena alkaa näkyä ulkomailla – Tämä säädös mullistaa verkkopalvelut Yle Areena alkaa näkyä ulkomailla – Tämä säädös mullistaa verkkopalvelut (21.11.2017 14:46)
Geoblokkaus on kiusannut jo liian kauan pelien pelaajia, CD-levyjen kuuntelijoita ja suoratoistopalveluiden käyttäjiä. Tämä hulluus loppuu vihdoin EU:n alueella, sillä ensi vuonna on tulossa ....
1 kommentti
Oletko ostamassa uutta TV:tä? Varmista että siinä on tämä ominaisuus Oletko ostamassa uutta TV:tä? Varmista että siinä on tämä ominaisuus (21.11.2017 14:28)
Televisioiden tekniikka uudistuu tiuhaa tahtia, mutta pääasiassa muutokset tapahtuvat televisioiden näyttöpaneeleissa tai siihen lisätään uusia älykkäitä ominaisuuksia, kuten tuki sovelluksille. ....
Inteliltä iso askel mobiilipiireissä, tulossa ensimmäinen 5G-piiri Inteliltä iso askel mobiilipiireissä, tulossa ensimmäinen 5G-piiri (20.11.2017 22:54)
Maailman suurimpiin piirivalmistajiin kuuluva Intel tunnetaan erityisesti tietysti tietokoneiden suorittimistaan, mutta on pitkän aikaa yrittänyt löytää jalansijan myös mobiilimarkkinoille. ....