*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

ÄKT:n internet-sivut verkkohyökkäyksen kohteena

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 8.2.2008 13:41 Kommentteja (11)

ÄKT:n internet-sivut verkkohyökkäyksen kohteena Suomen Ääni- ja kuvatallennetuottajien (ÄKT) aiemmin tällä viikolla ehdottama The Pirate Bay -sivustoa (TPB) koskeva pääsynestohakemus on herättänyt runsaasti keskustelua myös Suomen ulkopuolella ja nähtävästi ÄKT ry:n toiminnanjohtaja Arto Alaspään lausuntojen takia ÄKT:n sivut joutuivat verkkohyökkäyksen kohteeksi.
ÄKT:n internet-sivujen ylläpidosta vastaava yritys uskoo hyökkäyksen tulleen Romaniasta, mutta tarkempia tietoja hyökkääjästä tai hyökkääjistä ei ole julkaistu. Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun tekijänoikeusjärjestöjen verkkosivustot joutuvat hyökkäyksen kohteeksi, mutta kyseessä on ensimmäinen suuri hyökkäys ÄKT:n sivuille. mm. MPAA:n ja IFPI:n sivut ovat olleet useita kertoja erilaisten hyökkäysten kohteina.

Tekijänoikeusjärjestöt eivät kuitenkaan luovuta pienten vastoinkäymisten takia ja Alaspää kertoi Tietokone-lehdelle, ettei ÄKT aio luovuttaa verkkohyökkäysten takia, vaan TPB esto on edelleen harkinnan alla. "Johdonmukainen linjamme on yrittää kehittää sähköisen kaupan yhtiöille toimintatilaa ja puuttua siihen, mikä on avoimesti lainvastaista" sanoi Alaspää. "Ei tämä siltä osin meidän strategiaamme ja ajatusmaailmaamme muuta" jatkoi Alaspää.

Alaspää ymmärtää myös hyökkääjien syyt. "Tämä on sinänsä ymmärrettävä reaktio tällaisessa tilanteessa. On joukko, joka ei ole tyytyväinen siihen mitä kuulevat, ja se reagoi omalla tavallaan" kommentoi Alaspää.

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

18.2.2008 17:26

Kyseessä voi olla myös ns. Sarajevon laukaukset. Itse aiheutettu hyökkäys itsensä kimppuun mustamaalaamaan tässä tapauksessa ns. piraatit.

Tai sitten joku on oikeasti suuttunut, ehkä jopa aiheesta.

28.2.2008 17:50

Aivan turhaa yrittää estää TPB sivustolle pääsy, sillä ne voi kuitenkin kiertää helposti. Itse ainakin latailen suurimman osan jopa perinteisistä filuista (mm. päivityksiä, freewarea, distroja. etc.)torrentteina. Jos homma menee kikkailuksi ainakin minä vaihdan oitis palveluntarjoajaa.

38.2.2008 18:04
jmpk
Inactive

Voi olla heille jopa hyväksi että tietävät minkälaista on, jos internet-palvelu ei toimi

48.2.2008 20:00
RIVER2
Inactive

ÄKT:n sivuille hyökkäys ja sen alasajo (lue= sensurointi) hyväksyttävää, koska he itse harjoittavat juuri sitä samaa?

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 8.2.2008 @ 20:08

58.2.2008 22:52

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti illdozer:
Aivan turhaa yrittää estää TPB sivustolle pääsy, sillä ne voi kuitenkin kiertää helposti. Itse ainakin latailen suurimman osan jopa perinteisistä filuista (mm. päivityksiä, freewarea, distroja. etc.)torrentteina. Jos homma menee kikkailuksi ainakin minä vaihdan oitis palveluntarjoajaa.
Tähän asiaan ei todellakaan saisi suhtautua noin. Nettiliikennettä ollaan rajoittamassa yksityiseltä, voittoatavoittelevalta taholta - tuo on väärin! Pitää ottaa mallia ruotsalaisista, eikä suhtautua tavalla "kaatakaa vain sitä paskaa takapihalle, kyllä sen sieltä pois saa".

69.2.2008 13:09

Pikemminkin Mainilan laukaukset, kuin Sarajevon.

79.2.2008 15:22

No joo varmaan kukaan edes vaivautuu tuollaisia pskoja kiusaamaan...

810.2.2008 1:03
ml75
Inactive

Heh luin että ÄKT:n pomo on Arto Alapää

910.2.2008 11:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti esavolai:
Pikemminkin Mainilan laukaukset, kuin Sarajevon.
No nepä juuri. Minä kun tunnen sen historian niin hyvin, että virheitäkin saattaa joskus sattua.

1011.2.2008 0:52

Toivotaan että tämä on varotuslaukaus ÄKT:lle. Eikös se niin ole että ensin tapellaan nyrkein ja sitten ammutaan nappi otsaan jos voittajaa ei selviä.

1126.2.2008 21:31

Kehittäisivät ne tiedostonjakopalvelunsa sille tasolle, ettei porukoiden tarviis käyttää ilmaisia keinoja. Kysyntä on olemassa, missä tarjonta?

Kaiken pitäisi olla saatavilla, ei väliä vaikka hintaa olisikin. Tekniikkaa löytyy, viihdeteollisuus istuu vain perseellään eikä tee mitään. Taistelee vain kuolevien formaattien puolesta.

Hyvähän se on nyt itkeä jälkeenpäin, kun eivät ajoissa heränneet netin kautta tapahtuvan jaon antamiin mahdollisuuksiin.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Facebook kehitti Watch Partyt – Katsele nettivideoita samaan aikaan kavereiden kanssa Facebook kehitti Watch Partyt – Katsele nettivideoita samaan aikaan kavereiden kanssa (18.1.2018 12:10)
Facebookista on jo pidemmän aikaa voinut vahdata hassuja videoita aiheesta kuin aiheesta, mutta se ei ole ollut kovin yhteisöllistä – kuten yhteisöpalvelulta voisi odottaa. Facebookin testaama ....
Apple antaa sinun valita – Otatko sammuvan vai hidastetun iPhonen? Apple antaa sinun valita – Otatko sammuvan vai hidastetun iPhonen? (18.1.2018 07:27)
Vanhempien iPhone-mallien hidastaminen yllättävien sammumisten ehkäisemiseksi tietynlaisissa tilanteissa nousi julkisen keskustelun valokeilaan joulukuussa, mikä pakotti Applen julkaisemaan ....
4 kommenttia
Apple palauttaa rahat Yhdysvaltoihin – Tulossa massiivinen veropotti ja investointeja Apple palauttaa rahat Yhdysvaltoihin – Tulossa massiivinen veropotti ja investointeja (18.1.2018 06:46)
Apple on ilmoittanut kiihdyttävänsä investointitahtiaan Yhdysvalloissa Donal Trumpin hallinnon verohelpotusten johdosta. Seuraavan viiden vuoden aikana Apple tuo rahaa Yhdysvaltojen talouteen ....
2 kommenttia
Kupla puhkeaa? Bitcoinin arvo romahti reilussa viikossa Kupla puhkeaa? Bitcoinin arvo romahti reilussa viikossa (17.1.2018 14:23)
Bitcoinin kurssi kehittyi vuonna 2017 äärimmäisen suotuisasti – tuntui ettei kasvulle ole lainkaan rajaa. Talousviisaat kuitenkin näkivät bitcoinissa klassisen kuplan tunnusmerkit, sillä kurssinousulle ....
OnePlussan verkkokauppa vuoti luottokorttitietoja – Tarkista onko korttiasi käytetty luvattomasti OnePlussan verkkokauppa vuoti luottokorttitietoja – Tarkista onko korttiasi käytetty luvattomasti (17.1.2018 11:15)
OnePlus on ottanut väliaikaisesti suoran maksukorttimaksamisen pois käytöstä, kerrotaan yhtiön tukifoorumeilla. Syyksi kerrotaan viikonloppuna ilmi tulleet tiedot, joiden mukaan joidenkin asiakkaiden ....

Uutisarkisto