*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

ÄKT:n internet-sivut verkkohyökkäyksen kohteena

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 8.2.2008 13:41 Kommentteja (11)

ÄKT:n internet-sivut verkkohyökkäyksen kohteena Suomen Ääni- ja kuvatallennetuottajien (ÄKT) aiemmin tällä viikolla ehdottama The Pirate Bay -sivustoa (TPB) koskeva pääsynestohakemus on herättänyt runsaasti keskustelua myös Suomen ulkopuolella ja nähtävästi ÄKT ry:n toiminnanjohtaja Arto Alaspään lausuntojen takia ÄKT:n sivut joutuivat verkkohyökkäyksen kohteeksi.
ÄKT:n internet-sivujen ylläpidosta vastaava yritys uskoo hyökkäyksen tulleen Romaniasta, mutta tarkempia tietoja hyökkääjästä tai hyökkääjistä ei ole julkaistu. Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun tekijänoikeusjärjestöjen verkkosivustot joutuvat hyökkäyksen kohteeksi, mutta kyseessä on ensimmäinen suuri hyökkäys ÄKT:n sivuille. mm. MPAA:n ja IFPI:n sivut ovat olleet useita kertoja erilaisten hyökkäysten kohteina.

Tekijänoikeusjärjestöt eivät kuitenkaan luovuta pienten vastoinkäymisten takia ja Alaspää kertoi Tietokone-lehdelle, ettei ÄKT aio luovuttaa verkkohyökkäysten takia, vaan TPB esto on edelleen harkinnan alla. "Johdonmukainen linjamme on yrittää kehittää sähköisen kaupan yhtiöille toimintatilaa ja puuttua siihen, mikä on avoimesti lainvastaista" sanoi Alaspää. "Ei tämä siltä osin meidän strategiaamme ja ajatusmaailmaamme muuta" jatkoi Alaspää.

Alaspää ymmärtää myös hyökkääjien syyt. "Tämä on sinänsä ymmärrettävä reaktio tällaisessa tilanteessa. On joukko, joka ei ole tyytyväinen siihen mitä kuulevat, ja se reagoi omalla tavallaan" kommentoi Alaspää.

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

18.2.2008 17:26

Kyseessä voi olla myös ns. Sarajevon laukaukset. Itse aiheutettu hyökkäys itsensä kimppuun mustamaalaamaan tässä tapauksessa ns. piraatit.

Tai sitten joku on oikeasti suuttunut, ehkä jopa aiheesta.

28.2.2008 17:50

Aivan turhaa yrittää estää TPB sivustolle pääsy, sillä ne voi kuitenkin kiertää helposti. Itse ainakin latailen suurimman osan jopa perinteisistä filuista (mm. päivityksiä, freewarea, distroja. etc.)torrentteina. Jos homma menee kikkailuksi ainakin minä vaihdan oitis palveluntarjoajaa.

38.2.2008 18:04
jmpk
Inactive

Voi olla heille jopa hyväksi että tietävät minkälaista on, jos internet-palvelu ei toimi

48.2.2008 20:00
RIVER2
Inactive

ÄKT:n sivuille hyökkäys ja sen alasajo (lue= sensurointi) hyväksyttävää, koska he itse harjoittavat juuri sitä samaa?

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 8.2.2008 @ 20:08

58.2.2008 22:52

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti illdozer:
Aivan turhaa yrittää estää TPB sivustolle pääsy, sillä ne voi kuitenkin kiertää helposti. Itse ainakin latailen suurimman osan jopa perinteisistä filuista (mm. päivityksiä, freewarea, distroja. etc.)torrentteina. Jos homma menee kikkailuksi ainakin minä vaihdan oitis palveluntarjoajaa.
Tähän asiaan ei todellakaan saisi suhtautua noin. Nettiliikennettä ollaan rajoittamassa yksityiseltä, voittoatavoittelevalta taholta - tuo on väärin! Pitää ottaa mallia ruotsalaisista, eikä suhtautua tavalla "kaatakaa vain sitä paskaa takapihalle, kyllä sen sieltä pois saa".

69.2.2008 13:09

Pikemminkin Mainilan laukaukset, kuin Sarajevon.

79.2.2008 15:22

No joo varmaan kukaan edes vaivautuu tuollaisia pskoja kiusaamaan...

810.2.2008 1:03
ml75
Inactive

Heh luin että ÄKT:n pomo on Arto Alapää

910.2.2008 11:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti esavolai:
Pikemminkin Mainilan laukaukset, kuin Sarajevon.
No nepä juuri. Minä kun tunnen sen historian niin hyvin, että virheitäkin saattaa joskus sattua.

1011.2.2008 0:52

Toivotaan että tämä on varotuslaukaus ÄKT:lle. Eikös se niin ole että ensin tapellaan nyrkein ja sitten ammutaan nappi otsaan jos voittajaa ei selviä.

1126.2.2008 21:31

Kehittäisivät ne tiedostonjakopalvelunsa sille tasolle, ettei porukoiden tarviis käyttää ilmaisia keinoja. Kysyntä on olemassa, missä tarjonta?

Kaiken pitäisi olla saatavilla, ei väliä vaikka hintaa olisikin. Tekniikkaa löytyy, viihdeteollisuus istuu vain perseellään eikä tee mitään. Taistelee vain kuolevien formaattien puolesta.

Hyvähän se on nyt itkeä jälkeenpäin, kun eivät ajoissa heränneet netin kautta tapahtuvan jaon antamiin mahdollisuuksiin.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
1 kommentti
Super Mario Runista tulossa uusi villitys? Peliä pääsee kokeilemaan Applen myymälöissä Super Mario Runista tulossa uusi villitys? Peliä pääsee kokeilemaan Applen myymälöissä (8.12.2016 12:23)
Nintendon on määrä julkaista odotettu Super Mario Run -mobiilipeli iPhonelle ja iPadille 15. joulukuuta. Esimakua uudesta pelistä on kuitenkin tulossa saataville jo tänään, paljasti Nintendon ....
Bluetoothista uusi versio – Nopeuteen ja kantomatkaan iso parannus Bluetoothista uusi versio – Nopeuteen ja kantomatkaan iso parannus (8.12.2016 11:40)
Bluetooth SIG on julkaissut kehittämästään langattomasta tiedonsiirtostandardista viidennen version, jonka luvataan mahdollistavan monipuolisemmat IoT-laitteet sekä niiden joustavamman käytön kotona. ....
Applekaan ei pysty haastamaan Spotifyta? Jää tilaajamäärissä jälkeen Applekaan ei pysty haastamaan Spotifyta? Jää tilaajamäärissä jälkeen (8.12.2016 11:09)
Vuoden 2015 kesällä lanseerattu Apple Music -suoratoistopalvelu on kerännyt tähän mennessä 20 miljoonaa tilaajaa. Pitempään markkinoilla toimineella Spotifylla on syyskuussa päivitetyn tilastotiedon ....

Uutisarkisto