*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

BenQ:lta maailman ohuin 8Mpix digikamera

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 14.1.2008 12:59 Kommentteja (19)

BenQ:lta maailman ohuin 8Mpix digikamera BenQ julkaisee mailman ohuimman 8 megapikselin digikameran. BenQ DSC X800 on 9,8 millimetriä paksu ja toimii kameran ohella myös mediasoittimena. Alle sentin paksuista digipokkaria tullaan myymään maaliskuusta alkaen 259 euron hintaan. Värivaihtoehdot ovat musta ja punainen.
X800:ssa on kolmen tuuman LTPS LCD-näyttö, 3x optinen zoom, Super Share-Free -kuvanvakain, sekä kasvojen tunnistus. BenQ X800:lla voi tallentaa VGA-tarkkuudella (640x480) videokuvaa 30 kuvan sekuntinopeudella, ja hämärässä kuvaaminen onnistuu ISO 4000 -herkkyystason ansiosta. Kameran optiikka on mahdutettu kokonaan kotelon sisään, ja myös tarkentaessa linssin liikkeet tapahtuvat kokonaan kameran sisällä.

BenQ DSC X800:n mediasoitinominaisuudet tukevat MP3-tiedostojen ja MPEG-4-muodossa olevan videokuvan toistoa. Kameran mukana toimitetaan myös kuulokkeet.



Lähde:
Lehdistötiedote (BenQ)


AfterDawn laitevertailu - Ultrakompaktit digikamerat

Canon Digital IXUS 75

Canon Digital IXUS 70

Olympus µ 725 SW

BenQ DSC X800

Ricoh Caplio R5
Kaikki digikamerat

Edellinen Seuraava  

19 kommenttia

114.1.2008 14:51
AfterDawn Addict

Minkälainenhan ton akun kesto on? Jos kuvailet, kuuntelet musaa ja katot vähän pätkiä, niin tuskin kestää kauaa...

214.1.2008 15:32

ideana mahtava.mut tuskin toimiva paketti

314.1.2008 15:42

Milloin tähän kameratouhuun saadaan jotain järkeä? Megapikselimääriä vaan kasvatetaan vaikka noiden pokkarikameroiden optiikka ei yleensä pysty tallentamaan edes 4 Mpix niin siltikin kokoajan vaan kilpaillaan siitä kuka saa suurimman luvun iskettyä pöytään.
Joten turhaakin turhempi laite kun laitteen 8 Mpix lukema on lähinnä vitsi.

414.1.2008 16:51

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
Milloin tähän kameratouhuun saadaan jotain järkeä? Megapikselimääriä vaan kasvatetaan vaikka noiden pokkarikameroiden optiikka ei yleensä pysty tallentamaan edes 4 Mpix niin siltikin kokoajan vaan kilpaillaan siitä kuka saa suurimman luvun iskettyä pöytään.
Joten turhaakin turhempi laite kun laitteen 8 Mpix lukema on lähinnä vitsi.

Tuo on kyllä totta, mutta käytännössähän tuo menee niin että kameroita myydään megapixeleillä. Ei ole mitään järkeä tehdä kameroita jotka eivät myy. Ja onhan niitä parempia, mutta kalliimpia kameroita joita voi ostaa jos tarvitsee sellaista. Yksinkertaisesti sanottuna kuluttajille myydään sikoja säkissä.

514.1.2008 17:40

Objektiivin lisäksi olisi hyvä tietää, minkälainen on kameran kennon fyysinen koko. Voipi olla aika ihanaa kohinamössöä, jos 8 megapikseliä on ängetty kovinkin pieneen kennoon varsinkin, jos käyttää tuota ISO 4000.

614.1.2008 19:08
jaskpaska
Inactive

Miksi nykyään aina haetaan sitä kevyintä, pienintä ja mahdollisimman ohutta :S?! Mitä hienoa siinäki on...

714.1.2008 19:09
jaskpaska
Inactive

Miksi nykyään aina haetaan sitä kevyintä, pienintä ja mahdollisimman ohutta :S?! Mitä hienoa siinäki on...

814.1.2008 19:57

"iso 4000 ja 8mpix" hittob mä repesin :D:D

Lainaus:
8 Mpix lukema on lähinnä vitsi.

mikä on hyvin ikävää, harhaluuloisille kameroista tietämättömille kuluttajille.

Jos olis joku yksinkertanen mitta millä kuvataan kuvanlaatua suhteessa pikselimäärään, olis tosi hyvä jos valmistajat alkais siitä kilpailemaan (lähinnä pokkareissa)

914.1.2008 20:12

Lainaus:
Jos olis joku yksinkertanen mitta millä kuvataan kuvanlaatua suhteessa pikselimäärään, olis tosi hyvä jos valmistajat alkais siitä kilpailemaan (lähinnä pokkareissa)

Niimpä. Vuosia sitten ostin ensimmäisiä digipokkareita, joissa oli ennätykselliset 5 megapikseliä. Olin aivan äimistynyt. Testasin kameraa ja sain ikäväkseni todeta että automatiikka ei osanut sovittaa ISO arvoa ja suljinaikaa keskenään. Tuloksena epätarkka tai kohinaa täynnä oleva kuva.

Harmittaa varsinkin vanhemman ikäpolven puolesta. Ainoa meriitti heille on pikseleiden määrä, ja jos pikseleitä ei ole tarpeeksi, myyjä suosittelee järjestelmäkameran ostoa. Jokin vertailustandari olisi kyllä paikallaan.

BenQ sivuilta en löytänyt, mikä on tuo pokkarin kennon todellinen fyysinen koko. Jos joku tietää vastauksen, niin voisi tähän sen tempaista, jotta saa hiukan parempaa tietoa siitä, onko tuo ISO 4000 minkään arvoista.

1014.1.2008 22:18

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jaskpaska:
Miksi nykyään aina haetaan sitä kevyintä, pienintä ja mahdollisimman ohutta :S?! Mitä hienoa siinäki on...
Tavallinen kaduntallaaja haluaa kameransa mahtuvan taskuun, jolloin sitä on helppo kuljettaa aina mukanaan. Tämä kamera ei ole tarkoitettu ammattilasiten työvälineeksi.

1114.1.2008 23:07

Lainaus:
Tavallinen kaduntallaaja haluaa kameransa mahtuvan taskuun, jolloin sitä on helppo kuljettaa aina mukanaan. Tämä kamera ei ole tarkoitettu ammattilasiten työvälineeksi.

Ei nyt sotketa mitään ammattivehkeitä tähän. Pointti on siinä että tavallinen kaduntallaaja ei tiedä yhtään mitä se haluaa joten sille on helppo myydä tälläisiä "trendikameroita". Siinä vaiheessa kun se huomaa että kyseisessä kamerassa on 8 Mpix niin se on jo taivaassa ja ihmettelee että mihin niitä isompia kameroita tarvitaan kun vastaavan kuvanlaadun saa ohuen ohuella kamerallakin.

1215.1.2008 8:36

Lainaus:

BenQ sivuilta en löytänyt, mikä on tuo pokkarin kennon todellinen fyysinen koko. Jos joku tietää vastauksen, niin voisi tähän sen tempaista, jotta saa hiukan parempaa tietoa siitä, onko tuo ISO 4000 minkään arvoista.
Jos nyt lähtee suhteuttamaan tuon kameran kokonais kokoa suhteessa sitten mahdolliseen objektiivin kokoon, niin voi aika helposti suhteuttaa myöskin kennon koon. Järkkäreiden pienimmätkin objektit on varmaan halkaisijaltaan samaa luokkaa kuin tuon kameran kapein kohta.

ISO4000 on vitsi jo ihan kalliimmissa järkkäreissäkin. Itselläni on järjestelmäkamera, jossa maximi herkkyys on 3200. Sillä ei käytännössä tee mitään, jos haluaa ilman kohinoita kuvia.

Noin sivumennen sanoisin, että monesti vielä ammattikäytössäkin (todellisessa harrastekuvaamisessa arkipivää) on 6 megapixelin vermeitä käytössä ja 10 megapixelin vermeet on jopa yleisiä (Todellisessa harrastekuvaamisessa vielä vähän harvinaisempia).

1315.1.2008 16:04

Lainaus:
Tavallinen kaduntallaaja haluaa kameransa mahtuvan taskuun, jolloin sitä on helppo kuljettaa aina mukanaan. Tämä kamera ei ole tarkoitettu ammattilasiten työvälineeksi.

Ongelma onkin se, että kummallekkaan tämä ei luullakseni ole hyvä kamera, tavallinen kaduntallaaja ei todennäköisesti tarvitse 8 mpix kameraa (4tai5 riittäisi varmasti useimmille hyvin, ja kohinaa saatasiin vähennetyä jo huomattavasti) Kun ei mitään tulosteita missä juuri tuo kaikki 8mpix hyödynnettäisiin hyvin, saa näyttämään hyvältä kohinan takia (lähes kaikki muutkin kuvat menevät todennäköisesti melko pilaalle kohinan takia).

Jotkut tavalliset kaduntallaajat näkevät suuren pixelimäärän kuitenkin etuna, pääsevätpähän nimittäin sanomaan kavereilleen: "Mun kamerassa on enemmän megapikseleitä kun teijän kameroissa yhteensä" :D

Sitäpaitsi juuri ammattilaiset haluaisivat että markkinoilla olisi parempia pokkareita, järjestelmän ohelle taskukameraksi.

...Joten, lopputulos on se että ei mistään syystä (vaikka ajateltaisiinkin tavallisia kaduntallaajia) ole mitään järkeä laittaa pienelle halvalle pokkarin kennolle (ja optiikalle) 8mpix, kunnes joku uusi kennotyyppi tai paranneltu vanha tulee kameroihin.

1415.1.2008 22:27
AfterDawn Addict

Lainaus:
egapikselimääriä vaan kasvatetaan vaikka noiden pokkarikameroiden optiikka ei yleensä pysty tallentamaan edes 4 Mpix niin siltikin kokoajan vaan kilpaillaan siitä kuka saa suurimman luvun iskettyä pöytään.
Onko siis sama ottaako pokkarilla kuvia esim. 8Mpix tai 4Mpix? Ja miten toi iso herkkyys juttu vaikuttaa kuvan laatuun. Elikkä mikä on tollasen kameran parhaat asetukset, ei täysiä(vai täydet) Mpixejä ja paljon vai vähän tota iso herkkyyttä???

Itellä meinaan nämä pokkari kuvailun salat vähän hukassa ;)

1515.1.2008 23:20

Lainaus:

Onko siis sama ottaako pokkarilla kuvia esim. 8Mpix tai 4Mpix? Ja miten toi iso herkkyys juttu vaikuttaa kuvan laatuun. Elikkä mikä on tollasen kameran parhaat asetukset, ei täysiä(vai täydet) Mpixejä ja paljon vai vähän tota iso herkkyyttä???

Itellä meinaan nämä pokkari kuvailun salat vähän hukassa ;)
ISO:t on herkkyyksiä. Eli mitä heikompi valo, sitä isommalla ISO:lla voi kompensoida pienemmäksi valotusaikaa. Hintana tosin sitten kohina, joka kasvaa sitä mukaan kuin herkkyys kasvaa. Yli 800 alkaa jo olemaan huomattavia kohinoita yleensä. Eli parempi ottaa mahdollisimman pienellä ISO:lla kuva ja antaa valotusta vaikka sitten sekuntteja. Tosin sitten pitää olla väkisin jalusta, koska pitkällä valotusajalla käsi ehtii vispaan moneen kertaan sekunnissakin ja kuva on epätarkka.

Yleensä mitä pienempi on kenno, sitä pienempi kannattaa olla kennon tarkkuus, eli vähempi pixeleitä. Tuppaa kuvat ottaa myöskin kohinaa jos kenno pieni ja pixeleitä suhteessa paljon.

Nämä siis ihan valokuvauksesta yleensä. Samat valon lait ne on pokkarissa kuin järkkäreissäkin.

1615.1.2008 23:49
AfterDawn Addict

Kiitos Shadown. Tuo selvensi asiaa.

Edit:

Kun nyt kerran on kamera ihmisiä paikalla niin voisiko joku kertoa millä asetuksilla kannattaisi tällaisella kameralla kuvia ottaa? Mpix määrä missäkin valossa? ISO:n määrä missäkin valossa?

Itseltä ei löydy paljoa kokemusta pokkareista, joten kaikki vinkit parempien kuvien puolesta otetaan vastaan ;) Kiitos.

Ja sori jos menee vähän Offtopiciks.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 16.1.2008 @ 00:06


1716.1.2008 7:15

Lainaus:
Mpix määrä missäkin valossa?
En ihan ymmärtänyt tuota kysymystä. Eli niiden pikseleiden määrää kameran kennolla ei voi lisätä, eikä vähentää kameran asetuksista. Ainoa kuvan kokoon liittyvä säätö on kuvan pakkaus, joka tarkoittaa sitä kuinka suurella resoluutiolla kuva tallentuu kameran muistikortille. Kuvan pakkaus ei vähennä pikseleiden määrää kennolla, eikä täten poista myöskään kohinaa. Yleisenä muistisääntönä voisi pikseleitä ja kohinaa miettiessä pitää sitä, että mitä enemmän pikseleitä on ahdettu kennolle ja mitä lähekkäin toisistaan ne kennolla ovat, sitä enemmän kohinaa saattaa esiintyä suurilla ISO arvoilla.

ISO arvoa suurennettaessa, kameran kennoa herkistetään valolle lisäämällä sähkövirtausta pikseleille. Tuolla Nikonin Coolpixillä ISO 50 on pienin ISO arvo ja sitä kannattaa käyttää valoisissa olosuhteissa (esim aurinkoisena päivänä). Suurinta ISO arvoa kannattaa käyttää oikeastaan vain sellaisissa tilanteissa, kun on hämärää, ei voi käyttää salamaa ja on niin paljon liikettä että pitkää suljinaikaa ei voi käyttää.

1816.1.2008 8:19
AfterDawn Addict

Lainaus:
Mpix määrä missäkin valossa?

Lainaus:
En ihan ymmärtänyt tuota kysymystä. Eli niiden pikseleiden määrää kameran kennolla ei voi lisätä, eikä vähentää kameran asetuksista. Ainoa kuvan kokoon liittyvä säätö on kuvan pakkaus, joka tarkoittaa sitä kuinka suurella resoluutiolla kuva tallentuu kameran muistikortille. Kuvan pakkaus ei vähennä pikseleiden määrää kennolla, eikä täten poista myöskään kohinaa
Ok. Kuten huomaat niin nämä asiat ovat hakusessa ;) Kiitos selvennyksistä.


1916.1.2008 10:18

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Webez:
Eli niiden pikseleiden määrää kameran kennolla ei voi lisätä, eikä vähentää kameran asetuksista.
Itse asiassa kamerasta riippuen voi. Ei ne tietenkään fyysisesti katoa kennolta, mutta softa ottaa vähempi huomioon. Näin siis minun järkkärilläni.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Super Mario Runista tulossa uusi villitys? Peliä pääsee kokeilemaan Applen myymälöissä Super Mario Runista tulossa uusi villitys? Peliä pääsee kokeilemaan Applen myymälöissä (8.12.2016 12:23)
Nintendon on määrä julkaista odotettu Super Mario Run -mobiilipeli iPhonelle ja iPadille 15. joulukuuta. Esimakua uudesta pelistä on kuitenkin tulossa saataville jo tänään, paljasti Nintendon ....
Bluetoothista uusi versio – Nopeuteen ja kantomatkaan iso parannus Bluetoothista uusi versio – Nopeuteen ja kantomatkaan iso parannus (8.12.2016 11:40)
Bluetooth SIG on julkaissut kehittämästään langattomasta tiedonsiirtostandardista viidennen version, jonka luvataan mahdollistavan monipuolisemmat IoT-laitteet sekä niiden joustavamman käytön kotona. ....
Applekaan ei pysty haastamaan Spotifyta? Jää tilaajamäärissä jälkeen Applekaan ei pysty haastamaan Spotifyta? Jää tilaajamäärissä jälkeen (8.12.2016 11:09)
Vuoden 2015 kesällä lanseerattu Apple Music -suoratoistopalvelu on kerännyt tähän mennessä 20 miljoonaa tilaajaa. Pitempään markkinoilla toimineella Spotifylla on syyskuussa päivitetyn tilastotiedon ....
Tällä reseptillä Microsoft ja Intel puskevat PC:n uudelleen kasvu-uralle Tällä reseptillä Microsoft ja Intel puskevat PC:n uudelleen kasvu-uralle (8.12.2016 10:03)
Microsoft ja Intel esittelivät WinHEC-tapahtumassa Kiinassa uutta Project EVO -hanketta, jonka avulla IT-jätit yrittävät määritellä miten PC-valmistajien tulisi parantaa ensi vuoden tietokonemalleja. ....
Microsoft herättää kuolleen hankkeen henkiin: Windowsista tulossa ARM-versio Microsoft herättää kuolleen hankkeen henkiin: Windowsista tulossa ARM-versio (8.12.2016 09:30)
Muutama vuosi sitten Microsoft yritti tuoda täysiverisen Windows 8:n ARM-pohjaisten tietokoneiden ja tablettien saataville, mutta projekti kuivui kasaan hyvin nopeasti. Nyt Microsoft yrittää ....

Uutisarkisto