*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Sony luopuu 20 Gt ja 60 Gt PlayStation 3:sta Japanissa

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 11.1.2008 11:46 Kommentteja (13)

Sony luopuu 20 Gt ja 60 Gt PlayStation 3:sta Japanissa Elektroniikkajätti Sony lopettaa PlayStation 3 (PS3) -konsolinsa 20- ja 60 gigatavun kovalevyllä varustettujen mallien myymisen Japanissa. Veto on rohkea ja yllättävä, sillä markkinoille jäävässä 40 gigatavun versiossa ei ole tukea PlayStation 2:n (PS2) peleille -- tuki oli ominaisuus, jota Sony piti erittäin tärkeänä konsolia julkaistessaan.
Piristääkseen hitaasti käynnistynyttä myyntiä on Sony rukannut konsoliuutuutensa kokoonpanoja useaan otteeseen laitteen julkaisun jälkeen. Kuluttajien mieltymysten ja parhaan laitekokoonpanon etsinnässä on PS3:sta karsittu säästösyistä ensin pois mukana olleet PS2:n erikoispiirit ja nyt koko emulointiin tarvittava rauta ja ohjelmisto. Alkuperäisen PlayStationin pelejä 40 gigainenkin malli silti tukee.

Ominaisuuksien ohella konsolien hintoja on korjailtu. Japanissa 40 Gt:n PS3 maksaa nyt 39 980 jeniä eli hieman alle 250 euroa. Yhdysvalloissa 40 gigatavun laite maksaa 399 dollaria (270 euroa) ja 80 gigatavun malli, jossa on ohjelmistollinen tuki PS2:lle, maksaa 499 dollaria (n. 340 euroa). Suomessa 60 gigatavun malli maksaa noin 539 euroa ja 40 gigan malli n. 459 euroa.

Lähde:
Ars Technica

Edellinen Seuraava  

13 kommenttia

111.1.2008 12:30

voe helvetti noita euro-hintoja!

211.1.2008 12:58
nalle_
Inactive

Paskiaiset karsii just ne ominaisuudet mistä oisin voinu olla valmis maksamaanki.

311.1.2008 12:58

Sanoppa muuta..sattana! Noi hinnat pitäis olla samat joka maassa..

411.1.2008 14:25

...

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.1.2008 @ 14:26

511.1.2008 14:27

Miksi niitä pleikkakakkosen pelejä ei voi itte kukanenkin halutessaan pelata sillä vanhalla koneella?? Miksi pitää sotkea uuteen rautaan vanhoja osia ja muutenkin monimutkaistaa uuden koneen rakennetta, kun laitteen voi tehdä yksinkertaisemmin ja ennenkaikkea halvemmalla??

611.1.2008 15:20

Lainaus:
maksaa 499 dollaria (n. 340 dollaria).
virhe kenties? kerron vain että ei tule hämminkiä :D

ps. modit voi poistaa tämän viestin virheen korjauksen yhteydessä
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.1.2008 @ 15:21

711.1.2008 17:16
RIVER2
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kumikana:
Miksi niitä pleikkakakkosen pelejä ei voi itte kukanenkin halutessaan pelata sillä vanhalla koneella?? Miksi pitää sotkea uuteen rautaan vanhoja osia ja muutenkin monimutkaistaa uuden koneen rakennetta, kun laitteen voi tehdä yksinkertaisemmin ja ennenkaikkea halvemmalla??
Joillakin ihmisillä ei yksinkertaisesti ole PS2:sta ja monet myyvät vanhan peikkarin usein pois kun ostavat uuden. Minulla on kaappi täynnä pleikkari 2 pelejä joita olisin halunnut pelata kolmosella ilman että joutuisin aina vaihtamaan konsolia ja sekoilemaan johtojen kanssa. Saavat vain haaveilla että ostasin sen. Muutenkaan omasta mielestä ei ole "fiksua" pitää kahta laitetta rohjottamassa pöydällä ja räplätä aina niiden johtojen kanssa.

Miksi ihmeessä sony tekee tällaista sekoilua? Tuollaisella taktiikallahan ne juuri vähentää pleikkarin myyntiä. Ensin psp ja nyt vielä tämä! Eivät ole varmaankaan vieläkään ole oppineet läksyään..

811.1.2008 18:16

Omakohtasena kokemuksena voin kertoa, että kun ensimmäisen kerran pelasin PS3 peliä, en enää sen jälkeen tullut mieleenkään koskea PS2:een. Tuki PS2 peleille ainakin minun osaltani meni täysin harakoille (maksoin siis turhasta). Kertakaikkiaan hyvä, että karsitaan nuo vanhan sukupolven rasitteet pois ja saadaan sillä hintaa alaspäin. Japanin hinnat antavat osviittaa siitä, että Euroopassakin ollaan edelleen tulossa hinnoissa alaspäin. Sony ei ainakaan ryhdy samaan hommaan kuin Microsoft, nimittäin rahastamaan monella eri konsolilla.

911.1.2008 18:19

Mikä vika PSP:ssä muka on? Sehän on hintaisekseen (halvimmillaan alle 100e) huippulaite!

Viitsiikö niitä pleikkakakkosen pelejä kovin kauaa hd-tasoisilla laitteilla pelata, kun ero uusiin resoihin ja peleihin lienee melkoinen.

1012.1.2008 0:05

Mulle tuo PS2 tuki on lähtöjäänkin ollut aivan yhdentekevä ominaisuus. Ilomielin vaihtelen piuhoja aina, kun vanhalla pleikkarilla pelailen, jos se maksaa mulle melkeen 100€ vähemmän.

Edit: Sitä paitti, PS3 on fiksuinta laittaa HDMI-piuhalla telkkariin kiinni, kun PS2:sta saa parasta kuvaa komponentillä, ei tarvitse edes piuhoja vaihtaa, kunhan töpselit riittää. Negatiivisin juttu on, että sohvalta joutuu nousemaan käynnistääkseen vanhan pleikkarin.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.1.2008 @ 00:08

1112.1.2008 10:46

Lainaus:
Miksi ihmeessä sony tekee tällaista sekoilua? Tuollaisella taktiikallahan ne juuri vähentää pleikkarin myyntiä. Ensin psp ja nyt vielä tämä! Eivät ole varmaankaan vieläkään ole oppineet läksyään..
Örr? PSP myy aivan tajuttoman hyvin kaikkialla maailmassa ja hyviä pelejäkin on enemmän kuin PS3:lla. Halpakin se on. Kommentissasi ei siis ole juuri perää.

1212.1.2008 23:33

Voi v*ttu että naurettavaa noi hinnat sitte täällä verojen ihmemaassa!
Tohon 250 ekeen voisin itekkin tän konsolipaskan laittaa, ihan vaan br-soittimeksi. Ketä vois muka jotku konsolipelit kiinnostaa!

1313.1.2008 2:03

Ei herneitä, mutta eikö kannattaisi ostaa jokin kytkin tai parempi tv jos liitännät rassaa noin paljon?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto