*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Paramount ja Universal yhä HD DVD:n tukijoita

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 11.1.2008 15:17 Kommentteja (9)

Paramount ja Universal yhä HD DVD:n tukijoita Elokuvastudioista sekä Universal että Paramount vahvistivat jo päättyneillä CES 2008 -messuilla, että ne jatkavat HD DVD -teräväpiirtoformaatin tukemista. Studioiden ilmoitukset katkaisivat netissä kiertäneet huhut siitä, että Warnerin päätös tukea pelkästään Blu-rayta olisi saanut viimeisetkin HD DVD:n tukijat paniikkiin.
Time Warnerin siirtyminen Sonyn Blu-ray-leiriin sai villin huhumyllyn pyörimään. Useista uutisoinneista sai kuvan, että teräväpiirtoformaattien välinen kädenvääntö olisi lähes välittömästi päättymässä Blu-rayn riemuvoittoon. Vaikka Blu-ray-leiri toki iloitsi hyvistä uutisista, antoivat molempien leiriytymien edustajat kommenteillaan ymmärtää kisan yhä jatkuvan.

Huhumyllyn ensimmäinen kova uutinen oli Financial Timesin (FT) väite, että myös Paramount olisi jättämässä HD DVD:n. Pelkästään HD DVD:tä tukeva Paramount kumosi kuitenkin nopeasti FT:n "sisäpiiritiedot" perättöminä.

Toisen kovan huhupommin pudotti Variety, jonka tietojen mukaan myös Universal olisi lopettamassa HD DVD:n tukemista. Varietyn tietojen mukaan Paramountilla olisi lisäksi HD DVD:n kanssa tehdyssä sopimuksessa pykälä, jonka mukaan Paramount voi lopettaa formaatin tuen, mikäli Warner tekee niin ensin. Paramountin tavoin Universal ilmoitti kuitenkin nopeasti, että yhtiö aikoo toistaiseksi jatkaa HD DVD:n tukemista.

Vääntö HD DVD:n ja Blu-rayn välillä siis jatkuu, vaikka tällä hetkellä Blu-ray näyttää ottaneen kisakumppanistaan selvän niskaotteen.

Lähteet:
BetaNews
BetaNews

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

111.1.2008 20:25

Päättäisivät jo kumpi se nyt sitten on... Itse en ainakaan ennen sitä aio näihin HD-touhuihin panostaa penniäkään.

..ja mitäpä panostamaan kun 100% varmasti toimivia ja täysin ilmaisia, mainoksettomia ja suojauksettomia piraatti-versioita alkaa olla netti pullollaan, sieltä vain koneelle ja koneelta tykille.

...harmi studioiden kannalta että tällaisella turhalla formaattisodalla ryssivät koko HD-siirtymän ja missaavat miljoonia kun kansa jahkailee ja oppii hommaammaan ne HD-leffat ihan ilmaiseksi.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.1.2008 @ 22:18

211.1.2008 21:46

eiköhän tämä blu-ray ja hd-dvd vääntö jatku siihen asti kunnes joskus hamassa tulevaisuudessa tulee uusia entistä parempia formaatteja joten tuskin kannattaa jäädä odottamaan tulosta. itse olen aikeissa hommata esim. lg:n soittimen joka tukee molempia formaatteja kunhan sen hinta laskee järkevälle tasolle. näin ei tarvitse jäädä kummankaan leirin orjaksi vaan voi itse vapaasti valita missä muodossa ostaa leffoja

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.1.2008 @ 21:47

311.1.2008 21:46

oikein, kaikki vaan hd-lakkoon!

411.1.2008 22:00

Ei hitto. Oikeesti tulkaa nyt vaan sinilevyjen puolelle ja kaikki on tyytyväisiä! Jos yksi jättää, pari pienempää jättää. Sitten tukee taas kaks isompaa.

512.1.2008 11:25

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LoBer:
Oikeesti tulkaa nyt vaan sinilevyjen puolelle ja kaikki on tyytyväisiä!
Paitsi kuluttajat.

Nyrkkisääntönä voi pitää, että BluRay koittaa tehdä kaikkensa kuluttajia häiritäkseen kun taas HD DVD tukee kuluttajien arvoja.

BluRay:
- Aluekoodit; esim. Yhdysvalloista ostamasi elokuva ei toimi eurooppalaisella soittimellasi.
- Kopiosuojaus; varmuuskopioinnin voit tässä vaiheessa unohtaa ja kiltisti kaivaa kuvetta uudelleen kun lapsesi naarmutti leffan.

HD DVD:
- Kummastakaan ylemmästä ei ole HD DVD:tä käyttävillä haittaa.

BluRayn ainoa etu on suurempi kapasiteetti, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, koska 30 gigaan mahtuu täysin alle 3 tuntiset elokuvat... jopa pakkaamattomilla äänillä, kunhan videot pakataan järkevästi.

612.1.2008 14:17

tietääkseni kaikki elokuva yhtiöt eivät edes käytä aluekoodeja tai sjuojauksia.

712.1.2008 17:34
oappi
Inactive

jaa että hd-dvd ssä ei olis kopiosuojauksia... BS

30 gigaan mahtuu nyky tarkkuudella varmaa ihan ok pitunen pätkä... Entäs sitte ku ihmiset vaatii +2500x resoluutioista kuvaa 1900x sijaan ja siihen päälle lisämateriiali jota jotku haluavat katsoa (en minä)

Dvd oli just sen takia surkee formaatti ku levyn kapasiteetti oli just sen kokonen et sille sai leffat ja lisämateriaalin. Pitäiskö sama virhe tehdä uudestaan?


Alue-koodeista olen samaa mieltä todella syvältä että eurooppa ja jenkit on taas eri koodilla. Eiköhän niitä region free soittimia kuitenki tuu bd llekki. Tietokoneelle on jo mahdollista saman asian ajava softa ostaa.

812.1.2008 23:40

Oisin laittanu jo aikaa sitte jommankumman soittimen, mutta ku tämä on tollasta vi*un pelleilyä niin ootan jotain todella ratkasevaa.
Tällä helvetin "formaatti-sota" pelleilyllä ovat ainakin yhden asiakkaan menettäneet, minut!
Waretan niin kauan näitä br ja hd leffoja sekä kattelen 46" töllöstä pc:n kautta, että saavat jotain järkevää aikaan.
Stanan pellet, ku ei voi edes uutta soitinta ostaa niiden takia.

912.1.2008 23:44

BR:n mahdollisesti paremmista suojauksista en viitsi pahemmin stressata - kaikki murtovarmoiksikin julistetut suojaukset on tähän asti aina murrettu. Sama juttu aluekoodien kanssa. Nytkin ainakin AnyDVD poistaa BR-leffoista kaikki suojat.

Tärkintä olisi saada studiotkin tajuamaan, että suojausten käyttö on juuri yhtä tehokasta kuin se tekijänoikeusjulitus jokaisen DVD-leffan alussa. Studiot täytyy painostaa luopumaan suojauksista samoin kuin levy-yhtiöt saatiin luopumaan DRM:stä. Meillä kuluttajillahan tässä valta on, täytyy vain saada ääni kuulumaan aina sinne ylös mediayhtiöiden sikariportaaseen asti...ja niin lujaa, että ymmärtävät.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.1.2008 @ 23:48

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin (2.12.2016 13:01)
PC-pelikehittäjät ovat viime aikoina laajentuneet mobiilipelimarkkinoille ostamalla sektorilla jo markkinaosuuksia kahmineita yrityksiä. Esimerkiksi Activision Blizzard osti Candy Crush -pelejä ....
Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen (2.12.2016 12:26)
Huawei aikoo päivittää ensi vuoden alussa kaikkiaan kuusi puhelinmallia Android 7.0 Nougatiin. Näin kertovat HDBlog.it- ja Android Central -sivustot, jotka eivät kuitenkaan paljasta tietojensa lähdettä. ....
Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een (2.12.2016 11:16)
Steamin marraskuisten tilastotietojen mukaan lähes puolet pelaajista on siirtynyt Windows 10:een. Satunnaisotantaan perustuvien lukemien mukaan 48,37 prosenttia PC-pelaajista käyttää 64-bittistä ....
2 kommenttia
Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä (2.12.2016 10:53)
Vielä pari vuotta sitten Internet of Things oli hyvin epämääräinen käsite, jota käytettiin lähes kaikissa pöhinäpuheissa, mutta kukaan ei oikein tuntunut käsittävän mitä se käytännössä oikein ....
Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit (2.12.2016 10:32)
Taiwanilainen mobiilipiirikehittäjä MediaTek on esitellyt kaksi uutta suorituskykyisiin älypuhelimiin suunnattua järjestelmäpiiriä. Helio X23 ja Helio X27 ovat muun Helio X20 -malliston mukaisesti ....