*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

WirelessHD valmistui

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 4.1.2008 13:37 Kommentteja (12)

WirelessHD valmistui WirelessHD-tekniikan kehitystyö on saatu päätökseen. Tekniikan spesifikaatiot aiotaan esitellä valmistajille tämän vuoden alussa. Asiasta kertoo WirelessHD lehdistötiedotteessaan.
WiHD (WirelessHD) on langaton siirtokanava, joka on suunniteltu teräväpiirtomateriaalin siirtämistä varten kuluttajaelektroniikkalaitteiden välillä. Tekniikka hyödyntää 60 gigahertsin taajuutta, WiHD:n kehutaan olevan ensimmäinen kuluttajasovellus, joka tuo näin korkeat EHF-taajuudet (Extremely High Frequency) käyttäjien saataville. WiHD-tekniikkaa tullaan käyttämään tulevaisuudessa teräväpiirtosignaalin ja monikanavaäänen siirtämiseen esimerkiksi teräväpiirtosoittimien, HDTV-digiboksien, HD-videokameroiden, pelikonsoleiden ja näyttölaitteiden välillä.

Lehdistötiedotteessa kerrotaan, että MPAA (Motion Pictures Association of America) tulee työskentelemään vielä WirelessHD:n parissa, että tekniikkaan saadaan kopiosuojaukset elokuvien luotettavaa langatonta siirtämistä silmälläpitäen.

WirelessHD:n kehitystiimi muodostuu kahdeksasta suuresta elektroniikkavalmistajasta. Intel, LG, Matsushita Electric Industrial (Panasonic), Samsung, Sony, NEC, Toshiba ja SiBEAM ovat saaneet nyt kehitystyön ensimmäisen vaiheen päätökseen ja WiHD 1.0 -spesifikaatiot valmiiksi. 2006-vuonna tapahtuneen ensimmäisen julkistuksen jälkeen WirelessHD:n tukijaryhmä on kasvanut yli 40 yritykseen.
WiHD-tekniikka yltää 4 Gbit/s -siirtonopeuteen, joka takaa varman siirtotien suojatulle teräväpiirtomateriaalille. Tulevaisuudessa WirelessHD-tekniikalla on mahdollista siirtää myös nykyistä tarkempaa videokuvaa.

WirelessHD:lla on myös kilpailijoita, muun muassa Amimon on aloittanut jo Wireless High-definition Interface (WHDI) -piiriensä toimittamisen laitevalmistajille. Toinen WiHD:n kanssa kilpaileva teknologia on Wireless HDMI.

Lisätietoa WirelessHD-teknologiasta.


Lähde:
WirelessHD

Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

14.1.2008 14:11

Matsushitan nimessä on pieni typå oikea nimi on Matsushita Electric Industrial

24.1.2008 17:28

Lainaus:
Lehdistötiedotteessa kerrotaan, että MPAA (Motion Pictures Association of America) tulee työskentelemään vielä WirelessHD:n parissa, että tekniikkaan saadaan kopiosuojaukset elokuvien luotettavaa langatonta siirtämistä silmälläpitäen.

Ei näin EI NÄIN !!! Oikeest MPAA tisuposki laitos sellanen laitos et oikeest en tienny mitä ajatella ku luin MPAA kohan tos uutises... siis oikeest...

KYSYMYS:

Miksi MPAA ei ota kantaa DVD soitinten tekijänoikeudelta suojaamisen juttuihin, loogisesti ja viimeaikojen uutisiin vedoten voisin hyvin lukea joskus uutisen että "MPAA alkaa sörkkimään DVD soittimet niin että ei voi katsoa piraatti videoita TAI MPAA yrittää saaha lain USA an että piratismia tukevat firmware päivitykset kielletään??


Siis oikeest mitä vittua ?? USA toki on tavallaan posliini valtio ja isoveikka valvoo mutta mpaa liiottelee niin älyttömän paljo... Ja toki seki totta että mpaa on "piilo"mafia... Plaaah!!!!

34.1.2008 17:40

Kivakiva...kilpailevina tekniikoina on WirelessHD (WiHD), Wireless High-definition Interface (WHDI) ja Wireless HDMI. Yritä noita sitten selitellä kuluttajalle.

44.1.2008 18:17

Lainaus:
Kivakiva...kilpailevina tekniikoina on WirelessHD (WiHD), Wireless High-definition Interface (WHDI) ja Wireless HDMI. Yritä noita sitten selitellä kuluttajalle.

Mitäs niitä selittelemään, mutta kun olisi edes yksi, jossa ei olisi väkisin ympätty jotain sisällön to-suojausta, josta sitten kuitenkin on josssain vaiheessa pelkkää harmia. Luulisi nyt hiisi vieköön, ettei jokaisessa kodinkoneessa tarvitse olla erikseen kopiosuojausta.

54.1.2008 18:23

Muuten ok, mutta virhe numero yksi:

Lainaus:

Lehdistötiedotteessa kerrotaan, että MPAA (Motion Pictures Association of America) tulee työskentelemään vielä WirelessHD:n parissa, että tekniikkaan saadaan kopiosuojaukset elokuvien luotettavaa langatonta siirtämistä silmälläpitäen.

64.1.2008 19:14

Hyvästä tekniikasta tehdään käyttökelvoton, kun pakotetaan ostamaan kalliit suojaus/purkaus -laitteet. Tuskin tuossa singnaalikaan edes pysyy tarpeeksi voimmakkaana naapurille asti - tai ehkä tilanteessa, jossa asuntona on bambumaja.

76.1.2008 1:15

Tartumpa nyt samaan kuin muutkin kommentoijat...

Lainaus:
MPAA tulee työskentelemään vielä WirelessHD:n parissa, että tekniikkaan saadaan kopiosuojaukset elokuvien luotettavaa langatonta siirtämistä silmälläpitäen.


Jotenkin sanat luotettava ja kopiosuojaus eivät sovi samaan lauseeseen... ärsyttävää. Sama juttu nykyistenkin teräväpiirto-materiaalien kanssa, että tietokoneen näyttöjen pitää tukea oikeaa suojausta, että toistaminen onnistuu laillisesti. :/ Minkä helkutin takia tuollaisissa lyhyen kantaman lähetyksissä täytyy olla kopiontisuojaukset? Jos naapurin Esa haluaa katsella tökkivää mosaaikkimössöä ilmaiseksi, niin ketä se oikeasti haittaa? Mielestäni se olisi vain suotavaa, että samalta toistimelta/digiboksilta voisi lähettää kuvaa useampaan ruutuun yhtäaikaa.

Kopiosuojaus ei tähänkään mennessä ole ollut kopiointi esto, se on lähinnä ollut tekniikan ja innovaatioiden estäjä.

Hieno juttu sinänsä, että kodin johtoviidakkoa saadaan tulevaisuudessa vähennettyä. Mutta tuntuu niin typerältä, että hyviä ideoita tarvitsee rampauttaa tuollaisilla turhilla systeemeillä.

86.1.2008 14:35

Pitäähän noille suojauksen purkamista harrastaville henkilöille antaa edes silloin tällöin vähän uusia haasteita. Tääkin suojaus antaa varmasti jotain tekemistä melkeen kokonaiseksi viikoksi, jonka jälkeen suojaus onkin sitten taas kerran purettu/kierretty.

97.1.2008 9:29

Varmaan sen saa purettua/kierrettyä, mutta tyypillisesti suojaukset hankaloittavat elämää, kun käyttö poikkeaa vähänkin tekijöiden suunnitellusta.

Toivottavasti esim. skenaario, jossa Matti ja Maija Meikäläinen haluavat yhdessä katsella valmiina kaupasta ostetuilla siirtolaitteillaan leffan alun olkkarissa ja sitten Maija haluaakin siirtyä katsomaan loppuosan makkariin (vaikka Matti jatkaa olkkarissa), mutta kopiosuojaus päättääkin, ettei sellainen voi mitenkään olla luvallista, ei sentään todeudu.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 7.1.2008 @ 09:32

107.1.2008 15:02

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti wipe2000:

Toivottavasti esim. skenaario, jossa Matti ja Maija Meikäläinen haluavat yhdessä katsella valmiina kaupasta ostetuilla siirtolaitteillaan leffan alun olkkarissa ja sitten Maija haluaakin siirtyä katsomaan loppuosan makkariin (vaikka Matti jatkaa olkkarissa), mutta kopiosuojaus päättääkin, ettei sellainen voi mitenkään olla luvallista, ei sentään todeudu.
Se on sitten taas eri asia riittääkö teknologian kaista tuohon touhuun.

118.1.2008 8:11

TYPERÄÄÄ!!!!!

1214.1.2008 16:28

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti BlasterX:
Hyvästä tekniikasta tehdään käyttökelvoton, kun pakotetaan ostamaan kalliit suojaus/purkaus -laitteet. Tuskin tuossa singnaalikaan edes pysyy tarpeeksi voimmakkaana naapurille asti - tai ehkä tilanteessa, jossa asuntona on bambumaja.

No kai se pointti on se, että muutenhan HD-videon lähettäminen langattomasti olisi sama asia, kuin kopiosuojauksien poisto. Lähttäisit langattomasti itselles kopiosuojattua videota ja saisita kopiosuojaamatonta.. :)
Mutta siis itseä ei ainakaan tollaset vehkeet kiinnosta tippaakaan. 4-meganen normi WLAN riittäis mulle.. en keksi mitään sellaista kuluttajaelektroniikkaa, jota saattaisin hankkia ja joka tuollaisesta kommunikointikanavasta hyötyisi, kuin tietokoneet tai niihin verrattavissa olevat laitteet. Jääkkaappini ei varmaankaan tarvitse WLAN:ia.. telkkaria en omsita, eikä ole suunitelmissa hankkia.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Hintavertailun suosituimmat

Tuoreimmat uutiset

Mobiilisota syttymässä? Samsung kieltäytyy maksamasta Android-rojalteja Microsoftille Mobiilisota syttymässä? Samsung kieltäytyy maksamasta Android-rojalteja Microsoftille (1.11.2014 13:31)
Microsoft on jo pitkään saanut miljardeja Android-valmistajilta patenttiensa käyttömaksuina, omistaahan yhtiö tuhansia tietotekniikkaan ja ohjelmistoihin liittyviä patentteja, vaikka valtaosa ....
2 kommenttia
Pikatestissä Sony Xperia Z3 Tablet Compact – höyhenenkevyt joka paikan mobiililaite Pikatestissä Sony Xperia Z3 Tablet Compact – höyhenenkevyt joka paikan mobiililaite (1.11.2014 13:00)
Sonylla on taidettu tuumia, että pieni on suurta: kompaktin mutta tehokkaan Xperia Z3 Compact -älypuhelimen lisäksi Xperia Z3 -laitteiden tabletti kantaa nimessään sanaa Compact ja on kuin solakoitunut ....
Huippusuosittu Windows Phone -paljastussovellus pakotettiin lopettamaan Huippusuosittu Windows Phone -paljastussovellus pakotettiin lopettamaan (1.11.2014 12:52)
Maailmalla erittäin suosituksi kasvanut Secret on yksi niistä lukuisista sovelluksista, joita ei Windows Phone-alustalle saa. Windows Phonen yksi ahkerimmista epävirallisten versioiden kehittäjistä, ....
2 kommenttia
Gmailin uusi Android-sovellus vuoti nettiin Gmailin uusi Android-sovellus vuoti nettiin (1.11.2014 11:46)
Android Police on julkaissut Android Lollipopissa esitellyn Material Design -käyttöliittymäsuunnittelun hengessä uudistetun Gmail 5.0 -sovelluksen APK-paketin. Uudistuneen Gmailin esittelyvideo ....
Joko vanha emolevy kuristaa uusia näytönohjaimia? Joko vanha emolevy kuristaa uusia näytönohjaimia? (31.10.2014 21:37)