*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Toinen Finreactor-jutun valitus hylätty hovioikeudessa

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 11.12.2007 16:41 Kommentteja (12)

Toinen Finreactor-jutun valitus hylätty hovioikeudessa Finreactor-jutun käsittely on taas edennyt hieman pidemmälle, kun Helsingin hovioikeus hylkäsi tuusulalaisen miehen tekemän valituksen käräjäoikeuden langettamasta tuomiosta.
Viime vuoden marraskuussa Tuusulan käräjäoikeus totesi miehen syyllistyneen tekijänoikeusrikkomukseen, josta miehelle langetettiin rangaistukseksi 30 päiväsakkoa ja tämän lisäksi hän joutui maksamaan yli 6 000 euroa hyvitystä, vahingonkorvausta ja oikeudenkäyntikuluja neljälle pelitalolle.

Sekä mies että syyttäjä valittivat käräjäoikeuden päätöksestä. Miehen mukaan pelkän torrent-tiedoston vieminen Finreactoriin ei loukannut kenenkään tekijänoikeutta, koska torrent-tiedostot eivät sisältäneet tekijänoikeuden suojaamaa materiaalia.

Mies lisäsi Finreactor-trakkerille useita eri torrent-tiedostoja, joiden avulla trakkerin käyttäjät pystyivät jakamaan keskenään eri N-gage-pelejä. Pelejä ladattiin näiden torrent-tiedostojen avulla muutamia satoja kertoja.

Hovioikeus ei muuttanut käräjäoikeuden tuomiota, mutta tuomittu joutuu korvaamaan pelitaloille näiden oikeudenkäyntikulut hovioikeudessa, josta tulee miehelle lisälaskua 1 750 euroa.

Syyttäjän valitus koski puolestaan rikosnimikettä. Syyttäjä olisi halunnut, että syytetty olisi tuomittu tekijänoikeusrikoksesta, mutta Finreactor-tapausten tutkinnan aikana voimassa oli vielä vanha tekijänoikeuslaki, jonka mukaan mies oli syyllistynyt vain tekijänoikeusrikkomukseen.

Lähteet:
ITviikko
TTVK

Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

111.12.2007 17:37

Nyt kävi näin.

211.12.2007 18:25

Eli hmm... Jos mä linkkaan tähän vaikkapa TPB:n osoitteen, teen rikkeen? :O hälyyttävää..

311.12.2007 18:38

Aika perseestä on tämä Suomi.

411.12.2007 20:39

Suomi on perseestä, ainakin oikeusvaltiona. Paskalakit pamputtaa persiille ja antaa sakkoa, joka hommasta. Kiva syyttäjä yrittää vielä lisuketta rangaistukseen, on kyllä reilu mies, voi helvetti.

Suosittelen kaikkia soittamaan kunnon trash-metallia, jos pollarisetä pysäyttää, Sodom - Fuck the Police

511.12.2007 21:49

Harmi vain että suomessa ollaan lain säädäntö tasolla vielä näin alkeellisia. Muutan kohta ruotsiin jos tämä peli jatkuu tämmöisenä siellä on asiat paljon paremmin. Otettais kerranki mallia naapurista eikä aina jostain vitun eu:hässäkästä .. korruptoitunu Rahamiesten piiri Kiroan sen syvinpään helvetttiin.

613.12.2007 10:41

heräillääs "lainvalvojat"... eihän tömmösessä oo taas mitää järkee - eikä ollu eka kerta. mitenköhä me tavalliset tallaajat pystyttäis vaikuttaa asiaa?
t. ruotsiin?

714.12.2007 2:39
Gagadu
Inactive

Näin se maailma kehittyy ja paranee ja me siinä mukana.

814.12.2007 10:58

Muuttakaa sitten Ruotsiin jos täällä ei kaikki oo hyvin(ei ne kyl olekkaan mutta EU se on sielläki), ainoo miten voi vaikuttaa niin äänestämäl niissä vaaleissa sitte vaikka vihreitä mutta nuo muutamat hihulit olis hyvä saada sielt "norsunluutornista" pois ennen kuin liian myöhästä.
Kyllähän noitte muusikoiden yms. tekijöiden pitää saada työstään palkka mutta olis kiva tietää tilitetäänkö näitä ollenkaan itse tekijöille vai jääkö ihan ison lafkan tilille esim. tämä pelitalo niin ei varmana tilitä itse pelien tekijöille. Tietääkö kukaan?

914.12.2007 18:25

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti judas6:
Suomi on perseestä, ainakin oikeusvaltiona. Paskalakit pamputtaa persiille ja antaa sakkoa, joka hommasta. Kiva syyttäjä yrittää vielä lisuketta rangaistukseen, on kyllä reilu mies, voi helvetti.

Suosittelen kaikkia soittamaan kunnon trash-metallia, jos pollarisetä pysäyttää, Sodom - Fuck the Police
Aika perseestä myös se, että kansalaisilta puuttuu aktiivisuus yhteiskuntaa kohtaan. Ihmiset tuijottavat silmät killuen viihdettä, eivätkä tajua yhtään siitä miten Suomi toimii. Sitten ikään kuin odotetaan, että kaikki tuodaan eteen, ja jos ei tuoda niin haukutaan yhteiskunta kumoon. Voi kun aina jokin on pielessä.

Minun mielestäni on aivan oikein rangaista tekijänoikeusrikoksesta. Ei syyllisestä juuri ole epäselvyyttä Finreactor-jutussa. Vielä iloisempi olen siitä, että korvaukset ovat reilut. Niistä oppii, ettei riko lakia uudelleen, mutta ne eivät pilaa elämää. Niin siis, eivät pilaa elämää jos ihminen on töissä eikä töllötä vain suu auki sitä toimintaviihdettä.

Eri kysymys on, onko perusteellista kerätä tekijänoikeuskorvauksia ja mihin tarkoitukseen niitä kerätään. Tällä hetkellä niistä selkeä enemmistö Suomessa menee onneksi artistille, ja ne usein ovat artistien suurin tulonlähde. Tietenkin levy-yhtiöt ahneuttaan pyrkivät haalimaan korvaukset itselleen, mutta ei vielä ole vaatimus mennyt tässä maassa läpi. Minun mielestäni korvaukset tekijänoikeuksista kerätään Suomessa siksi vielä hyvin perustein. Tiedostava, älyllinen ihminen myös ymmärtää, ettei tekijänoikeuskorvauksien perusteellisuutta voi yhdistää Finreactor-jutun tuomioon - oikeus tekee vain työtään ja päättäjät päättävät.

Edit: ...Ja afterdawnilaiset valittavat tietämättä asiasta juuri mitään. Ehkä olisi aika mennä töihin!
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.12.2007 @ 18:27

1014.12.2007 19:21

Lainaus:
...pelkän torrent-tiedoston vieminen Finreactoriin ei loukannut kenenkään tekijänoikeutta, koska torrent-tiedostot eivät sisältäneet tekijänoikeuden suojaamaa materiaalia.
Koskahan tulee tuomiot jos sattuu kertomaan missä myydään huumeita tai varastettua tavaraa!?

TUUSULA kuulostaa surullisen kuuluisalta? Ehkä joku kypsähti ja lahtasi viattomia sivullisia. Eikä oikeuslaitos langeta tuomiota itsemurhaajille!

Näin ihmishenki on todella arvoton asia kun tekijänoikeusfasistinen viihdeteollisuus kuppaa korvauksia ns. "rikoksista"! Koskahan työkalujen lainaaja... eikun siis henkilö, joka kertoo mistä löytyy työkaluja ilmaiseksi lainaava, joutuu tuomiolle? Kun työkaluvalmistajat voivat kärsiä taloudellisia tappioita kun työkaluja lainaavien ei tarvitsekaan ostaa omia työkaluja!

Sairas maailma, sairaat seuraukset...

1114.12.2007 23:08

Lainaus:
TUUSULA kuulostaa surullisen kuuluisalta? Ehkä joku kypsähti ja lahtasi viattomia sivullisia. Eikä oikeuslaitos langeta tuomiota itsemurhaajille!
Oikeuslaitos ei langeta tuomioita kuolleille. Jokelan tragedian estäminen on näillä poliisin resursseilla mahdotonta, aivan kuin tekijänoikeusrikollisten jahtaaminen ilman heistä tehtyä etukäteen valitusta. Nyt jälkeenpäin ihmiset ovat vihjanneet internetsivustoilta löytyneeseen kouluja uhkaavaan, usein pilkalliseen materiaaliin, ja poliisihan on toiminut alta aikayksikön.


Lainaus:
Koskahan työkalujen lainaaja... eikun siis henkilö, joka kertoo mistä löytyy työkaluja ilmaiseksi lainaava, joutuu tuomiolle? Kun työkaluvalmistajat voivat kärsiä taloudellisia tappioita kun työkaluja lainaavien ei tarvitsekaan ostaa omia työkaluja!
Väärin! Kun tiedosto kopioidaan tietokoneelle, sen määrä tuplaantuu. Tätä voisi verrata siihen, että henkilö A ostaa työkalun ja teettää samanlaisen henkilö B:lle. Henkilö A siis ryöstää työkalun valmistajan kehitystyön saadakseen jaettua lopputuotetta ilmaiseksi. Jos työkalun valmistajalla on patentti sekä oikeudet työkaluunsa, on henkilö A rikollinen. Myös henkilö B on rikollinen, mikäli hän tietää ottavansa vastaan varastetulla tuotekehitystyöllä valmistetun tuotteen.

Lainaus:
Sairas maailma, sairaat seuraukset...
Sairautta tosiaan, kun toisilta varastamisen pitäisi olla laillista. Suorastaan anarkismia.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.12.2007 @ 23:55

1216.12.2007 3:12
Gagadu
Inactive

Lainaus:
Lainaus:
TUUSULA kuulostaa surullisen kuuluisalta? Ehkä joku kypsähti ja lahtasi viattomia sivullisia. Eikä oikeuslaitos langeta tuomiota itsemurhaajille!
Oikeuslaitos ei langeta tuomioita kuolleille. Jokelan tragedian estäminen on näillä poliisin resursseilla mahdotonta, aivan kuin tekijänoikeusrikollisten jahtaaminen ilman heistä tehtyä etukäteen valitusta. Nyt jälkeenpäin ihmiset ovat vihjanneet internetsivustoilta löytyneeseen kouluja uhkaavaan, usein pilkalliseen materiaaliin, ja poliisihan on toiminut alta aikayksikön.


Lainaus:
Koskahan työkalujen lainaaja... eikun siis henkilö, joka kertoo mistä löytyy työkaluja ilmaiseksi lainaava, joutuu tuomiolle? Kun työkaluvalmistajat voivat kärsiä taloudellisia tappioita kun työkaluja lainaavien ei tarvitsekaan ostaa omia työkaluja!
Väärin! Kun tiedosto kopioidaan tietokoneelle, sen määrä tuplaantuu. Tätä voisi verrata siihen, että henkilö A ostaa työkalun ja teettää samanlaisen henkilö B:lle. Henkilö A siis ryöstää työkalun valmistajan kehitystyön saadakseen jaettua lopputuotetta ilmaiseksi. Jos työkalun valmistajalla on patentti sekä oikeudet työkaluunsa, on henkilö A rikollinen. Myös henkilö B on rikollinen, mikäli hän tietää ottavansa vastaan varastetulla tuotekehitystyöllä valmistetun tuotteen.

Lainaus:
Sairas maailma, sairaat seuraukset...
Sairautta tosiaan, kun toisilta varastamisen pitäisi olla laillista. Suorastaan anarkismia.


Miksi tuollaista jeesustelua,väitätkös ettet ole koskaan rikkonut lakia ja asetuksia ?? jos väität että et niin valehtelet perse punaisena ja sitten tulet tänne paasaamaan jostakin anarkista
näytät olevan pihalla paivan hengesta mika nakyy tyylistasi kommentiin. sorry**

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto