*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Elokuvia teatterissa kuvannut "maVen" oikeuden eteen Kanadassa

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 8.12.2007 13:42 Kommentteja (25)

Elokuvia teatterissa kuvannut "maVen" oikeuden eteen Kanadassa Kanadalainen Geremi Adam on joutumassa mahdollisesti vankilaan, koska hän on paikallisen poliisin mukaan myynyt ja levittänyt internetissä elokuvia, joita hän on kuvannut elokuvateattereissa.
Adam tunnetaan internetissä paremmin maVen-nimellä ja hän levitti vuosien 2004-2006 aikana internetiin luvattomat kopiot mm. Bourne Supremacy- (Medusan isku), Collateral-, Harry Potter and the Goblet of Fire- (Harry Potter ja liekehtivä pikari), Mission Impossible 3- (Vaarallinen tehtävä 3), X-Men: The Last Stand- (X-Men: Viimeinen kohtaaminen), Cars (Autot) ja Superman Returns -elokuvista. Yleensä Adamin nauhoittamat elokuvat ilmaantuivat P2P-verkkoihin ladattavaksi pari päivää niiden ensi-illan jälkeen.

Syksyllä 2006 Adam jäi kuitenkin kiinni Montrealissa, jossa poliisi takavarikoi hänen kannettavan tietokoneen ja videokameran, jolla Adam oli juuri kuvannut How to Eat Fried Worms- (Paistetut madot ja kuinka niitä syödään) ja Invincible-elokuvat (Voittamattomat). Adam laskettiin kuitenkin vapaaksi, koska tuolloin elokuvien kuvaaminen elokuvateattereissa oli laillista Kanadassa. Adam jatkoi tapauksen jälkeen vielä toimintaansa ja kuukauden päästä hänet otettiin jälleen kiinni virkavallan toimesta.

Paikalliset poliisit ovat tehneet yhteistyötä FBI:n kanssa, jotta Adamia vastaan saatiin kerättyä riittävästi todistusaineistoa ja nyt poliiseilla on todisteita siitä, että Adam on levittänyt kahta elokuvaa luvattomasti internetissä. Jos Adam todetaan syylliseksi, voi hän saada kuuden kuukauden vankilatuomion ja vahingonkorvaukset voivat nousta 25 000 Kanadan dollariin eli noin 17 000 euroon.

Paikallisen poliisin mukaan Adam on erittäin onnekas, sillä kesällä voimaantulleen uuden lain myötä pelkästään elokuvien kuvaaminen elokuvateatterissa ilman lupaa voi tuoda kahden vuoden vankeustuomion.

Huhujen mukaan Adam oli myynyt kuvaamiaan kopioita internetissä ja yhdestä uutuuselokuvasta Adam olisi netonnut jopa 1 000 dollaria. Poliiseilla ei kuitenkaan ole todisteita tällaisesta toiminnasta, joten Adamia ei tulla syyttämään elokuvien myymisestä.

Lähde:
TorrentFreak

Edellinen Seuraava  

25 kommenttia

18.12.2007 14:37

Miksi joku olisi ostanut 1000dollarilla, jo teattereissa olevan elokuvan? Paitsi ehkä painattaakseen siitä DVD-kopioita..?

28.12.2007 14:42

tuskin on myynyt. Yrittävät vain saada isomman tuomion mavenille.
Olin just sanomassa että kanadalla on kohtuulliset lait mutta kun ovat uusineet niin taitaa Amerikan mpaa propaganda päässyt kanadaan aivoihin eli lakeihin.

38.12.2007 14:45

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti blindpeer:
Miksi joku olisi ostanut 1000dollarilla, jo teattereissa olevan elokuvan? Paitsi ehkä painattaakseen siitä DVD-kopioita..?

Tai ehkä moni oli ostanut kyseisen elokuvan... jaetaan vaikka 7 llä eri maalle, eri piraatti organisaatiolle eripuolella maailmaa... ei jää iso hinta per maa...

48.12.2007 15:14

Nuo mavenin kuvaamat ovat sen verran huonolaatuisia, että siinä on mielestäni jo riittävä syy heittää hänet linnaan.

58.12.2007 15:23

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arcanix:
Nuo mavenin kuvaamat ovat sen verran huonolaatuisia, että siinä on mielestäni jo riittävä syy heittää hänet linnaan.

Itseasiassa eikös mavenin ripit ole sieltä parhaammasta päästä kun huomioi ajankohdan..

68.12.2007 15:42

mavenin ripit olivat kyllä parhaimmasta päästä, ainakin mitä oon kuullu, itse en ole tietysti koskaan katsonut niitä :)

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 8.12.2007 @ 15:43

78.12.2007 17:25

ihan oikein että saa kunnon tuomion. idiootti nauhottelee jossain elokuvissa haha.

88.12.2007 17:30

Ja vielä tyhmemmät lataa niitä ja tihrustaa 3000 euron tv:stä niitä.

98.12.2007 18:04

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti blindpeer:
Miksi joku olisi ostanut 1000dollarilla, jo teattereissa olevan elokuvan? Paitsi ehkä painattaakseen siitä DVD-kopioita..?

Sanottiinko uutisessa että joku on maksanut siitä 1000 dollaria?

108.12.2007 18:15

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti blindpeer:
Miksi joku olisi ostanut 1000dollarilla, jo teattereissa olevan elokuvan? Paitsi ehkä painattaakseen siitä DVD-kopioita..?

Sanottiinko uutisessa että joku on maksanut siitä 1000 dollaria?
Ei sanottu:

Lainaus:
Huhujen mukaan Adam oli myynyt kuvaamiaan kopioita internetissä ja yhdestä uutuuselokuvasta Adam olisi netonnut jopa 1 000 dollaria. Poliiseilla ei kuitenkaan ole todisteita tällaisesta toiminnasta, joten Adamia ei tulla syyttämään elokuvien myymisestä.

118.12.2007 18:45

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arcanix:
Nuo mavenin kuvaamat ovat sen verran huonolaatuisia, että siinä on mielestäni jo riittävä syy heittää hänet linnaan.

Itseasiassa eikös mavenin ripit ole sieltä parhaammasta päästä kun huomioi ajankohdan..
Oli ajankohta mikä vaan, niin se laatu on aivan järkyttävää.

128.12.2007 18:45

Lainaus:
Huhujen mukaan Adam oli myynyt kuvaamiaan kopioita internetissä ja yhdestä uutuuselokuvasta Adam olisi netonnut jopa 1 000 dollaria. Poliiseilla ei kuitenkaan ole todisteita tällaisesta toiminnasta, joten Adamia ei tulla syyttämään elokuvien myymisestä.
Nähdäkseni hän ei niitä myynyt kenellekään, eikös tuo normaalia scenen määritteitä käyttäen niitä julkaissut?

Ainakin kaikki julkaisut löytyivät aikoinaan torrent-trackereilta, ja todella epänäköistä olisi, että joku olisi ne ensin ostanut henkilöltä, ja sitten jakanut eteenpäin.

Ja kyllä oli mVn:n telesyncit parhaasta päästä, mielestäni ainoita, joissa oli käsittääkseni parannettu väriasetuksia jälkeenpäin.

Jokainen, joka olisi tuhat dollaria maksanut ja pitänyt laitonta DVD-kauppaa (tai mitä ikinä "pitikään") olisi osannut varmasti myös hankkia sen maksuttomasti muualta.

138.12.2007 18:53

Oliko se kanadassa nyt niin, että yksityiskäyttöön saa teattereissa kuvata?

148.12.2007 19:14

En ole koskaan ymmärtänyt miksi joku haluaisi katsoa mitään elokuvaa joka on kuvattu videokameralla elokuvateatterissa. Nykyään leffat tulevat niin nopeasti DVD:lle, että ihan turhaan tihrustelee paskaa kuvanlaatua ja vielä huonompaa ääntä. Varsinkin kun suuri osa ko leffoista on Hollywood efekti tykityksiä joissa visuaalinen anti on leffan idea ja juoni on monesti köykäinen.

158.12.2007 19:24

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti katsoja:
Oliko se kanadassa nyt niin, että yksityiskäyttöön saa teattereissa kuvata?
Ainakin teattereissa on kyltit, jotka kieltää kuvaamisen. Laillisuudesta en osaa sanoa.

168.12.2007 19:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LaLLi80:
En ole koskaan ymmärtänyt miksi joku haluaisi katsoa mitään elokuvaa joka on kuvattu videokameralla elokuvateatterissa. Nykyään leffat tulevat niin nopeasti DVD:lle, että ihan turhaan tihrustelee paskaa kuvanlaatua ja vielä huonompaa ääntä. Varsinkin kun suuri osa ko leffoista on Hollywood efekti tykityksiä joissa visuaalinen anti on leffan idea ja juoni on monesti köykäinen.


Nämä on taas näitä makuasioita joista ei voi kiistellä.. Jotku ( en itse enää nykyään muuta ku dvdrip ylempää tasoa ) haluaa katsella heti leffan, ehkä egoilakseen kaverille, ehkä ei jaksa odotella, ehkä tyytyy heikkoon laatuun näin aluksi... ihmisillä on niin monia syitä ja niitä on turha lähtee spekuloimaan..

Ehkä tämä mavenille jonkilainen harrastus vain ? Teille narisioille sen verran että arvosteletteko kaikkia ihmisiä tälläisistä tai vastaavista asioista, olette aikamoisia kukkahattu tätejä/setiä ?
Jos ette tykkää kamera versioista, se teidän oma ongelma, ei meidän..

Miltä tuntuisi jos teitä alettaisi arvostella foorumeilla vain sen takia mitä teette harrastustenne kanssa tai ehkäpä työksenne?

Miettikää enne egoilua

178.12.2007 20:19

Egoilua tai ei, niin en kyllä itsekkään ymmärrä noita leffateatterissa kuvattuja versioita. Ääni ja kuva on niin uskomatonta paskaa ettei tosikaan. Hyväkin leffa saattaa saada todella huonon leiman ihan vain surkean version takia.

Lainaus:
Ja vielä tyhmemmät lataa niitä ja tihrustaa 3000 euron tv:stä niitä.
Näinhän se osalla on. Pelit ja vehkeet on viimeisen päälle ja sitten ladataan juurikin näitä teatteriversioita netistä. Ei voi ymmärtää....

188.12.2007 20:27

en tiedä onko elokuvien katsomisesta ennen dvd julkaisua mitään iloa.
Samahan se on millon sen kattoo mutta on taas eriasia jos odottaa innolla että jee nyt se tulee ja sitten jossakin käpykylän teatterissa ei sitä esitetä ja lähmipään kunnon teatteriin on matkaa sen 25-100km.

Tietenkin jos tuota kuvaamista työkseen tekee (elokuvateatterissa) ei se ole oikein mutta jokainen hankkikoon leipänsä omalla tavallaan...

FBI Ei kuulu minnekkään tekijänoikeus juttuihin minun mielestäni niitä pellepoliiseja joutaisi käyttää johonkin järkevään/järkevämpään.

Sama muutenkin että jos kerta joutuu nykyään varkaan omin avuin telkien taakse laittamaan niin miksi sama ei päde tekijänoikeuksien rikkojiin...? ei suomessakaan poliisi yleensä auta missään pienemmissä rikoksissa kuten olen jo useampaan otteeseen huomannut.

199.12.2007 3:03

Hieman ehkä offtopikkii, mutta olen jo pitkään ihmetellyt, että kuka noita kameralla kuvattuja rippejä oikein katsoo? Voiko tosiaan olla niin kärsimätön, että ennemmin pilaa hyvän leffanautinnon katsomalla jonkun arvostelijaversion tai kameralla kuvatun pää-varjo-pää-yskimistä -version.

Muistuu mieleen teinivuodet kun kerättiin C64 pelejä. Pääasia, että niitä oli paljon. Ei niistä kuitenkaan olisi kuin 30% toiminut, joten turha niitä on alkaa pelailemaan. :D

Nyt on jo laiskuus kai sitten iskenyt iän myötä ja ennemmin odottaa sitä DVD painosta. Eiku levy sisään ja katsomaan. :)

209.12.2007 19:10

En minäkään tajua teatterissa kuvaamista, ei sellasen kakan katsomisesta saa mitään iloa. Mikäpä siinä, jos kuvaaminen kerran on kiellettyä ja jamppa vain kuvaa niin aivan oikein on rangaista siitä.

219.12.2007 19:22

Lainaus:
Näinhän se osalla on. Pelit ja vehkeet on viimeisen päälle ja sitten ladataan juurikin näitä teatteriversioita netistä. Ei voi ymmärtää....
en minäkään mun kaverilla on videotykki eri malli kun mulla mut hyvä katoin aikoinaan 5min Peter jacksonin King Kong leffaa joka oli cam versio kuulemma joku hyvä versio niin pyhä perkele 100" kankaalla ja 19" pc näytöstä se oli minusta katselu kelvoton

ite en käy juurikaan tennis palatsissa ym leffa teatterissa koska siellä on aina pari idioottia joka puhuu tai muuten häiritsee leffaa sipsipussin ym vielä siedän mutta kännykät ym häiriö laitteet pitäisi takavarikoida leffan ajaksi

varsinkin kun rahalla saa hyvän leffa fiiliksen myös kotiin

haluaisin mennä katsomaan tämän huippu leffan mut pelkään että leffa elämys menee taas pilalle jonkun idiootin takia

heh muokkasin viestiä 2h aikaisemmin kuin olin kirjoittanut sen ?
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 9.12.2007 @ 19:27

2210.12.2007 15:34
RIVER2
Inactive

Heh, hyvin kävi mavenille:
http://www.digitoday.fi/viihde/2007/12/1...et/200731298/66

Toivotaan että julkaisee jatkossakin lisää vai mitä? ;)

2310.12.2007 19:00

seuraillaan mite etene... :D

2411.12.2007 0:27

Samsungi myy näin uutta video kameraa

tallentaa kuvaa muistikortille mpeg4-muodossa. Oivallinen valinta, kun halutaan nopeasti lähettää videotiedostoja eteenpäin tai ladata niitä nettiin.

poliisi on aina poliisi mut tuo nimi saa aina hymyn poskille

Kanadan ratsupoliisi Koppoti koppoti kop

2515.12.2007 19:39

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jehu80:
En minäkään tajua teatterissa kuvaamista, ei sellasen kakan katsomisesta saa mitään iloa. Mikäpä siinä, jos kuvaaminen kerran on kiellettyä ja jamppa vain kuvaa niin aivan oikein on rangaista siitä.
Ymmärrän monenlaisia mielipiteitä siitä, että jostakin teosta jokin ansaitsee rangaistuksen vaikken itse olisi samaa mieltä, mutta yksi mitä en ole koskaan ymmärtänyt on, että joku ansaitsee rangaistuksen koska se on laitonta... Varmaankin useimmat ihmiset kuitenkin tietävät lakeja joistakin maista jotka eivät täsmää yhteen henkilön tai useimpieankaan henkilöiden kanssa sen kanssa mikä on oikeasti eettisesti katsoan oikein ja mikä väärin.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun (6.12.2016 10:26)
Kyytipalvelu Uber on omalla esimerkillään osoittanut, että sijoittajapiireissä liikkuu paljon rahaa toimivien liikennepalveluiden kehittäjille ja kaupunkien liikennöinnin uudistaminen voi olla ....
Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua (6.12.2016 09:42)
Viime keväänä Microsoft esitteli tekoälyosaamistaan Tay-nimisellä Twitter-botilla, jonka luvattiin kykenevän keskustelemaan luontevasti muiden mikroblogipalvelun käyttäjien kanssa. Internet ....
Tekoälyn testaus avautuu: Googlen DeepMind julkaisi testialustansa lähdekoodin Tekoälyn testaus avautuu: Googlen DeepMind julkaisi testialustansa lähdekoodin (5.12.2016 18:50)
Alphabetin tekoälytutkimusta harjoittava DeepMind-yritys on päättänyt avata sen omien algoritmien testaamiseen käytetyn testiohjelman lähdekoodin kaikkien hyödynnettäväksi. DeepMind Lab -niminen ....