*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Xbox 360:n syyspäivitys tuo DivX- ja Xvid-tuen ensi viikolla

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 1.12.2007 14:17 Kommentteja (22)

Xbox 360:n syyspäivitys tuo DivX- ja Xvid-tuen ensi viikolla Microsoft on julkaisemassa ensi viikolla kauan odotetun syyspäivityksen Xbox 360 -pelikonsolille, joka tuo mukanaan paljon uudistuksia ja korjauksia konsolin toimintoihin. Vaikka päivitys piti alkuperäisen aikataulun mukaan julkaista jo syksyllä, on päivityksen julkaisu venynyt sen massiivisuuden takia.
Monille uuden päivityksen tärkein uusi ominaisuus on tuki MPEG-4 Part 2 -standardin Simple ja Advanced Simple Profile -versioille, jonka myötä joulukuun neljännestä päivästä lähtien voi konsolilla katsella DivX- ja Xvid-koodekeilla pakattuja videoita. Konsolin toistaa sekä AVI- että DIVX-tiedostoformaatteja ja audion suhteen näissä tiedostoissa tuettuna ovat Dolby Digital- ja MP3-ääniraidat, joten konsolilla pystyy jatkossa katselemaan esim. Stage6-videopalvelun videoita.

DivX- ja Xvid-videoissa tuetaan virallisesti resoluutiota 1280x720 asti, mutta 1UP-sivuston tekemissä testeissä, myös 1080p-resoluution videot toistuivat ongelmitta. Dolby Digitalin osalta tuetaan myös 5.1-ääniraitoja. Muutenkin eri videoiden toistotukea on parannettu ja useita toistoon liittyneitä ongelmia on korjattu. Tarkempi lista tuetuista videoformaateista löytyy täältä.

Muita uudistuksia löytyy mm. Live-profiilista, johon voi päivityksen jälkeen lisätä enemmän tietoa itsestään ja sosiaalisen verkostoitumisen hengessä Liven käyttäjät voivat laittaa oman kaverilistansa julkiseksi, jolloin halukkaat voivat selvitellä millaisessa seurassa kukin pelaaja pelejään pelaa.

Yksi suuri uudistus koskee vanhempia, jotka voivat nyt rajoittaa lastensa pelaamista, eli lapsille voi jatkossa asettaa aikarajat, joilla voidaan rajoittaa lasten pelaamista päivittäin tai viikoittain nollautuvalla laskurilla, johon vanhemmat voivat valita suurimman mahdollisen peliajan 15 minuutin tarkkuudella.

Mukana on myös aiemmin uutisoitu mahdollisuus ostaa Xboxin pelejä Xbox 360:lle Xbox Liven Marketplacen kautta.

Laitteiston puolella päivityksen pitäisi parantaa erillisen WLAN-adapterin yhteensopivuutta useiden eri WLAN-tukiasemien kanssa ja myös HDMI-ulostulon toimivuus on parantuu päivityksen myötä.

Tarkempi lista päivityksen tuomista uudistuksista ja muutoksista löytyy täältä.

Lähteet:
Joystiq
Xbox.com

Edellinen Seuraava  

22 kommenttia

11.12.2007 14:36

Tätä on odotettu!

21.12.2007 14:59

Phuh, changelog oli aika levottoman mittainen, eikä siitä silti oikein auennun että esim. vaatiiko PC:ltä streamaus edelleen Media Center XP:n (eli pitääkö edelleen puukotella video TVersityn kautta) vai joko X360 vihdoinkin suostuisi näyttämään jaettuja hakemistoja lähiverkosta? Tai josko niinkin huikea juttu olisi tapahtunut, että X360 osaisi toistaa noita tukemiaan formaatteja esim. DVDR-levyltä?

nimim. Xbox360:n videotoiston ankeuteen hajonnut...

31.12.2007 15:08

Kieltämäti tekis miel taas kiroilla... Nopeemmi sais poxi tiväks tue ku pleikkari =/ *prkl*

41.12.2007 16:31

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti dRD:
Phuh, changelog oli aika levottoman mittainen, eikä siitä silti oikein auennun että esim. vaatiiko PC:ltä streamaus edelleen Media Center XP:n (eli pitääkö edelleen puukotella video TVersityn kautta) vai joko X360 vihdoinkin suostuisi näyttämään jaettuja hakemistoja lähiverkosta? Tai josko niinkin huikea juttu olisi tapahtunut, että X360 osaisi toistaa noita tukemiaan formaatteja esim. DVDR-levyltä?
Samoja vastauksia kanssa kaipailisin. Tähän asti mediakoneena toiminut vanha modattu Xbox ja XBMC. Kiinnostusta 360- koneeseen kyllä olisi, jos sillä saisi korvattua vaivatta kaikki tuon XBMC:n toiminnot.

51.12.2007 17:26
jaskpaska
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LordPepsi:
Kieltämäti tekis miel taas kiroilla... Nopeemmi sais poxi tiväks tue ku pleikkari =/ *prkl*
Niin... Perkeleen perkele!! >:(

61.12.2007 17:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jaskpaska:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LordPepsi:
Kieltämäti tekis miel taas kiroilla... Nopeemmi sais poxi tiväks tue ku pleikkari =/ *prkl*
Niin... Perkeleen perkele!! >:(
No prkle!&¤%&/! Asentakaa Linux niin tuki on valmis esim. VLC-playerin muodossa!!

Maailmassa on vikana se, että tyhmät ihmiset ovat niin varmoja kaikesta - ja älykkäät niin epävarmoja.

Bertrand Russell

71.12.2007 18:51

Hienoa! =)

81.12.2007 18:58

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jaskpaska:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LordPepsi:
Kieltämäti tekis miel taas kiroilla... Nopeemmi sais poxi tiväks tue ku pleikkari =/ *prkl*
Niin... Perkeleen perkele!! >:(
No prkle!&¤%&/! Asentakaa Linux niin tuki on valmis esim. VLC-playerin muodossa!!
Linux for 360 -projektien saldo ei ole tähän mennessä ollut kovin kummoinen, vaikka free60:stä jotain löytyykin. Jos mediasoitinta hakee konsolin muodossa, järkevin vaihtoehto on edelleenkin originaali Xbox "ykkönen" modattuna. 360:lla ei ainakaan tällä hetkellä tuolla saralla tee käytännössä yhtään mitään, toivotaan, että tämä syyspäivitys nyt auttaisi asiaa jotenkin.

91.12.2007 20:39

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jaskpaska:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LordPepsi:
Kieltämäti tekis miel taas kiroilla... Nopeemmi sais poxi tiväks tue ku pleikkari =/ *prkl*
Niin... Perkeleen perkele!! >:(
No prkle!&¤%&/! Asentakaa Linux niin tuki on valmis esim. VLC-playerin muodossa!!

Mutta onko ideaa asentaa linuxia kun koht tulee samalainen tuki kuitekin pleikkarille ??

101.12.2007 21:49

Ei muuta voi sanoa ku wippidiibidii !!! :D Hyvä pikkujoululahja microsoftilta !!! :D

112.12.2007 14:24

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LordPepsi:
Kieltämäti tekis miel taas kiroilla... Nopeemmi sais poxi tiväks tue ku pleikkari =/ *prkl*
Niin, käsitin tuosta, että kirjoittajaa harmittaa, kun PS3:ssa ei ole DivX-tukea, mikä siinä tietysti on Linuxin muodossa.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 2.12.2007 @ 14:25

Maailmassa on vikana se, että tyhmät ihmiset ovat niin varmoja kaikesta - ja älykkäät niin epävarmoja.

Bertrand Russell

122.12.2007 15:28

Saant asiat mietityttävät kuin dRD:tä. Onkos tuosta siis selvyyttä, että toistaako 360 päivityksen jälkeen datana poltettuja divx-videoita dvd:ltä? Ja vaatiiko edelleen media centerin?

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 2.12.2007 @ 15:34

132.12.2007 17:44

Lainaus:

Niin, käsitin tuosta, että kirjoittajaa harmittaa, kun PS3:ssa ei ole DivX-tukea, mikä siinä tietysti on Linuxin muodossa.
Muistaakseni PS3:lle on myös Divx tuki jo luvattu. Eli ei muuta kuin odottelemaan.

143.12.2007 9:58

Ilmeisesti tuo Xbox tunnistaa ulkoisen kovalevyn? Tosin se tarvii varmaan olla FAT32 muodossa? Entäs tiedostojen nimen pituus? Näkyykö niissä enemmän kuin 8 merkkiä?

Voisin oikeesti käydä ostaas tollasen 500 Gb ulkoisen kovalevyn, jos xbox tunnistaa sen ja avit toimii sieltä nätisti. Toivon mukaan xbox on myös hiljaisempi, kun katselee ulkoiselta kovalevyltä? Ja eikö dvd:ltäkin katsellessa pitäisi olla hiljempi, kuin pelattaessa?

Saa 3kk vanha (ensimmäinen) dvd soitin siirty vaikka tyttöystävän siskoille, jos tuo xbox hoitaa hommansa ilman suurempaa meteliä ;]

153.12.2007 10:02

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti dRD:
Phuh, changelog oli aika levottoman mittainen, eikä siitä silti oikein auennun että esim. vaatiiko PC:ltä streamaus edelleen Media Center XP:n (eli pitääkö edelleen puukotella video TVersityn kautta) vai joko X360 vihdoinkin suostuisi näyttämään jaettuja hakemistoja lähiverkosta? Tai josko niinkin huikea juttu olisi tapahtunut, että X360 osaisi toistaa noita tukemiaan formaatteja esim. DVDR-levyltä?
Samoja vastauksia kanssa kaipailisin. Tähän asti mediakoneena toiminut vanha modattu Xbox ja XBMC. Kiinnostusta 360- koneeseen kyllä olisi, jos sillä saisi korvattua vaivatta kaikki tuon XBMC:n toiminnot.
"What are the different ways to play video content on Xbox 360?

You can play video from a USB 2.0 FAT32 removable drive, optical media, and by streaming from the Zune software, Windows Media Player 11, or Windows Home Server."

Eli näyttää siltä, että voi vihdoinkin hommata HDTV-telkun ja laittaa vanhan boksin kiertoon.

163.12.2007 23:07

Onkohan kenelläkään tietoa pyörittääkö tuo myös näitten formaattien tekstitykset? Tarkoittaen siis sitä, että jos on saman niminen sub-tiedosto kansiossa, niin toistaako boksi sen automaattisesti myös, niinkuin divx-dvd-soittimet?


Kyllä skitsofrenia aina yksinolemisen voittaa.

173.12.2007 23:13

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti dRD:
Phuh, changelog oli aika levottoman mittainen, eikä siitä silti oikein auennun että esim. vaatiiko PC:ltä streamaus edelleen Media Center XP:n (eli pitääkö edelleen puukotella video TVersityn kautta) vai joko X360 vihdoinkin suostuisi näyttämään jaettuja hakemistoja lähiverkosta? Tai josko niinkin huikea juttu olisi tapahtunut, että X360 osaisi toistaa noita tukemiaan formaatteja esim. DVDR-levyltä?

nimim. Xbox360:n videotoiston ankeuteen hajonnut...
Siis eihän tohon tarvita muuta ku media player 11 ja pelittää huomenna viel paremmin ku tukee divx/xvid

Tossa niin yksinkertaset ohjeet tavaran jakamiseen boxilla, että sokeatkin ymmärtää :) http://www.xbox.com/fi-FI/pcsetup/vista.htm

Ja vaikka tossa alussa lukee, että "Käynnistä Windows Vistalla varustetussa tietokoneessa Windows Media Player."
Toimii yhtä hyvin xp:ssä kans
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 3.12.2007 @ 23:17

184.12.2007 5:29

Myös Winamp remotella voi jakaa tavaraa boxille :)

194.12.2007 9:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jahlberg:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti dRD:
Phuh, changelog oli aika levottoman mittainen, eikä siitä silti oikein auennun että esim. vaatiiko PC:ltä streamaus edelleen Media Center XP:n (eli pitääkö edelleen puukotella video TVersityn kautta) vai joko X360 vihdoinkin suostuisi näyttämään jaettuja hakemistoja lähiverkosta? Tai josko niinkin huikea juttu olisi tapahtunut, että X360 osaisi toistaa noita tukemiaan formaatteja esim. DVDR-levyltä?

nimim. Xbox360:n videotoiston ankeuteen hajonnut...
Siis eihän tohon tarvita muuta ku media player 11 ja pelittää huomenna viel paremmin ku tukee divx/xvid

Tossa niin yksinkertaset ohjeet tavaran jakamiseen boxilla, että sokeatkin ymmärtää :) http://www.xbox.com/fi-FI/pcsetup/vista.htm

Ja vaikka tossa alussa lukee, että "Käynnistä Windows Vistalla varustetussa tietokoneessa Windows Media Player."
Toimii yhtä hyvin xp:ssä kans
Ongelma tuossa on se, että koko streamausidea on täysin syvältä -- jos olet kokeillut esim. XBMC:tä, saat suht hyvää vertailukohtaa :-) Eli miksi, miksi X360 ei voi yksinkertaisesti vain näyttää jaettuja verkkolevyjä ja antaa toistaa sieltä suoraan dataa, miksi PC:n pitää tehdä streamaus, kun sitä ei siihen vaadittaisi?

Petteri Pyyny (pyyny@twitter)
Webmaster
http://AfterDawn.com/

204.12.2007 11:39

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Aapeli94:
Ei muuta voi sanoa ku wippidiibidii !!! :D Hyvä pikkujoululahja microsoftilta !!! :D
Niinpäs on.. Ei näkynyt vielä päivityksiä kun norkoilin livessä mutta boxi pläjäytti oikein joulunpunaisen valomerkin ja haluaa nyt ilmeisesti pikkujouluristeilylle sikälimikäli takuu vielä korvaa tuon. Pitänee vielä hetki kehrätä mielenmalttia ja sitten soittaa Microsoftin tontuille.

214.12.2007 15:03

Nonniin. Nyt on päivitykset ladattu ja näyttäisi toimivan ainakin striimauksen kautta xvidit. Ja tohon aiempaan kysymykseeni vastaukseksi sain sen, että tekstit eivät näy. Eli eipä ollut päivityksestä sikäli itselleni hyötyä, että tykkään katsoa leffat tekstien kera, oli kysymyksessä sitten japanin tai englannin kielinen elokuva.

Täytyy vielä kokeilla tuota ulkoisen kovalevyn tuomia mahdollisuuksia, mutta kuten sanottu, tuskinpa tämä silti vanhan boksin media centeriä voittaa. ;)

225.12.2007 12:14

Minä ainakin kovasti toivoin, että xbmc:n voisi jo osittain korvata.. Mutta ei :P Kyllähän tuolta nuo tiedostot näkyy, ja varsin nättiä kuvaa tuottaakin verrattuna vanhaan. Mutta käytettävyys on ihan sukka, sekä tekstit eivät tietenkään toimi ollenkaan. Joten taidan käytää edelleen XBMC:tä.

Se, että x0 vidhoinkin pystyisi vanhan paskalootan korvaamaan vaatisi muutamia uudistuksia. Mutta tekstitys tuki, niin päästään hyvään alkuun. Samba olisi toinen. Dvd:n toistoa verkon yli tuskin voi edes toivoa, saatikaan minkään toistamista imageista ja rarreista.

Mutta lupaavalta tämä alkaa näyttämään, vaikkakin tuki divx/xvid -videoille olisi pitänyt olla jo alunperin tässä vehkeessä.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun (6.12.2016 10:26)
Kyytipalvelu Uber on omalla esimerkillään osoittanut, että sijoittajapiireissä liikkuu paljon rahaa toimivien liikennepalveluiden kehittäjille ja kaupunkien liikennöinnin uudistaminen voi olla ....
Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua (6.12.2016 09:42)
Viime keväänä Microsoft esitteli tekoälyosaamistaan Tay-nimisellä Twitter-botilla, jonka luvattiin kykenevän keskustelemaan luontevasti muiden mikroblogipalvelun käyttäjien kanssa. Internet ....
Tekoälyn testaus avautuu: Googlen DeepMind julkaisi testialustansa lähdekoodin Tekoälyn testaus avautuu: Googlen DeepMind julkaisi testialustansa lähdekoodin (5.12.2016 18:50)
Alphabetin tekoälytutkimusta harjoittava DeepMind-yritys on päättänyt avata sen omien algoritmien testaamiseen käytetyn testiohjelman lähdekoodin kaikkien hyödynnettäväksi. DeepMind Lab -niminen ....
Google valitsi vuoden parhaimman pelin – Villitsi nuorison myös Suomessa Google valitsi vuoden parhaimman pelin – Villitsi nuorison myös Suomessa (5.12.2016 17:13)
Vuosi ei ole vielä ehtinyt loppuun saakka, mutta Googlella päätettiin siitä huolimatta jo valita tämän vuoden parhaimmat Android-pelit ja -sovellukset. Google valitsi maailmanlaajuisesti ....