*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Kiinteästi tekstitetty TV1 korvaa Extran

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 28.11.2007 00:03 Kommentteja (20)

Kiinteästi tekstitetty TV1 korvaa Extran Kuten uutisoimme viime perjantaina, Yleisradion on huhuttu lakkauttavan osaa tuotannostaan. Lakkautusuhan alla olivat YLE Extra, Radio Extrem ja Radio Peili. Tänään YLE vahvisti kuitenkin, että ei ole lakkauttamassa ruotsinkielistä Radio Extremiä eikä suomenkielistä Radio Peiliä. Ainoastaan televisiokanava Extra tulee olemaan historiaa ensi vuoden alkuun mennessä.
Asiasta päätti tänään tiistaina Yleisradion hallintoneuvosto. Päätöksen mukaan Extran ohjelmistoa ohjataan esitettäväksi muille kanaville. Vapautuva jakelukapasiteetti käytetään alkuvaiheessa tekstitysongelman korjaamiseen. Kanavapaikalla aiotaan lähettää TV1-kanavaa, jossa tekstitykset on poltettu kiinteästi kuvaan. Näin tekstit saadaan näkymään oikein kaikissa digivastaanottimissa.

Yleisradio kertoo, että ensi syksynä kanavapaikalle siirtyy Ruotsin SVT Europa -kanava. Päätös luopua Extra-kanavasta oli Yleisradion toimitusjohtaja Mikael Jungnerin mukaan raskas, mutta tarpeen.

"Tekstitysongelmiin on kertakaikkiaan saatava ratkaisuja, ja varma tapa on polttaa teksti kiinni kuvaan. Emme kuitenkaan halunneet luopua TV1:n digitekstityksen vammais- ja erityispalveluista, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi lähettää TV1 kahteen kertaan. Siksi Extra sai väistyä tämän poltetulla tekstillä tulevan TV1:n tieltä", Jungner kertoo. Hän myöntää päätöksen kertovan, että tekstitys ei ole edelleenkään toiminut odotetulla tavalla korjausyrityksistä huolimatta.


Lähde:
YLE

Edellinen Seuraava  

20 kommenttia

128.11.2007 0:21

Voi iso harmi kun extra nyt lähtee. Jään kaipaamaan.

228.11.2007 0:22

Ei jumalauta, lisää vaa hurripaskakanavia, ois tonki kanavan voinu käyttää muiden kanavien laadun parantamiseen. Lopettaa samalla ne radiokanavat, kuka niitä kuuntelee.

328.11.2007 0:49

Suoraan sanottuna vituttaa tämä päätös. Juuri kun alkoi tulla paljon musapainotteista ohjelmaa niin päätetään ottaa askel takapakkia. Ei siinä tuhansien ihmisten allekirjoittamat adressit paljon painaneet.

428.11.2007 0:55

Lupamaksajat vähenee, huononnetaan palvelua, lupamaksajat vähenee, säästetään lisää ja huononnetaan palvelua, lupamaksajat vähenee.

Muutos on ok jos Extran ohjelmistoa siirretään muille kanaville. Yölläkin voisi tulla vaikka uusintoina ohjelmia. Tallentavalla boksilla talteen.

Säästöähän tästä syntyy vasta vuoden päästä kun Yle siirtää SVT Europan A-nippuun. Tuskin nykyisten ohjelmien teko mahdottomia on maksanut.



Ykkönen x2 (kiinteillä teksteillä) heh, ei näin.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.11.2007 @ 00:56

528.11.2007 1:10
oappi
Inactive

Kuten joskus sanoin ylelle riittäs hyvin ne kaks kanavaa... Kyllä joku kaupallinen kanava sit täyttää niite aukkoja jos katsojia on tarpeks. Miks porukka haluu et ylellä on nii paljo noita kanavia lupamaksussahan se näkyy. Paras olis ku pumpattas ylelle minimi määrä rahaa ja alennettas silleen tv lupa maksua mulle ainaki riittäs et ylellä olis kaks kanavaa josta toinen vois olla se ruotsinkielinen nii saa "hurritki" oman kanavansa. Ei sieltä nii laadukasta ohjelmaa tule että siihen nykynen kanavamäärä tarvittas.

edit: miettikää sitä kuinka monta kertaa käytte leffassa sillä tv-luvan vuosimaksulla ? jos ei nyt kalleimpaan aikaan käy nii aika monta kertaa... Kannattaa tosiaan miettiä kannattaako siitä uusintojen pyörittämisestä maksaa nii paljoo ku leffoja voi joskus vuokraa 1€ hintaa.... jollon saa aikä läjän vuokra leffoja.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.11.2007 @ 01:14

628.11.2007 2:03

Extra oli vasta alkutaipaleellaan ja kaltattiin tylysti kehtoon. Ohjelmisto olisi voinut kehittyä monilta osin. Musiikkiohjelmia katselin ja urheilulähetyksiä myös. Kun on taas arvokisojen aika eri lajeissa, ei enää yhtä kattavasti riitä niille tilaa pääkanavilta. Voidaan sitten ostaa vähemmän esim. jääkiekko / jalkapallo-otteluita näytettäväksi ym. Säästäähään siinä kyllä.

Eli urheilu- ja musiikkilähetykset sekä sarjauusinnat vs ruåttalaiset paikallisuutiset.. hmmm valinta on toki vaikea. Sanon silti lupani irti ja suosittelen muille samaa. Alkoi tosissaan vituttaa "valitun kansan" erikoisasema ja Sasin asenne näiden suosijana. SVT Europen lanseeraus oli kyllä viimeinen vittuilu.

Maksakoon ketä huvittaa. Itse siirryn ovisilmän käyttöön.

Viidelle prosentille viisi prosenttia budjetista.

728.11.2007 8:50

Olin varma että Hurrikanava saa jatkaa, mutta että laitetaan telkkariin vielä ulkoruotsalainen kanava lisäksi. Kiitos ei. Irtisanon luvan aivan varmasti.

828.11.2007 9:54

Juu täytynee irtisanoa lupa jos sillä voi vaikuttaa näinkin tehokkaasti. Perusteena tietenkin kun ei näy Extra ;)

928.11.2007 10:08

http://www.tv-maksu.fi/navi1_3.html

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.11.2007 @ 10:09

1028.11.2007 10:40

Kohtahan YLE:stä tulee budjettirahotteinen, jolloin kustannamme hurripaskan suoraan tuloistamme. Ei näin! TV-maksut on tässä perheessä lopetettu jo vuosia sitten puhtaasti siksi, että TÄÄLLÄ EI KATSOTA YLEÄ. Ei mene jakeluun miksi minun pitäisi maksaa rantaruotsalaisten molkotuksesta tai vanhojen piikojen tylsääkin tylsemmistä keskusteluohjelmista. Se maksaa joka katsoo. Piste.

1128.11.2007 14:14

ollette rasisteja kaikki.

1228.11.2007 15:18

Joo, ja sulla vissiin on lukihäiriö.

1328.11.2007 17:46

Ruotsin kielistä tarjontaa lisää, kyllä nyt ylellä mennyt pahasti suunnitelmat pieleen. Kuinka moni meistä suomenkielisistä suomalaisista sitä haluaa lisää. Ja kuinka moni suomenruotsalaisista kaipaa lisää ruotsinkielistä tarjontaa, ei varmastikaan moni, ehkä ohjelmien laadun kohottamista mutta ei ainakaan ruotsinkielistä kuraa enempää ruutuun.

Nyt täytyy kysäistä että mitä rasistista siinä on, jos ei suostu katsomaan ruotsinkielistä ohjelmatarjontaa, jos siitä ei ymmärrä juuri mitään ja vielä maksanut sellaisesta mistä ei ole mitään iloa, ja kun sitä tarjontaa kuitenkin on todella paljon verrattuna ruotsinkielisen väestön määrään.
Vaikka ruotsi onkin toinen virallinen kieli niin sanokaas kuinka moni niistä suomenruotsalaisista ei ymmärrä suomea, he voivat aivan mainiosti katsoa myös suomalaisia ohjelmia, ja katsovatkin. En tiedä oletko sinäkin suomenruotsalainen joka rasistiksi meitä väität, mutta sinäkin näytät mainiosti ymmärtävän tätä tekstiä.

1428.11.2007 18:21

VOIHAN RUOTSI!

Lainaus:
Emme kuitenkaan halunneet luopua TV1:n digitekstityksen vammais- ja erityispalveluista, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi lähettää TV1 kahteen kertaan.
Ettekä varsinkaan ruottalaisille tarkoitetuista mistään. Sen sijaan lähetetään vähän vielä lisää ruottalaisille ohjelmaa, kun tilalle olis voinut laittaa jonkun uuden SUOMALAISILLE tarkoitetun kanavan, josta alkais tulemaan HBOn sarjoja parhaaseen katseluaikaan.

1528.11.2007 18:43

Minun mielestä Jungerin rehellisyys on hienoa. Jokainen varmasti tietää toimitusjohtajatyypin, joka vähättelee ongelmia. Junger sentään myöntää avoimesti tekstityksiin liittyvän ongelman.

1628.11.2007 19:06

Ylen kannattaa vaientaa suomenruotsalaisia kanavia/ohjelmia säästääkseen "oikein". Olihan Jungerilta härski temppu tää SVT Europa-säästö! Katson Yleltä jatkossakin Uutisvuodon ja alueuutiset ja maksan lupamaksun (tulee ohjelmille hintaa...)

Muut ajat lillun Internetin tietokylvyssä.

1728.11.2007 19:10

Ruåttalaisille on kaapelissa varmaan seitsemän eri kanavaa niin luulis sen niille riittävän. En ole koskaan ymmärtänyt sft:tä, koska näkyyhän niitä oikeita ruotsalaisia kanavia muutenkin. Ruotsin kieltähän on mukava kuunnella, toisin kuin suomenruotsia.

1829.11.2007 7:56

Olis vaikka mielummin lopettanu sen FST viiden ku tulee vielä se SVT Europa

1929.11.2007 8:33

Mistähän johtuu ruotsinkielisten kanavien suosiminen? Eikös Ylen toimitusjohtaja ole suomenruotsalainen? Jotain yhteyttä kenties?... Korjatkaa jos olen väärässä.

Kyllä loppuu turha tv-luvan maksaminen täälläkin. Ylen toimintapolitiikka on jotain aivan käsittämätöntä.


"Ellei viime hetkiä olisi, mitään ei tulisi tehdyksi."

203.12.2007 16:32

Lainaus:
VOIHAN RUOTSI!

Lainaus:
Emme kuitenkaan halunneet luopua TV1:n digitekstityksen vammais- ja erityispalveluista, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi lähettää TV1 kahteen kertaan.
Ettekä varsinkaan ruottalaisille tarkoitetuista mistään. Sen sijaan lähetetään vähän vielä lisää ruottalaisille ohjelmaa, kun tilalle olis voinut laittaa jonkun uuden SUOMALAISILLE tarkoitetun kanavan, josta alkais tulemaan HBOn sarjoja parhaaseen katseluaikaan.
Entäs jos joku HBO:n sarja tuleekin FST:ltä ja SUOMEKSI tekstitettynä?? Ei siis mitään eroa siihen, että tulisi TV1:n kautta ja SUOMEKSI tekstitettynä.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna (19.8.2017 17:39)
Yhdysvaltalaiset elokuvastudiot ovat aloittaneet neuvottelut suurien digitaalisten elokuvavuokraamojen kanssa uutuuselokuvien tarjolle tuonnin nopeuttamiseksi. Ajatuksena on, että elokuvia voisi ....
1 kommentti
Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti (19.8.2017 12:15)
Tietokoneen tallennustila täynnä? Löydä oppaamme avulla mikä kovalevyltä vie eniten tilaa ja vapauta näin helposti ja ilmaiseksi lisää tilaa käyttöösi.
3 kommenttia
Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville (18.8.2017 13:35)
Toukokuun lopulla ryminällä älypuhelinmarkkinoille yrittäneen Essentialin kompurointi kesän aikana on ollut hirvittävää katsottavaa, mutta yhtiö näyttää vihdoin saanen rivinsä kuntoon ja se ....
1 kommentti
Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita (18.8.2017 12:57)
Aikoinaan kyseenalaisilla keinoilla käyttäjiä Facebookista kahminut deittipalvelu Badoo on lisännyt sovellukseensa mahdollisuuden käydä videopuheluita "mätsien" kesken. Ajatuksena on, että ....
iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi (18.8.2017 11:40)
Nimimerkkiä xerub käyttävä hakkeri väittää selvittäneensä iPhone 5s -älypuhelimen Secure Enclave -tietoturvapiirin firmwaren salausavaimen. Secure Enclave -piiri on osa älypuhelimen A7-järjestelmäpiiriä ....

Uutisarkisto