*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Nokialta kosketusnäytöllinen simpukkapuhelin?

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 26.11.2007 23:17 Kommentteja (10)

Nokialta kosketusnäytöllinen simpukkapuhelin? Matkapuhelinvalmistaja Nokian uusittu kosketusnäyttöjä tukeva S60-ohjelmistoalusta on luvassa markkinoille ensi vuoden aikana. Nyt huhut pyörivätkin tulevien puhelinmallien ja niiden tekniikan ympärillä.
Nokian jättämän patenttihakemuksen mukaan suunnitteilla olisi muun muassa läppäpuhelin, jonka sisäpuolelta löytyy kaksi näyttöä. Ilmeisesti vain toinen näytöistä on varustettu kosketusnäyttöominaisuudella, jonka ansiosta se toimittaa näppäimistön virkaa. Myös LG on esitellyt kahden sisänäytön puhelinta patenttihakemuksen muodossa jo useampi kuukausi sitten, joten siinä mielessä Nokian suunnitelmat eivät ole kovin mullistavia.

Nokia on kuitenkin lisännyt hakemukseensa pienen ominaisuuden, jota ei kilpailijoilta vielä löydy: puhelimen on tarkoitus tunnistaa läpän aukaisukulman suuruus ja muokata käyttöympäristöä sen mukaan. Kun aukaisukulma on alle 160 astetta, kosketusnäyttö toimii puhelimen näppäimistönä totuttuun simpukkapuhelimen tapaan. Kun aukaisukulma on täydet 180 astetta, laajentuu työpöytä myös toiseen näyttöön, jolloin työskentelypinta-alaa saadaan lisää.

Käytännössä markkinoille saapuvat puhelimet eroavat tietysti aika lailla patenttihakemuksissa esitellyistä, mutta esimerkiksi tällä toimintaidealla varustettuja puhelimia nähtäneen Nokialtakin vielä jossain vaiheessa.


Lähteet:
Unwired View
Muropaketti

Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

127.11.2007 0:14
AfterDawn Addict

Saas nähdä miten käytännöllinen tuokin sitten tulee olemaan...

227.11.2007 1:09

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kerbo:
Saas nähdä miten käytännöllinen tuokin sitten tulee olemaan...
Älä muuta sano. Saumaton, kiiltävä muovipinta voi näyttää ihan kivalta, mutta suhtaudun melko skeptisesti näihin tunnottomiin näppäimistöihin. Joutuu kokoajan katselemaan silmä tarkkana, mitä nappia on tullut painettua milloinkin, ja miten seuraavaksi. Erilaisia sovelluksia luulisi löytyvän tuolle DS-maiselle näyttöyhdistelmälle.

327.11.2007 3:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti BlasterX:
suhtaudun melko skeptisesti näihin tunnottomiin näppäimistöihin.
http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/11724.cfm

Jos käyttävät puhelimessa uutta kosketusnäyttöä niin kyllä painalluksissa tuntoa on.

427.11.2007 8:18

Tuohan näyttää ihan nintendo ds:ltä jos katsoo vain näyttöjä :D

527.11.2007 14:27

Hyvä Nokia! Kyllä noksu päihittää, kunhan saa käyttöliittymän( s60) hieman selkeämmäksi ja nopeammaksi. Meitsi ostaa kyl heti ku tulee hyvä kosketusnäyttö luuri noksulta. Tuossa läppä mallissa olis paikallaan näyttöjen upotus alemmas, sillä naarmujahan nihin tulee kun sen sulkee..

627.11.2007 15:06

Harkitsen ostoa jos tuosta tulee versio jossa on normaalit napit.

727.11.2007 22:06

Lainaus:
Harkitsen ostoa jos tuosta tulee versio jossa on normaalit napit.
Eli simpukkapuhelin normaalilla näppäimillä? WOW! Crazy Shit!
Ja eiku patenttia hakemaan! ->

827.11.2007 22:14

kuinkahan kauan kestää mun "hellissä" käsissä?
missä luurit tarvii kosketus näyttöä.

928.11.2007 21:57

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jaska551:
kuinkahan kauan kestää mun "hellissä" käsissä?
missä luurit tarvii kosketus näyttöä.

Onhan tuo poikamiehille hyvä, kun on edes jotain kosketeltavaa ja Nokiallahan on ilmeisesti tulossa teknologia joka koskettelee takaisin.

1030.11.2007 15:36

Joo, ja akunkulutus kaksin- tai kolminkertaistuu samalla... Varsinkin kun näyttöjen koko ja resoluutio on suurehko. :|

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto