*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Madonrei'illä 3D-näyttöjä

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 18.11.2007 22:21 Kommentteja (19)

Madonrei'illä 3D-näyttöjä Vaikka olemme uutisoineet ennenkin kolmiulotteisista näytöistä, varsinaista läpimurtoa ei tekniikan saralla ole vielä tehty -- ainakaan tähän mennessä. Uuden suhteellisuusteorian madonreikiä hyödyntävän tekniikan kehittelyssä on mukana myös suomalaisverta.
Käytännön toteutuksessa tulee olemaan edessä vielä paljon haasteita, mutta hämmästyttäviä tuloksiakin on jo saatu. Suomesta kansainvälisen tutkimusryhmän projektiin on osallistunut matematiikan professori Matti Lassas Teknillisestä korkeakoulusta.

Kolmiulotteisen näytön kehittelyssä on tärkeässä osassa kuvapisteenä käytettävä madonreiän pää. Tutkijat kertovat madonreiän olevan suhteellisuusteoriassa käytetty käsite, jolla tarkoitetaan tunnetun avaruuden ulkopuolella kulkevaa oikotietä kahden paikan välillä. Madonreikä-termi on peräisin leikkimielisestä toteamuksesta, että omenassa oleva mato pääsee omenan läpi nopeammin kaivamansa tunnelin läpi, kuin omenan pintaa pitkin.

Sama matemaatikkoryhmä on tutkinut aiemmin näkymättömyysverhoamisen teoriaa. Näkymättömyysverhoamisella tarkoitetaan objektin päällystämistä eksoottisella materiaalilla, jolloin kappaleeseen osuva valo kiertää esineen ympäri. Tällöin kappale vaikuttaa kauempaa katsottuna näkymättömältä.

Tutkijoiden ehdottama tekniikka madonreikien rakentamiseksi vastaa putken vuoraamista näkymättömäksi, jolloin putken alku- ja loppupää on ikään kuin yhdistetty näkymättömällä tunnelilla. Käytännön toteutukseen tarvitaan tutkijoiden mukaan vielä tutkinnan alla olevia materiaaleja, niin sanottuja metamateriaaleja. Metamateriaaleja on kehitetty onnistuneesti jo jonkin verran. Esimerkiksi viime vuonna Duken yliopistossa onnistuttiin kehittämään mikroaalloilla toimiva näkymättömyysverhoamiseen soveltuva metamateriaali. Kolmiulotteisen television rakentaminen tulee vaatimaan samanlaisia materiaaleja, jotka toimivat myös näkyvän valon aallonpituuksilla. Tämä taas edellyttää erittäin kehittynyttä nanotekniikkaa.

Tutkijat kertovat ensimmäisten sovelluskohteiden olevan luonnollisesti ammattikäytössä, mahdollisesti lääketieteessä ja tutkatekniikassa. Käytännön sovellukset ovat kuitenkin kaukana, joten kauppoihin tällä tekniikalla valmistettuja näyttöjä on turha odotella vielä vuosiin.

Lue tästä tutkimushankkeen esittely.


Lähde:
Tietokone

Edellinen Seuraava  

19 kommenttia

118.11.2007 22:56

STARGATE!

218.11.2007 23:28

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Deettee:
STARGATE!
Paras yhden sanan kommentti pitkään aikaan! :)

Mahtaa maksaa aika paljon tuollainen tekniikka silloin vielä silloinkin, kun se saadaan ihan massatuotantoon. Vaikuttaa sen verran monimutkaiselta nimittäin.

318.11.2007 23:29

Noituutta!

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 18.11.2007 @ 23:29

418.11.2007 23:54

Varmaan jokunen avaruusfunktio on tullut integroitua ennen tuloksiin pääsyä.

519.11.2007 8:45

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Deettee:
STARGATE!

Sama tuli minunkin mieleeni, ainakin tuo "putkilo"-kuva tuo sen heti mieleen. Olisihan se hieno jos toimisi meinaan hieno katsella "mitä pc:n tedostoista syvemmältä löytyy" eli syvyys vaikutelma on mukana...

619.11.2007 11:18

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Deettee:
STARGATE!

Sama tuli minunkin mieleeni, ainakin tuo "putkilo"-kuva tuo sen heti mieleen. Olisihan se hieno jos toimisi meinaan hieno katsella "mitä pc:n tedostoista syvemmältä löytyy" eli syvyys vaikutelma on mukana...

Itse käsitin asian niin, ettei tuolla tekniikalla tehdä niinkään syvyysvaikutelmaa, vaan kuva, jota voidaan katsoa monesta eri suunnasta. En sitten tiedä.

719.11.2007 11:33

No johan on mylly! Kuulostaa kyllä niin futuuriselta. Molekyylikiihdytin mikä teleportoi tai tekee esineitä tyhjästä samaan pakettiin.

819.11.2007 12:06

Miten tämä nyt liittyy madonreikiin? Eikö toi ole vaan tommonen päällystetty juttu jonka SMG aallot kiertää sen päällysteen ominaisuuksien vuoksi? Ei tossa ole mitään "oikotietä" yhtään mistään minnekkään. Eikö semmonen oikea madonreikä ole vähän eri asia? Toki onhan toikin oikotie siinä mielessä, että valo valitsee aina nopeimman reitin kahden pisteen väliltä niin tuossa se nopein kumminkin kiertää joten tavallaan on olemassa nopeampikin reitti joka olisi suora reitti.

919.11.2007 12:40

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Nomber:
Miten tämä nyt liittyy madonreikiin? Eikö toi ole vaan tommonen päällystetty juttu jonka SMG aallot kiertää sen päällysteen ominaisuuksien vuoksi? Ei tossa ole mitään "oikotietä" yhtään mistään minnekkään. Eikö semmonen oikea madonreikä ole vähän eri asia? Toki onhan toikin oikotie siinä mielessä, että valo valitsee aina nopeimman reitin kahden pisteen väliltä niin tuossa se nopein kumminkin kiertää joten tavallaan on olemassa nopeampikin reitti joka olisi suora reitti.
Siis se madonreikä toteutetaan tolla "näkymättömyystekniikalla".

1019.11.2007 13:02

Ihanku lukis jotain Utele-teorian esittelyä. Eikä näyttäis olevan vielä aprillikaan :|

1119.11.2007 18:48

Aivan sama. Mutta missä viipyvät lentävät autot? Asiat tärkeysjärjestykseen.

1219.11.2007 19:08

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Filth:
Aivan sama. Mutta missä viipyvät lentävät autot? Asiat tärkeysjärjestykseen.

Mä kyllä mietin ton madonreiän siltä kantilta, että riippuen nyt miten toi käytännössä pelaa ja mitkä on tulevaisuuden näkymät hyödyntää tota, niin voi olla, ettei lentäviä autoja paljoa kaivata. Yleensäkkin tuon tapanen liikuntamalli olisi parasta saada pois päiväjärjestyksestä, jossa menee paljon aikaa ja energiaa.

1319.11.2007 19:53

kiva ku kattelee rauhas telkkaria, kunnes yhtäkkiä huomaa olevansa toisessa galaksissa. "Ai se madonreikä johtaa sittenki jonnekin :o"

Tai jos sillä pääsiski halvalla Thaimaaseen ?

Mä olen kokoajan luullut, että madonreikä on muutenkin vielä aika scifi-käsite eikä sellasia ole edes todistettu olevan olemassa tai että sellanen johtaa jonnekin?

Mut jos noi tyypit oikeesti pystyy tekee madonreiän niin mitä helvettiä ne väsää jotain vitun telkkaria :D:D:D
Olisko joku maailmanlaajunen kuljetusjärjestelmä mitää? Tietty lentoyhtiöt riemastuis...

1419.11.2007 21:18

Ihan ku Tieteen Kuvalehteä lukis

1519.11.2007 22:21
Terjaabin
Inactive

Predator :)

1619.11.2007 23:12

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Triaxis:
Mut jos noi tyypit oikeesti pystyy tekee madonreiän niin mitä helvettiä ne väsää jotain vitun telkkaria :D:D:D
Muuten juu, mutta ei taida toimia ihan tuolla tavalla nuo madonreijät tässä vaiheessa.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Triaxis:
Olisko joku maailmanlaajunen kuljetusjärjestelmä mitää? Tietty lentoyhtiöt riemastuis...
Tai menisivät konkurssiin, riippuu vähän. ;)

1720.11.2007 15:30

Surullista että tällaiset uutiset saavat ainakin minut tuntemaan itseni tyhmäksi :S no, kaikesta ei aina voi tietää kaikkea.

1821.11.2007 6:46

Cloak engaged, lähettäkää mullekki yks semmonen crysis puku.

1926.11.2007 19:45

Jos käyttäjä sattuukin horjahtamaan wormhole-näyttöön...

Täytyy varmaan varustaa Stargate-tyylisellä turvasulkimella, ettei koneen vallanneet pöpöt pääse hyppimään silmille ;)

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto