*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Yleisradio iloitsee voitostaan

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 16.11.2007 08:23 Kommentteja (22)

Yleisradio iloitsee voitostaan Yleisradio sai hamuamansa voiton eilen Helsingin hovioikeudessa, kun oikeus päätti musiikin radiosoiton tekijänoikeuskorvausten olevan jatkossa riippuvainen todellisen kuulijakunnan suuruudesta. Päätös oli karvas pettymys tekijänoikeusjärjestö Gramexille.
Aiemmin Gramex on laskuttanut Yleisradiota musiikin levittämisestä valtakunnallisilla radiokanavilla potentiaalisten kuuntelijoiden määrän mukaan. YLE katsoi jo tällöin, että todellisten kuuntelijoiden määrä olisi todenmukaisempi mittari tekijänoikeusmaksuille.

"Tämä on Yleisradion kannalta erittäin merkittävä päätös, johon on neuvotteluteitse pyritty jo pitkään", iloitsee Yleisradion hallintojohtaja Jussi Tunturi tiedotteessaan.

Yleisradio selvittelee tällä hetkellä innoissaan eilen annetun päätöksen kustannusvaikutuksia. Gramexin mielestä musiikki on ollut vanhoillakin hinnoilla edullista.

"Levymusiikki on vanhoillakin hinnoilla edullista ja suosittua ohjelmaa Ylelle. Meidän pitää nukkua muutaman yön yli ja harkita muusikoiden ja tuottajien kanssa, mitä teemme", arvioi Gramexin toimitusjohtaja Hannu Marttila. Hän pitää korvausten alentamista aiheettomana toimenpiteenä.


Lähteet:
Taloussanomat
Digitoday

Edellinen Seuraava  

22 kommenttia

116.11.2007 10:09

Ihan oikein, koko gramex on ahneuksissaan sokeutunut niin että kuvittelee voivansa laskuttaa "potentiaalisten kuuntelijoiden määrän mukaan."

216.11.2007 11:36

Hieno homma, että tuli järkevä päätös.

316.11.2007 11:36

tupla

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 16.11.2007 @ 11:36

416.11.2007 11:39

Pitäisi miettiä toimenpiteitä tälle Gramexille, jotta saataisiin heidän välistäottama osuus pienemmäksi. Tämä päätös oli hyvä radioasemia kohtaan, Gramex kääntää tuon että sehän on suoraan pois artisteila. Tiputtaisivat omia kulujaan prkl ahneet kapitalistit!!!

516.11.2007 11:41

Afterdawn on kuin juorulehdet. Keltaisissa lehdissä kaikki pienetkin julkkiksia koskevat roskauutiset menevät läpi. Afterdawnissa puolestaan jokainen juttu, jossa on edes sana Yle, ylittää uutiskynnyksen. Usein Yle-uutisointi on tällä sivustolla myös hyvin puolueellisia ja huonoilla lähteillä varustettuja. (tällä kertaa onneksi TaSa oli mukana lähteissä, ja juttukin vaikutti melko asialliselta)

En ainakaan itse viisastunut tästä uutisesta hölkäsen pöläystä. Tuskin kenenkään elämää heivauttaa se, maksetaanko Gramexille tekijänoikeuskorvaukset potentiaalisilla vai todellisilla kuuntelijamäärillä. Vaikka olette elektroniikkaan ja viihteeseen pohjautuva sivusto, miettikää mitä julkaisette!

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 16.11.2007 @ 11:42

616.11.2007 11:55

Noh noh, juurihän yleltä toitotettiin lopetettujen tv-lupien mahdollisesti tuomasta budjettikriisistä, ehkä tämä auttaa miestä mäessä

716.11.2007 12:44

En nyt ymmärtänyt. Mikä/kuka uutisessa on se rikollinen jota pitää joukolla sääliä? Olisi oikeus tämänkin ajan voinut tuomita murhista, raiskauksista yms. syytettyjä.

816.11.2007 14:56

Viime vuonna YLE maksoi musiikin esittäjiä ja tuottajia edustavalle Gramexille korvauksia musiikista yhteensä 5,4 miljoonaa euroa.
Tästä ilmoitettu alennus tiedettävästi viidennes, eli noin 1 miljoona.
Kun talous on huono, on tämäkin eteenpäin.

916.11.2007 17:57

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti eftu:

En ainakaan itse viisastunut tästä uutisesta hölkäsen pöläystä. Tuskin kenenkään elämää heivauttaa se, maksetaanko Gramexille tekijänoikeuskorvaukset potentiaalisilla vai todellisilla kuuntelijamäärillä. Vaikka olette elektroniikkaan ja viihteeseen pohjautuva sivusto, miettikää mitä julkaisette!
On tosi, että AD:n uutisoinnit on jokseen tarkoitushakuisia, mutta kyllä tämä uutinen on mielestä ihan hyvä. Se kun vaikuttaa käytännössä muihinkin radioihin ja näin se vaikuttaa monenkin ihmisen elämää. Suoranaisia vaikutuksia tulee monellekkin radiolle tästä.

1016.11.2007 23:33

Niin että Ylen mielestä tekijänoikeusmaksujen tulee olla radiosoitossa suhteessa kuulijakuntaan. Ei ole Ylen mielestä oikein laskuttaa pelkästään sen mukaan, että jollain on mahdollisuus kuunnella radiosta musiikkia. Kuitenkin samaan aikaan Yle laskuttaa kaikkia mahdollisia television katsojia (haltijoita), sillä perusteella, että heillä on mahdollisuus katsoa ylen kanavia. Mielestäni aika suuri ristiriitaisuus!!!

1117.11.2007 0:10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Plasticma:
Niin että Ylen mielestä tekijänoikeusmaksujen tulee olla radiosoitossa suhteessa kuulijakuntaan. Ei ole Ylen mielestä oikein laskuttaa pelkästään sen mukaan, että jollain on mahdollisuus kuunnella radiosta musiikkia. Kuitenkin samaan aikaan Yle laskuttaa kaikkia mahdollisia television katsojia (haltijoita), sillä perusteella, että heillä on mahdollisuus katsoa ylen kanavia. Mielestäni aika suuri ristiriitaisuus!!!
Ei kyllä minusta. Gramexit joutuu maksamaan kököissä ja sen mukaan rajoittaa kuulijakuntaasi. Ylen lupamaksujen tapauksessa on aika loogista, että jos hankit television, niin maksat myöskin luvan. En minä ainakaan telkkaria aio ostaa ihan huvikseen nurkkaan. Virittimen toki voi poistattaa, jos haluaa seurailla vain esmes videoita ja olet vapaa luvasta. Eikä antennitalouksissa tarvitse pelkästä analogisesta telkkarista maksaa lupaa ja myöhemmässä vaiheessa ei enää kaapelitalouksissakaan.

Kun on hyvä muistaa, että lupa ei ole Ylen kanavista, vaan television katselusta.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 17.11.2007 @ 00:14

1217.11.2007 6:31

Mielenkiintoinen termi tuo potentiaalinen kuulijakunta. Jos todellinen kuulijakunta voidaan laskea, miksi pitää miettiä potentiaalisia kuulijoita. Tulee vain väkisinkin mieleen yritysten potentiaaliset tappiot tapauksissa, missä heidän tuotteitaan levitetään verkossa laittomasti. Mitenkä niistäkin voisi laskea helpoimmin todelliset tappiot? Onko tämä nyt potentiaalista offtopikkia? ... Hyvä uutinenhan tuo YLE:lle on, koska heillä jo on tai ainakin häämöttää rahoitusvaikeuksia. Gramex taas saa laskea toimintansa budjetin uusiksi. Eli Gramex on tapauksen potentiaalinen häviäjä?

1317.11.2007 13:02
MoiMi21
Inactive

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Plasticma:
Niin että Ylen mielestä tekijänoikeusmaksujen tulee olla radiosoitossa suhteessa kuulijakuntaan. Ei ole Ylen mielestä oikein laskuttaa pelkästään sen mukaan, että jollain on mahdollisuus kuunnella radiosta musiikkia. Kuitenkin samaan aikaan Yle laskuttaa kaikkia mahdollisia television katsojia (haltijoita), sillä perusteella, että heillä on mahdollisuus katsoa ylen kanavia. Mielestäni aika suuri ristiriitaisuus!!!
Ei kyllä minusta. Gramexit joutuu maksamaan kököissä ja sen mukaan rajoittaa kuulijakuntaasi. Ylen lupamaksujen tapauksessa on aika loogista, että jos hankit television, niin maksat myöskin luvan. En minä ainakaan telkkaria aio ostaa ihan huvikseen nurkkaan. Virittimen toki voi poistattaa, jos haluaa seurailla vain esmes videoita ja olet vapaa luvasta. Eikä antennitalouksissa tarvitse pelkästä analogisesta telkkarista maksaa lupaa ja myöhemmässä vaiheessa ei enää kaapelitalouksissakaan.

Kun on hyvä muistaa, että lupa ei ole Ylen kanavista, vaan television katselusta.
saman virittemen saat poistaa videoistasikin, tallentavaa dvd soitinta et voi myöskään käyttää. ite mieluusti ottaisin telkkarin leffojen katselua ja pleikkaria varten, tv kanavilla sensijaan en tee vittujakaan.

1417.11.2007 14:55

Lainaus:

saman virittemen saat poistaa videoistasikin, tallentavaa dvd soitinta et voi myöskään käyttää. ite mieluusti ottaisin telkkarin leffojen katselua ja pleikkaria varten, tv kanavilla sensijaan en tee vittujakaan.
Niin noh, mitä sitten teetkään tallentavalla DVD-soittimella, jollet virittimellä tee mitään.

...ja onhan noita pelkkiä paneeleitakin (ns. tietokoneiden näyttöjä) olemassa, joissa on ihan kiitettävästi eri sisääntuloja.

1518.11.2007 19:32

Individualistikanavat voisivat ottaa tästä onkeensa. Sellaisen musiikin soittaminen, jota vain harva kuuntelee, on nyt halpaa.

1619.11.2007 19:04

Toivon että tämä vaikuttaa myös nettiradioiden maksuihin. Pari vuotta sitten, kun olin tekemisissä erään suomalaisen nettiradiokanavan kanssa niin ymmärsin miksi suomessa ei juurikaan ole nettiradioita. Gramex laskutti muutaman sadan kuuntelijan mukaan, vaikka serverilogeista näki että kuuntelijoita oli parhammillaankin muutama kymmenen.

1719.11.2007 19:22

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti eftu:
Afterdawn on kuin juorulehdet. Keltaisissa lehdissä kaikki pienetkin julkkiksia koskevat roskauutiset menevät läpi. Afterdawnissa puolestaan jokainen juttu, jossa on edes sana Yle, ylittää uutiskynnyksen. Usein Yle-uutisointi on tällä sivustolla myös hyvin puolueellisia ja huonoilla lähteillä varustettuja. (tällä kertaa onneksi TaSa oli mukana lähteissä, ja juttukin vaikutti melko asialliselta)

Olen täysin eri mieltä! Yle on ehdottomasti suurin toimija tämän maan radio- ja televisiopiireissä. Syytäkin uutisoida YLEn liikkeistä. Jos vaikka verrataan Pirate Bay-uutisin, niin YLEn uutisarvo voittaa 10-0.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti eftu:
En ainakaan itse viisastunut tästä uutisesta hölkäsen pöläystä. Tuskin kenenkään elämää heivauttaa se, maksetaanko Gramexille tekijänoikeuskorvaukset potentiaalisilla vai todellisilla kuuntelijamäärillä.

Aina ei voi ymmärtää kaikkea. Mielestäni on melko kohtuutonta rutista, jos kaikki uutiset eivät aina kosketa suoraan kuluttajia, tai varsinkaan sitä omaa napaa.

1820.12.2007 12:06
sekunda
Inactive

Mielenkiintoista, että ei YLE halua maksaa noista "potentiaalisista".

Kummallista se on, että automaattisesti kuitenkin olettavat, että jokaisessa taloudessa on töllö ja pommittavat postilaatikkoa kaikenlaisilla kirjeillä (tehostetut tv-tarkastukset, "tässä lomake jolla rekisteröit tv:si").
Ja vielä kehtaavat perkele soitella muutaman kerran vuodessakin tarkastaakseen, jotta josko nyt edellisen kirjeen jälkeen olisi tv hankittu kun ei viikkoa sen postilaatikosta tippumisen jälkeen ole lähetetty sitä rekisteröinti lappua.

Siitä kuluu taas viikko ja joku helvetin pahalle haiseva äijä tulee pimputtamaan ovikelloa.
Info: ensimmäisen kerran jälkeen en ole avannut.

YLE voisi alkaa toimimaan myös itse tuon päätöksen mukaan.

Se, että on lähiosoite ei ole sama kuin omistaisi tv:n!

1920.12.2007 12:53

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti sekunda:
Mielenkiintoista, että ei YLE halua maksaa noista "potentiaalisista".

Kummallista se on, että automaattisesti kuitenkin olettavat, että jokaisessa taloudessa on töllö ja pommittavat postilaatikkoa kaikenlaisilla kirjeillä (tehostetut tv-tarkastukset, "tässä lomake jolla rekisteröit tv:si").
Ja vielä kehtaavat perkele soitella muutaman kerran vuodessakin tarkastaakseen, jotta josko nyt edellisen kirjeen jälkeen olisi tv hankittu kun ei viikkoa sen postilaatikosta tippumisen jälkeen ole lähetetty sitä rekisteröinti lappua.

Siitä kuluu taas viikko ja joku helvetin pahalle haiseva äijä tulee pimputtamaan ovikelloa.
Info: ensimmäisen kerran jälkeen en ole avannut.

YLE voisi alkaa toimimaan myös itse tuon päätöksen mukaan.

Se, että on lähiosoite ei ole sama kuin omistaisi tv:n!
Erona on se, että ensinnäkin Yle ei kerää niitä rahoja ja toisekseen, ketään ei kuitenkaan pakkolunasta sinulta mitään. Ehkä on oletettavaa, että on TV ja siksi sitä lupamaksua yritetään lypsää, mutta tilanne on kuitenkin aika erilainen mitä tässä on ollut kyse.

2020.12.2007 15:04
sekunda
Inactive

Kyllä kyllä...

Tilanne on erilainen, mutta periaate/"politiikka" sama kun Gramexilla.

Sinä se tunnut noita kaikista kirjoituksista päätellen olevan joku Ylen työntekijä.
Korkeallakin johtoportaassa vai tavallinen duunari ?

Ylelle kyllä hyvä voitto tuosta Rosvo-Gramexista.

2120.12.2007 15:28

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti sekunda:
Kyllä kyllä...

Tilanne on erilainen, mutta periaate/"politiikka" sama kun Gramexilla.

Sinä se tunnut noita kaikista kirjoituksista päätellen olevan joku Ylen työntekijä.
Korkeallakin johtoportaassa vai tavallinen duunari ?

Ylelle kyllä hyvä voitto tuosta Rosvo-Gramexista.
En ole ja vaikka olisinkin, niin Ylehän ei edelleenkän noita päätä ja kun tilanne on eri, niin se on eri. TV-lupaa ei edelleenkään kerätä keneltäkään, jolla ei ole TV:tä. Nuo Gramexit perustu siihen, että oettiin hintaa joka tapauksessa, oli todellisia kuuntelijoita sitten yksi tai se tuhat mistä maksoit.

Joten, perehdythän siihen mistä kirjoitat?

2220.12.2007 15:31

Yleä ei kyllä pakoteta soittamaan Gramex musiikkia mutta sitä en kyllä kiellä, etteikö sen soittaminen olisi yhtä kuin pakollista kaiken kilpailun keskellä. Hyvä voitto tuo kumminkin on.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Käytätkö Lumiaa? Messenger lopettaa toimimisen tällä viikolla Käytätkö Lumiaa? Messenger lopettaa toimimisen tällä viikolla (28.3.2017 12:30)
Facebook on lähettänyt sähköpostia käyttäjilleen, jotka käyttävät yhtiön omistamaa Messenger-pikaviestintä Windows Phone 8.1 -laitteilla. Sähköpostisa kerrotaan, että sovellus lopettaa toiminnan ....
6 kommenttia
Isoisä selvisi 8-vuotiaan takomasta luottokorttilaskusta – Google korvaa kaiken Isoisä selvisi 8-vuotiaan takomasta luottokorttilaskusta – Google korvaa kaiken (28.3.2017 11:31)
Google on heltynyt korvaamaan 8-vuotiaan Clash Royale -pelissä tekemän 6400 euron luottokorttilaskun. Pojan äidin mukaan ilman korvausta perhe olisi joutunut etsimään uuden asunnon. Massiivinen ....
Musk aikoo seuraavaksi kehittää aivotietokoneen Musk aikoo seuraavaksi kehittää aivotietokoneen (28.3.2017 10:51)
Elon Musk on miljoonan idean mies, joka tuntuu tarttuvan kiinni yhä utopistisimmista projekteista. Wall Street Journalin mukaan Musk aikoo seuraavaksi kehittää teknologiaa, jonka avulla aivoihin ....
Sääntö-Saksa iskee: YouTube-kanavan on hankittava viranomaisilta lähetyslupa Sääntö-Saksa iskee: YouTube-kanavan on hankittava viranomaisilta lähetyslupa (28.3.2017 09:55)
Kun uusi tekniikka tai uudet toimintatavat kohtaavat vanhan maailman lainsäädännön, niin tuloksena syntyy helposti absurdeja tilanteita. Tästä hyvänä esimerkkinä tuore tapaus Saksasta. Saksalaisten ....
3 kommenttia
Bungie valmistautuu Destiny 2:n julkaisuun – Markkinointikampanja lähti käyntiin Bungie valmistautuu Destiny 2:n julkaisuun – Markkinointikampanja lähti käyntiin (28.3.2017 09:38)
Bungie ja Activision ovat aloittaneet Destiny 2:n kiusoittelukampan Twitterissä julkaistulla viestillä. Markkinointikampanja lähti käyntiin yksinkertaisella kuvalla, jossa näkyy Destiny-teksti ....

Uutisarkisto